PDA

Vis full versjon : 940LT Fjusker:(



Volvo144
24/02/10, 23:58
Bilen fjusker under pådrag og tildels på tomgang. Virker som det er sylinderen nærmest torpedoveggen som ikke er helt på g.

Jeg har skiftet tennplugger, tennkabler (hele tenninga er helt ny), dyser, lmm...

Når den fjusker kan jeg dra ut ledningen på dysa innerst uten at den
reagerer. Men om dyseledningen er på veksler den mellom å gå på 3 og 4 sylindre.

Har tatt kompresjonstest og alle sylindrene er tilnærmet like.

Får ingen feilkoder.

eneste jeg kan komme på som kan være skadet er svinghjulsføleren, fordi denne fikk en skade under overhalinga.

Hvor begynner jeg med feilsøking? Har ikke lyst å bare prøve nye deler til jeg finner feilen..

ArneR
25/02/10, 00:03
Om du ikke merker forskjell når du drar av ledningen til den ene dysa, virker det på meg som at det er der feilen ligger.. Enten brudd i kabel, eller defekt dyse..

Volvo144
25/02/10, 07:32
Ordla meg kanskje litt feil. når den går dårlig (på 3 sylindre), så går den ikke enda dårligere om jeg tar av ledningen til dysa.

Har byttet over ledningen til andre dyser for å se, og har byttet dysene.

noen som har vadis som forstår hvordan man finner "reparasjonsmanualen"?

Noe sier meg at feilen må ligge i en sensor, regulatoreller lignende?

Kan dette tyde på reg.reim feil?

TeamBørnOut
25/02/10, 10:18
hvis det bare er på cyl 4 problemet er så er det ingen sensor.. hvor kjøpte du tenningsdelene hen?

Volvo144
25/02/10, 12:32
tenningsdelene er kjøpt på ipd. orginal bosch fordelerlokk og rotor og bougicord ledninger (orginal volvo). har også forslæt med andre tenningskabler med samme resultat.

sitter igjen med 4 tanker:

1. den fusker ikke på tomgang når den er kald, men den fusker under gasspådrag. akkurat som om bilen henger litt ( den ene sylinderen ikke er helt med)

2. svinghjulsføleren som fikk seg en karamell og 3 pga. at svinghjulet hadde fått seg en dunk. at denne kanskje ikke helt henger med og starter tenninga helt når den skal? den sylinderen som skaper seg er den som på fordeleren er lengst mot passasjersiden.

3. coilen er slitt og klarer ikke å skape nok gnist på begynnelsen..


4. registerreima har hoppet over?

TeamBørnOut
25/02/10, 12:38
Hvis det kun er en cyl dette skjer på så er det ikke feil med svinghjulsføleren eller regreima. da ville alle hatt problemer. Sikkerpå at det ikke er noe galt med noe av tenningsdelene på den cylindern? pluggen? kanskje fordelern har en sprekk i seg eller noe rart? prøvd en annen fordeler? O ringene til dysa på den cylindern?

Volvo144
25/02/10, 12:49
Pluggene bytta jeg igår

Dysene - der satt jeg tilbake de orginale dysene istedenfor 558 dysene og koblet til formotstandene

Lmm - satt på den orginale lmm

Eneste jeg ikke har gjort er å sjekke fordelerlokket

Det ble satt på før jeg monterte motoren i bilen etter overhaling. mulig det kan ha fått seg en karamell i forbindelse med montering av motor på girkasse?

Men rart at den virker på sylinderen, bare dårlig...

Lambdaføleren har vært dårlig og gitt feilmeldinger en stund. Dette har imidlertid stoppet. Mulig den er helt ferdig? Innbiller meg at turboen lekker olje og at det derfor kommer olje på lambdaføler noe som igjen gjør at den ikke virker... Men ville gal lambdaføler gitt mine problemer?

Før prøve å sette på det gamle fordelerlokket..

TeamBørnOut
25/02/10, 13:10
Ettersom dette bare gjelder en cyl så er det bensina eller tenninga til den. ellers ville som sagt alle cylinderne fått samme problem.. dysene spruter på bensin likt så hvis du har bytta dyser så er det ikke det som er problemet men tenninga.. høres ut som om strømmen ikke kommer skikkelig frem på den cylindern du har problemer med hvertfall :) jeg ville bytta fordeler lokk å prøvd da.

Volvo-Lars
25/02/10, 15:41
Er lett å dunka borti torpedo veggen med fordeler lokket når man monterer motor. Har gjort selv ett par ganger....sprekk i fordeler lokket å bilen går ujavnt/på 3 sylindere.

Prøv som TBO sier, prøv å bytt fordelerlokket:)

henrik940
25/02/10, 16:05
Bare ikke Biltema sitt :p

Volvo144
25/02/10, 17:31
Hva skulle man gjort uten vccn forum?

Det nye bosch fordelerlokket hadde 3 hull rundt nevnte utgang og endel sprekker...

Så nå er bilen helt i orden med det gamle biltema fordelerlokket;) Må nok bytte etterhvert til skikkelig...

Tusen takk for hjelpen

ChrML
25/02/10, 17:50
Hva skulle man gjort uten vccn forum?

Det nye bosch fordelerlokket hadde 3 hull rundt nevnte utgang og endel sprekker...

Så nå er bilen helt i orden med det gamle biltema fordelerlokket;) Må nok bytte etterhvert til skikkelig...

Tusen takk for hjelpen
Da gjenstår det bare å ta fart og kaste det Biltema fordelerlokket langt langt ut i skogen og kjøpe et nytt fra Bosch :). Er nok ikke lenge det Biltema- lokket holder.

TeamBørnOut
25/02/10, 19:22
fungerer, men "stjeler" strøm