PDA

Vis full versjon : Ny bensinpumpe



Sebbe
24/02/10, 22:51
jeg tenkte jeg skulle handle meg en ny bensinpumpe, siden jeg fortsatt kjører med den orginale B230F pumpa og har lyst på mer effekt, men jeg er ikke sikker på om denne holder

men jeg har sett at B230E pumpa kan levere ganske mye bensin og at biltema selger denne billig, er det noe å ha eller bør jeg kjøpe en skikkelig pumpe? jeg har ikke veldig store planer for motoren, så billig er bra :)

og hvis den er noe å samle på, er det denne?
http://biltema.no/no/Bil---MC/Motor/Drivstoffsystem/Volvo/700-ser/52202-ELEKTRISK-BRENSELPUMP/

ArneR
24/02/10, 23:03
Drit i det om du uansett skal øke effekten..

Bosch -044 eller Walbro 255lph er bra greier, sistnevnte er ganske rimelig også..

TvilsomRacing
24/02/10, 23:20
hva med en K-Performance K044 pumpe fra Kimmit?? billig den...
holder vel til en del "moderat" trimming også:)

ArneR
24/02/10, 23:51
Kopi så det holder, men den funker sikkert bra nok.. Var billig ja.. :p

Sebbe
25/02/10, 18:34
kan jeg bare bytte trykkpumpa under bilen med en walbro pumpe? eller må jeg oppgradere matepumpa også? eller settes walbro pumpa i tanken?

TeamBørnOut
25/02/10, 19:20
børr bytte matepumpa. den leverer ikke mye bensin akkurat

Sebbe
25/02/10, 19:46
hvor mye må tilpasses for å bytte pumpene? på lavtrykksiden kan jeg vel bruke slangeklemmer? men passer banjoen på trykksiden? og hvor selges slike pumper til en grei pris, tror ikke jeg satser på noe kopigreier, er jo ikke noe greit å plutselig få for lite bensin på litt turtall og belastning

Ove B
25/02/10, 21:27
har bosch 044 billig på pedersen no... under 2000... bare kjøp slange mellom pumpe og bensinfilter på tess eller noe sånt ellers passer den noe lunde

Joakim-G_R
26/02/10, 16:53
040 i tanken og 044 under bilen, smud. :)

Ellers så får du også Walbro-pumpe til å sette i tanken, også kan du drite i den under bilen.

rogern
26/02/10, 18:02
walbro pumpene er til og sette i tanken. da trenger du ikke den under bilen.
det er kanskje det enkleste.

er ikke noe sukse og kun bytte den under til eks ei 044 da org matepumpe i tanken ikke klarer og mate nok. dette fant vi ut da vi bremsa 240n til brodern.
så han monterte walbro i tanken mens vi var der og da fikk vi bremsa ferdig.

jeg er litt skeptisk til og kun ha walbro i tanken da det kan skulvpe bensin.
så jeg bruker org matepumpe til og mate en catchtank og ei 044 pumpe under bilen som mates fra catchn.

men hvis du ikke skal bruke så mye så er nok walbro i tanken det billigste og enklese. poffs på forumet selger vel slike. koster ca 1200,-
passer så godt som rett i.
bare prøv og ikke herje med lite bensin.

slevjus
26/02/10, 19:00
jepp, poffs selger slike wlbro pumper man monterer i tanken og 044 pumpe. med kun walbro pumpe i tanken skulle det gi nok bensin til 400hk ble jeg fortalt :)

jonass
26/02/10, 19:03
Vil ikke tro det har så mye og si om man bare bytter den underbilen til en bedre, da mate pumpa ikke vil operere med trykk lenger og da skal den nok klare og holde med.
Men catch tank er nok ikke feil

Joakim-G_R
27/02/10, 00:06
Vil ikke tro det har så mye og si om man bare bytter den underbilen til en bedre, da mate pumpa ikke vil operere med trykk lenger og da skal den nok klare og holde med.
Men catch tank er nok ikke feil

Som Rogern sier. Når Sevrin sin bil ble bremsa, kutta matepumpa på 240 hk, el.lign. Den var i tillegg ny.

Sebbe
27/02/10, 01:28
sendte pm til poffs nå, men hva gjør jeg pumpa under bilen? tar jeg den bare vekk og har kun filteret der? og må jeg ikke oppgradere koblingene og sånnt mellom tanken og filteret/pumpa under bilen? nå har jeg ikke sett på disse, men jeg vet at på andre biler blir det brukt slangeklemmer på sugesiden av pumpa

jeg vet det blir mange spørsmål, men dette er bruksbilen min så jeg vil være sikker på at jeg får bytta den uten problemer på ei helg eller noe

rogern
27/02/10, 01:37
du trenger ikke den pumpa under bilen da nei.
du må bytte den slangen som går fra tankarmaturet og ned til filteret.
den går jo egentlig inn på pumpa under bilen, men da du fjerner denne skal den rett på filteret. og der må du skaffe deg koblinger så du får slangen inn på filteret.
mulig du kan bruke samme slangen når jeg tenker meg om.
men er sikkert ikke dumt å bytte/se over.

Sebbe
27/02/10, 02:11
takker for alle svar, blir nok litt mer futt i motoren nå snart :)

Modalen
27/02/10, 06:47
Jeg flowtesta ny VDO matepumpe til 740 til ca 209l/timen, uten trykk (117l/t ved 0,14bar). Den skulle akkurat holde til å mate hovedpumpa med mine 750cc/min dyser... Hvis dette var relevant info :)

Sebbe
11/03/10, 18:46
skulle til å bytte pumpa nå, men så oppdaga jeg at jeg ikke hadde noe pumpe i tanken...
slik jeg har forstått det så skal den være der på alle biler med innsprutning? jeg regner med at noen har bytta tank til en fra en bil med forgasser uten å vite bedre eller noe. det er vel flaks at motoren har holdt da, regner med den ikke akkurat får nok bensin uten den på 0,8 bar :S

det er jo mulig å modifisere armaturen jeg har litt, men er det noe å satse på?

og eventuelt hvor er det greiest å få tak i en annen armatur? bare stikke til en høgger og kjøpe hele tanken?

eller kan jeg sette pumpa utenfor tanken? hvordan ville det fungere? det har jo tydelighvis fungert greit til nå

Joakim-G_R
12/03/10, 11:53
Det er vel bensinpumpa som sliter mest evt. Får pumper som er rene suge/trykkepumper også, ikke bare trykkepumper. Orginale volvo-pumpa er trykkepumpe, samme med 044, regner med at Walbro er en suge/trykkepumpe.

Armatur kan du hente fra en innsprutstank. Er nok "det beste", mtp at du skal få ut bensin når du sikkert kjører litt hardt, herjer og "slenger med ræva"..

Sebbe
12/03/10, 15:40
så litt nermere på armaturet nå, det så veldig lett ut å bare feste pumpa inni der, men det jeg lurte litt på var hvorfor det er tre rør inn på armaturen til innsprutning, og bare to på det jeg har? det er vel til lufting, men trenger jeg dette? det har jo blitt brukt som retur ser det ut som.

og tror dere det vil funke med en sånn til kabelgjennomføringen? :P
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=135406391

Joakim-G_R
12/03/10, 18:27
tur, retur og lufting ?

TvilsomRacing
14/03/10, 13:05
tur, retur og det siste er til kablene på pumpa

ArneR
14/03/10, 13:19
La merke til dette selv når vi skiftet tankpumpa på 240'en, en tykk til tur, en vanlig til retur, og en liten med hette over. Den som ikke var i bruk gikk ikke ned i bensinen som de andre..

ChrML
14/03/10, 14:24
Er det Bosch 040 som er pumpa å bruke hvis man skal ha en god trykkpumpe i tanken som leverer nok bensin til mange hp? 235 liter/timen. Bortsett fra Walbro.

ArneR
14/03/10, 15:05
Ja, har forstått det slik.. Den skal gå å tilpasse uten mye problem.

rogern
14/03/10, 16:04
tur, retur og det siste er til kablene på pumpa

er 3 rør. tur,retur, siste er lufting/ikke i bruk med en gummihette på.


bosch 040 pumpa er for montering inni tanken ja.
vet ikke om den passer like bolt-on som walbropumpa.