PDA

Vis full versjon : Ukjent problem på 760 *fikset*



Mansarius
08/05/11, 21:37
Hei folkens. Jeg har en Volvo 760 88 mod. med B280E motoren. Jeg hadde noe trøbbel med kompresjonen på den ene siden av motoren, så jeg demonterte store deler av den for å fikse problemet.

Da jeg hadde skrudd den sammen igjen og skulle prøve å starte viste det seg at den ikke pumpet bensin når jeg startet tenningen. Jeg har ikke gjort absolutt alt innenfor feilsøking, men jeg har funnet ut at strømledning til bensinpumpe ikke har strøm, også er det 2 sikringer for bensinpumpa hvor kun 1 får strøm. I tillegg, når jeg vrir om nøkkelen kommer det en "summe"-lyd fra relèet til bensinpumpa. Jeg hadde et relè av samme type liggende, så jeg byttet, men det var fortsatt samme problem. Jeg skal også koble strøm direkte til pumpa bare for å se om den virker.

Jeg har ikke så veldig mye erfaring innenfor feilsøking på elektriske komponenter osv, så jeg håper jeg har fått nok informasjon til at noen av dere der ute kanskje vet hva problemet er :)


På forhånd, takk!

R.G
08/05/11, 21:41
med engang du vri nøkkel i hakk 2, (tenning på) så går ikke pumpa på 280e motora, sånn var det ikke på min el.

men starter å går når man starter bilen og går deretter.

er din død uansett?


summe lyden er fordi rele gir signal til hjerne også

Mansarius
08/05/11, 22:14
Javel ja.. den er vel helt død hos meg da. Skal bekrefte det i morgen, men når jeg prøver å starte bilen er hvertfall slangene helt tørre både ut og inn til dysene. Men den reagerer på startgass, så mangler bare trykk på bensina nå, hehe.

Mansarius
09/05/11, 22:05
I dag tjuvkoblet jeg der hvor reléet til drivstoffpumpa skulle være og fant ut at pumpen virker. Jeg har nå fått bensin inn i systemet, men den vil fremdeles ikke starte. Når jeg bruker startgass starter den litt, også dør igjen med en gang. Jeg koblet i reléet igjen, men med dekselet av, så jeg kunne se hva som skjedde inni den når den lagde summelyden, og det viste seg at den ikke lukket seg helt inntil, men vibrerte så den ikke fikk ordentlig kontakt.

Når jeg tjuvkobler vil ikke lambdasonda være aktiv.. kan dette ha veldig mye å si for startinga? Noen som vet om B280E motorene er ømfiendtlige på det?

Hadde vært veldig fint med litt hjelp her, siden jeg står litt fast akkurat nå. Tar imot alle slags idéer og løsninger :)

R.G
10/05/11, 05:03
spørs om rele er på tur... er ingen lambda på 280e, da er den en f. ha bensinpumpe rele til den typen liggende. 1988 og nyere hvis intr.

Mansarius
10/05/11, 17:36
spørs om rele er på tur...

Takk for svar :) Men jeg lurte på en ting, hvis du vet det. Er insprøytingsventiler koblet til drivstoffpumperelé? I såfall må det være relè som er problem, fordi da hjelper det vel ikke å tjuvkoble bensinpumpa hvis ikke insprøytinga går?

Bestilte relé idag som kommer til fredag, så jeg finner det ut da evt, med mindre jeg finner noe annet problem før det..

R.G
10/05/11, 19:18
Takk for svar :) Men jeg lurte på en ting, hvis du vet det. Er insprøytingsventiler koblet til drivstoffpumperelé? I såfall må det være relè som er problem, fordi da hjelper det vel ikke å tjuvkoble bensinpumpa hvis ikke insprøytinga går?

Bestilte relé idag som kommer til fredag, så jeg finner det ut da evt, med mindre jeg finner noe annet problem før det..

ja rele har noe å si på dysene. pga rele gir og strøm til hjernen, ingen strøm til hjerne, ingen signal til dyser så di ikke åpner.

du har husket på jordinger osv?

Mansarius
10/05/11, 21:16
Jeg har sjekket at det er jording under der hvor releer sitter, og gått over å sett i motorrommet. Kan ikke se noen steder hvor det mangler jording, hvis ikke det er et sted under bilen hvor noe kan ha løsnet. Har ikke sett under der..

R.G
11/05/11, 16:21
nei ingenting under bil. di fleste jordinger sitter på innsuget og toppen på v6 har jeg sett:)

Mansarius
11/05/11, 16:40
Okey, men da takker jeg så mye for hjelpen R.G! :) Venter til fredag når jeg får relé, og håper den starter. Det er uansett den mest logiske løsningen.. Jeg kjørte den i fjor sommer før jeg fant ut det så vidt var kompresjon på den ene siden av motoren, og når jeg fikset det nå, så vil den ikke starte, relé lager en merkelig lyd, bensinpumpe virker ikke med mindre jeg tjuvkobler den, og når det da kommer bensin inn kommer det ikke bensin inn i dysene. Drivstoffreléet virker jo som den eneste løsningen :)

R.G
11/05/11, 20:43
Okey, men da takker jeg så mye for hjelpen R.G! :) Venter til fredag når jeg får relé, og håper den starter. Det er uansett den mest logiske løsningen.. Jeg kjørte den i fjor sommer før jeg fant ut det så vidt var kompresjon på den ene siden av motoren, og når jeg fikset det nå, så vil den ikke starte, relé lager en merkelig lyd, bensinpumpe virker ikke med mindre jeg tjuvkobler den, og når det da kommer bensin inn kommer det ikke bensin inn i dysene. Drivstoffreléet virker jo som den eneste løsningen :)

ja er nok rele. håpe på det:) hvis ikke har jeg all elektriske deler til den motoren om det trengs. hjerner og el nett og heile skite:)

Mansarius
13/05/11, 16:45
Da fikk jeg relé og satte det inn. Denne gangen var det ingen ulyder, og jeg var ganske sikker på at det var fikset, men fortsatt er det samme problem: dysene gir ikke bensin.

Jeg kom til å tenke på i sta at når vi skulle prøve å starte den første gang, så brukte vi et strømapparat fra biltema hvor du kan bruke funksjon kalt "Boost", og da lyser det opp i kupé osv som aldri før. Kan den ha gitt et slags sjokk for den gamle elektronikken, så drivstoffpumperelé OG hjernen kan ha ryket? Jeg har en 760 delebil med en annen hjerne. Er det verdt et forsøk å bytte den, og er det noe jeg må vite hvis jeg skal bytte den?

R.G
13/05/11, 16:56
Da fikk jeg relé og satte det inn. Denne gangen var det ingen ulyder, og jeg var ganske sikker på at det var fikset, men fortsatt er det samme problem: dysene gir ikke bensin.

Jeg kom til å tenke på i sta at når vi skulle prøve å starte den første gang, så brukte vi et strømapparat fra biltema hvor du kan bruke funksjon kalt "Boost", og da lyser det opp i kupé osv som aldri før. Kan den ha gitt et slags sjokk for den gamle elektronikken, så drivstoffpumperelé OG hjernen kan ha ryket? Jeg har en 760 delebil med en annen hjerne. Er det verdt et forsøk å bytte den, og er det noe jeg må vite hvis jeg skal bytte den?

hmm, kan ha skjedd noe, men skader ikke å bytte hvis det er like boschnr på dem:) er bare å bytte. husk på att det er to hjerner på den. en hoved hjerne og en svart tenningshjerne

Mansarius
13/05/11, 17:10
Okey, hvor er tenningshjernen? Kan prøve å bytte den først i såfall

R.G
13/05/11, 17:27
sitter oppi i nærheten av pedala:) mulig mellom pedaler og skjærmen liksom. (husker ikke helt hvor på 760, mener den sitter mellom abshjerne (alu farget) og a-stolpe liksom, el om var midt på a-stolpe hvor ledninger kommer fra motorrom, mulig over rattstamme å) svart plastikk boks med diger kontakt på med lapp det står bosch og haug med tall:)

hoved hjerne er på passasjer side, nede ved bena nederst på a-stolpe.

Mansarius
14/05/11, 11:12
Fant hjernen, og byttet begge to, men til ingen nytte. Starter fortsatt ikke..
Her er en liste av hva jeg har gjort, og hva som skjer:

*Byttet drivstoffpumperelé
*Byttet hjerner
*Byttet innsprøytingsrelé foran i motorrommet
*Den tenner på startgass
*Får fortsatt ikke bensin inn i motoren, selv med det nye reléet
*Bensinpumpen er bekreftet at virker
*Vet ikke om dysene åpner seg men at det ikke kommer bensin til motoren, eller at de er lukket de også

Jeg vet hvertfall ikke hva det er mer. Det er plagsomt å være så nærme, men allikevel så langt unna :P

R.G
14/05/11, 11:16
tror du burde sjekke over på motoren din da. om det er noen ledninger som er glemt å satt på plass igjen osv.

ta ett volt meter og mål på på pluss og minus i dyse kontakt når bilen draes på starter. viser den ingen spenning, så tar du voltmeter og setter til jord på motoren din og måler i dyse kontakt igjen på en av stikka der for å sjekke om er strøm el jord osv. da finner du ut om den mangler strøm eller jord(signal) i dyse kontakta.

Mansarius
14/05/11, 11:19
Glemte den. Målte spenning på dysekontakt, og den fikk spenning. Rundt 1 volt.. kan det stemme?

R.G
14/05/11, 11:32
hmm husker ikke hvor mye det skal være... det kan jeg prøve å måle på en bil senere i dag.

hva anna har du "rørt" når det ble skrudd på den?:)

Mansarius
14/05/11, 11:46
En liten oppsummering. Jeg startet den i vinter og kjørte den inn i verkstedet. Først trodde jeg det var pakningen, så jeg skrudde av nesten alt på motoren (innsug, den luft og bensin manifolden på toppen, løsnet ledningsnettet, tok av toppen på den ene siden). Så byttet jeg pakningen, men det var fortsatt ingen kompresjon. Også mistenkte jeg at det kunne være toppen, så jeg byttet hele toppen med en annen jeg hadde. Da skrudde jeg sammen motoren helt igjen og prøvde å starte, og da ville den heller ikke starte (det var denne gangen jeg koblet på den booster-maskinen for å gi strøm). Det viste seg at det var den toppen som ikke var tett, så det kom fult av olje i frostvæske, og omvendt. Etter å ha skrudd fra hverandre hele motoren igjen (bare denne gangen tok jeg ikke av hele ledningsnettet og manifoldene på toppen), tømt ut vann og olje, så monterte jeg den andre toppen igjen som da hadde vært på verksted for å slipe ned ventiler og ble kontrollert om den var tett, noe den var. Og nå er vi der vi er i dag. Ikke noe start..

R.G
14/05/11, 11:54
merkelig detta var da:(

alle slanger er på?

prøvd å skru av ene fuel rail (røret som dyser sitteri) og sett om dyser spytter bensin?
kan hende det er luft i bensinsystemet... kanskje


hvis du tvangskjører bensinpumpe mens du prøver å starte bilen blir det liv da tro?

skru av bensinslange i motorrom å se om det kommer bensin ved tvangskjøring?

den slangen som er fra pumpe er den som sitter skrudd rett i fuelrail,

den som sitter med slange klemme på bensintrykkregulator er retur

Mansarius
14/05/11, 12:03
Jeg har prøvd å tvangskjøre den, og da kommer det bensin som bare det, men da åpner ikke dysene seg. Kan prøve dette igjen nå som jeg byttet hjerne, men tror ikke det skjer så mye forskjell. Skal sjekke litt etterpå :)

Mansarius
14/05/11, 18:44
Ja da sjekket jeg dysene, som ikke sprøytet inn bensin. Jeg begynte å bli litt oppgitt, så jeg sjekket over absolutt alt av ledninger i hele bilen, og til slutt fant jeg en fastklemt ledning bak i motorrommet som jeg satt inn i lufttrykkregulatoren (eller hva det er), som ikke hadde sett før. Prøvde å starte, men fortsatt ingenting. Så byttet jeg hjernen tilbake igjen, og vips, så startet den og gikk kjempe fint! Deilig å endelig få fikset dette, så nå kan jeg sove godt i natt. Hehe :)

R.G
14/05/11, 19:59
det var bra:) fort gjort å glemme noe;)