PDA

Vis full versjon : problemer med turteller



Nicko
08/05/11, 15:55
hei sann !
har en 81 244 som jeg monterte turteller i her om dagen, men får det ikke til å funke, har prøvd den hvite og røde ledinga over alt bak turtellern, å tok turen under panseret..
men fant ikke ledninga, noen som vet ?

har også en plugg midt oppå toppdekslet som det går noen ledninger til, blandt annet en rød å en hvit noen som vet va denne er til?

gardern
08/05/11, 16:00
den vite å røde skal ihvertfall til rød og hvit ledning som ligger klar baki dash'n også må du ha pluss og minus så skal det funke :)

Kim74OTic
08/05/11, 16:03
rød/hvit bakpå turtelleren kan i hvertfall kobles på -1 på coilen :)

Nicko
08/05/11, 16:10
rød/hvit bakpå turtelleren kan i hvertfall kobles på -1 på coilen :)


ska ned i bilen nå, så får sjekke det ut, om jeg finn den jævla lommelykta xD :o

Nicko
08/05/11, 18:08
så der, fant ikke ledninga som er hvit og rød under panseret, har noen av dere bilde av hvordan dere har gjort det? :P

Terje1
08/05/11, 18:11
om det er en standard eldre turteller til nye dashen,så er det vel 4 uttak bak..de 3 som står som en samlet u i toppen er til klokka.

Den som står alene nederst skal kobles på - på coilen.

Funker det ikke med den ledningen som ligger der,kan du legge opp hele EN ledning ifra turtellern og til coilen.

Funker det ikke da,er det mest trolig feil på turtellern/instrumentet.

Nicko
08/05/11, 18:14
ja for det var ikke koblet noe til coilen, så får skru ut speedohuset å følge ledninga å se :P
men skal alle uttakene på coilen være i bruk? for det var det ikke min :-P

Kim74OTic
08/05/11, 20:03
ja for det var ikke koblet noe til coilen, så får skru ut speedohuset å følge ledninga å se :P
men skal alle uttakene på coilen være i bruk? for det var det ikke min :-P

står somregel kun en kabelsko på hver side av coilen org, men av og til flere ledninger på hver av kabelskoene :)

Daniel V
08/05/11, 22:12
Sikker på at du har riktig turteller da? Regner med det er den store du skal koble opp og ikke den lille (52mm)? Når det kommer til store turtellere er det flere å velge mellom. Du har både Yazaki og VDO. Yazaki virker bare med Yazaki, og VDO bare med VDO. Siden bilen din er fra 81 vil det si at du har wirespeedo, som igjen vil si at du har Yazaki instrumenthus. Dette vil da si at hvis du har fått tak i en VDO turteller vil ikke denne virke. Den vil bare virke på bilder med elektrisk speedometer (86-93). Jeg har laget en "How to" under tips og triks delen her på hvordan du skal koble opp stor turteller (riktignok VDO, men prinsippet er det samme). Hvis det er en 52mm turteller du skal koble opp, trenger denne separat strøm + og jord, og signal fra den røde og hvite kabelen. Se how to guiden hvis det er noe du lurer på :) Der er det bilder av alt!

Nicko
08/05/11, 22:35
Sikker på at du har riktig turteller da? Regner med det er den store du skal koble opp og ikke den lille (52mm)? Når det kommer til store turtellere er det flere å velge mellom. Du har både Yazaki og VDO. Yazaki virker bare med Yazaki, og VDO bare med VDO. Siden bilen din er fra 81 vil det si at du har wirespeedo, som igjen vil si at du har Yazaki instrumenthus. Dette vil da si at hvis du har fått tak i en VDO turteller vil ikke denne virke. Den vil bare virke på bilder med elektrisk speedometer (86-93). Jeg har laget en "How to" under tips og triks delen her på hvordan du skal koble opp stor turteller (riktignok VDO, men prinsippet er det samme). Hvis det er en 52mm turteller du skal koble opp, trenger denne separat strøm + og jord, og signal fra den røde og hvite kabelen. Se how to guiden hvis det er noe du lurer på :) Der er det bilder av alt!


er yazaki turteller jeg har fått tak i :)
den røde og hvite kabelen er bare ikke koblet til coilen.

men send link til " How to do " :)

Daniel V
08/05/11, 22:39
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18637

:)

BlåFare
08/05/11, 23:22
Nicko har vel Yazaki, mener det var det jeg så sist når jeg holdt på med "bruno" :p
Tror det har vært folk før under der og fjernet den ledningen på coil'en.
Bare og legge opp ny en, ikke vits og leite om du ikke finner den heller.

Nicko
09/05/11, 11:48
Nicko har vel Yazaki, mener det var det jeg så sist når jeg holdt på med "bruno" :p
Tror det har vært folk før under der og fjernet den ledningen på coil'en.
Bare og legge opp ny en, ikke vits og leite om du ikke finner den heller.

hahaha, ja får hive suppa på bilen å kjøre den utover til p-r :)

Daniel V
09/05/11, 11:50
Var jo det jeg skrev :p Du har Yazaki dersom bilen din er en standard 81 mod. VDO kom ikke før i 1986.

Nicko
09/05/11, 11:51
den røde og hvite ledninga gikk faktisk bare til ett relle !
sjekka det igår, så ikke rart at d ikke funker da..

ArM
11/05/11, 21:00
Den hvite og røde ledninga finner du under vinusviskermotoren på høyre side i motorommet. Du må forlenge den til - på coilen. Da virker turtelleren.

/Arne

Nicko
15/05/11, 12:46
Takk for alle svar !
har kobla det til nå, å alt funker flott ! :D

Fuzzyfossen
25/05/11, 22:13
Vet du har fått det til.
Men slik jeg måtte gjøre det, vel og merke med ekstern turteller, var å kople hvit ledning til kjørelysa (parklys i mitt tilfelle) slik at turtelleren lyser i det du setter på tenninga.
Rød ledning til sikring som kun virker når tenninga står på, sort ledning til jord og grønn ledning til minus på coilen.
Kan være greit for andre å vite i allefall. :)