PDA

Vis full versjon : Rengjøring av alu motor?



OHKorpan.
24/02/10, 20:25
Hva er den beste måten å gjøre ren en alu motor?
Blokka skal lakkeres men det er noe korrosjon og mye dritt på motoren.....

Vurdere selv å pensle på ett strøk malingsfjærner og høytrykkspyle.
Håper på tips:)

JP_Ra©ingTeam
24/02/10, 21:22
Glass Blåse eller Syre bad !

ChrML
24/02/10, 21:27
Glass Blåse eller Syre bad !
Vær oppmerksom på at lettmetall ikke er så glad i enkelte typer syrebad. :) Men dette veit nok de du leverer motoren til for syrebading hva den tåler og hva den ikke tåler. Har bare sett at de som driver med syrebad noen ganger skriver at lettmetall blir spist opp av det.

OHKorpan.
25/02/10, 10:51
Motoren skal ikke demonteres for å gjøre dette, Topp,blokk og bunnpanne står på.
Har sett tidligere att noen har brukt en type "mr muscle" ?

TeamBørnOut
25/02/10, 11:15
diesel og varmt vann ville jeg gått for da..

OHKorpan.
25/02/10, 11:23
diesel og varmt vann ville jeg gått for da..

Det blir reint da iallefall, men motoren skal lakkeres etterpå.....Der blir oljen/fettet i dieselen ett problem.

Slettmyr
25/02/10, 11:25
Det blir reint da iallefall, men motoren skal lakkeres etterpå.....Der blir oljen/fettet i dieselen ett problem.

Bare og gå over med rødsprit etter på da? :rolleyes:

TeamBørnOut
25/02/10, 11:36
først diesel. så vann

Volvo-Lars
25/02/10, 11:41
Motoren skal ikke demonteres for å gjøre dette, Topp,blokk og bunnpanne står på.
Har sett tidligere att noen har brukt en type "mr muscle" ?

Mr.Muscle ovnsrens. Sjuke greier;) Har "vaska" noen motorer med det stoffet. Funker fjell:)

Per Turbo
25/02/10, 12:12
Har forsøkt Mr. Muscle, ga ikke meg den store aha opplevelsen på god gammel skitten alumotor. Mulig jeg ikke gjorde det riktig. Men for å få ett rent motorrom har jeg god erfaring med Meguiarsproduktene.

TeamBørnOut
25/02/10, 12:24
jeg sliter med IRR på alumotorene mine. noen som har tips til å fjerne det? sitter jo no jævlig :@

gaupe
25/02/10, 13:44
jeg sliter med IRR på alumotorene mine. noen som har tips til å fjerne det? sitter jo no jævlig :@

Stålull?

TeamBørnOut
25/02/10, 15:02
fryktet noe sånt ja :P

gaupe
25/02/10, 15:03
fryktet noe sånt ja :P

Stålull er jo ikkje snilt med alu, men du må jo litt ned i overflata for å fjerne det. Er jo oksidering i overflata, på lik linje med rust.

kermitt
25/02/10, 15:04
jeg sliter med IRR på alumotorene mine. noen som har tips til å fjerne det? sitter jo no jævlig :@

glassblåsing?

TeamBørnOut
25/02/10, 15:05
joda. men tenkte når den satt i bil. / hang i motorbukk.. 6ern til volvo er et tungt beist som jeg personlig ikke klarer å løfte opp i glassblåserkabinettet :P (som heller ikke er stort nok hehe)

kermitt
25/02/10, 15:14
vinkelsliper/drill med stålkost da :P

TeamBørnOut
25/02/10, 15:17
joda. blir vell noe sånt :) men hvordan får man den til å holde seg "pen" ? den ene 6ern min ser ut som en hvit dott. den andre ser grei ut. den gammle jeg hadde var det ikke noe irr på. samme årsmodel

gaupe
25/02/10, 15:37
joda. blir vell noe sånt :) men hvordan får man den til å holde seg "pen" ? den ene 6ern min ser ut som en hvit dott. den andre ser grei ut. den gammle jeg hadde var det ikke noe irr på. samme årsmodel

Trur dette har samanheng med om bilen står parkert på betong, og ved gitte temperaturar osv. Du ser at på enkelt motorar/bilar så rustar skruar noko vanvittig, medan alt anna ser bra ut.

T90
25/02/10, 15:46
Klarlakke den etterpå med klarlakk som tåler varme?
Eller bare lakkere mototen alugrå?

TeamBørnOut
25/02/10, 15:47
klarlakk som tåler varme er grisedyrt... Men å lakkere den alugrå fungerer jo det :D
Det enkle er ofte det beste? :D

henrik940
25/02/10, 16:07
Som TBO sier. Diesel, vann også RØDSPRIT. Da blir det bra :D

T90
25/02/10, 16:23
Bensin funker også å rense med hvis man ikke har diesel..
TBO: Må ikke du jøre den feilen som dem gjorde i chop shop på discovery å lakkere med vanlig lakk;)

TeamBørnOut
25/02/10, 16:29
Hva? gjør de feil i chop shop? :D
Jeg savner litt det programmet! de gjorde så mye feil å horibelt i den serien så jeg satt å lo så jeg gråt noen ganger! 9cm breie spacere på BMW hjulager etc hahahah Metallet de brukte er jo også genialt! "må kunne kna det til en ball. da er det bra nok"

OHKorpan.
25/02/10, 16:42
Bensin funker også å rense med hvis man ikke har diesel..
TBO: Må ikke du jøre den feilen som dem gjorde i chop shop på discovery å lakkere med vanlig lakk;)

Har alltid lakkert motorblokker med vanlig billakk uten problemer:confused:
til og med bengalakk holder.
Motorblokka blir jo ikke kokende varm uten att det er en annen stor feil....

Lakkerte med org volvo safran lakk på en 230FK motor å den motoren er fortsatt strøken i dag:) Men det er heftgrunningen som er problemet på alu motor, selv tenkte jeg å bruke sinkgrunning.

Ang vask så prøver jeg malingsfjærner(Sånn gelesuppe) som pensles på å høytrykksvaskes.