PDA

Vis full versjon : Erfaring med just. kamdrev på b21et?



volvo2før
24/02/10, 20:06
Noen som har erfaring med justerbart kamdrev på b21et? For eksempel hvordan den oppfører seg ved justering, og om det gir en positiv effekt? Er litt usikker på hvilken kam som sitter på nå, men er vertfal en av de kvassere typene.

TeamBørnOut
24/02/10, 22:01
Er jo en fordel på alle motorer det. får justert inn kammen skikkelig.

volvo2før
24/02/10, 23:28
Er jo en fordel på alle motorer det. får justert inn kammen skikkelig.

Okei, men å justere inn skikkelig, mener du da bare å justere så den åpner og lukker sånn du selv vil ha det. Eller skal man bruke en slags metode for å få det nøyaktig?

jonass
24/02/10, 23:44
Dette bør jo helst tunes i benk, så man ser hva som skjer, men føler du det blir bedre så er det jo greit.

TeamBørnOut
25/02/10, 10:25
bør jo justeres i benk ja. men man merker som regel veldig god forskjell på gata også. bare å prøve seg frem

volvo2før
25/02/10, 20:35
bør jo justeres i benk ja. men man merker som regel veldig god forskjell på gata også. bare å prøve seg frem


Okei, men om man prøver seg frem selv, så er det ikke noe som kan skjære seg, viss man gjør en liten feil liksom?

Mr. Crepsley
25/02/10, 22:11
Det er så lite, så tviler på at du kommer til å havarere noe. Bare hør etter tenningsbank.

jonass
25/02/10, 22:22
Hvilken kam er det du har??
Med mindre det er en kam med utrolig høyt løft, og ihjel plana topp så skal det ikke gå og krasje i ventiler.
Men om du kan skaffe deg tenningsbank er en annen sak

Joakim-G_R
25/02/10, 22:36
Er gøy å justere detta på benk, ser VIRKELIG hva som skjer med motoren da asså!

volvo2før
26/02/10, 20:05
Hvilken kam er det du har??
Med mindre det er en kam med utrolig høyt løft, og ihjel plana topp så skal det ikke gå og krasje i ventiler.
Men om du kan skaffe deg tenningsbank er en annen sak

Er usikker på hvilken kam, fikk bare høre at den var kvassere enn originalkammen som satt der. (Original b21et med 405 topp) Regner med at den originale var K eller H? Og jeg kan garantere at den ikke er slipt vertfal!
Tenningsbank er vel det som er mest utsett ja, siden jeg har det gamle 2,2 nettet og stifttenning:( Men hadde vært gøy å prøvd! :)

jonass
26/02/10, 20:30
b21et med lh2.2 sier du?
Det er t-kam som er org på b21et meg bekjent.

volvo2før
28/02/10, 13:29
b21et med lh2.2 sier du?
Det er t-kam som er org på b21et meg bekjent.

Åja, da er det vel t-kam, hehe.. Hvordan er den i forhold til H, K og A da?

TeamBørnOut
28/02/10, 13:36
T står for Traktor

jonass
28/02/10, 13:44
Traktor karakter på motoren med den kammen ja.

Fighter
28/02/10, 17:17
Er usikker på hvilken kam, fikk bare høre at den var kvassere enn originalkammen som satt der. (Original b21et med 405 topp) Regner med at den originale var K eller H? Og jeg kan garantere at den ikke er slipt vertfal!
Tenningsbank er vel det som er mest utsett ja, siden jeg har det gamle 2,2 nettet og stifttenning:( Men hadde vært gøy å prøvd! :)

LH2.2 og stiftetenning ja?

volvo2før
01/03/10, 11:13
LH2.2 og stiftetenning ja?

Ehh, er tydeligvis ikke helt med her jeg..? :confused:

volvo2før
01/03/10, 11:13
Traktor karakter på motoren med den kammen ja.

Og med det, mener dere? :p

TeamBørnOut
01/03/10, 12:14
drar dårlig hele veien og butter litt over 2800rpm. derreter så bare siger den sakte oppover.
Fk motor hadde vært PERFEKT motor å ha i en traktor. litt høyere toppfart og bedre drag

Fighter
02/03/10, 08:53
Ehh, er tydeligvis ikke helt med her jeg..? :confused:

Hehe, du har ikke LH2.2 om dette er orginalt iallefall.
LH2.2 har ikke stiftetenning, men elektronisk tenning:)

volvo2før
02/03/10, 12:53
Hehe, du har ikke LH2.2 om dette er orginalt iallefall.
LH2.2 har ikke stiftetenning, men elektronisk tenning:)

Åja, hehe selvsagt :p neinei er jo k-jetronic og stiftenning hos meg.. ;)

TeamBørnOut
02/03/10, 12:56
stift tenning slutta de med på A motorene vell :)

rogern
02/03/10, 22:38
når jeg bremsa motorn min testa vi litt med å justere kamdrevet.
endra seg endel. måtte endre i mappe hver gang vi stilte på kamdrevet.
var ett tilfelle hvor det var mer effek enn jeg har nå. men med en annen innstilling hadde motor lit mindre ffekt men stekere i ett bredere register så da ble det slik.

volvo2før
22/04/10, 21:55
når jeg bremsa motorn min testa vi litt med å justere kamdrevet.
endra seg endel. måtte endre i mappe hver gang vi stilte på kamdrevet.
var ett tilfelle hvor det var mer effek enn jeg har nå. men med en annen innstilling hadde motor lit mindre ffekt men stekere i ett bredere register så da ble det slik.

Okei :) Har nå selve "draget" fra og med ca 3000rpm og opp til ca 4500rpm, så har litt lyst til å få det senket ned litt.. Er vel ikke mye man skal justere før det gir utslag på motoren..? Jeg bør vel da justere det til venstre noen "hakk"?

Soulair
23/04/10, 09:20
Du skal klare å få ladetrykket til å starte på 2500 hvis det er den originale T3 turboen du bruker.:)

BTW det er elektronisk tenning på B21ET..

TeamBørnOut
23/04/10, 11:04
3000 var jo veldig sent ja :D selv med det grusome ET grenrøret

volvo2før
23/04/10, 12:05
Du skal klare å få ladetrykket til å starte på 2500 hvis det er den originale T3 turboen du bruker.:)

BTW det er elektronisk tenning på B21ET..

Fikk nytt Nuke just. kamdrev fra Pedersens-racing i dag! Ja, kjører med originalturboen, er vel fra 740 siden den er både vannavkjølt og oljekjølt. Tenkte jeg skulle skifte drevet i kveld, er det noe spesielt jeg må huske/passe på når jeg bytter..?

TeamBørnOut
23/04/10, 12:08
nope. plug & pray :D
du får huske å kun justere 1grad av gangen etc. så kan du prøve deg frem når den går best.
turbon din er nok sliten. derfor den kommer i gang litt sent.

volvo2før
23/04/10, 12:43
nope. plug & pray :D
du får huske å kun justere 1grad av gangen etc. så kan du prøve deg frem når den går best.
turbon din er nok sliten. derfor den kommer i gang litt sent.

Hehe, okei! :) Ok med 1grad mener du..? Står det noe avmerking på blokken?

TeamBørnOut
23/04/10, 13:03
Står grader på kamdrevet.
ei volvo 8v regreim eller ikke akkurat veldig nøyaktig. derfor du kan prøve deg frem ved å justere det å se om du merker forskjell, man pleier det :)

volvo2før
23/04/10, 21:53
Okei, takker for svar! :) Har aldri tatt av en reg.reim ennå, men det jeg må passe på er vel at drevene på veivakselen og mellomakselen skal stå ved ett viss punkt før jeg løsner reima og stå sånn også etterpå..?

volvo2før
25/04/10, 19:22
Her er drevet jeg fikk fra pedersens-racing fredag:

http://i932.photobucket.com/albums/ad161/Grand-Luxe-Edition/DSCN1068.jpghttp://i932.photobucket.com/albums/ad161/Grand-Luxe-Edition/DSCN1069.jpghttp://i932.photobucket.com/albums/ad161/Grand-Luxe-Edition/DSCN1070.jpg

Men lurer på en ting. Det er verken avmerket noen streker eller grader på det, så hvordan skal jeg kunne vite hvor mye fortenning/ettertenning det blir? Har pratet med kompiser om det, og de mener man er nødt til å ha påmerket graderene, sånn at man vet hvordan man får justert det inn skikkelig. Er det noe form for nullpunkt ved å vri justeringa helt til høyre eller venstre? Og, I følge hjemmesiden til pedersen skal jo Nuke-drevene være blå-pulverlakkerte, dette her har jo bare en vanlig grynning uten noe som helst skrift eller tall.. ?

TeamBørnOut
25/04/10, 19:26
Det der er jo ikke noe NUKE drev :P

Edit: Det der ser jo ut som noe jeg lager på en halvtime til kompiser uten å ta betalt for :P
Hvor mye betalte du for det der?
Ser jo ut som om de har utgått i fra et orginal kamdrev å glassblåst det å så fresa vekk senter...
Seff skal man ha litt merkeringer på det. ellers kan man jo ikke vite hvor mange grader man justerer det uten å bruke klokker. Ikke vet du HVOR det står heller hvis du ikke har god hukommelse..
Betalte du full pris for det?

volvo2før
25/04/10, 19:28
Det der er jo ikke noe NUKE drev :P

Da har iallefall Pedersens-racing lurt meg, for i pakkseddelen står det "Justerbart kamdrev Nuke"! :(

TeamBørnOut
25/04/10, 19:32
Nuke performance lager ikke deler uten å ha reklame på det..
Hva betalte du ?
Slik skal nuke dreva se ut til volvo. søk på nettet så ser du biler av litt forskjellige. Men ditt ser man ikke :Phttp://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/2097.jpg

TeamBørnOut
25/04/10, 19:34
Hmms, Er det ikke behandlet med noe heller? ser ut som om du setter igjen fingeravtrykkene veldig?
Er det bare glassblåst å ikke gjort noe mere med?

volvo2før
25/04/10, 19:35
Nuke performance lager ikke deler uten å ha reklame på det..
Hva betalte du ?
Slik skal nuke dreva se ut til volvo. søk på nettet så ser du biler av litt forskjellige. Men ditt ser man ikke :Phttp://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/2097.jpg

Okei, ja var det jeg og trodde! Betalte 1200,- pluss frakt for det jeg :( Vi får sende i vei en klage til pedersens om dette..

TeamBørnOut
25/04/10, 19:36
Skal ikke slenge dritt om det drevet egentlig! Jeg tenkte lage en del slike å selge billig på forumet! (så fler kunne få justerbare drev. kun ta betalt for matriale og porto..) Men jeg har hvertfall tenkt til å lage en liten VCCN logo og frese inn små streker som tilsvarer antall grader :P

TeamBørnOut
25/04/10, 19:37
1200 kr for det er det faen ikke verdt... Jeg tenkte ta et drev i innbytte og 100-150kr for aluen og maskineringa :P Da hadde jeg sendt med svarte 12:9 unbrako skruer også :D

ArneR
25/04/10, 19:53
Det der hadde jeg ikke tatt med, ta kontakt med pedersens og få returnert det.. Så bestiller du heller fra noen andre..

volvo2før
25/04/10, 20:02
Det der hadde jeg ikke tatt med, ta kontakt med pedersens og få returnert det.. Så bestiller du heller fra noen andre..

Ja blir nok det jeg kommer til å gjøre..! Men har en mistanke om at jeg også må bytte ut de andre drevene og registerreima viss jeg kjøper ett annet ett..? Da blir det jo fort mye dyrere.. :S

Mr. Crepsley
25/04/10, 20:07
1200 kr for det er det faen ikke verdt... Jeg tenkte ta et drev i innbytte og 100-150kr for aluen og maskineringa :P Da hadde jeg sendt med svarte 12:9 unbrako skruer også :D

Er dette noe du planlegger i nærmeste framtid?:)

Brodern bestilte et drev fra söta bror, og det var samme type "låsing" som på dette.. Hvordan er det meninga du egentlig skal låse drevet på kammen? Originalt er det jo spor kile, her er det jo bare et hull..

TeamBørnOut
25/04/10, 20:09
Får vell justerbare drev med firkantede tenner? Jeg hadde et slikt en gang ihvertfall..
ellers tar det jo ikke lange tiden å bytte ut de andre drevene heller.
Du må uansett ta kontakt å si du ikke betaler 1200kr for det drevet der. har du bestilt et NUKE drev så skal du ha NUKE drev.
kr 1499 koster nuke drevet hos pedersen ser jeg. Mulig du ikke får byttet det da?
Hvis du ikke har bedt om å få et NUKE drev.
Uansett stygg pris for det drevet.

TeamBørnOut
25/04/10, 20:15
Er dette noe du planlegger i nærmeste framtid?:)

Brodern bestilte et drev fra söta bror, og det var samme type "låsing" som på dette.. Hvordan er det meninga du egentlig skal låse drevet på kammen? Originalt er det jo spor kile, her er det jo bare et hull..

Så fort kammeraten min kommer hjem fra afrika.
Låsingen som er der er jo grei. lett å bore så slipper man frese et ovalt spor. men det er null stress. smaks sak. jeg har pleid å bore.
Så hvis noen har noen kamdrev liggende til overs så er jeg intresert :P
Det finnes litt forskjellige typer. noen har veldig uthulet. de er litt værre å lage til (men ikke umulig). så har man den helt tette typen. og noen som bare har "hull"..
Jeg skal se om jeg har bilder av det jeg har laget.
Det står "tyggern" i de bare. fordi vi brukte samme program som når vi laget skivene til tyggern hehe.
Kommer uansett tilbake til dette. for jeg må sanke noen drev først også.
Så hvis noen har noen liggende fra noen gammle skrap motorer så si i fra :D jeg kjøper de billig :P