Vis full versjon : 10x20" felger rundt om på 242..
general-aasen
05/05/11, 22:29
Driver å undrer å forsker på hvor mykje arbeid blir det med den dimensjonen på ein 242..Felgene kan velges mellom inpress 20 og 25...Evt 15 men da i 8,5x20... Men her er det snakk om 10" rundt om..men for å montere desse hjula som er bmw felger, må ein soklart benytte 20mm spacere i sofall..
noen som har prøvd noe lignende og har litt erfaring? bak blir det ikkje noke stress siden hjulhusa ikkje er sveiset enda...men stusser litt fremme...
så om noen har prøvd med store felger, rundt den dimensjonen i inpress 0 til 5 så a det vert kjekt med bilder++++
Dan Bay-Johansen
05/05/11, 23:09
Det må nok breddes litt om du skal ha 10x20 ET 0 rund baut...
Tror kanskje jeg heller ville vurdert å borret om navene... ?
general-aasen
06/05/11, 00:27
Det må nok breddes litt om du skal ha 10x20 ET 0 rund baut...
Tror kanskje jeg heller ville vurdert å borret om navene... ?
regner med å rive litt i buene...bak er greit som nemt da...men slo tanken på det med å borre om ja...men er der nokk stål i diameter for å borre nava fremme til 5-120 tru? kansje helder spørr om noen andre har gjort det?
Blir det ikke like stilig med 8.5" fram sammen med 10" bak da?
Nå har jeg vel ikke prøvd noe lignende,men har derimot hatt en del custom felger på diverse volvos.
Må vel nesten spørre,hvorfor 10" framfelger?
om det er kanten du er ute etter,så hadde det vært en mye bedre løsning å evt smala inn framfelgene på innsiden til bare 8,5" eller lignende.
Da klarer du nok å holde den på veien i det minste..
general-aasen
06/05/11, 23:14
Nå har jeg vel ikke prøvd noe lignende,men har derimot hatt en del custom felger på diverse volvos.
Må vel nesten spørre,hvorfor 10" framfelger?
om det er kanten du er ute etter,så hadde det vært en mye bedre løsning å evt smala inn framfelgene på innsiden til bare 8,5" eller lignende.
Da klarer du nok å holde den på veien i det minste..
den var ikkje dom du, ikkje tenkt så mykje på det, hehe...neis, liker best å ha like felger fremme som bak, men 10" fremme er vell ikkje det beste å kjøre med da...så kansje 8,5" i tilfelle..har kun fått sett 10" felgen selv da...
men å ta inn på felgen på innsiden for å få ned bredden, og alikavell beholde kanten, var jo ein knall løsning...evt så blir det kjøpt 2 felger først til prøving, så deretter vurdere å bruke 8,5 eller modifisert 10"
den var ikkje dom du, ikkje tenkt så mykje på det, hehe...neis, liker best å ha like felger fremme som bak, men 10" fremme er vell ikkje det beste å kjøre med da...så kansje 8,5" i tilfelle..har kun fått sett 10" felgen selv da...
men å ta inn på felgen på innsiden for å få ned bredden, og alikavell beholde kanten, var jo ein knall løsning...evt så blir det kjøpt 2 felger først til prøving, så deretter vurdere å bruke 8,5 eller modifisert 10"
Er iallefall fullt mulig å gjennomføre.
smala selv inn et par 11" brede 18" felger til 8,5"
Ang plass utover,så hadde det nok vært kurant å borra om til bimmer boltsirkel foran iallefall.
Med tanke på akselbredde foran vs bak på 240 så blir det utrolig mye bedre med 20mm spacers bak..om en snakker om identiske hjul rundt om.
volvobrage
07/05/11, 00:19
blir det ikkje skummelt lite gods til ytterkant på navet om ein borrar opp til 5x120?
general-aasen
07/05/11, 01:30
Er iallefall fullt mulig å gjennomføre.
smala selv inn et par 11" brede 18" felger til 8,5"
Ang plass utover,så hadde det nok vært kurant å borra om til bimmer boltsirkel foran iallefall.
Med tanke på akselbredde foran vs bak på 240 så blir det utrolig mye bedre med 20mm spacers bak..om en snakker om identiske hjul rundt om.
okej, ikkje verst..men felgen vill jo bygge like mykje utover alikavell, så bredding må no til i sofall..er vell bare kjøre egenskaper og mindre subbing kansje enn tjener på med å smale inn felgen kansje? undrer litt på om der er gods til å borre å så stor boltsirkel på eit volvo nav, er vell ikkje mykje å gå på sånn sjenerelt helder..kansje muli å dreie bort mykje av volvo navet å tilpasse eit bmw nav som ein tilpasser og sveiser på? kansje ikkje så holdbart å kjøre med?
okej, ikkje verst..men felgen vill jo bygge like mykje utover alikavell, så bredding må no til i sofall..er vell bare kjøre egenskaper og mindre subbing kansje enn tjener på med å smale inn felgen kansje? undrer litt på om der er gods til å borre å så stor boltsirkel på eit volvo nav, er vell ikkje mykje å gå på sånn sjenerelt helder..kansje muli å dreie bort mykje av volvo navet å tilpasse eit bmw nav som ein tilpasser og sveiser på? kansje ikkje så holdbart å kjøre med?
Felgen bygger like mye utover ja,men om du skal ha den 10" så MÅ du mest trolig bruke spacere/adaptere fordi den vil ta i fjærbeinet.
Smaler du inn den til 8,5" og borrer om navet,så vil den (mest trolig) passe uten spacere..altså den havner lenger inn foran.
Personlig så syns jeg det ser veldig rart ut sett bak ifra på 240 når sporvidda foran er bredere enn bak ..så jeg ville ha gjort noe med det.men det er nå min sak..
Det går vel såvidt å borre om til 5x120 på et 240 nav,men pga at 240 har veldig stor diameter på splinsen er det en fordel å bruke bolter foran ifra 740/940.
Vel og merke andre gjenger,men de har mindre diameter på splinsen,slik at man får mere gods irundt bolten.
For de som synes det er ukurant med annen boltsirkel foran,så finnes det et alternativ..
Jeg har 2 stk 240 nav liggende,og der er det punktet dit en skive/plate bak navet. igjennom den orginale boltsirkelen er det borra hull og gjenget i denne plata,vidre så er det også borra og gjenga både 5x112 og 5x120 boltsirkel.
Har man da en bremseskive med ovale hull,så er det bare å vri delene i forhold til hverandre,til ønsket boltsirkel dukker opp.
Vel og merke må men selvfølgelig bruke løse hjulbolter istedet for muttrer..men det er vel ikke akkurat noe problem.
general-aasen
07/05/11, 13:18
Felgen bygger like mye utover ja,men om du skal ha den 10" så MÅ du mest trolig bruke spacere/adaptere fordi den vil ta i fjærbeinet.
Smaler du inn den til 8,5" og borrer om navet,så vil den (mest trolig) passe uten spacere..altså den havner lenger inn foran.
Personlig så syns jeg det ser veldig rart ut sett bak ifra på 240 når sporvidda foran er bredere enn bak ..så jeg ville ha gjort noe med det.men det er nå min sak..
Det går vel såvidt å borre om til 5x120 på et 240 nav,men pga at 240 har veldig stor diameter på splinsen er det en fordel å bruke bolter foran ifra 740/940.
Vel og merke andre gjenger,men de har mindre diameter på splinsen,slik at man får mere gods irundt bolten.
For de som synes det er ukurant med annen boltsirkel foran,så finnes det et alternativ..
Jeg har 2 stk 240 nav liggende,og der er det punktet dit en skive/plate bak navet. igjennom den orginale boltsirkelen er det borra hull og gjenget i denne plata,vidre så er det også borra og gjenga både 5x112 og 5x120 boltsirkel.
Har man da en bremseskive med ovale hull,så er det bare å vri delene i forhold til hverandre,til ønsket boltsirkel dukker opp.
Vel og merke må men selvfølgelig bruke løse hjulbolter istedet for muttrer..men det er vel ikke akkurat noe problem.
jess skjønner..synst selv det ser noe rart ut at sporvidda er smalere bak ja...står 20mm spacere bak på min nå..om du vill medele det navet du har, så hadde det vert kjekt å sett bilde, for litt inspirasjon..noen ide'er er bedre enn andre. så kjekt å se forsjellige løsninger..hehe
Her et dårlig bilde av nava..vel og merke før 5x112 boltsirkeln ble borra.
Denne løsningan funker kun foran da..pga at det ikke er pklass til en slik plate bak pga mekanismen til håndbrekket.
5x108 + 5x120:
http://img847.imageshack.us/img847/6402/navfg.jpg
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.