PDA

Vis full versjon : Gjennbruk av toppbolter eller bytte. Hva mener dere?



Lite
05/05/11, 19:18
Når dere har av toppen, bytter dere boltene? Hva mener folket?

Evt måler dere boltene før montering?

Drar dere som holder på med gjennbruk, til med samme moment og oppskrift som i manualen?

Jeg har en b23blokk som jeg ikke er sikker på om jeg tør å bruke boltene på nytt på.

Øyvind G
05/05/11, 19:21
Boltene kan brukes 3 ganger.

Er du i tvil om hvor mange ganger de er brukt, så bytter du de. det er hvertfall det jeg pleier å gjøre.

VolvoR-Sport
05/05/11, 19:23
er det ikke 5 ganger da?

som sagt, er du i tvil så bytt.

jeg har sett merker på toppbolter som har blitt brukt for mange ganger :P blir hvite streker på bolten

JørnM_940
05/05/11, 19:26
Du kan måle de, hvis de er innenfor en grenseverdi kan de brukes igjen.

kermitt
05/05/11, 19:47
jeg bytter alltid og da til arp studs. Stoler ikke på strekkbolter etter at jeg fikk ett helvette med en som ble dratt over. 100% original B230K, aldri hatt av topplokk før jeg skulle bytte toppakning. Skulle gjøre det fort å gæli og bruk oppigjen alt som gikk, ikke lurt.

850freak
05/05/11, 20:03
Strekkbolter skal byttes for hver gang hvis du skal følge forskriftene, det er ikke x antal ganger før, men alltid. Men ja det er noen ganger mulig å bruke dem om igjenn men er ikke å anbefale, det er ikke bare det at de strekker seg men de blir også svekket.

Espen Hveding Nordgård
05/05/11, 20:06
Hvor får man kjøpt arp studs, Kermitt? og hva er forskjellen på disse og vanlige?

MrX
05/05/11, 20:21
Er det strekkbolter på B23? Kom ikke det på B230?

kermitt
05/05/11, 20:28
Du får kjøpt ARP studs av bla cylmo. De fleste motorbyggere og bilrekvisitta forettninger skaffer dette. Forskjellen på dem og en en strekkbolt er at de ikke strekker seg og de er ikke en "skrue" de er pinnbolter som du setter ned i blokka og strammer til med en mutter. De er også av 12.9 kvalitet så de skal du være veldig sterk for å dra av i tilleg til å dra til alt for mye. Ulempen med dem er at du må kjøre varm motoren og etterstramme dem.

Lite
05/05/11, 21:13
er det ikke 5 ganger da?

som sagt, er du i tvil så bytt.

jeg har sett merker på toppbolter som har blitt brukt for mange ganger :P blir hvite streker på bolten

Ja, jeg er i tvil, å jeg har en drøss med bolter fra 2 eller tre demonterte motorer liggende.

Noen med "mutter-hode", resten med "vanlig" umbraco hvis jeg ikke husker feil. Disse er selvsagt blandet i en eske, så jeg vet ikke hva som kommer fra hvilken motor og om de har vært brukt flere ganger.


Du kan måle de, hvis de er innenfor en grenseverdi kan de brukes igjen.


Hvilken verdi snakker vi om?


Er det strekkbolter på B23? Kom ikke det på B230?

Lurer jeg også på, finner ikke noe i service manualen(aq145/b23) som sier at de skal byttes. På nettsiden til mekonomen står det at de skal byttes.

Noen som kan si noe sikkert ang det?

kermitt
05/05/11, 21:26
Hadde jeg vær deg hadde jeg kosta på meg 5-600kr i nye bolter. Det er det værdt.

Lite
05/05/11, 21:32
Joda, har jo kostet "en drøss med penger" på nye pakninger overalt samt stempelringer, reimsats, 123 ignitionfordeler +++ så de 500kronene er ikke det som er problemet, utfordringen er jo at disse må bestilles, og ventes på og jeg hadde håpet på en god arbeidsrunde med montering av topp og resterende pakninger i helga.

Bestiller nye i mårra, å regner med jeg gjør ferdig alt det andre i mellomtiden, ting tar jo som regel mere tid uansett så hadde nok ikke blitt ferdig denne helga heller uansett :)

Noen som har erfaringer med 123 ignition? kanskje best å ta i en annen tråd.

kermitt
05/05/11, 21:34
du har ikke mekonomen verksted i nærheten? De bruker å ha sånt liggende.

Lite
05/05/11, 21:38
Håper de har liggende, da får jeg kanskje kjerringa til å dra innom når ho er i "byen" på lørdag. Går en del tid vekk i reising for å komme seg dit ettersom man er avhengig av ferge som ikke går for ofte, og tar ca 45 minutter pr vei. Skal ringe dem i morgen, håper de har. Trenger jo oljefilter og plugger fra dem uansett(hadde ikke tatt det heller med sist gang jeg handlet).

Takker for alle svar :D

volvo-r-sport
05/05/11, 22:51
Jeg brukte de om igjen, men kastebytta de. De som satt nærmest eksos sitter nå nærmest innsug. Har sikkert ikke så mye og si, men men

Lite
07/05/11, 09:49
Ikke på lager nei, må vente til tirsdag- onsdag før de kommer på lager. Heldigvis har meko rask frakt :D