PDA

Vis full versjon : Lydisolering av gulv under fotplass



ChrML
24/02/10, 18:30
Har et lite spørsmål angående lydisolering av gulvet under føttene på de forskjellige sitteplassene i bilen. Med Vibroplast butylmatter.

Per dags dato er det ingen rust i gulvet og alt er strøkent. Problemet er at gulvet er jo vått der så og si hele vinteren pga drar alltid med litt snø inn som smelter når interiøret blir varmt og får aldri tørka det ut før våren omtrent.

Hvis jeg hiver på butylplater i to lag der, et klistret helt nedpå gulvet rundt hele og opp på undersiden av interiørdekslene og legger et lag til oppå hvor ingen av skjøtene er på samme sted og for dette presset helt nedpå. Blir det da helt vanntett og faktisk BEDRE mot rust? I tillegg til lyddempingen det gir såklart. Eller vil vannet alltid på en eller annen måte kunne trenge seg ned dit og ligge der hele året?

jonass
24/02/10, 18:33
Du må nok til med noen form for membran kan jeg tenke meg, har tenkt litt på dette selv og har flere spm. enn svar

henrik940
24/02/10, 19:21
Litex våtromsplater :D (http://www.maxbo.no/Trinn-for-trinn/Litex-vatromsplate---montering-pa-vegg/)

TurboHansen
24/02/10, 20:02
Når jeg skal gjøre det samme kommer jeg til å legge mattene nederst mot gulvet med tjukk plastikk over der som går 5cm opp på sidene, også bare legger jeg resten oppå der at. Da er jeg kvitt det problemet ;)

ChrML
24/02/10, 20:08
Når jeg skal gjøre det samme kommer jeg til å legge mattene nederst mot gulvet med tjukk plastikk over der som går 5cm opp på sidene, også bare legger jeg resten oppå der at. Da er jeg kvitt det problemet ;)

Plast oppå butylplatene? Hvordan skal du hindre fukt i å trenge inn på siden? Men er jo kanskje greit som en ekstra fuktsperre over butylplatene da. Det som plasten ikke tar tetter butylplatene selv.

kermitt
24/02/10, 20:10
hørtes for min del litt "bob-bob" ut. fuktspærre er jeg ikke fan av i bil altså. den fukta du spærrer ut spærrer du og inn.

ChrML
24/02/10, 20:13
hørtes for min del litt "bob-bob" ut. fuktspærre er jeg ikke fan av i bil altså. den fukta du spærrer ut spærrer du og inn.
Nettopp, er akkurat det. Men med to lag med butylplater nøye lagt og med ingen skjøter opppå hverandre, tror dere at det kan komme vann imellom der da uten fuktsperre? Butyl er jo tett som bare det.

Eller hvis man legger den fuktsperra da og ikke tetter rundt. Sånn at eventuell fukt på undersiden kan få komme ut, men samtidig gjøre så at en damm på gulvet ikke eventuellt kommer til å trekke nedimellom butylplatene.

jonass
24/02/10, 20:18
tror dette er en evig diskusjon, skal man ha det helt tett eller skal man la det puste? Tror egentlig det kommer for det samme, som kermitt sa "den fukt du sperrer ute, sperrer du også inne"

TurboHansen
24/02/10, 20:18
Plast oppå butylplatene? Hvordan skal du hindre fukt i å trenge inn på siden? Men er jo kanskje greit som en ekstra fuktsperre over butylplatene da. Det som plasten ikke tar tetter butylplatene selv.

Ja, kan ikke helt se problemet. Er ikke snakk om 20liter liksom, men tenkte å legge plasten under den plastkarmen ved døråpningen og så langt opp jeg får det i framkant ved pedalene og girkassetunnelen :) skal vel gå det? ;)

ChrML
24/02/10, 20:24
Ja, kan ikke helt se problemet. Er ikke snakk om 20liter liksom, men tenkte å legge plasten under den plastkarmen ved døråpningen og så langt opp jeg får det i framkant ved pedalene og girkassetunnelen :) skal vel gå det? ;)
Men det blir mye vann der altså. Når man går inn i bilen 3-4 ganger om dagen om vinteren når det er masse snø utafor så blir der erfaringsvis skikkelig mye fukt/vann under gulvmattene hele vinteren. Nå er det riktignok fryst mesteparten av vinteren, men får vann ligge lenge nok så kan det trekke inn på de underligste steder + at det kan oppstå kondens på baksiden av evt plast.

Så spørsmålet er jo hva som er best, med eller uten plast :p. Jeg tror igrunn det skal holde tett hvis man er nøye med å legge platene uten å ha noe over.

jonass
24/02/10, 20:26
Så kommer spørsmålet hvor handler man slike plater? Ser de har noe på mekonomen

TurboHansen
24/02/10, 20:30
Men det blir mye vann der altså. Når man går inn i bilen 3-4 ganger om dagen om vinteren når det er masse snø utafor så blir der erfaringsvis skikkelig mye fukt/vann under gulvmattene hele vinteren. Nå er det riktignok fryst mesteparten av vinteren, men får vann ligge lenge nok så kan det trekke inn på de underligste steder + at det kan oppstå kondens på baksiden av evt plast.

Så spørsmålet er jo hva som er best, med eller uten plast :p. Jeg tror igrunn det skal holde tett hvis man er nøye med å legge platene uten å ha noe over.

Ja men mye tar jo den originale plast matten også da, jeg pleier å kjøre med hånkle der jeg :p

Men tviler på at de platene holder tett altså, det har jeg ikke trua på :p

ChrML
24/02/10, 20:30
Så kommer spørsmålet hvor handler man slike plater? Ser de har noe på mekonomen
Installbay. Vibroplast og så har du de litt tykkere Bimast Bomb.

ChrML
24/02/10, 20:31
Ja men mye tar jo den originale plast matten også da, jeg pleier å kjøre med hånkle der jeg :p

Men tviler på at de platene holder tett altså, det har jeg ikke trua på :p
Hmm, er ingen original plastmatte der på min. Kun skumgummi og så gulvmattene over (+ lag med varmeisolasjon på passasjerside pga eksos). Kanskje de gikk vekk fra det av en årsak? Sjelden rust i gulvet er noe problem på 900 serien, men mulig de ikke er gamle nok enda.

Edit: Du mente sikkert den svarte matta som ligger utapå alt. Yep, tar unna en del, men skvalper igrunn over en del ganger. Vanskelig å få ut for å tømme er den og når det skvalper vann fra den :p.

Slettmyr
24/02/10, 20:35
Har ikke vurdert Dynamat da?
Har prøvd et tilsvarende produkt og det demper både vibrasjoner og støy ekstremt godt :)

jonass
24/02/10, 20:37
Hvor nør jeg isolere først for og merke mest forksjell?
har tenkt og isolere sete ryggen i bak setene

ChrML
24/02/10, 20:41
Hvor nør jeg isolere først for og merke mest forksjell?
har tenkt og isolere sete ryggen i bak setene
Alle steder hjelper, men tak og dører er visst det som hjelper best. Taket er igrunn ikke så rart, stor vibrerende flate. Hjulbuer kan være greit å dempe ekstra godt.

Merket stor forskjell på min for støy forfra fra motoren når jeg isolerte torpedoveggen (ventiltikking, lyder fra utløselager osv... ble nesten borte og igrunn mye mer stille forfra)

ChrML
24/02/10, 20:43
Har ikke vurdert Dynamat da?
Har prøvd et tilsvarende produkt og det demper både vibrasjoner og støy ekstremt godt :)
Har allerede kjøpt inn masse Vibroplast og Bimast Bomb som jeg skal isolere med til våren :). Har brukt de på torpedoveggen, lett å legge uten å varme og isolerer godt så ser ingen grunn til å bytte ;).

Edit: Ser forresten at mange har prøvd både STP sine matter (Vibroplast, Splen osv...) og Dynamat. Dynamat er visst svindyrt og ikke noe bedre verken å jobbe med eller mtp demping. STP sine er visstnok vel så bra. Men hold dere unna billigdrit og ukjente merker, vanskelig å jobbe med og resultatet blir deretter.

TeamBørnOut
24/02/10, 21:59
isoler under bilen isteden?

Modalen
24/02/10, 22:03
STP Vibroplast og Dynamat er i grunn samme opplegget, bare fem reiser billigere.
Kan skrive under på at Vibroplast er verdt hver eneste krone!

TeamBørnOut
24/02/10, 22:12
sotaplast er også genialt. men koster 100kr matta

henrik940
24/02/10, 23:08
Viss man får lagt slik at det blir liggende, og ikke trekker i skjøter midt på hulvet, så kan man jo legge som en "skål". Oppover tunellen, døra, sete og torpedovegg.

TeamBørnOut
26/02/10, 06:34
er det egentlig så farlig om det er litt fuktig på gulvet da? det har jo vært det i sikkert 10år på bila våres.. så lenge det ikke er noe skader der så er det jo ikke så farlig.. og hvis man har en ovn i bilen for å fjernefuktighet innimellom så er vell ikke dette noe problem.. merket foresten at sideskjørter hjalp litt på lyden i bilen :D
skal lakeres. og bilen støyet litt mer da da :)

henrik940
26/02/10, 06:37
Legg på isolasjon inni de og da vettu! :p

boman
01/03/10, 08:51
En fin løsning for å hindre fukt i gulvet er vel å bruke originale skålmatter og banke av seg snøen før man setter seg i bilen. Og når bilen står parkert så kan man bruke kupevarmer. La kupevarmeren stå på gulvet i bilen og tørk opp evt fukt regelmessig (la den stå en natt på hver av de 4 gulvplassene).
Og ikke minst .. tømme skålmattene for vann og møkk, uten å helle ut alt inne i bilen når man prøver å ta ut matta ;)

TurboHansen
01/03/10, 09:02
En fin løsning for å hindre fukt i gulvet er vel å bruke originale skålmatter og banke av seg snøen før man setter seg i bilen. Og når bilen står parkert så kan man bruke kupevarmer. La kupevarmeren stå på gulvet i bilen og tørk opp evt fukt regelmessig (la den stå en natt på hver av de 4 gulvplassene).
Og ikke minst .. tømme skålmattene for vann og møkk, uten å helle ut alt inne i bilen når man prøver å ta ut matta ;)

Du har et poeng, men det blir fortsatt komme litt fukt under der forde ;)

boman
01/03/10, 09:03
Ja, litt fukt vil det nok komme, men vil tro man vil få bort det meste med kupevarmeren. Evt bruke den hyppigere. Men det reduserer ihvertfall faren betraktelig vil nå jeg si.

henrik940
01/03/10, 15:50
Og la vinduet stå på gløtt viss det er mulig. Viss ikke blir det kondens ;)

boman
01/03/10, 17:00
Ja det er også sant .. første natta jeg gjorde dette hadde jeg skikkelig dugg på alle rutene i bilen som frøys ut over dagen (når jeg sto parkert på jobb uten kupévarmer..)