PDA

Vis full versjon : Skjærelyd fra toppen??!



The Bear
05/05/11, 14:50
Heisann. Har eit litt plagsomt problem med motoren min nå.

Det er ein slags skjærelyd/skrape som kommer i fra toppen min av og til når motoren stiger fra 1500 omd. til rundt 3000 omd. Då kommer det ein slags skjæring fra toppen som eg lurer felt på ka som er. Skjæringa varer ca. i eit halvt sekund om gangen. Bilen har tjukk og god olje, og eg har sett at det er masse olje på den, så det er ikkje det som er problemet. Det er nesten som at kammen tar atti noko som gjer at det blir laga ein skrapelyd uten at eg ska sei dette sikkert.

Blir jo vanskelig og finne ut av kva dette her er bare ved å forklare her, men kanskje nokon veit om dette er eit problem med gamle Volvo topper?
Motoren er ein B230F med 530-topp som akuratt har rundet 414.000 friske km, og denne skjæringslyden kommer som ofterst når motoren er lunken. Har ein mistanke om slitte lagre, kan dette være tilfelle?

Dette er jo ikkje noko problem, men hadde jo vært fint å bli kvitt denne ulyden som kommer av og til. :)

Takker for hjelp, bare å spørre viss du har spørsmål.

850freak
05/05/11, 17:39
Kan nesten høres ut som kam lager ja.
Hva mener du med sjukk og god olje ?
Du BØR bruke det bilen er beregnet for og ikke noe tykkere enn det. bare et tips, ved feil olje bruk kan føre til dårlig smøring av blandt annet kammen, er oljen for tykk så blir smøring dårligere. Det er mange som bruker andre typer oljer som ikke er beregnet for motoren bilen din har og spes oljer som er tykkere. Dette er ikke å anbefale, sikkert mange som har hatt hell med dette med det sliter.

Sjekk samtidig om det er noe deksel eller lignende som ligger for nærme noe :)

The Bear
05/05/11, 20:33
Skjønner. :) Det eg meinte med tjukk og god olje var vell kanskje til å misforståes. Meinte at olja er frisk og god, litt mørkebrun og fin. :) Bruker halvsynt. 10-40 olje frå Biltema.

850freak
05/05/11, 21:51
Okay sånn og forstå ja :)

Men skal ikke den bilen ha 10/30 ?

The Bear
05/05/11, 22:05
Har alltid brukt 10/40 på Volvomotorer og har aldri hatt problemer med det. :) Er også blitt anbefalt 10/40.