PDA

Vis full versjon : Henger på turtall ved kald motor, 960



sekse
05/05/11, 04:38
Hei

Min nyinnkjøpte 960 har en tendens til å "henge" på turtall ved kald motor. Når man gir gass og skal gire oppover øker den turtallet et par hundre omdreininger, henger litt og detter så ned igjen. Eller om man bare gir gass i f.eks andre gir så tar det flere sekunder før turtallet går ned etter at man har sluppet gassen.

Litt knotete forklart men tror dere tar poenget.

Har feilsøkt litt og jeg tror det er tomgangsmotoren/regulatoren som er synderen. Koblet den fra rett og slett og kjørte en liten runde og da var symptomene helt borte. Riktignok gikk den nesten ikke på tomgang...

Tok ut tomgangsmotoren og renset denne, smurte den opp med no tyntflytende olje til formålet og monterte tilbake. Fikk vekk mye dritt og det virket som om motoren gikk mye lettere.

Det hjalp ikke og symptomene var tilbake.

Ny motor som er løsningen?

(Har noen en brukt liggende? :) )

Volvo_960_1995
05/05/11, 08:52
Hei og velkommen i klubben med 960`er.

Du kan være inne på noe der med at det er tomgangsregulartoren, men hva renset du den med ?.

Har meget god erfaring med CRC 5-56 og GT 7. Bades og vaskes i disse rense / smøremiddlene.

Er det Automat du ?.

Er det kun ved kald start, eller alltid ?. Med eller uten bruk av AC ?.

Tar motoren inn falsk luft noen plass ?.

s4nd3r
05/05/11, 15:43
veit på enkelte nyere biler er det høy tomgang på kald motor, for og få motor raskere på normal drift temp. mulig det er noe sånn?

sekse
05/05/11, 18:49
Hei og velkommen i klubben med 960`er.

Du kan være inne på noe der med at det er tomgangsregulartoren, men hva renset du den med ?.

Har meget god erfaring med CRC 5-56 og GT 7. Bades og vaskes i disse rense / smøremiddlene.

Er det Automat du ?.

Er det kun ved kald start, eller alltid ?. Med eller uten bruk av AC ?.

Tar motoren inn falsk luft noen plass ?.

Renset den med kleenspray og smurte den opp med finlube (tynn olje med teflon, nesten som sykkelolje).

Det er manuell kasse på bilen. Kun ved kald motor, en sjelden gang tendenser ved varm motor.

Har ikke ac.

Falsk luft har jeg ikke sjekket. Får få tak i noe startgass og prøve.

sekse
05/05/11, 18:50
veit på enkelte nyere biler er det høy tomgang på kald motor, for og få motor raskere på normal drift temp. mulig det er noe sånn?

Nei, den har normalt turtall ved tomgang.

olavxxx
05/05/11, 18:53
Nei, den har normalt turtall ved tomgang.

ja, 960en har jo et veldig lavt tomgangsturtall (sikkert pga motoren er naturlig balansert)

93_volvo960
05/05/11, 19:56
ja, 960en har jo et veldig lavt tomgangsturtall (sikkert pga motoren er naturlig balansert)

Min ligger på ca 500 på tomgang og noen ganger er det bare såvidt jeg kan se at turtelleren har flyttet på seg, så min har VELDIG lavt tomgangsturtall i hvertfall.

245 gl
05/05/11, 20:32
Sikkert ikke dumt å rense gasspjeldet også hvis dette ikke er blitt gjort på en god stund...

sekse
05/05/11, 20:32
Men igjen, er ikke tomgangen det er noe galt med. :)

93_volvo960
06/05/11, 11:53
Men igjen, er ikke tomgangen det er noe galt med. :)

sorry, jeg leste ikke innlegget ditt godt nok......... :o