PDA

Vis full versjon : Syrebad



Joakim-G_R
24/02/10, 17:14
Kanskje ikke SÅ avansert trimming, men det er ikke såå mange som syrebader blokker osv.

Må blokka borres på nytt, etter man har tatt syrebad? Vet lagere blir ødelagte og må byttes, men må blokka borres også?

Tenkte å syrebade blokka mi, men har allerede borra den. Så da blir det litt dumt å måtte kjøpe nye stempler, igjen..

Mr. Crepsley
24/02/10, 17:32
Tror du må hone den på nytt iallefall.

Joakim-G_R
24/02/10, 17:34
Dvs at jeg må ha nye stempler, da den er borret for stemplene. Noen som vet for sikkert?

Slettmyr
24/02/10, 17:34
Tror du må hone den på nytt iallefall.

Sikkert lurt og gjøre det ja.. :)

TeamBørnOut
24/02/10, 17:40
Aldri hørt noe om dette faktisk? Spør SWR.. :)

Amundsen T5r
24/02/10, 17:57
Jeg har syrebadet min. Må bare hones:)

Joakim-G_R
24/02/10, 19:12
Fjernes honeripene da, altså?

kermitt
24/02/10, 19:17
hvorfor dyppe hele blokka? blir en del ekstra arbeid og kostnader å ta det etterpå. du kan jo bare pensle på litt her og der for å få bort værste dritten og gammel maling

Joakim-G_R
24/02/10, 19:25
Vil renske opp alle oljekanaler, og være sikker på at all rust og skitt er borte. Blokka har stått i et par år nå, uten topp i garasjen. Så er litt småflekker her og der.

Hvorfor jeg ikke fikk OSS til å gjøre det når de borret samtidig husker jeg ikke, kan hende de ikke hadde mulighet til det da, og måtte sende blokka land og strand.

Christian
24/02/10, 19:56
Skulle tru det holder å hone. Det fjerner jo ikke selve stålet.
Syredupping er genialt. En kammerat har snekra sammen syrebad av en gammel varmtvannstank, det blei gull! ;)

TurboHansen
24/02/10, 20:11
Skulle tru det holder å hone. Det fjerner jo ikke selve stålet.
Syredupping er genialt. En kammerat har snekra sammen syrebad av en gammel varmtvannstank, det blei gull! ;)

Sikkert dumt spørsmål, men jeg stiller det nå allikavel;) åssen syre er det snakk om da?

microplex
24/02/10, 21:16
Vil renske opp alle oljekanaler, og være sikker på at all rust og skitt er borte. Blokka har stått i et par år nå, uten topp i garasjen. Så er litt småflekker her og der.

Hvorfor jeg ikke fikk OSS til å gjøre det når de borret samtidig husker jeg ikke, kan hende de ikke hadde mulighet til det da, og måtte sende blokka land og strand.

Send den til BS bilteknikk på fornebu. koster 800 kr tror jeg for og syre bade blokka.

Amundsen T5r
24/02/10, 21:45
Fjernes honeripene da, altså?

det er jeg ikke heelt sikker på. for når jeg duppa så var det ingen honeriper der pga litt slitasje :)

Joakim-G_R
24/02/10, 22:05
Okei, for blokka mi er nyborra serru.

OSS skal ha 1000 + mva, så er ikke så ille dyrt der heller. Svinge innom på veien, da jeg jobber på lambertseter om dagen.. Bygger 3-mannsbolig som er godkjent som "Villa" hos kommunen.. :p

Får høre med OSS, så har vel de ett svar. Glemte å høre idag, bare.

Gneizten
24/02/10, 23:39
Sikkert dumt spørsmål, men jeg stiller det nå allikavel;) åssen syre er det snakk om da?

henger meg også på den, hvilken syre brukes?

lyrix
25/02/10, 01:23
har nettopp syrebadet og lakert blokka mi. ser tydelig orginale honingen enda. motoren er kjørt 260k

ren inni og utpå :rolleyes:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/2015.jpg

nettopp vasket og lakert
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/2016.jpg

bruker dette, har ikke blandet ut alt så måtte snu blokka i "tønna" derfor fargeforskjell
http://www.strip-all.com/no/

TeamBørnOut
25/02/10, 10:23
å dette har du ikke lagt ut under tips å triks :P

Per Turbo
25/02/10, 10:55
BS Teknikk er mye brukt i motorsport og Gatebilmiljøet så bør være greie karer det

lyrix
25/02/10, 11:33
å dette har du ikke lagt ut under tips å triks :P


hehe

er mest FORD man :rolleyes:

blir sikkert mere volvo når 242en blir ferdig.

flobben
25/02/10, 11:35
Okei, for blokka mi er nyborra serru.

OSS skal ha 1000 + mva, så er ikke så ille dyrt der heller. Svinge innom på veien, da jeg jobber på lambertseter om dagen.. Bygger 3-mannsbolig som er godkjent som "Villa" hos kommunen.. :p

Får høre med OSS, så har vel de ett svar. Glemte å høre idag, bare.

raschvei eller noe sånt?

ChrML
25/02/10, 16:42
bruker dette, har ikke blandet ut alt så måtte snu blokka i "tønna" derfor fargeforskjell
http://www.strip-all.com/no/
Mye koster sånt? Ser de forhandler syren her i Kongsberg på Steglet. Veldig godt alternativ for å slippe den jævla sandblåsinga :p. Kanskje jeg skal dyppe klokka mi :D.

Slettmyr
25/02/10, 16:47
Mye koster sånt? Ser de forhandler syren her i Kongsberg på Steglet. Veldig godt alternativ for å slippe den jævla sandblåsinga :p. Kanskje jeg skal dyppe klokka mi :D.

bruker slik syre selv, er et mye bedre alternativ enn sandblåsing. :)

F.eks. ei blokk blir jo like ren innvendig som utvendig med syre og det er jo ikke murlig med sandblåsing....

ChrML
25/02/10, 16:48
bruker slik syre selv, er et mye bedre alternativ enn sandblåsing. :)

F.eks. ei blokk blir jo like ren innvendig som utvendig med syre og det er jo ikke murlig med sandblåsing....
For å ikke snakke om all jobben man slipper unna. Hvor mye koster det? Kan det brukes kar av plast?

Slettmyr
25/02/10, 16:52
For å ikke snakke om all jobben man slipper unna. Hvor mye koster det? Kan det brukes kar av plast?

10 kg : kr 700,-
20 kg : kr 1 100,-
30 kg : kr 1 500,-

Mener det kunne brukes plastkar ja...

Har sell kappet toppen av et 50 liters oljefat som det er surret en varmekabel rundt, fungerer utmerket :p

ChrML
25/02/10, 16:55
10 kg : kr 700,-
20 kg : kr 1 100,-
30 kg : kr 1 500,-

Mener det kunne brukes plastkar ja...

Har sell kappet toppen av et 50 liters oljefat som det er surret en varmekabel rundt, fungerer utmerket :p
Hvorfor går det på kilo og ikke volum og overflateareal? :p Klokka mi veier jo mye, men er jo ikke så stor :p.

Slettmyr
25/02/10, 16:57
Hvorfor går det på kilo og ikke volum og overflateareal? :p Klokka mi veier jo mye, men er jo ikke så stor :p.

Selges i bøtter med pulver som blandes ut i vann ;)

ChrML
25/02/10, 16:58
Selges i bøtter med pulver som blandes ut i vann ;)
Aha :p. Oki :D. Takk.

10kg – til ca 50 liter væske
20kg – til ca 100 liter væske
30kg – til ca 150 liter væske

Kan jo dype ganske mye for pengene for det da :). Så mye mindre stress for smådeler da, hvorfor har jeg ikke tenkt på det før :p.

lyrix
25/02/10, 17:13
hehe

det samme sa jeg.

kan ha det i MANGE år om du vil.

men må ha 40-50 grader for at det skal funke bra.

Joakim-G_R
25/02/10, 17:14
raschvei eller noe sånt?

hva, syredyppinga? Oslo SylinderService = OSS :)

Slettmyr
25/02/10, 17:14
hehe

det samme sa jeg.

kan ha det i MANGE år om du vil.

men må ha 40-50 grader for at det skal funke bra.

Funker fint uten varme også men da tar alt mye lenger tid ;)

Joakim-G_R
25/02/10, 17:14
Selges i bøtter med pulver som blandes ut i vann ;)

Hvordan behandles pulver og ferdig utblandet syre egentlig? lange gummihansker og mye vann for å vaske delene?

Modalen
25/02/10, 17:15
Har drevet endel med syrebading på privatbasis.
Da bruker jeg fosforsyre, saltsyre eller en blanding av disse samt vann. Saltsyra er ganske så hissig og noen hakk mer gjenstridig å nøytralisere.

Dette løser IKKE opp fett eller lakk. Delene må avfettes grundig først. Hvis jeg er i tvil bruker jeg faktisk litt oppvaskmiddel i syreløsningen (eneste som virker hvis delene er bittelitt fettete).

For å nøytralisere bruker jeg som oftest en løsning med kaustisk soda, og skrubber delene godt(les GODT). Deretter skylle i vann. Hvis dette blir gjort riktig kan delene ligge med helt bart metall innendørs leenge, uten å få så mye som et lysebrunt skikt med korrosjon.

Helt genial måte å rense deler på.

Elektrolyse er også sykt effektivt. Fordelen er at man slipper griseriet og den korrosive dampen som legger et fint lag med rust over alt man har i nærheten :D

Slettmyr
25/02/10, 17:19
Hvordan behandles pulver og ferdig utblandet syre egentlig? lange gummihansker og mye vann for å vaske delene?

Mins det var 1:5 eller noe i den duren det skulle blandes , så er det bare og henge delene nedi og vente, så er det bare og vaske av :)

Hansker kan være lurt også briller, da det er lite deilig og få den syra i øyene (har prøvd dette):o

Edit: syren er ikke spessialavfall så den kan blandes sjikkelig ut med vann og sendes i avløp :)

Sebbe
25/02/10, 19:17
det hørtes jo genialt ut, må få mekka til et stort kar og handla meg noe sånn :D

Volvo144
26/02/10, 22:53
vi har hatt strip all i vårt mekkelokale ett års tid. det funker konge. vi kjøpte 20 kilo og fikk tak i et oljefat med lokk. måtte vel betale 250kr for dette, men da kan vi også frakte syra med oss om vi skulle bytte lokasjon..

bada nettopp blokka mi i det, og det ble helt perfekt resultat.. ingen vits å betale noen for det når det koster akkurat det samme å fikse selv...

Joakim-G_R
27/02/10, 00:00
Nå var vel egentlig spørsmålet om man må hone blokka på ny, eller om det går bra.

Jeg betaler heller noen for å gjøre det enn å styre med det selv, 1250 kr er trossalt ikke så jævelig mye.

Men hadde vært fint med syre og bada diverse ting, bare synd alu blir "borte".

Torra
27/02/10, 00:14
Dette var jo genialt.. Må prøve den StripAll! beklager off-topic! Men lag en guide dere som har prøvd ;D

Joakim-G_R
27/02/10, 00:21
Har drevet endel med syrebading på privatbasis.
Da bruker jeg fosforsyre, saltsyre eller en blanding av disse samt vann. Saltsyra er ganske så hissig og noen hakk mer gjenstridig å nøytralisere.

Dette løser IKKE opp fett eller lakk. Delene må avfettes grundig først. Hvis jeg er i tvil bruker jeg faktisk litt oppvaskmiddel i syreløsningen (eneste som virker hvis delene er bittelitt fettete).

For å nøytralisere bruker jeg som oftest en løsning med kaustisk soda, og skrubber delene godt(les GODT). Deretter skylle i vann. Hvis dette blir gjort riktig kan delene ligge med helt bart metall innendørs leenge, uten å få så mye som et lysebrunt skikt med korrosjon.

Helt genial måte å rense deler på.

Elektrolyse er også sykt effektivt. Fordelen er at man slipper griseriet og den korrosive dampen som legger et fint lag med rust over alt man har i nærheten :D

Virker som du har peil på alt du ytrer deg om, du ville ikke lagd en liten how-to ang dette temaet?

Modalen
27/02/10, 02:24
Virker som du har peil på alt du ytrer deg om, du ville ikke lagd en liten how-to ang dette temaet?
Det kan jeg sikkert, når jeg får litt skrivekrampe... Innlegget beskriver i grunn prosessen ganske godt :)

slevjus
27/02/10, 03:47
tåler ikke alu syra.?

ChrML
27/02/10, 09:30
tåler ikke alu syra.?
Nei, Strip-all tærer på og forringer aluminium står det på siden dems.

Joakim-G_R
27/02/10, 11:13
Det kan jeg sikkert, når jeg får litt skrivekrampe... Innlegget beskriver i grunn prosessen ganske godt :)

Det er flott. :)
Bilder og litt sånt, spennende å se. :)

Volvo144
02/03/10, 20:28
Strip all'en er genial å putte allslags metall i som man vil ha gullende rene uten å bruke krefter på det, etter først å ha kjørt dem i oppvaskmaskinen fra finn.no gis-bort:)

Kom til skade å legge oppi noe med aluminium på, og da ble det veldig mye bobler og reaksjoner oppi fatet.

Det står vel også at effekten av strip all svekkes av aluminium.

Metalldeler bobler ikke. Blokka mi trengte ca. 1 døgn og en runde med spyleren så var den gull-ren. Bruker ikke varmekolbe da vi ikke har det tilgjengelig, men det skal visst raske på prosessen.

Honte sylinderveggene etterpå...

Joakim-G_R
03/03/11, 15:10
Kan vel egentlig nevne at jeg har syredyppa blokka, og trengte ikke hone etterpå, etter jeg spurte opptil flere som driver med både syredbad, og motortrimmere.

Ellers, så kunne jeg tenkt meg litt innspill på hvordan man løser varmekolbe osv, hvordan bygge syredyppe-kar, da det hadde vært kjekt å fått duppa småting selv hjemme. :)

Slettmyr
03/03/11, 15:20
Har et 50 liters oljefat som toppen er fjernet på, har en varmekabel snurret rundt fatet og slikt "sitteunderlag" greier utpå der igjen, er også isopor under fatet.
Funker helt greit :)

Joakim-G_R
03/03/11, 15:21
Mye varme skal syren ha?

Slettmyr
03/03/11, 15:22
Mye varme skal syren ha?

Mener det sto at optimal temp var ca. 60 grader :)

Joakim-G_R
03/03/11, 15:26
Okei, takk. :)

Tinnsoldaten
03/03/11, 18:19
En gammel varmtvannsbereder må jo være ideelt til formålet. Kapp av toppen, still termostaten på 50 grader og plugg i støpselet. Syns å minnes at Tholandsli lagde seg en slik patent...

Joakim-G_R
03/03/11, 19:07
Men hvordan tåler gummipakninger og slikt syra?

wetterhus
03/03/11, 22:41
Men hvordan tåler gummipakninger og slikt syra?

Hvis det er Stripall du snakker om så er ikke det syre og det verken etser eller fjerner metall fra ei støpejernsblokk. Gummi tåler badet helt greit.
En del lettmetall-legeringer reagerer kjemisk i badet og brytes ned.

lasse940
03/03/11, 22:47
En gammel varmtvannsbereder må jo være ideelt til formålet. Kapp av toppen, still termostaten på 50 grader og plugg i støpselet. Syns å minnes at Tholandsli lagde seg en slik patent...
Da veit jeg hva den gammle varmtvannsberederen som er på vei ut skal brukes til :D

Joakim-G_R
04/03/11, 00:47
Hvis det er Stripall du snakker om så er ikke det syre og det verken etser eller fjerner metall fra ei støpejernsblokk. Gummi tåler badet helt greit.
En del lettmetall-legeringer reagerer kjemisk i badet og brytes ned.

Flott. Saumfare "Gis bort" på Finn nå da. :)

Trond D.
13/03/11, 02:09
Jeg skal bruke Basol i pasta form utvendig på blokka mi, dette istedenfor sandblåsing. Basolen bruker vi på jobb for å vaske rust fritt. Virker enormt godt på det så blir spennenes å se på blokka. Denne syra er det ikke lov å slippe ut i naturen, må sendes inn som spessial avfall grunnet fluor innholdet

THolandsli
13/03/11, 02:25
Samme hva dere skulle finne på å benytte til bade deler i, så husk for all del verneutstyr. Vi fikk besøk av en gul bil når vi drev å ekperimenterte litt med stripp-all ifjorsommer. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/142.jpg