PDA

Vis full versjon : costum innsug



patmobil
03/05/11, 18:34
Jeg er på jakt etter costum innsug til 2,3 16v noen som lager dette til en fornuftig penge?

microplex
03/05/11, 18:44
ikke til en fornuftig penge :P

SWR
03/05/11, 18:51
Spørs hva du mener med fornuftig... :) Fornuftig for å selge 2000 stykker av noe halvbra blankpolert med null reell funksjon på Ebay, eller fornuftig timespris for å ha til smør på brødskiva for oss som bare jobber med sånt etter å ha beregnet hvordan det bør være i forhold til resten av oppsettet og laget det sånn..? :)

patmobil
03/05/11, 18:55
ikke til en fornuftig penge :P
Hva ligger sånt i pris?

Riff
03/05/11, 19:04
Dette er jo egentlig ting en må høre med firma som gjør det, men da jeg ringte litt rundt til forskjellige firmaer, fikk jeg priser fra 6500 til 9000.

VolvoR-Sport
03/05/11, 21:16
hørte med div firma jeg og, alt fra 6500-12500 ,-

SWR
04/05/11, 00:08
De ligger rundt der.. jeg tar 8500 for relativt enkle og så kan de bli så dyre som rakker'n - 15-20 - hvis det er noe trangt, spes, overlada og komplisert med mye fabrikasjon/masse sylindre og trangt motorrom. Det som teller er å ha riktig innvendige arealer på riktige steder, riktige volum og ditto aerodynamikk / trykkfordeling til akkurat den motoren... Det er ikke bare å grille sammen en boks og polere den. :)

Tor24
04/05/11, 09:50
Min mening er at vi som driver på hobby nivå så er det ikke nødvendig å bruke masse masse penger på et innsug for å dra ut de siste hestene. I mange tilfeller er det sånn at et enkelt lagd innsug fungerer bedre enn det orginale uansett og sikkert mange som bare skal ha en custom boks der for at det ser gromt ut når man åpner panseret. For de som skal ha maks respons, driver med motorsport feks så blir det en annen sak..

turb00le
05/05/11, 11:19
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor alle på liv og død skal ha spesial grenrør og innsug når det originale funker helt ok til normale motorer. Hvis det er en veibil så ser det jo bare enda mere flashy ut for biltilsynet, som tydeligvis samler inn penger til julebord for tia.
En motor på 400hk kan faktiskt se ganske så original ut, også er det jo desto morsommere når det ikke ser ut som stort annet enn en vanlig volvo motor.

Tor24
05/05/11, 12:47
Jeg er også tilhenger av å bruke mest mulig orginalt men når det gjelder 16v i 240 så er det en ganske vanskelig sak og ikke lett å få tak i B204ft innsuget heller. Da er det en grei og rimlig løsning å sveise om B234 innsuget mener jeg da.

Njål Nilssen
13/05/11, 06:53
Min mening er at vi som driver på hobby nivå så er det ikke nødvendig å bruke masse masse penger på et innsug for å dra ut de siste hestene. I mange tilfeller er det sånn at et enkelt lagd innsug fungerer bedre enn det orginale uansett og sikkert mange som bare skal ha en custom boks der for at det ser gromt ut når man åpner panseret. For de som skal ha maks respons, driver med motorsport feks så blir det en annen sak..

Tja... hvis du anser en forskjell på 115ish % mot 90ish % fyllingsgrad for ubetydelig så OK...

Samme gjelder for eksos... forskjellen er om momentkurven ser ut som en fin buet/rett strek mot en som ser ut som en berg-og-dalbane...

Tor24
13/05/11, 07:27
Tja... hvis du anser en forskjell på 115ish % mot 90ish % fyllingsgrad for ubetydelig så OK...

Samme gjelder for eksos... forskjellen er om momentkurven ser ut som en fin buet/rett strek mot en som ser ut som en berg-og-dalbane...

Jeg skrev på ingen måte at det var ubetydelig, men at de som er ute etter maks respons så var det en helt annen sak.

Poenget mitt er at før så var det skikkelig artig å ha 250-300hk i volvoen (ja jeg er såpass gammel) med litt større turbo og enkle komponenter, men i dag så virker det som om mange tar fullstendig av og skal ha over 500 hk med spesial innsug/eksos, stor turbo og kostnader som skyter i været.

Når du legger ut sånne professor tall ang fyllningsgraden så er jeg interessert i å vite mer om hvilke innsug dette er målt forskjellen på og motoroppsett forøvrig :)

Njål Nilssen
13/05/11, 09:25
Jeg skrev på ingen måte at det var ubetydelig, men at de som er ute etter maks respons så var det en helt annen sak.

Poenget mitt er at før så var det skikkelig artig å ha 250-300hk i volvoen (ja jeg er såpass gammel) med litt større turbo og enkle komponenter, men i dag så virker det som om mange tar fullstendig av og skal ha over 500 hk med spesial innsug/eksos, stor turbo og kostnader som skyter i været.

Når du legger ut sånne professor tall ang fyllningsgraden så er jeg interessert i å vite mer om hvilke innsug dette er målt forskjellen på og motoroppsett forøvrig :)

Dette gjelder vel da mest for et innsug som er tilegnet det oppsettet det skal brukes på. Primært at innsugsrør lengden og dimmensjon er tilpasset den innsugskammen som sitter i og det turtallet det skal funke best på. Altså et avstemt innsug vs. et som ikke er det (feks "F" innsuget som har vert brukt på så å si alle de forskjellige oppsettene til Volvo, det passer jo nesten egentlig ikke helt til noen av dem, men funker "OK" til dem alle)

Og helst ikke en motor som bestemor skal kjøre på tomgang til butikken med...

Skal du ha en motor som skal ha maks moment på veldig lave turtall og som sugis atpåtil feks. så faller fordelen bort med "kustom innsug" (da kan det nesten gå for det "samme" hva du putter på av innsug, les; "F" innsug)... Skal du lage et avstemt innsug av typen jeg tenker på som skal funke optimalt på bestemorturtall så blir røra så lange og smale at det struper seg selv på "over bestemor" turtall.

Så effekten er nok størst på motorer som er tiltenkt "middels" turtall (stempelhastighet er vel mere relevant så si 10 m/s) og oppover (for innsugssiden i allefall)

For "tett over originaleffekts" turbomotorer holder det nok fint med originalt "F" innsug...

Så det jeg egentlig ville fram til er at på en ellers std. B230F eller B230FK/T som ikke skal så mye uttenfor det originale registeret eller effekten, så spiller det ikke så fantastisk mye rolle... På innsug i alle fall. (kan seff være pirkete og få noen ekstra % her og der, men du bare gjør momentkurven mere irriterende :p)

Eksosavstemming feks. kan brukes til å påvirke mere, uten at det smerter like mye på andre motor hastigheter. Eksosgassene har betraktelig lavere viskositet så de er lettere å ha med å gjøre...

Ergo, her kan vi lage rørene litt smalere og lengre, og høste fordeler i det hastighetsområdet disse motorene er laget for std., uten å merke så mye til det lengre opp. Her blir jo turboutgaven litt sidesatt da, for her vil det heller ikke ha så mye å si, med mindre man får en turbo som er i mindre grad en "propp" :p

For en sugis vil et riktig oppsatt 4-2-1 grenrør løfte VE'n over så å si hele fjøla, så her kan det være verdt det (opp til eieren å avgjøre det, smakssak).

Igrunn skal man holde turbo motorene nogenlunde rundt original effekt og registerområde er det nesten ikke vits i å gjøre en dritt (annet en å mappe om og øke trykket LITT). Eneste er at om man hiver på ei litt større snurre, (helst med større turbin vs. kompr. kontra std.) så kan man høste spool, med smalere primærrør, som er lik i lengde og som utnytter pulssplit. Da vil den større turboen nok ladde like tidlig som den lille gjorde originalt, samt få mindre mottrykk og klare litt ekstra effekt i samme slengen ;)

Men iom at Trådstarter snakket om kustom innsug til 16V, så var det i alle fall naturlig for meg å anta at det var snakk om å bevege seg et greit stykke unna std. oppsett :p

Er det snakk om vassere turbo eller sugis 16v, DA har nok et custom innsug som er matchet til oppsettet en god del å si på på både effekt, moment og kjørbarhet ;)

Plusser man så på skikkelig eksos vil det på samme motoren (i sugis tilstand) nok bety en forskjell på en VE (og dertil tilknyttet momentkurve) som så:

Måfå: VE begynner på ~50 % ender opp med ~80-90 % på peak. Og en momentkurve som "vestlandskysten"...

Avstemt: begynner på ~65 % ender opp med ~110-115 % på peak. En fin "smooth" momentkurve.

Dette vil være ganske "typiske" verdier for en sugis som har medium-high vass kam-oppsett... I det avstemte tilfellet ender man i duren 100hk/L med god kjørbarhet attpåtil, hvor den som er måfå ender opp med noe rundt 60hk/L og oppleves som lat og ujevn.

Men som sagt... på nær til std. motorer... lite vits. litt mindre restriktiv eksos og turbo, samt mapping er veien å gå da...

Tor24
13/05/11, 10:35
Takker for et bra innlegg flyfaen :)
Hvis man ønsker custom innsug så er min mening at om man skal bruke det til hobby bilen så gå heller for et enklere innsug til 6000-8000 laget av noen som virkelig kan det istedenfor et til 12000-15000++ bare for å tyne ut de siste prosentene. Legg heller di pengene i skikkelig understell og bremser.

Njål Nilssen
13/05/11, 21:53
Takker for et bra innlegg flyfaen :)
Hvis man ønsker custom innsug så er min mening at om man skal bruke det til hobby bilen så gå heller for et enklere innsug til 6000-8000 laget av noen som virkelig kan det istedenfor et til 12000-15000++ bare for å tyne ut de siste prosentene. Legg heller di pengene i skikkelig understell og bremser.

Det er nok fornuftig ja. Man kan regne seg frem til riktig volum og lengder og slikt selv (eller bruke simulator/kalkulator) og fabrikere sitt eget innsug. Da blir det jo bare kostnadene av materialene, og det trenger ikke bli dyrt ;)

Kan fint lage et innsug i feks. glassfiber. Det blir som oftest en veldig trivelig pris, såfremst man gjør det selv, og det blir veldig lett så man sparer noen kilo. Eneste er at man må sørge for å ha minst mulig flate seksjoner da i såfall, men det gjelder jo forsåvidt uansett :)

Tor24
13/05/11, 23:07
Glassfiber høres jo litt dristig ut med tanke på høye trykk, men spennende :) Har du gjort noen sånne innsug før?

SWR
14/05/11, 01:16
Glassfiber tåler mye det.. bare å legge to lag matte, ett med 45º vinkel mot det andre så er det nesten skuddsikkert.. :)

Njål Nilssen
14/05/11, 02:01
Glassfiber høres jo litt dristig ut med tanke på høye trykk, men spennende :) Har du gjort noen sånne innsug før?

Ikke til bil, men har laget til mopeder og andre eksperiment motorer (dog ikke til motorer med trykk)... Skal lage slik innsug i glassfiber (eller karbonfiber, får se hva økonomien sier :p) til 24 ventileren min.

Faktisk så er den type belastning som trykk i et rør gir det fiber er sterkest mot... altså strekkrefter, eller "hoop-stress" på nynorsk... sammenpressing (på langs av fibrene) er det den er svakest mot, så vakuum i innsuget er værre for fibrene enn trykk)

Og som SWR sier... legg annet hvert lag fiber 45 grader på det under. 4 lag med duk type vevd vil holde i tonnevis og blir ikke tykke lefsa egentlig (ca. 0,7-1 mm).

For å gå litt inn i materien så har man i hovedsak to typer av vevd duk. uni-directional og directional.

"Uni-directional" er lettest å bruke og trenger bare legges 45 grader på hverandre, den er laget for like mye belastning i begge rettninger, lettere å forme rundt ting også.

"Directional" har flere fibrer i en rettning enn i den andre og færre krysninger av fibrene, den er altså veldig sterk i en rettning, men svak den andre rettningen. Den blir sterkere i alle rettninger også om den legges riktig.

Denne må somregel legges i minimum fire lag (1-0*, 2-45*, 3-90*, 4-135*, repeter), med mindre styrken kun trenges i en rettning da...

Petz
19/05/11, 19:48
Ta kontakt med JAAS-performance, så kan de lage custom innsug til deg regner jeg med. Innbiller meg snakk om ca 4-6000 for innsug pluss litt mer, hvis du skal ha nytt gasspjeld også.