PDA

Vis full versjon : Feilkode P1008



haukauge
02/05/11, 21:22
I forbindelse med vårservicen på min 99 V70 fikk jeg opp en feilkode - P1008. Jeg har siden jeg kjøpte bilen i påsken lagt merke til at når jeg holder jevnt gasspådrag så virker det som den mister litt pådrag i korte og ujevne perioder på rundt et halvt sekund i slengen. Etter jeg fikk opp feilmeldingen prøvde jeg å holde jevnt turtall på 5000, da varierte det med opptil 400 omdr i små rykk.

Denne feilkoden har jeg ikke fått opp før, men fikk opp melding tidligere om at den fikk for mager blanding. Dette viste seg å være en slange fra veivhusventilasjonen til innsugsmanifoilen som hadde blitt revet av og motoren sugde falsk luft. Dette har jeg fikset idag og da kom denne nye meldingen opp.

Er det noen som vet hvor jeg bør feilsøke/sjekke?

850freak
03/05/11, 07:46
Dette er hva jeg fant i vida. code P1008

Electronic throttle system (ETS) warning lamp Signal too low

haukauge
03/05/11, 10:26
ok, du vet ikke hva jeg skal se etter da? Utifra det du skriver her skulle man tro det var dårlig kontakt en eller annen plass, men hvor...? Glemte å skrive at idet turtallet falt så blinket bakgrunnsbelysningen i speedometer/turteller samtidig.

850freak
03/05/11, 17:23
Siden signalet er for lavt så vil jeg anta at den fremdeles suger falsk luft et sted. sjekk alt av slanger på nytt, se til alt er tett. sørg for at kontakter er hele at luftfilter er reint. bruk elektronikk spray i kontaktene. Du kan også prøve å resette systemet men det krever en kode leser (scanner), har du ikke så må du på verksted.

ola normann
03/05/11, 22:13
Har ikke dette med det elektroniske gass spjeldet å gjøre?? (hvis ja, så er vel det en rimelig "vanlig" feil)

haukauge
03/05/11, 22:18
jo, det var det verksmesteren på volvo snakket om på telefonen idag. Skal se om jeg får tatt av og renset i morgen og se om det hjelper. Han synes det var litt rart at den ligger helt jevnt på 900 omdr på tomgang hvis det skulle være noe galt med det elektroniske gasspjeldet.

Håper jeg får tid til å sjekke litt mer imorgen, finner jeg ikke noe får jeg spandere en feilsøking hos frydenbø tenker jeg.

haukauge
04/05/11, 16:11
Himmel og hav... feilkoden kom av at kontakten bak instrumenthuset ikke satt skikkelig i. Dette er så flaut at jeg rødmer.

Men når det er sagt så er feilkoden borte, men jeg merker fortsatt at den drar litt ujevnt ved jevnt gasspådrag. Bør jeg likevel ta av gasspjeldet og sjekke det?