PDA

Vis full versjon : heving av bilkjøp



v o l v o power
02/05/11, 16:54
Hei, solgte min 98 Volvo 940 stasjonsvogn på fredag, fikk en telefon i dag at han ville heve kjøpet fordi det hadde begynt å ryke blått av bilen, å at det kom røyk opp fra peilepinnen. Når jeg solgte bil så gjorde det ikke det. De brukte over 1 time til å gå over bilen. Jeg bytta toppakning, planslipte toppen, bytta vannpumpe, nye ventiltettninger å nytt regreimsett for 3000 km siden. Jeg solgte bilen for bare 25000 kr. Skreiv i kontrakta at bilen selges som den er, og uten noen form for garanti.
Har kjøper rett til å heve kjøpet? Jeg syns det er helt latterlig av han å glage sånn. Har en mistanke om at bilen har blitt kjørt jævelig hardt i helga.
Håper på svar på dette.

kermitt
02/05/11, 16:58
Kjøper kan alltid heve kjøpet innen noen dager, husker ikke helt.

Martin.S
02/05/11, 16:58
Så lenge bilen er solgt som den er og uten garanti, og begge har skrivd under på det. Så skal jo du ha ditt på det tørre. Men det er lovverk som sier hvordan dette er.

Det kan jo missetenkes at han har fått noe så lett som et turbohavari. Og etter alt du har gjort med bilen i forkant av salg, så hadde i allefall jeg vært medgjørlig og ordnet det selv. Jeg hadde i allefall finni ut hva som er galt med bilen før jeg hadde begynt å bli ekkel!

The Sven
02/05/11, 17:36
Rett til å heve kjøpet? Det er nytt for meg iallfall... Hvis bilen selges som den står uten garanti så burde kjøper ta dette på egen kappe. Er en idiotsikker bil som er enkel å skru på.

Med røyk opp fra peilepinnen er det vel neppe turbo, kanskje ventiltetninger? Uansett er omtrent alt kurant og billig å ordne på 940 :P

JørnM_940
02/05/11, 17:55
Mener de har rett til å heve kjøp fra privatpersoner i 48 timer eller noe sånt.. Skal ikke si det for sikkert.
http://www.lovdata.no er din venn:)

gswede
04/05/11, 10:07
Kjøpsloven gjelder også ved bruktbilsalg, 2 års reklamasjon.
Selv om bilen er solgt "som den står" og uten garantier.

Grunnlag for å heve et kjøp må være av slik karakter at det vesentlig forringer bilens verdi. Om bilen er solgt til gjengs pris for modellen og det senere oppdages store feil kan altså kjøper heve kjøpet.

Heving av kjøpet er ofte det siste som skjer, mer vanlig er det at selger blir ansvarlig for å dekke reparasjoner og ekstrakostnader knyttet til en slik rep, så som leiebil etc.

PS! Det gis ikke medhold for reklamasjon på vanlige slitasjedeler bremser og hjullager etc. Men f.eks om bilen bruker uforholdsmessig mye olje, et problem som bygger seg opp over tid og som er rimelig å anta har eksistert før evnt kjøp/salg kan reklamasonretten benyttes.
Er det derimot opplyst om dette under tilleggsinformasjon på kontrakt har kjøper ingen sak. Muntlig overført info av denne art kan det tvistes om og selger får da gjerne problemet i fanget.

Tore
04/05/11, 10:20
Forbrukerkjøpsloven regulerer ikke handel mellom privatpersoner. Det eneste kjøper kan ta deg på er om bilen hadde feil eller mangler som du viste om eller burde vist om, og som du ikke har opplyst om, i forbindelse med at du solgte bilen "som den er".

Om du har solgt bilen, fått pengene og ikke skjult noe er handelen avsluttet og kjøper får selv dekke evt problemer som skulle oppstå med bilen i ettertid.

gswede
04/05/11, 10:28
Selvfølgelig gjelder kjøpsloven...
http://forbrukerportalen.no/klageveiledersider/bokmal/355/klageview

Tore
04/05/11, 10:42
Selvfølgelig gjelder kjøpsloven...
http://forbrukerportalen.no/klageveiledersider/bokmal/355/klageview
Det er forskjel på kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven.

Kjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-027.html

§19 og §20 er vesentli her:

§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når
(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
(c) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

(2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.

§ 20. Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.

(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

(3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.

Så lenge den er solgt "som den er" og uten at feil eller mangler selger viste om eller burde vist om er blitt fortiet har i grunnen ikke kjøper mye han/hun kan kreve.

gswede
04/05/11, 10:45
Joda, her kan vi diskutere i det vide og det brede.. ;-)

”Som den er” - klausuler

I bruktbilkjøp mellom private hender det at man benytter en solgt ”som den er” eller lignende klausuler. En slik klausul vil ikke frita selger for alt ansvar. Dersom selger har holdt tilbake opplysninger, gitt feil opplysninger og/eller det er vesentlig misforhold mellom kjøpesummen og bilens verdi kan det likevel foreligge en mangel.

Morgis
04/05/11, 11:23
kompis av meg solgte en A3 1,8turbo for et par år tilbake.
Etter 2dager havarerte vannpumpen på den, men ettersom den var solgt "som den står" så var det kjøpers ansvar. :)

Tore
04/05/11, 11:40
Det går dessuten på dette at selger har gitt kjøper mulighet for å sjekke bilen før kjøp.

Om dette med blå røyk og trykk i peilepinnen var viktig for kløper burde han ha sjekket det før han kjøpte bilen. Dersom han gjorde det og det ikke var blå røyk eller trykk da, er dette noe som har kommet i ettertid, og løper således på kjøpers regning.

Dersom det var tilstede før kjøper tok med seg bilen kan man gjerne påstå at kjøper ikke har undersøkt bilen godt nok før han kjøpte den.

Begge tilfeller vil uansett føre evt feil/mangler på kjøper, såfremt selger ikke har holdt tilbake opplysninger for kjøper.

93_volvo960
04/05/11, 13:06
Mener de har rett til å heve kjøp fra privatpersoner i 48 timer eller noe sånt.. Skal ikke si det for sikkert.
http://www.lovdata.no er din venn:)


Nja, angrerettsloven gjelder ikke ved blant annet kjøp av bil hos en privatperson :)

I hvertfall hvis vi skal stole på NAF! :D

http://www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil/Kjope-bil/Angrerett/

Her er det også ganske greit satt opp en liten guide i forhold til reklamasjon:

http://www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil/Kjope-bil/Reklamasjon/

Kjøper har uansett bevisbyrden! :)

Revell
04/05/11, 13:17
Det er heller ikke 2års reklamasjon på en bruktbil solgt av privat person. Dette gjelder kun ny bil da det går under Nybilgarantien. Bruktbil forhandlere har sjeldent mer en 5mnd bruktbil garanti, privatselgere har sjelden garanti overhode. Får noe som heter Bilbytte garanti som gjelder på motor og drivverk.

Men når det gjelder kjøp og salg har kjøper rett til å heve kjøpet i 30dager dette gjelder både forhandlere og privatpersoner. Så lenge varen er den samme som da den ble kjøpt og ikke er skadet i tidsrommet fra kjøp til evnt oppheving av kjøp. Dette gjelder også om man har skrevet selges som den står.

gswede
04/05/11, 13:38
Foreslår dere tar en titt på denne siden en gang til.
http://forbrukerportalen.no/klageveiledersider/bokmal/355/klageview

Det finnes hauger å lass med saker hvor kjøper får medhold i klagesaker på bruktbilkjøp av privatperson innenfor 2års reklamasjonsregelen.

Tore
04/05/11, 13:43
Det finnes også hauger og lass med saker der kjøper får avslag på sine klager da man faktisk ikke kan forutse eller forvente at det ikke skal kunne skje saker og ting med en eldre brukt bil.

Vi snakker her om en 13 år gammel bil som ble grundig sjekket før kjøper tok over bilen, og så kommer han tilbake etterpå med en feil som han mener har oppstått etter overtagelsen av bilen. Tror det er vanskelig for kjøper å få medhold her. Prisen tilsier heller ikke at kjøper skulle forvente å få en bil fri for evt feil som normalt kan oppstå.

Karl
04/05/11, 15:05
Kan lese om forskjellige saker her: http://www.forbrukertvistutvalget.no/xp/pub/div/sok/?q=bruktbil

jensen
04/05/11, 15:08
Solgte min gammle 940 for en good stund tilbake, der de presterte å kjøre sund motor. ble advokatsak av dette, kjøper mente at det var min feil. men jeg vant saken. eneste han kunne heve kjøpet på var Betraktlig kontraktbrudd. Så er vel ikke så enkelt å heve kjøp av bil om det ikke er kontraktrudd, mitt tips er å kjøre på med å nekte _ALT_ :)

gswede
04/05/11, 15:20
Mener ikke å påpeke rett eller galt i denne saken. Mer det å fortelle at kjøper faktisk har rettigheter.

jensen
04/05/11, 15:24
fra forbrukerportalen.no

"Solgt som den er"

Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter.

Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning eller hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente.

THolandsli
04/05/11, 15:29
En så gammel bil i den prisklassen er vell egentlig å betegne som delebil. Tror nok det skal litt til for at kjøper vinner fram juridisk i denne saken.

gswede
04/05/11, 15:34
Godt poeng du har der. En tvistesak over en bil i denne prisklassen er nok litt i overkant..

JørgenT
04/05/11, 15:49
En 98 modell 940 til 25000 skal vel egentlig ikkje være strøken? Da hadde den kostet over det dobbelte vil jeg si.
Som kjøper må man jo regne med at ting kan gå galt, gjelder alle biler i slik prisklasse:)
Bare ved å få en 98 modell 940 til slik pris er vel ikkje noen upris.
Fatter ikkje hva han klager over.

Terje1
04/05/11, 16:13
Har lest mange skrekkhistorier om slikt,så sist jeg solgte bil ble det skrevet at bilen ble solgt som delebil i kontrakten.

Det var en bil til 100 lapper.

Svirre
09/05/11, 13:32
Når en lager en kjøpskontrakt hvor at det står "Selges som den står", så skal selger oppgi de feil som er ved bil ved et salg. Om det kommer opp noe som kjøper ikke har informert om, så trer kjøpsloven inn, UANSETT! Dette gjelder 10 dager etter signering av kontrakten. Om du ikke har noen kontrakt så sliter du, for da er det ingen dato å forholde seg til.

Travellingman
11/06/11, 11:04
Hvordan gikk det med trådstarter?

AleksanderK
11/06/11, 11:31
Når en lager en kjøpskontrakt hvor at det står "Selges som den står", så skal selger oppgi de feil som er ved bil ved et salg. Om det kommer opp noe som kjøper ikke har informert om, så trer kjøpsloven inn, UANSETT! Dette gjelder 10 dager etter signering av kontrakten. Om du ikke har noen kontrakt så sliter du, for da er det ingen dato å forholde seg til.

Jo? Salgsmelding må leveres inn uansett. Og den skal dateres.

Svirre
11/06/11, 16:24
Jo? Salgsmelding må leveres inn uansett. Og den skal dateres.

Glemte den :P om du ikke har kjøpskontrakt, så gjelder datoen fra da salgsmld registreres.

Daniel V
11/06/11, 16:38
Så lenge dere har skrevet kjøpskontrakt kan han ikke si noen ting. Det forventes heller ikke at du som privatperson skal vite alt som er galt med en bil. Når bilen selges "som den står" og dette er huket av og signert på en kontrakt er ikke dette noe problem. Da er det kjøpers ansvar å avdekke eventuelle feil, og hvis vedkommenes kompetanse ikke strekker til, er det hans ansvar å ha med seg kyndig hjelp, sånn som f. eks å leie inn en fra NAF. Har dere ikke skrevet en kjøpskontrakt (den fra NAF som regulerer kjøp mellom privatpersoner er veldig bra), så har du et større problem. Grunnen til dette er at det bare blir ord mot ord, og at det ikke står skriftlig noe sted mellom kjøper og selger at bilen selges som den står. Grunnen til at jeg vet dette er fordi naboen min hadde samme styret med en turbobil han solgte. Kjøper kjørte den grisehardt og kom tilbake to dager etter å ville heve kjøpet grunnet at bilen ikke gikk lenger.

Angreretten/regelen for heving av kjøp gjelder ikke mellom privatpersoner, derfor står kjøper veldig svakt i denne saken.

Håper dette hjalp.

Daniel V
11/06/11, 16:51
Når en lager en kjøpskontrakt hvor at det står "Selges som den står", så skal selger oppgi de feil som er ved bil ved et salg. Om det kommer opp noe som kjøper ikke har informert om, så trer kjøpsloven inn, UANSETT! Dette gjelder 10 dager etter signering av kontrakten. Om du ikke har noen kontrakt så sliter du, for da er det ingen dato å forholde seg til.

Dette er halvveis riktig Svirre. Hvis det krysses av NEI på at NAF test eller annen dokumentasjon på kjøretøyets tilstand fremlagt, og at bilen selges som den står, og kjøper signerer gjelder ikke kjøpsloven. Grunnen til dette er fordi det ikke forventes at den "vanlige mannen i gata" skal vite om alle defekter som er med en bil. Det er ikke påbudt å vise slik dokumentasjon ved et salg heller. Det er jo ingen nyhet at bilhold for mange i dag er å sende ting ut og inn av verksted. Det er kjøpers ansvar å ha med kyndig kompetanse som kan avdekke eventuelle feil.

Altså: Signerer kjøper en kontrakt hvor det kommer klart frem at bilen selges som den står, og det ikke er fremlagt noen rapport på kjøretøyets tilstand kan ikke kjøper klage på noen ting.

v o l v o power
14/06/11, 09:20
Beklager sent svar, men kjøpern av bilen kjørte den på naftest, og de fant noen feil til som kjøperen måtte klage på, men naf hadde sagt at de ikke anbefalte å heve kjøpe, fordi jeg hadde skrivd, "selges som den står" i kontrakta, så da ville han ikke heve kjøpet lenger, men han leverte aldri salgsmeldingen, så måtte til slutt dra hjem til han, å få foreldrene hans til å skrive under, fordi han var under 18. Så det ordnet seg til slutt etter 3 uker masing:)

Revell
14/06/11, 16:09
sånn erre å selge te ungar:D da skjønner jeg plutselig att motoren var dårlig noen uker etter salg:p