PDA

Vis full versjon : 4x4! Hva er best?



kjellt
24/02/10, 08:40
Mine foreldre har en Subaru Forester, hittil så har det 4x4 systemet dems funket veldig bra! 50/50, slapp boxer motor med lav-serie og slikt!

Men her er en V70 Cross Country, er virkelig Subaru sitt system så mye bedre?
Dette er en Legacy, men de bruker samme system som Forester

XyLgYskj-oc

Per Turbo
24/02/10, 08:45
Denne XC70 modellen som er i denne videoen er en tidlig utgave, mellom 00-03. Der var det ikke det beste Haldexsystemet levert, og bilen er opprinnelig en fremhjulstrekker som har hjelpedrift bak. Jeg tror dette er satt veldig på spissen..

Men jeg nekter ikke for at Subaru har ett vedlig bra 4X4 system. Med lavserie og andre saker vil fremkommeligheten i slike omgivelser være den fordel i mot Volvoen. Jeg har kommet frem i dypsnø, gjørme, skog og sandfeller uten problemer. Men når det kommer til rene terrengegenskaper vil nok Subaru klatre seg frem bedre enn Volvo.. Men senere ble Volvo levert med nyere Haldexutgaver som forbedret fremkommeligheten ytterligere.

henrik940
24/02/10, 08:45
Så ikke ut som skikkelig AWD nei..

kjellt
24/02/10, 08:50
Det er nok satt veldig på spissen ja...
Men er ikke helt sikker på åssen subaru systemet funker, mener det sitter sånne clutcher som fordeler krafta etter som noen av hjula for mer spinn en de andre!
Men Subaru har holdt seg til samme system siden de startet med å lage 4x4, fra Justy osv! Så Tror nok ikke Subaru er så forferdelig dårlig på fremkommelighet! Men svingradiusen kunne de jobbet mer med! ;)

Jeg vil ikke skryte for mye av Subaru, er ikke så veldig fan av de, men de har et bra system ja :P

Q7dVFY5CxT0

Per Turbo
24/02/10, 09:00
Den er ikke best på Volvo heller!

Vel, på siste V70/XC70 har den blitt ganske bra :) Og syns AWD systemet på disse også funker veldig bra!

Kjørte for ett par år siden en '06 XC70 rundt i skog og mark oppe ved Gardermoen, gikk overraskende bra! Var ikke på vei men imellom trær og greier.. ble overrasket hvor fint den tok seg frem, klaring og hvordan den manøvrerte seg frem. Satte girkassen i laveste gir flere ganger og det stoppet ikke denne.

TeamBørnOut
24/02/10, 10:21
Teit å sammenligne en volvo 4x4 med disse bilene.. volvon er en del klasser høyere på hverdagsbruk. men subarun er bedre i skauen.. to helt forskjellige biler..

kjellt
24/02/10, 10:37
Teit å sammenligne en volvo 4x4 med disse bilene.. volvon er en del klasser høyere på hverdagsbruk. men subarun er bedre i skauen.. to helt forskjellige biler..

Er nok sant det ja!
Tror nok Volvo er mer lagd for hverdags bruks som du sier, bare komme seg opp litt glatte bakker osv!
Ikke noe terreng bil som disse andre her! :)

blitz1
24/02/10, 13:18
modern har nå forester selv. 2010 mod. kan ikke akuratt si at de er så veldi mye mindre eksklusiv enn en volvo xc90.

subaru har et bedre 4x4 system en volvo. er ikke noe og legge sjul på. selv om jeg heller hadde valgt en volvo før subaru.

kjellt
24/02/10, 14:35
selv om jeg heller hadde valgt en volvo før subaru.

Da er vi to :)

Ola Hagen
24/02/10, 18:54
helt forskjellige biler desse to ja.. Også hvis man bøyer seg ned og ser under på xc70'n, så vil man absolutt tenke veldig godt om man virkelig tørr å kjøre ut i skogen med fullt ta kvister som kan skade ledninger og rør og lign under bilen, bilen ser jo ut som en 4x4 bil, men den ser ikke slik ut under bilen i allefall som på sia. Er mer asfaltbil som er lagd for mulige kalde vintere etter min mening :)

Eldste Haugerud
25/02/10, 19:43
Muttern har forester, og det har aldri vært no problemer med fremkommeligheten der.. men er det ikke mekanisk 4x4 på dem?.. det er det ikke på xc70?

Morgis
25/02/10, 19:50
seriøst det er noe galt med den volvoen, ellers har den dårligere system enn min 850 :P
V70N har vel slyngediff på bakhjula slik 850-x70awd?
Ser ikke bevegelse i bakhjulene på den ei gang.
Sikker på jeg kunne kjørt forbi den volvoen med min med riktige dekk.
Viskosen min låser fort 100% og da er det 2hjul bak konstand og 1hjul foran som jobber, evnt 2hjul foran dersom TRACS er påslått..

Er nok subaru forhandler som har ordnet seg en dokumentar der, slik audi er flinke til i tyskland mot sine konkurrenter :P

Men uten tvil, så er subaru og audi systemene bedre enn volvos haldex. ingenting å lure på.
men sannheten er at det er noe muffins i disse filmene her ;)
Syntes jeg skimter vanvittig turtall og hjulspinn og gasslipp i midten av bakken når den faktisk hugger til :P

Agrostar
25/02/10, 20:49
"See how the front wheel start spinning before the rear wheel starts?"

Ehh ja, det er ein framhjulstrekkar med innkopling av bakhjula ved hjulspinn :p Er nok som Morgis seier.

kjellt
26/02/10, 12:38
Er nok subaru forhandler som har ordnet seg en dokumentar der, slik audi er flinke til i tyskland mot sine konkurrenter :P


Han har sikkeret fått beskjed om at når han kjenner at bilen tar tak så sett på håndbrekket eller noe! :P

rustan
26/02/10, 21:56
Volvo sitt AWD/Haldex system funker sikkert helt topp det (Har ikke testa), men det er ikke så mye som slår Audi med quattro ;)

VolvoOla
26/02/10, 23:11
kunne ALDRI tenkt meg å kjøpt en japsebil til 400-500 tusen kr..da går jeg heller opp den siste kneika hvis det er så veldi om å gjøre..

JP_Ra©ingTeam
26/02/10, 23:22
Volvo sitt AWD/Haldex system funker sikkert helt topp det (Har ikke testa), men det er ikke så mye som slår Audi med quattro ;)

Volkswagen kom jo med awd allerede i 1941.

når det gjelder 4x4 så tror jeg at jeg holder en knapp på Vag og Subaru.
Subaru begynte jo allerede tidlig på 70 tallet Mens Quattro kom på begynnelsen av 80.

Morgis
26/02/10, 23:26
Volvo kunne 4x4 på 1950 tallet de ;D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/2104.jpg

Agrostar
27/02/10, 08:22
Ahh, Suggan. Var det ikkje det dei kallte den?

Soulair
27/02/10, 11:12
Volvo kunne 4x4 på 1950 tallet de ;D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/2104.jpg

Tp-21! *sikle* Det der er en skikkelig 4x4. Desverre ikke produsert så mange av dem:(

Joakim-G_R
27/02/10, 14:57
Valp og Feltvogn da. Dog, ikke sammenlignbart med ordentlige firhjulstrekkere idag, mtp hverdagsbil.

henrik940
27/02/10, 15:03
Valp og Feltvogn da. Dog, ikke sammenlignbart med ordentlige firhjulstrekkere idag, mtp hverdagsbil.

Det er rått :D

henrik940
27/02/10, 15:09
UPLEzV0Thk4

Anders-
28/02/10, 00:45
Muttern har en 03 forester, danka ut 04 V70 så det sang etter på fremkommelighet, samme dekkdim og dekkfabrikant på begge bilene.. Men volvoen har jo en drøss andre fordeler som gjør at man velger volvoen og ikke subaruen..

JørgenT
28/02/10, 20:34
Syns det er litt feil å sammenligne volvo sitt AWD system imot subary, suzuki og diverse audier når det gjelder heftige kjøreforhold. Selv syns eg AWD systemet på min 98 V70 R funker kjempefint til mitt bruk, gjerne med litt mye snø. Volvoen kommer sikkert ikkje like langt frem som ein Subaru Outback, men eg har heller ikkje behov for dette:P Da kjøper eg meg heller en LR Discovery:P

Står i instruksjonsboka til V70en min: "Bilar utrustade med fyrhjulsdrift är inte konstruerade og byggda för terrängkörning":)

JørgenT
28/02/10, 20:39
Dette syns eg ser ganske imponerende ut fra LR sin side:)

4U-yFmnu0sY

Joakim-G_R
28/02/10, 21:14
Spik spenna gæærn eller?!?!

TeamBørnOut
28/02/10, 21:16
håper de fylte på nok olje :P

ChrML
28/02/10, 21:54
Sikkert morro å få stoppa opp å begynne å skli bakover der :p. Taking er vel igrunn nesten ikke til å unngå da!

henrik940
28/02/10, 22:10
Sykt da :o

kjellt
28/02/10, 22:37
Jevlig til grep de har a! :O

Bare å få trilla bakover og få satt på håndbrekket! :D

slevjus
28/02/10, 22:42
Holdt kamraet på skrått for at det skal se ut som det er brattere :P

ChrML
28/02/10, 22:44
Holdt kamraet på skrått for at det skal se ut som det er brattere :P
Står i en kommentar at det ikke er "fake" (altså holdt kameraet på skrått). Kan se det på trærne i bakgrunnen, de vokser alltid rett opp.

The Sven
28/02/10, 22:57
hvorfor blir det plutselig mye brattere når de bytter kameravinkel? Jeg tror på at det er jævli bratt, men tror nok de har hjulpet til bittelitt...

A.Finstad
01/03/10, 05:09
kan skrive under på at LR Disco3 klarer nesten så bratte bakker, men ikke sånne som der kan hende det var fordi det var grus og gjørme vi kjørte på å vei dekk, toyo høy prestanda dekk på vei, men sugene utta for! borti mot de hellingene der går nokk fint skal du se med ordentlige dekk å lavt trykk! jeg kunne hvertfall finni på å prøvd :D

henrik940
01/03/10, 06:33
Man ser at det er ekte ja.

Morgis
01/03/10, 09:36
De landroverene er er jo ekstrembiler. Dem har eget styringspanel for hvilken type offroad kjøring man skal begi seg ut på :D
Husker dem hadde det artig med en slik på firth-gear eller top-gear for ei god stund tilbake.

Lurer på hvordan det derimot går om man kommer litt på skrå opp den fjellsiden :P
Kanskje ikke like stødig det :D

A.Finstad
01/03/10, 10:32
det er det vell ingen som vil teste frivillig :p

Ola Hagen
02/03/10, 18:18
er det ingen som skal si noe om forsvarets multi 1, 2, 2&halv osv? (oppgraderte versjoner av mercedes gelenderwagen)

Syntes firehjulsdrifta på dom drar godt og kan komme over mye, spesiellt 2'eren som har store off road dekk :)
går blant annet i afghanistan, pluss øvelser her i norge.

Joakim-G_R
02/03/10, 23:17
Er vel litt utdaterte, de Gelendewagen'e der. Blir vel stort sett brukt til øvelseskjøring på glattkjøringsbanen, og "bruk-og-kast"kjøretøyer idag?

A.Finstad
03/03/10, 04:05
autofil testa jo arctic trucks modda hilux mot de gelenderwagenene til forsvaret og vant overlegent så trur da ikke de er så bra som forsvaret skal ha det til :p

flobben
03/03/10, 08:47
autofil testa jo arctic trucks modda hilux mot de gelenderwagenene til forsvaret og vant overlegent så trur da ikke de er så bra som forsvaret skal ha det til :p

har vel kanskje noe med dekkvalget. Den Artic trucken hadde jo noen sinnsyke dekk. Hadde du på Geledenwagen satt på like dekk pluss tilsvarende motor som var i Toyotaen så hadde du kjørt rundt den.

Gelendewagen er vel en av få biler som blir levert med tre sperrer. Altså foran, midt og bak. Toyotaen har bare midten og bak så vidt meg bekjent.

Så så lenge armyen kjører med tynne gatedekk og artic trucken går på offroad hjul så blir det ganske feil sammenlikning.

ChrML
03/03/10, 08:51
har vel kanskje noe med dekkvalget. Den Artic trucken hadde jo noen sinnsyke dekk. Hadde du på Geledenwagen satt på like dekk pluss tilsvarende motor som var i Toyotaen så hadde du kjørt rundt den.

Gelendewagen er vel en av få biler som blir levert med tre sperrer. Altså foran, midt og bak. Toyotaen har bare midten og bak så vidt meg bekjent.

Så så lenge armyen kjører med tynne gatedekk og artic trucken går på offroad hjul så blir det ganske feil sammenlikning.
Arctic Trucks hadde nok satt inn en locker foran og som kan aktiveres med bryter. Er vanlig å gjøre det.

Detroit Locker bak (automatisk) og ARB Air Locker foran (aktiverbar), eller ARB på begge.

henrik940
03/03/10, 08:58
De bruker somregel ARB foran og bak.

turb00le
03/03/10, 09:03
Bastard som jeg er så har jeg veldig lyst på en Impreza.
Har mest tro på systemet til subaru kontra audi, egentlig lite tro på volvos awd men det har jeg ingen erfaring rundt.
En -<00 impreza wrx sti, sperre bak og dccd (driver controlled center diffrential) må være grisefet kjøremaskin.

TeamBørnOut
03/03/10, 09:25
+ at man får så siiiiinsykt mye kult til subaru. motorstyringer, styring til diffene + + + :D

turb00le
03/03/10, 13:53
får masse snasne kontrollere til centerdiffen ja, som justerer i hytt og gevær aktivt.
Også er jo lyden i bokserturboen noe grom. Hata den før men får en liten halvstiv en når jeg hører det nu.

Joakim-G_R
03/03/10, 21:01
qh10PMRpYoY

Neida, hadde vært gøy å prøvd subaru en gang..


Men, ang Gelendewagen. OGSÅ?! Det er slik forsvaret bruker de bilene, og da er det sånn man må teste mot. Ellers kan man jo dra den VELDIG langt, i mange andre saker også.

A.Finstad
03/03/10, 21:52
akkuratt det jeg skulle til å svare Joakim :p det er jo ikke feil samenligning når begge bilene er laget for det samme og skal brukes til det samme! å jeg skjønner ikke hvorfor forsvaret fremdeles kjører på de sykkel dekka!

TeamBørnOut
03/03/10, 23:05
Jeg skjønner ikke hvorfor vi har forsvar i norge :P Hadde tapt en krig mot polen hvis det skulle skjedd noe

The Sven
03/03/10, 23:09
Prøv en hilux med samme dekka som på forsvarets Geländewagen da i terrenget da;) Kommer nok ikke så langt... Det er nok derfor vi har Geländewagen, vi kan kjøre med de billigste dekka men allikevel komme middels langt i terrenget.

A.Finstad
04/03/10, 02:13
ja men heller kost på noe ordentlige dekk da så tar den seg fra ti ganger bedre :D å det veit jeg siden sjefen har en sånn bil en G400 cdi V8 å kompressor :D går som faen og den var vesentlig bedre å leke i skogen med med BFG mud tarain en halv slitte hel års dekk :p

The Sven
04/03/10, 12:52
Det er lite som slår gode gammeldagse sperrer i alle retninger i terrenget :) Kunne vært arti å hatt en Geländewagen, men de er litt for dyre til at en bare kan ha en stående også ;) Og de billigste er helt vanvittig late....

A.Finstad
04/03/10, 19:25
kan si at det er en morsom bil å kjøre i tærenget og med gode dekk er det hvertfall morro å spærre alt og leke seg :D kjører mest bare på senter og bak spærre men den spærra forran hjelper noe SYKT :p og G400 er ikke lat heller for å si det sånn, men ville fremdeles hatt en LR Disco 3! med største diesel V6rn:p den er morro å kjøre i tærenget og tar seg mye bedre fram en Gwagen(har kjørt begge)

Hallgeir
08/03/10, 09:02
Hei. Jeg er ny her :P har etter anskaffelse av 145 sitti og lest litt i forumet. Leste denne tråden og fant ut att jeg må registrere meg og fortelle en liten historie.

Jeg er med i en klubb for gamle militærkjøretøyer, vi pleier å ha treff på blandt annet på Trandum. Her får vi låne kjøreområdet til forsvaret og av og til er de ute i løypene samtidig som oss. En dag så var forsvaret ute på Terrengkjøring kurs med Gelenderwagen. 10-12 biler. Vi ble stående å kikke litt på dem og pratet litt med kurslederen også. Vi fikk beskjed om å fortelle de som kom etter att de måtte sette på sperrene osv for å komme igjennom en "grøft" som ble kjørt på langs. Det gjorde vi og alle sleit seg igjennom med litt rykk og napp. Da tenkte jeg som så att jeg kan jo kjøre etter dem og se hvor tøff denne løypa var. (jeg kjørte vovlo felt) Det viste seg att det var null problem å kjøre igjennom med bare bakhjulstrekk. HEHE Elendigwagon

Men om man skal se sånn på det så var faktisk volvofelten dobbelt så dyr som gelenderwagonen. (inn til forsvaret og alderjustert krone) Etter veien er de ca like ukomfortable også. Men volvoen har ikke webasto.
Sugge er også en fin bil men blir mer som lastebil å regne. Men den tåler masse juling.

DieselDriver
08/03/10, 09:22
Gelenderwagen er en tragisk og tungskrudd bil. Den gamle nissan patrol med 3,3 er jo rimelig bra i terrenget. Lastebilkomfort og et landeveislokomotiv dette.

roarrr
08/03/10, 19:26
Ettersom trådstarter spurte om hvilken 4 X 4 som er best, så husker jeg bilen som GKN bygde sammen med Jensen fabrikken borte i England på tidlig -70 tall.
Dette var en lav sports sedan, med Chrysler motor, Ferguson Formula firehjulsdrift, og den gjorde 0-160 og ned til 0 igjen på 11,2 sekunder.
Da de hadde høyre hjulpar på gress, og venstre på asfalt ble tiden 11,9 sek.
Rimelig kvikt, og er nok ikke mange idag, som kopierer dette.
Jeg hadde den vanlige varienten av bilen, en Jensen FF, en bil som ble kåret som "Car of the Year" i 1966. Dette var en unik bil, den hadde rør-ramme, Ferguson firehjulsdrift, men fordeling 63% bak, 37% foran, det gjorde kjøre egenskapene veldig balanserte.
Det som var spesielt i tillegg, var at bilen hadde Dunlop Maxaret låsningsfrie bremser, og dette i 1966 !! Min bil var en 1968 modell, med chassi 118, og totalt ble det bygd 320 slike biler. Rimelig eksklusiv, men når jeg hadde de på -80 tallet, så var de rimelige i innkjøp.
Motoren var en Chrysler 383 Magnum, den hadde Salisbury bakaksel, og alt innvendig var i skinn, tom. taktrekket. Den kostet mer å lage, enn de tjente på den, derfor ble produksjonen nedlagt i 1972.
Den mer populære modellen hette Interceptor, og ble produsert fram til 1976, og fantes i en Cab. versjon for USA markedet.
En gang kjørte jeg en bit opp i slalombakken med journalister borte i Åre, det var hardt føre og 18 minus, så det gikk bra, men passasjerene ble rimelig sjokkerte.
Firehjulsdrift systemet på Jensen bilen, var utrolig avansert, og det var et lignende system Martin Schanche brukte, fra FF Developments, som kjøpte retten til systemet.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/426.jpg

TeamBørnOut
08/03/10, 20:23
Moro å lese om slike spesielle biler!
Hvordan var bilen å kjøre ellers?

roarrr
08/03/10, 20:41
Bilen var som en drøm å kjøre TBO, V8 motoren var ganske langt bak, så en måtte ta ut en gummiplugg ved venstre ben, inne i kupeen, for å skifte bakerste plugg på høyre side av motoren.
Motoren lå også UNDER og bak forstillingen, så rollcenter var rimelig lavt. Har forresten aldri luktet så intenst skinn i noen bil, hverken før eller etter. Er vel noe med engelskmenn og skinnbehandling. Kan tillegge at bilen bare fantes høyrestyrt pga. plassen for føttene på venstre side.

TeamBørnOut
08/03/10, 20:47
Engelskmennene har laget mye bra biler! Ikke uten grunn at de fleste F1 gubber kommer derrifra :)
Skal søke litt mer på den kjærra etterpå. Elsker å lese om slike "vidundere" som folk laget før i tiden. De kunne bygge biler og motorer før i tiden også :)

roarrr
08/03/10, 20:57
På nettet står det lite om den spesielle FFF100, som hadde 426 Hemi og 4WD, men det står endel om min Jensen FF, kjekk lesning.

TeamBørnOut
08/03/10, 21:21
Man må søke blandt pdf dokumenter og sånt :) da kommer det ofte mye kult opp

locked
13/03/10, 20:19
Jeg er ganske godt fornøyd med awd'en på volvoen... i bakke spinner den på alle 4 hjul fra syillestående. Trenger bare et sekund på å få opp ladetrykket på D5'en så er man i gang.

Hva mer kan man forvente av en alminnelig stasjonsvogn? Er ikke en terrengbil!

ChrML
13/03/10, 23:32
Jeg er ganske godt fornøyd med awd'en på volvoen... i bakke spinner den på alle 4 hjul fra syillestående. Trenger bare et sekund på å få opp ladetrykket på D5'en så er man i gang.

Hva mer kan man forvente av en alminnelig stasjonsvogn? Er ikke en terrengbil!
Er jo som det står i manualen, at bilen ikke er ment til offroad bruk. Man setter seg nok aldri fast på vanlig vei med et slikt system.

oar83
16/03/10, 13:05
TWd-Fov756M
Autofil vs forsvaret del1

sidan det vart snakka om tidlegare...

Anders-
16/03/10, 15:36
Er vel litt utdaterte, de Gelendewagen'e der. Blir vel stort sett brukt til øvelseskjøring på glattkjøringsbanen, og "bruk-og-kast"kjøretøyer idag?

Gelandewagen er på ingen måte utdatert.. Blir brukt aktivt enda

Grunnen til at forsvaret bruker disse bilene enda er jo som sagt før i tråden pga. kostnader, du får 40 dekk til den gelanderwagen for samme prisen som 4 til den hiluxen

ChrML
16/03/10, 16:57
Grunnen til at forsvaret bruker disse bilene enda er jo som sagt før i tråden pga. kostnader, du får 40 dekk til den gelanderwagen for samme prisen som 4 til den hiluxen
Yep, forsvaret har vel et budsjett å følge, og skal de ha råd til å utdanne soldatene skikkelig så må de kutte ned på noe for å bruke pengene på noe annet. Poenget er hva soldatene lærer.

Tror ikke forsvaret utdanner dårligere soldater ved å gi de dårligere kjøretøy, kanskje tvert imot.