PDA

Vis full versjon : Har litt problem med at lysa dimmer.



Volvo740gl
24/02/10, 05:23
Har ein volvo 740 gl, 1986 mod, og når eg kjøyre so kan lysa dimme opp og ned uavhengi av turtall, nåken som har vert borti de?? eller veit ka det kan være? takk for svar:)

kjellt
24/02/10, 07:21
dynamo?

henrik940
24/02/10, 08:04
Sjekk batteriet ditt.

ChrML
24/02/10, 12:27
Bilen min dimmer lysa bittelitt ned når ABS-en slår inn, kjører el-vinduer eller når turtallet synker under ca 1000-1200 rpm. Ikke mye, men sånn at det akkurat er merkbart i mørket.

Regner med at det er normalt pga litt lavere spenning når dynamoen går så sakte og spenningsfall i ledere/dynamo pga annen last. Fra 14V til ca 13V. Men nå skal det sies at det er ikke sikkert dynamoen min er i best stand og kjører Biltema batteri med høy intern motstand (lav evne til å levere mye strøm).

jonass
24/02/10, 13:08
Kan være dynamo i kombinasjon med batteri. Dynamoen bør klare og holde rett lade spenning uansett turtall, men når de blir slitt så blir det verre og verre

Volvo740gl
24/02/10, 14:58
Okay, takk for gode svar:) skal måle batteriet, og so skal eg sjekke dunamoen(børstane).

boman
24/02/10, 22:26
de aller fleste biler jeg har vært bort i blinker vel litt i lysa når abs'n begynner å jobbe ;)

Ola Hagen
24/02/10, 22:29
den dynamoen, når skal den egentlig begynne å lade etter man har starta motoren?

Jeg må faktisk gi på litt gass for å komme rundt 2000rpm før dynamoen lader..
Dynamoen var ny i fjor sommer..

ChrML
24/02/10, 22:30
den dynamoen, når skal den egentlig begynne å lade etter man har starta motoren?

Jeg må faktisk gi på litt gass for å komme rundt 2000rpm før dynamoen lader..
Dynamoen var ny i fjor sommer..
Det kan også være noe galt med instrumentpanelet som kan forårsake det. Hvis ladelampa ikke virker så må motoren litt opp på turtall før ladereleet legger inn.

Ola Hagen
24/02/10, 22:47
Det kan også være noe galt med instrumentpanelet som kan forårsake det. Hvis ladelampa ikke virker så må motoren litt opp på turtall før ladereleet legger inn.

ladelampa? har ikke sett noe til ladelampa i instrumentet :P men har slik voltmeter som måler som satt i bilen når jeg kjøpte den, men når jeg har kjørt litt også lar jeg den stå på tomgang og da går den helt fint.

Men har også opplevd at bilen lader som vanlig, dette tullet kom etter det ble noe tull med ladinga i sommer i fjor..

ladereleet, kan den være synderen? skal ladelampa lyse så fort motoren ikke lader, eller når det er lite strøm?

ChrML
24/02/10, 22:54
Ladelampa skal lyse når den ikke lader, ja, men om den gjør det er igrunn en annen sak :p.

At loddinger bak på instrumentpanelet tar kvelden er igrunn kjent og det kan kvelde en lodding som gjør at det er brudd på noe som går til den lille røde ledningen som går ut til dynamoen. Da begynner ikke bilen å lade før den har gått en liten stund, samme som hvis du kjører uten instrumentpanel.

Så tviler igrunn på at det er ladereleet ditt, har nok heller noe med instrumentpanelet.

Ola Hagen
25/02/10, 06:44
Ladelampa skal lyse når den ikke lader, ja, men om den gjør det er igrunn en annen sak :p.

At loddinger bak på instrumentpanelet tar kvelden er igrunn kjent og det kan kvelde en lodding som gjør at det er brudd på noe som går til den lille røde ledningen som går ut til dynamoen. Da begynner ikke bilen å lade før den har gått en liten stund, samme som hvis du kjører uten instrumentpanel.

Så tviler igrunn på at det er ladereleet ditt, har nok heller noe med instrumentpanelet.

off, fanken da.. Da må jeg vel ta av hele dritten ja.. Dette syntes jeg er så rart siden den lader så fort jeg har fått opp turtallet litt også slippe ned igjen og den forsette og lader etterpå..

boman
25/02/10, 12:18
lyser ladelampa når du vrir om tenninga (den rød lampa med et batteri på)? Slukker den først etter at du får opp turtallet?