PDA

Vis full versjon : B6304F/FS i bil som ikke er levert med det originalt?



ArneR
24/02/10, 02:17
Sitter og funderer på om jeg skal prøve på rekkesekser i en 240 eller 740 en gang, og har studert koplingsskjema for motronic'en til disse motorene litt nå.

Ved første øyekast ser det jo lett nok ut, om man ser bort fra litt styr med styring til automatkassen o.l., men jeg ser ikke noe av dette som en umulighet.

Men det som jeg lurer mest på, er om det er startsperre på gamle 960'er? Tenker mest på de tidligste utgavene, 91-93 f.eks.

Det blir en del klipp og lim med ledningsnettet for å ta bort en del unødvendig piss, som cruisecontrol og klimakontroll, og som de fleste vet er 940 med startsperre allergisk mot endringer i ledningsnettet ihvertfall..

940 fikk vel ikke startsperre før 95-> eller tar jeg feil? Og 960 er vel mer "verdigfulle" biler, så startsperre er kanskje mer vanlig på disse?

Jeg aner ikke ihvertfall.. :p

Alle innspill tas imot med takk.. :D

VolvoR-Sport
24/02/10, 03:48
vikbø vet dette :P

TeamBørnOut
24/02/10, 10:26
startsperra sitter da i alarmen hvertfall. bare å koble rett opp. har gjort dette på noen biler nå. gå for den gammle 3litern. de går best :)

ArneR
24/02/10, 16:04
I alarmen ja, det skal jeg uansett ikke flytte over fra noen 960 så da går det vel greit.

Skal gå for 204hk motoren ja, gidder ikke balle med en annen motor siden jeg sannsynligvis ender opp med montering i 240, og denne går innenfor godkjent effekt.

Hvordan er automatkassene til denne motoren? Er det Aisin Warner? Tåler den momentet i motoren godt?

Og til slutt, hvordan er det med chiper til disse, så ingenting hverken hos hi-tuning eller bsr..

TeamBørnOut
24/02/10, 16:07
fåes chipper til de ja. om de hjelper mye vet jeg ikke.
automat kassene holder de. men sett gjerne på en stor oljekjøler. kan modde de så de "tar" litt mer også. ikke "slurer" så ille.. + at du kan lage f1 giring på kassa så du kan låse 3 og 4 giret når du vil. De tåler hvertfall en supra motor og lexus v8. så da tåler de volvos motor :D

T90
24/02/10, 16:12
Chipen hjelper ikke alene..
Må nokk Grovere eksos og muligens åpent luftfilter til så merkes d...
Porting av topp og innsug og eksos hjelper jo også på:)
Plane toppen også litt, så blir det sikkert liv i motoren:)

TeamBørnOut
24/02/10, 17:00
eksosen er det som er mest eksosbrems. Røra ser grove ut fra motoren. men de er bittesmå inni :D
lage et ekstraktorgrenrør eller bruke noe bmw ebay grenrør gir nok mye effekt sammen med større eksos. Vi bygde om 2x2.5" ut fra grenrøra og til 1x3" . bilen gikk utrolig mye bedre da. Sammen med m90 så var dette veldig moro :D

ArneR
24/02/10, 17:12
TBO: Tenker du på den modden som er vanlig på AW-kassene, med å sette inn en metallstang inni fjærene til guvernørene for å ta bort en del av dempingen?

Ekstra oljekjøler er et must ja, holder ikke med den i radiatoren på disse bilene jeg tenker å sette motoren i..

Blir nok å lage noe grøvre eksos da ja, men hadde ærlig talt ikke trodd at det var så dårlig som dere sier når maskina gir 204hk originalt..

Hva er realistisk å hente ut av en slik motor med ekstraktorgrenrør og 3" eksos, bedre luftfilter, samt en chip kanskje også.

Vet ikke om jeg orker å plane og porte til å begynne med..

Noen som har link til hvor de selger chiper forresten? Det bruker vel å stå hva de har fått ut av motoren med chip..

jonass
24/02/10, 17:26
og komme opp på 230hk bør du gjøre med de modsene som nevnes, kanskje mer og.

TeamBørnOut
24/02/10, 17:44
Olav bremsa vell sin bil til 240hk i motorn? Og mange er ikke forundret over det.
Hvis du har denne motoren. så stikk ut å åpne eksosen på den så ser du selv :D
hmmms. kanskje jeg har bilder av dette liggende fra i fjor. jeg kan sjekke å laste opp :)

TeamBørnOut
24/02/10, 17:50
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1989.jpg

Fra å ligge likt med en bmw 325 så dro den bilen godt i fra med "effektanlegg" og kaldluft filter i front.. Men hadde vært moro med et skikkelig grenrør på den :)

T90
24/02/10, 19:11
Mye snaks å lese på
http://www.turbobricks.com/
Hvis man tar seg tid å lese hva de har forsket på der om 6rn til volvo.:)

ChrML
24/02/10, 21:20
Hehe, 960 skal jo være en stille bil, er nok derfor det er to vegger på det eksosanlegget ;). Er nok artige motorer!

ArneR
24/02/10, 22:12
Heh, det var jo en snedig løsning.. :D

Har ikke sånn motor enda nei, og har ikke planer om å stresse med å skaffe en, men jeg hadde fått det for meg at datasprut var eneste mulighet helt til jeg begynte å se på koplingsskjemaet..

Det var stort sett startsperra som bekymret meg, mtp. å bruke original motorstyring..

Og de gamle 960'ene koster jo ingenting i nabolandet.. Så du skal ikke se bort fra at det blir neste gang jeg skal hive ihop noe..

Må være behagelig å kjøre med en slik motor og automat..

TeamBørnOut
24/02/10, 22:16
farlig å kjøre med i orginalstand(i 960)... må passe seg for å ikke sovne :D
trekker gjevnt og godt... Har manuel i min bil nå. og 2.5 litern. jeg bruker kun 1. og 5. gir + revers :P drar den ut på 1. gir og leggern i 5. :D skal jeg under 30kmt så må jeg gire ned... men null stress å kjøre fra spydeberg til oslo(enebakk) og kun ha den i 5. gir. rundkjøringer å kryss er null stress.. rører ikke clutchen :P (men må jo være klart..) så jeg skjønner at disse bilene er elsket av eldre folk :D

jonass
24/02/10, 22:23
nesten så jeg kunne tenkt meg en sånn motor i 240n høres ut som den beste bruksbil motorn volvo har

TeamBørnOut
24/02/10, 22:45
jeg har vendt meg til å ikke ha turbo. for turbobilene drar jo godt i fra. men dette er crusebil.... man blir skikkelig lat av å kjøre de :P skal bygge om til automat så fort jeg får solgt m90 kassa i bilen. + cruse controle og fotbryter til fultlysa. da kan jeg virkelig slappe av :D

ArneR
24/02/10, 22:51
Hehe, det høres nesten ut som en plan.. :D

Må nesten ha noen til å dytte i deg om du sovner da.. :p

T90
25/02/10, 15:59
Hvis nå du en gang henter en 740 som du skal ha 960 motor i hvorfor ikke bare bytte over hele ledningsnette?
Så slipper du alt kappe tøvet.

ArneR
25/02/10, 16:12
Nr.1: Jeg vil på død og liv unngå katalysatorkravet, så det blir uansett montert i en gamlere bil.

Nr.2: Det er absolutt ingen garanti for at det blir montert i en 740, da jeg har en forkjærlighet til gode gamle 240.. Men fordelen med en 740 er jo at jeg også kan montere multilinken fra 960..

Nr.3: Jeg har tatt ut ledningsnett fra 740 før, og det var noe dritt. Regner med at det ikke er noe mindre ledninger i en 960, så for å krympe nettet ned til mer håndterlige dimensjoner fjerner jeg gjerne slikt som jeg aldri skal bruke.