PDA

Vis full versjon : Spørsmål om sandblåsing av insug



850freak
01/05/11, 20:52
Bare lurer på om det er noen som har gjort dette før, ja altså sandblåst et insug.
Jeg vet de har glassblåst slikt før, men å sandblåse er jeg lit usikker på.
Er det noen som har noen tips å komme med her så hadde jeg blitt glad :)
Innsuget mitt er ikke så pent lenger så tenkte jeg skulle shine det opp litt.

R.G
01/05/11, 20:54
driver å sandblåser alu på jobb, og det blir veldig bra, men da blir alun mere matt aktig, så lønner seg å glassblåse det skal det bli enda penere. hvis du skal lakkere det i noe farge så er det bare å sandblåse det:)

850freak
01/05/11, 21:00
Okay takk for tipset :)

Nei tenkte bare å friske det opp litt liksom, få tilbake den "ny" finnishen på en måte.

Glassblåsing : er det noe en kan gjøre selv eller må man sette det bort ?
og evnt. hvor får man kjøpt glass sand? kan man bruke det samme utstyret som man bruker til sandblåsning ?

R.G
01/05/11, 21:04
Okay takk for tipset :)

Nei tenkte bare å friske det opp litt liksom, få tilbake den "ny" finnishen på en måte.

Glassblåsing : er det noe en kan gjøre selv eller må man sette det bort ?
og evnt. hvor får man kjøpt glass sand? kan man bruke det samme utstyret som man bruker til sandblåsning ?

glassblåsinga er fin hvis du skal friske opp innsuget bare:) men tror det skal lønne seg å bruke klarlakk på det etter blåsing, hvis ikke får alun tilbake det stygge slitene utseende etter ei stund.

jeg har igrunn ikke peiling på hvor man får tak i den type sand.

på jobben bruke vi samme blåsern på "vanlig sand" og "glasssanda", men det er en diger blåser vi har, plass til halv bil inni liksom. så vet ikke åssen di små blåsera takler forskjellige sand, men vil tro det kan gå greit. hmm

R-israelsen
01/05/11, 21:07
Får kjøpt glasssanda på biltema, kan bruke samme utstyret som sandblåsinga ;) Gjorde dette på en brannskadet motor for litt siden og ble som nytt igjen ; )

850freak
01/05/11, 21:29
Okay, kjempe takk til dere begge, da fikk jeg vel det svaret jeg ville ha :)
Da blir det en tur på biltema og innhente noe ustyr :)

bare et lite spørsmål til, ang. den klarlakken, er det noe spes klarlakk å anbefale der, tenker mest på varme og slikt.

R.G
01/05/11, 21:34
Okay, kjempe takk til dere begge, da fikk jeg vel det svaret jeg ville ha :)
Da blir det en tur på biltema og innhente noe ustyr :)

bare et lite spørsmål til, ang. den klarlakken, er det noe spes klarlakk å anbefale der, tenker mest på varme og slikt.

jeg har brukt vanlig klarlakk på innsug og div motordeler som holder den tempen innsuget har ca, bare lakkert det når det har vært romtemp på dela. lakkeres det på varme gjenstander med klarlakk så blir klarlakken veldig seig og tørker ikke skikkelig.

men jeg er ikke så gått inne i lakk miljø, så andre har vel bedre erfaringer ang lakk typer osv, men jeg brukte som sagt normal klarlakk og den hang nå der i di 2 åra jeg hadde motordela:)

detta er mine erfaringer ihvertfall, andre vet vel som sagt bedre:)

R-israelsen
01/05/11, 21:37
jeg har ikke noe mere erfaring med lakkering og klarlakk, så det må nok noen andre svare på.. ;)

850freak
01/05/11, 22:39
Ok nok en gang takk for tipset gutter :) har fått den informasjoen jeg trenger så da anser jeg denne tråden for done! :)

SWR
03/05/11, 18:55
Den korninga de har på biltema og andre steder gjør at du får en veldig mye grovere overflate som omtrent SUGER til seg møkk, fingeravtrykk, etc.. du bør helst blåse det med veldig fin korning på glasset eller med kalk, bakepulver, etc.. da kan du ta i det uten problemer og du får "som ny"-finish. :)

850freak
03/05/11, 19:28
Den korninga de har på biltema og andre steder gjør at du får en veldig mye grovere overflate som omtrent SUGER til seg møkk, fingeravtrykk, etc.. du bør helst blåse det med veldig fin korning på glasset eller med kalk, bakepulver, etc.. da kan du ta i det uten problemer og du får "som ny"-finish. :)

Eh! bakepulver ?? kalk ?? tuller du eller er det faktisk muligt ?

R-israelsen
03/05/11, 20:18
Hæ? bakepuler? : P, Funker med glass, Som er knust opp, blir et bra resultat.. kan ordne bilder av motoren

SWR
03/05/11, 23:33
Eh! bakepulver ?? kalk ?? tuller du eller er det faktisk muligt ?

Tuller ikke. Industrielt bakepulver, altså natriumbikarbonat, og kalk selges i en korning som gir overflate som er omtrent som om man skulle blåse med glass i så fine korn at den bare er hakket over mel... Gir HELT ny overflate.

850freak
04/05/11, 20:32
Hæ? bakepuler? : P, Funker med glass, Som er knust opp, blir et bra resultat.. kan ordne bilder av motoren

Ja hadde vært topp å sett noen bilder av sånt, da får jeg et lite innblikk i hvordan det kan se ut.

850freak
04/05/11, 20:34
Tuller ikke. Industrielt bakepulver, altså natriumbikarbonat, og kalk selges i en korning som gir overflate som er omtrent som om man skulle blåse med glass i så fine korn at den bare er hakket over mel... Gir HELT ny overflate.

såppass ja, hørtes jo faktisk helt topp ut. Vet du hvor man får kjøpt slikt hen ?
og der kan man bruke vanlig sanblåse utstyr? Tenkte på å kjøpe utstyr på biltema.

SWR
05/05/11, 00:15
såppass ja, hørtes jo faktisk helt topp ut. Vet du hvor man får kjøpt slikt hen ?
og der kan man bruke vanlig sanblåse utstyr? Tenkte på å kjøpe utstyr på biltema.

Blåse med finkornet glass funker i vanlig blåseskap fra Torshov, Biltema, etc... bakepulver og kalk funker ikke så bra i det uten endel mods på skapet. Jeg kan finne navnet på de jeg kjøper blåsemiddel til mitt skap fra og ta et bilde av hvordan finish du får med den korningen i morgen ettermiddag.. :)

Jan-Einar Jenssen
05/05/11, 00:28
hiver meg litt med på denne :p dette hørtes spennende ut, og noe som muligens må prøvest på :) hva kan man blåse me dette? bare aluminim? eller funker dette på andre ting og?

SWR
05/05/11, 01:49
hiver meg litt med på denne :p dette hørtes spennende ut, og noe som muligens må prøvest på :) hva kan man blåse me dette? bare aluminim? eller funker dette på andre ting og?

Kalk og bakepulver kan man blåse ALT med, siden det i praksis ikke rører annet enn skitt, pakningsrester og lakk.. men det fjerner ikke rust-kaker og kraftige oksyder på gammel alu, da må man bruke fint glasspulver. Dog har jeg fint klart å ta vekk både rust og oksyder i skapet mitt med bakepulver... det går bare ikke uhorvelig fort. :)

Og en annen fordel er at hvis man blåser f. eks. ei kambrygge til 16V B230 og er redd for å ikke få den HELT ren i kanalene etterpå.. bruker man bakepulver eller kalk så løses det opp i vann. Dypp brygga i varmt vann i 2 min mens du rister litt i den og den er GARANTERT trygg å bruke. :)

Jan-Einar Jenssen
05/05/11, 01:55
Kalk og bakepulver kan man blåse ALT med, siden det i praksis ikke rører annet enn skitt, pakningsrester og lakk.. men det fjerner ikke rust-kaker og kraftige oksyder på gammel alu, da må man bruke fint glasspulver. Dog har jeg fint klart å ta vekk både rust og oksyder i skapet mitt med bakepulver... det går bare ikke uhorvelig fort. :)

så for meg at dette kunne være en fim måte og få hvitseksern min helt rein på :) tror jeg må innom jula da lønna kommer og kjøpe et slikt blåseskap :)
hvordan mods er det som må gjørest på et slikt skap? og sånn industrielt bakepulver, er det noe som koster flesk og gjerne skjorta til naboen?:p

850freak
05/05/11, 20:05
Tenkte ikke på å kjøpe meg noe skap akkurat da men.. men kanskje en idee.
tenkte mere på blåse pistol.