PDA

Vis full versjon : Hva er ulingen? gåent hjullager?



christoffera
01/05/11, 19:59
Etter at bilen sto i nesten 2 mnd pga gåen girkasse, merket jeg at det var en del ulyder da jeg kjørte den etter girkassebyttet. Og det har blitt verre med tia i det sisste.

En ting er gåent difflager bak, pga mange omsveisinger pga røkne sveiser.
Men er ikke den lyden som plager.

Ulinga kommer fra forstillingen, ikke bak (er jeg rimelig sikker på)
Kjører jeg rett fram kommer ulelyden i ca 30-40kmt og oppover. Svinger jeg mot venstre forsvinner lyden, og svinger jeg mot høyre blir den bare verre!

Jeg jekket opp bilen høyre forran og rigget på hjulet og kjente at det var slark, så jeg byttet hjullager der, men etter litt kjøring var det slark ingen så jeg bare etterstrammet navmutteren litt mer så nå sitter den! men uler like mye om ikke mer fortsatt...
En ting til er at når jeg ser bilen forfra ser jeg at hjulene peker innover nede som dette:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/140.jpg

Er det hjullager? eller noe annet i forstillingen som må byttes?

Bilen er jævli å kjøre med nå!

Øygard
02/05/11, 08:28
Du veit vel at du ikkje skal skru navmutteren so hardt til, berre sånn at den akkratt sitte.

lasse940
02/05/11, 08:39
ser ut til at du må inn og justere litt på en forstillings kontroll om du har en så skarp vinkel som tregninga.. Hjullagerene er det ikke så voldsomt viktig med riktig moment, alle mekanikerne jeg kjenner skrur til det de makter på verkstedet når du bytter hjullager.
bestill deg time og få justert camber så vill nok bilen bli mye behagligere å kjøre med :)

christoffera
02/05/11, 12:23
Øygard:
Jeg skrudde først til så den akuratt satt, men så etterstrammet jeg i ettertid...
Lurer på om jeg kjørte litt for lenge uten å etterstramme for da jeg skulle stramme etter en dag eller to, var det masse slark i hjulet igjen. Så lurer på om jeg klarte å ødelegge det nye lageret med en gang!?

lasse940:
Hvor dyrt er dette? Jeg er ingen rik man for tiden så jeg vil slippe unna så billig som mulig. Det er ikke like spiss vinkel på hjula som det er på tegninga mi. Var bare for å vise sånn ca hvordan det så ut.

Skal jeg sattse på å bytte hjullager igjen? begge forran? og denne gangen gjøre det ordentlig? hva enn jeg gjorde galt første gang...

Når jeg kjører bilen nå og bremser kjenner jeg at det rister på bremsepedalen. Den gir litt etter og skjelver.

jan_m
02/05/11, 12:40
kan ikke hvere no foringer og event prøve og lufte bremsene?

christoffera
02/05/11, 13:33
Er jo mulig, men føler meg sikker på at ristinga under bremsing kommer av hjul som går ujevnt rundt...

lasse940
02/05/11, 15:16
passet du på å ikke få noe skitt når du monterte hjullager?
koste meg 1200,- for 4hjulskontroll med justering for 2 år siden.

christoffera
02/05/11, 17:55
Få noe skitt? tenker du på støv og dritt i lageret under montering?
Mener det så rent ut ja...

Da jeg byttet tok jeg ikke ut de gammle... ja vet ikke hva de heter men de lagrene settes inn på. Hadde ikke presse så fikk de ikke ut av navet. Tenkte de ikke var så nøye!? Hva bruker folk for å få ut de greiene av navet? altså de som ikke har en svær hydraulisk presse tilgjengelig...

Var jo ikke så galt for hjulkontroll det da, men jeg tenker siden det uler så fælt, må ikke det være lager da? hva annet kan det være?

goførti
02/05/11, 18:11
Du fikk i allefall i gamle dager kjøpt aluminiumsverktøy på feiltema som kan brukes til å banke inn og ut de lagerbanene som har pressfatning inni lagerbosset. Det var en ganske bilig affære, og det virket bra. Bare banke ut da gamle bakfra, og banke nye inn forfra. Mener at det stod en oppskrift i haynes-manualen.

lasse940
02/05/11, 18:15
ja tenkte på renslighet ved bytte bruke rent fett og passe på så ikke støv og grus gammel olje osv anbefalles vell å bruke latekshansker når man bytter hjullager. Jeg bruker bytte hele navet når jeg bytter..
Uling tyder jo helt klart på at lagrene er gåen eller slitt, men om du har kjørt en stund med slark etter du byttet til nytt er det jo en stor sjanse for at de er gåen igjenn vill jeg tro.

christoffera
03/05/11, 12:17
Er vel lagerne da...
Får kjøpe nye og se om jeg finner en måte å få ut de gammle lagerbanene på...

christoffera
03/05/11, 12:29
Noen som har erfaring med dette:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Monteringsverktoy-for-pakkbokser-og-lagerbaner/

ArneR
03/05/11, 15:43
Slo du ikke ut de gamle lagerbanene når du byttet??

christoffera
03/05/11, 16:28
Nei... :P
Ødla et skrujern i forsøket. Og hadde ingen presse eller liknende :P

Tenkte og at selve lageret var det viktigste å bytte
Hakke peiling på sånnt jeg, men skal ha ut de gammle legerbanene når jeg skal bytte nå.

R.G
03/05/11, 16:53
lagerbanen er jo halve lageret

christoffera
03/05/11, 17:53
satt så jævli... men kjøpte lagerbane monteringsverktøy på biltema.
Få ut den lille lagerbanen blir greit men den store kommer man så dårlig til på.

Noen tips til å få det ut?

ArneR
03/05/11, 19:03
Er bare å ta et ganske robust flatt skrujern og en hammer og dundre til, en gang på hver side, til slutt så kommer det ut..

goførti
03/05/11, 20:53
Noen som har erfaring med dette:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Monteringsverktoy-for-pakkbokser-og-lagerbaner/

Det var akkurat den jeg tenkte på. Det er mange år siden jeg brukte dem, men jeg husker at det funka bra. Mener å huske at jeg banka ut de gamle lagerbanene med det verktøyet også.

christoffera
03/05/11, 22:06
Er bare å ta et ganske robust flatt skrujern og en hammer og dundre til, en gang på hver side, til slutt så kommer det ut..

Var det jeg gjorde, men så knakk hele håndtaket på flatjernet :P
Mener å huske jeg ikke klarte å rikke en millimeter på lagerbanen...

Men får prøve igjen. Kjøpte og den saken jeg linka til på biltema så får se om det hjelper :)

Sisste ting jeg lurer på er hvor langt den indre lagerbanen skal slås inn igjen i navet, altså den store lagerbanen. Mener å huske at den ikke var slått helt inn på navet da jeg styrte med dette forrige gang. Slik at man faktisk har noe å ta tak i når man skal hammre det ut igjen. Eller blir hullet i navet smalere jo lenger inn slik at det til slutt stopper? Med andre ord, skal jeg bare slå den nye banen inn til det sier stopp?

Føler meg litt flau over at jeg spørr så mye, men orker ikke gjøre noe feil igjen :P Har tross alt aldri byttet hjullager før så er 100% blank på dette feltet.

Takk for svar :)

ArneR
03/05/11, 22:19
Den nye lagerbanen stopper imot en kant, så bare slå til det stopper..

christoffera
03/05/11, 22:43
hmm derfor jeg stusset litt...

Da jeg skulle bytte var den store lagerbanen sklidd ut litt. Den var ikke helt inntil kanten.
Jeg så ingen logikk i dette. Da er det ikke rart det uler godt fra seg :P

Takk for svar ArneR :)

christoffera
07/05/11, 17:35
Da er livet greit igjen!

Fant ut av at hjullageret var gåent på førersia. Selv om lyden hørtes å komme fra andre sia, flere som satt på følte og det... men jaja samma faen, nå uler det ikke lenger :)

Rister bare jævli i over 100, men det er dekka ;)

Takk for all hjelp!

EDIT:
Fant og ut no genialt no.
For å få ut den yttre lagerbanen. Slå den ut fra innsia med skrujern ellerno var vanskelig siden kanten man skal treffe er så liten,
og ingen piper passer heller akkurat.
Nav mutteren passer perfekt! Ta en stor pipe opp ned og sett en forlenger inn på andre sia av pipa, så sett den på navmutteren og hammr ivei! :D

Sikkert mange som vet om dette, men sikkert ikke alle ;)