PDA

Vis full versjon : Cruisecontroll gir feilkode?

93_volvo960
01/05/11, 19:04
På min 960 har cruisecontrollen i den senere tid fungert litt merkelig. Stort sett virker alt helt fint når jeg setter den på. Men hvis jeg begynner å endre på farten med +-knappen så virker det som at ting begynner å gå galt.

Det som skjer er at bilen da slutter å holde jevn hastighet. Virker som om den justerer hastigheten opp/ned hele tiden. Dog ikke store utslag. Antagelig innenfor ett par km bare. Går liksom å jager hele tiden.

Vel, men på siste kjøretur så satt jeg på cruisecontroll igjen (er eneste måte å klare å holde miljøfarstgrensen her i Oslo... hehe) og etter en stund så begynte varselampa for motordrit/faenskap å lyse.

Har forsøkt å lese litt på http://forum.vccn.no/showthread.php?t=650 for å se om jeg kan bli klok på dette, men er litt usikker.

Når jeg leser av kodene, så har jeg tre hull i "B" som det er kontakt og derved hvor koder skal kunne leses av. Det er i "2" og "5" og "6".

"2": feilkode 1-2-2 :mad:

"5": 1-1-1 :)

"6": intet lys, kanskje ikke i bruk?

Ut i fra linken så skulle koden i "2" ha noe med cruisecontrollen å gjøre, hvis jeg tolker det rett?

Er det noen som har hatt lignende feil på sin cruisecontroll og har forslag til løsning? :o :)

Iht linken skulle det også være mulig å slette koder etter at de er lest av, men det får jeg heller ikke til.

:confused:

boman
01/05/11, 19:58
For å få feilkoder ifra cruise kontrollen må du ha kjørt en tur hvor feilen har kommet. Cruisen sletter nemlig feilkodene når du skrur av tenning. Men det kan kanskje høres ut som litt slakk vaier på gassbelgen eller luftlekkasje. Hender det at cruisen skrur seg av av seg selv også? Om den gjør det vil jeg tro at det er dårlig kontakt på speedometeret.

93_volvo960
02/05/11, 11:49
For å få feilkoder ifra cruise kontrollen må du ha kjørt en tur hvor feilen har kommet. Cruisen sletter nemlig feilkodene når du skrur av tenning. Men det kan kanskje høres ut som litt slakk vaier på gassbelgen eller luftlekkasje. Hender det at cruisen skrur seg av av seg selv også? Om den gjør det vil jeg tro at det er dårlig kontakt på speedometeret.

Feilkoden kom når jeg kjørte med cruisekontrollen aktivisert. Er kanskje dårlig tegn for meg at feilkoden ikke er slettet da - kanskje det er noe annet som er galt og ikke cruisecontrollen.... :confused:

Nei, har aldri opplevd at den skrur seg av, har bare opplevd at den begynner å justere farten på egenhånd.

Men nå har jeg bestilt time hos Bilia så skal dem få lov å lese og slette feilkoder! :)

boman
02/05/11, 15:00
Men det at den "1-2-2" kom har ikke noe med cruisekontrollen å gjøre. Det er "122 Lufttemperatursensor", jeg er ikke helt sikker på hva det betyr men lurer på om det er LMM'n.
Så det at bilen varierer i hastigheten når du bruker cruisekontrollen tror jeg er fordi bilen går litt dårlig.

93_volvo960
03/05/11, 13:21
Men det at den "1-2-2" kom har ikke noe med cruisekontrollen å gjøre. Det er "122 Lufttemperatursensor", jeg er ikke helt sikker på hva det betyr men lurer på om det er LMM'n.
Så det at bilen varierer i hastigheten når du bruker cruisekontrollen tror jeg er fordi bilen går litt dårlig.

Men er litt rart at cruisecontrollen fungerer helt OK så lenge jeg ikke begynner å endre på farten. Hvis jeg bare slår den på, velger hastighet - og lar det være med det, så virker den eksemplarisk. :confused:

Men har forsøkt å studere litt av innlegg og ting og tang her inne og er enig i at den 1-2-2 nok ikke har med cc å gjøre. :o

Men sånn ellers synes jeg ikke Volvo'n min går dårlig - og den bruker lite bensin (kjører ganske pent da, det må sies....)! :)

boman
03/05/11, 14:58
Ja jeg er enig at det er litt rart, så det kan være du har en feilkode på cruisen også.
Her (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=8969) kan du lese litt mer om hvordan du feilsøker på blant annet cruise.

93_volvo960
04/05/11, 13:14
Ja jeg er enig at det er litt rart, så det kan være du har en feilkode på cruisen også.
Her (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=8969) kan du lese litt mer om hvordan du feilsøker på blant annet cruise.

Hmmm, ja - har lest og studert.

Men klok av skade, så overlater jeg til andre å holde på under panseret på bilen.... :o

Skal til Gustavsson og sønner på fredag og få en ordentlig diagnose. Men fikk beskjed at det begynte å bli lite deler til 960'n så skulle ikke være alt for optimistisk (?)! :eek:

850GLTsilver
07/05/11, 16:43
Kode 1-2-2 lagres og slettes kun dersom du har vært over 40Km/h i minst 15 sekunder, og vilkårene for feilen ikke lengre er tilstede.
.
Her er litt om feilsøking på denne koden:
Code 1-2-2 is stored when ignition is turned
on. It remains until vehicle speed is greater than 22 MPH for at least
15 seconds. If code remains after a road test at speeds greater than
22 MPH, control unit is not getting a speed signal.
2) If speedometer is not operating correctly, fault is not
with control unit. If speedometer does operate correctly, there is a
proper input signal to instrument cluster. Go to next step and check
if code for 12-pulse output signal is registered with instrument
cluster, fuel and ignition systems.
3) Enter diagnostic test mode No. 1 for instrument cluster by
placing selector cable in socket No. 7 of diagnostic unit "A". Check
for codes. Check for fuel system codes by placing selector cable in
socket No. 2 of diagnostic unit "A". Check for ignition system codes
by placing selector cable in socket No. 6 of diagnostic unit "A".

Lite deler til 960?
Merkelig opplysning. Er sider opp og ned hos mange leverandører slik jeg ser det.

93_volvo960
08/05/11, 19:19
Lite deler til 960?
Merkelig opplysning. Er sider opp og ned hos mange leverandører slik jeg ser det.

Kanskje svaret er at dem ikke har lyst til å skru på 960.....

Fikk beskjed på om at timen jeg hadde desverre måtte flyttes til mandag (altså i morgen), så da så.

Men nå ser at ut til å virke helt bra. Så da finner dem sikkert ikke noe galt på verkstedet, så jeg for se om jeg kanskje ringer og avbestiller.

boman
08/05/11, 19:26
Det hadde jeg gjort (avbestilt). Jeg syns ikke det er noe vits å ha bilen på verksted når en periodisk feil ikke har vært der i det siste.

93_volvo960
08/05/11, 19:39
Det hadde jeg gjort (avbestilt). Jeg syns ikke det er noe vits å ha bilen på verksted når en periodisk feil ikke har vært der i det siste.

Blir nok til det ja. :)