PDA

Vis full versjon : Små trimme b230f



Nilsson
23/02/10, 22:47
Heihei!
Nå til sommeren vil jeg prøve å få litt mer futt i bilen, så har planer om å bytte kam, og sette på grenrør og kanskje luftfilter.

Men vilken orginal kam vil fungere best?
For å være ærlig aner jeg ikke forskell på A, vx, vx3 osv.

Er snakk om en 90mod med 230f dette.

VolvoR-Sport
23/02/10, 23:01
VX3 kam

Nilsson
23/02/10, 23:04
er det som er å satse på ja... får prøve å fa tak i en slik og ett grenrør da. kanskje 531topp?? ell har det ingen betydning?

kermitt
23/02/10, 23:07
få i noe sprekere enn VX3 kam please. K kam, 4-2-1 grenrør, porta 531/530 og en liten service. er ikke akkurat noe å tjene på sånn trimming, koster mer enn det smaker. men du får hvertfall enn kjappere motor.

Nilsson
23/02/10, 23:13
er ikke mye jeg er ute etter heller, men 125-130 hk må vel være innenfor rekkevidde med dette?

kermitt
23/02/10, 23:17
det får du sikkert. men det finnes rimeligere hester. fortere og billigere å tjene 180 gamp på en slik +T løsning enn den trimmen der.

Nilsson
23/02/10, 23:22
det er det ja?
hmm, hva trengs for +t da? utenom sveise oljeretur, maifold og turbo da selvsagt.
Burde jeg ha annen kam feks?

TeamBørnOut
23/02/10, 23:24
en annen kam. K eller en trimkam fra en motorleverandør. turbodyser og turbohjerner. så spørs det hva du klarer gjøre selv etc..

Nilsson
23/02/10, 23:34
klarer vel det meste selv sku jeg tru.
ikke no vits i å senke komp etter det jeg har skjønt?
hvilken turbo anbefales?

kermitt
23/02/10, 23:41
for all del ikke senk komp. T3 får du i rimelig overalt. gjerne større om du får i til en rimelig penge. er en del kina turbo`s til en hyggelig penge ute å gå og nå ;)

henrik940
24/02/10, 09:25
Ikke senke komperisjonen? Åssen vil det bli da?

DieselDriver
24/02/10, 09:33
Som normalt bare at du får en myyyyye sprekere bil før trykket kommer.

volvo2før
24/02/10, 09:39
Som normalt bare at du får en myyyyye sprekere bil før trykket kommer.

Er det egentlig noen mulighet for å øke kompresjonen, viss det hadde vært nødvendig? Man kan vel montere just.kamdrev å få effekten til å ligge å lavere turtall?

ChrML
24/02/10, 09:50
Er det egentlig noen mulighet for å øke kompresjonen, viss det hadde vært nødvendig? Man kan vel montere just.kamdrev å få effekten til å ligge å lavere turtall?
Ja, du kan finjustere kammen med justerbart for å få effekten nærmere der du vil ha den. Det har ingenting med kompresjon å gjøre.

Du kan øke kompresjonen ved å ta av toppen og få noen til å plane av litt.

DieselDriver
24/02/10, 10:39
Poenget mitt er at man kan sette turbo på en motor uten og åpne den.

TeamBørnOut
24/02/10, 11:22
hvertfall F motoren :)

DieselDriver
24/02/10, 11:29
Skjønner ikke hvorfor folk gir 10 tusen for noen stempel og en turbo som er for liten og blir byttet ut med en gang.

TeamBørnOut
24/02/10, 11:37
Ikke jeg heller hehe. men mange sier det er pga underspylinga :P men det slipper man jo hvis man har kontroll på tenning og ikke skal plage en 13c til det maximale :D
Ofte har F motorene levd et bedre liv også

volvo2før
24/02/10, 12:10
Ja, du kan finjustere kammen med justerbart for å få effekten nærmere der du vil ha den. Det har ingenting med kompresjon å gjøre.
Du kan øke kompresjonen ved å ta av toppen og få noen til å plane av litt.

Okei, jaja skjønner jo det. men om man gjør det på en turbobil, vil turbotrykket og komme tidligere da, eller vil det kun bli bedre bunndrag/dårligere toppdrag?

ChrML
24/02/10, 12:12
Okei, jaja skjønner jo det. men om man gjør det på en turbobil, vil turbotrykket og komme tidligere da, eller vil det kun bli bedre bunndrag/dårligere toppdrag?
Du kan styre hvor tidlig turbotrykket vil komme til en viss grad med kammen, ja. Kammen har mye å si på hvordan motoren/turboen vil oppføre seg.

Om kammer blir til det bedre eller til det dårligere av å justere de frem/tilbake kommer vel mye an på kammen igrunn.

Sebbe
24/02/10, 16:17
sugetrim er ikke noe å tenke på en gang hvis du vurderer turbo, ett bra grenrør, kinaturbo, oljetur/retur og turbohjerne/dyser + eksos så har du det, trenger ikke koste mange lapper, klarer deg for godt under ti tusen hvis du kan gjøre alt selv, og da får du ganske mye mer enn 125-130 hk :) er mye info om dette å lese her og på turbobricks.com

Nilsson
24/02/10, 17:36
Takker for alle svar!
Skal se etter billige turbo deler framover skjønner jeg :P

locked
26/02/10, 20:11
Koble pin 18 og 19 på tenningens styreenhet til jord, det gir 3grader ekstra fortenning over hele registeret og gir en mye sprekere og seigere bil...

Sebbe
27/02/10, 02:12
etter det jeg har hørt så gir det ikke noe ekstra fortenning ved full gass, og 3 grader fortenning gir vel heller ikke en "veldig" mye sprekere bil

locked
27/02/10, 03:21
LH 2.4 uten turbo har ingen lastsignal annet enn idle og open throttle. Den har ingen funksjon som tilsier fullgass (turbo har det)

3grader ekstra fortenning merkes godt på momentet i motoren på lavere turtall...

ChrML
27/02/10, 09:28
LH 2.4 uten turbo har ingen lastsignal annet enn idle og open throttle. Den har ingen funksjon som tilsier fullgass (turbo har det)

3grader ekstra fortenning merkes godt på momentet i motoren på lavere turtall...
Turbo og LT har heller ikke WOT-signal fra gasspjeldet i 1995. Men den gir fortsatt lastsignal til tenningshjernen for å styre tenningen etter tenningsmappet, som er basert på hvor mye luft motoren får i seg.

PekaillVolvo
03/03/10, 01:40
LH 2.4 uten turbo har ingen lastsignal annet enn idle og open throttle. Den har ingen funksjon som tilsier fullgass (turbo har det)

3grader ekstra fortenning merkes godt på momentet i motoren på lavere turtall...

Gjelder dette en vanlig motor eller kun med LH2.4 (hva nå det egentlig er)?

ChrML
03/03/10, 08:44
Gjelder dette en vanlig motor eller kun med LH2.4 (hva nå det egentlig er)?
Gjelder kun LH 2.4. Men LH 2.4 vet når du gir full gass, det eneste den sier er bare at den ikke har en mikrobryter på gasspjeldet som tilsier full gass.

At 3 grader mer fortenning enn fabrikk merkes godt gjelder nok de fleste motorer.

Nilsson
04/03/10, 02:31
Men om jeg jorder de ledningene da, og får 3grader mer fortenning, har det noen negative virkninger på bilen?

TeamBørnOut
04/03/10, 06:11
Koble pin 18 og 19 på tenningens styreenhet til jord, det gir 3grader ekstra fortenning over hele registeret og gir en mye sprekere og seigere bil...


Gir ikke 3 grader over hele registeret nei. det er det mange som har prøvd ut. Full gass etc så er tenninga normal. skal man ha opp tenninga 3grader må man polvende svinghjuls sensoren.