PDA

Vis full versjon : Ønsker erfaringer/+- med xc70



Lynvinge
30/04/11, 22:24
Tenker å bytte ut min gamle Audi med en xc70 fra mellom 02-06 og lurer på om noen vil dele erfaringene sine med meg. Bensin er utenkelig i noe annet enn lekebilen min ;) Har prøvekjørt en 05 xc70 D5 og det var jo som en drøm å kjøre

Steen
30/04/11, 22:44
Står litt her, ellers vil jeg anbefale og søke litt rundt på forumet :)

Lykke til med bilkjøp!:)

http://www.tv2underholdning.no/broom/volvo/xc70/2000-2007/

Lynvinge
30/04/11, 22:53
Lest utallige ganger ;) Mer ute etter erfaringene til mannen i gata med xc70 å dieselmotor :) Dyre deler/servicer?

nordan27
01/05/11, 14:25
Vel... kansje delte meninger om bensin eller Diesel , men det er en smaks sak ,kjører du lite er det bensin som bør gjelde ,mye kjøring da er det Diesel , husk den minste utgiften på bil er drivstoff!! kjører du under 15000km i året ville jeg valkt bensin!!
tror Dieselmotoren er veldig bra , men alt kan skje når den har en del km på teller , men husk det er ikke bare motor og gir som er ,eller "kan" være , tenkt på alt som slites utenom som ,hjulager ,drivakseler, pumper ,dynamo ,starter , turbo, varmeapparat vifte ,ac kompressor ,mm..... kan jo remse opp veldig mye mere
tenk deg en Diesel som med km 300 tusen kontra en bensin 200km sån ca pris messig det samme derfor veldig lurt å vurdere hva en skal kjøpe , jeg kjøpte en v70 bensin km 230tusen til 110 tusen kostet på slitedeler ca 15000.- skulle jeg kjøpt en Diesel kunne kmst lett vært 350tusen ,men det er bare et eksempel ,kan du skru selv på det meste er det en stor fordel ,men jeg tror du kan finne en bra Diesel selv om den har gått over 200tusen km ,tror eller ikke det er noen unormale feil uten om vis du skal ha med automatgir , disse er normalt bra kasser , men mange har feil og er kansje dårlig stelt (Ikke skiftet olje) skal du alikevel kjøpe kan det være en fordel at kassa er skifte underveis ,en bil med km over 250tusen ville jeg vært veldig på vakt angående automat gir kassa , sjekk denne nøye :-)
Lykketil med bilkjøpet

Svirre
01/05/11, 15:05
Delte meninger ja. Men min anbefaling er å kjøpe en '05 eller nyere. Da er du kvitt de beste barnesykdommene. Med det samme så kan du heller ikke si at du får en bra bil eller ikke. De aller fleste er bra, mens noen er dårlige. Sånn er det alltid. Men ellers god bil å kjøre, ligger godt på veien. Rikelig med bagasjeplass og masse muligheter med bilen.

Service på bensin kontra diesel tror jeg er like dyrt. Det skiftes nesten det samme på begge type motorene på samme service intervall. Driftsmessig kommer det mest an på hvordan motoren er kjørt og tatt vare på opp igjennom årene. En bil som kjøres på full rulle når den er kald korter inn tida på bilene uten tvil. Mange som ikke bryr seg om det på nyere biler.

Det eneste jeg kommer på som er minus ved disse er hvis det er montert Webastovarmer på disse. Varmekjelen har en lei tendes til å sprekke, men du kan heller ikke ta hele bilen under vurderingspunktet med denne. Mange holder.

Personlig tror jeg ville ha godt for en dieselversjon, da disse bruker minst. Bensinversjonene bruker ikke så mye dem heller, men du har en motor med mye bunndrag om du går for en D5 :)

J-R
02/05/11, 11:37
Har selv en 2003 XC70 med 2.5T motor. Veldig fornøyd med det valget. Deilig å slippe dieselrakling og røyk..

Denne motoren er sprek og har en fin lyd. Kjørte med full bil Oslo-Bergen på 0.79l/mil. Småkjøring ligger på 1.1 - 1.2

Som skrevet over er drivstoffutgiftene ikke det største i et bilhold med mindre du kjører veldig mye.

Jeg vill hvertfall ikke totalt utelukket bensin. Siden det er mange som tenker som deg, er for øyeblikket diesel veldig populært. Det gjør at man kan gjøre gode kjøp på de få utgavene med bensin som er tilsalgs

Lynvinge
02/05/11, 13:40
Bilen triller en del km i løpet av året og er så fornøyd med dieselbilen jeg allerede har. :) på ti måneder nå har jeg kjørt 29000km så kjerra blir flittig brukt :) Når det gjelder barnesjukdommene som nevnt over her, tok det virkelig 3-4 år å bli kvitt disse? :O Har mest lyst til å kjøpe en bil som ikke har gått så fryktelig langt. Kanskje rett i overkant av 100000 km. Men det spiller vel kanskje ikke noen spesiellt stor rolle egentlig om det er en bil med lang km stand bare servicer er holdt og mye slitedeler er byttet? Har fått inntrykk av at mange av xc70 er importert til landet. Er det sverige eller tyskland dem gjerne hentes fra da?`Litt skeptisk til importbil, men service og påkostninger er vel gjerne loggført hos Volvo selv?

Svirre
02/05/11, 19:42
Bilen triller en del km i løpet av året og er så fornøyd med dieselbilen jeg allerede har. :) på ti måneder nå har jeg kjørt 29000km så kjerra blir flittig brukt :) Når det gjelder barnesjukdommene som nevnt over her, tok det virkelig 3-4 år å bli kvitt disse? :O Har mest lyst til å kjøpe en bil som ikke har gått så fryktelig langt. Kanskje rett i overkant av 100000 km. Men det spiller vel kanskje ikke noen spesiellt stor rolle egentlig om det er en bil med lang km stand bare servicer er holdt og mye slitedeler er byttet? Har fått inntrykk av at mange av xc70 er importert til landet. Er det sverige eller tyskland dem gjerne hentes fra da?`Litt skeptisk til importbil, men service og påkostninger er vel gjerne loggført hos Volvo selv?

Noen barnesykdommer finnes det uansett, men de er stort sett borte ved 05 eller nyere, ja. Men skal for all del ikke utelukke at de første V70N modellene er like driftssikre som de nyere ;)