PDA

Vis full versjon : Worst leak scenario?



henrik940
30/04/11, 16:54
Etter bytting av motor så har jeg fått en meget kraftig oljelekkasje.

Lekkasjen oppfører seg slik:

Når motoren er kald, stått lenge og jeg kjører, kan jeg kjøre 1-2km før den begynner å lekke. Stopper jeg da ser jeg det drypper kanskje 1 drypp på 5 sekunder.

Når bilen er kjørt med, og jeg parkerer, drøpper den en stund, og litt etter drypper det ikke mere.

Det er IKKE oljeretur fra turbo, det er sjekka. Svinghjul og trøkkplate er tørt, men dryppene henger i enden av motor, start av girkassa..

Noen som kan tenke seg hva dette er? Kan det være veivhusvent?

kermitt
30/04/11, 17:05
Jeg hadde fremdeles bytta simring på veiv....

volvo2før
30/04/11, 18:45
Sjekket at oljebryteren på blokka er tett?

session
30/04/11, 20:31
tettinga på kamakselen inn mot fordelern? der kan det lekke når det er varm olje, men nårdet blir kaldt og motoren ikke går så kommer det ikke olje opp der.

850freak
02/05/11, 07:10
Er enig med Kermit, bytt simringen i veiva.

Hvis motor er tørr ellers på vei ned der så er det ikke så mye annet det kan være, og at clutshen din er tørr betyr ikke at lekasjen ikke er der.
Det kan også være simring i kassa di, for å utelukke det så kan du ta en titt ved å bruke ei lommelykt og dra gummien litt til side. ser det tørt ut så er det garantert simring i veiva. men du kan både se og lukte det på oljen som drypper og. Det er stor forskjell på girkasse olje og motor olje.

Slik du beskriver det så er det ikke store lekasjen sånn sett og da vil det heller ikke sprute så mye, da nærmest renner det i steden.

Og grunnen for at det tar litt tid før det drypper er fordi oljen er kald, når oljen blir varm så blir den mye mere lett flytende.

lasse940
02/05/11, 07:52
har du ny pakning på oljepanna ?
jeg hadde samme problem engang og da strammet jeg bare til boltene på oljepanna og lekkasjen stoppet!

henrik940
02/05/11, 15:04
Skal pelle av det dekselet som er under bånnpanna i dag, som fester girkassa. Og se der, og etterstramme :)

850freak
02/05/11, 17:58
Er det ikke kjemisk pakning på den der a tro ?

henrik940
02/05/11, 20:12
Tittet litt i dag. Trodde kanskje vi fant feilen, veivhusventialsjoen lakk.

Men problemet er der fortsatt. Virker som noe som ikke er skrudd til eller noe som mangler, for når jeg bremser kraftig og rygger, blir det en skikkelig dam..

lasse940
02/05/11, 20:20
Hørtes spessielt ut det der :)
klarer ikke lokalisere hvor olja kommer fra heller?
Finne frem diesel og en oppvaskbørste og vask motor, kanskje litt lettere å se hvor olja kommer fra da:)

PVT
02/05/11, 22:08
Tittet litt i dag. Trodde kanskje vi fant feilen, veivhusventialsjoen lakk.

Men problemet er der fortsatt. Virker som noe som ikke er skrudd til eller noe som mangler, for når jeg bremser kraftig og rygger, blir det en skikkelig dam..

merka nå etter olje skift og qmi behandlig at når jeg ga full hendel ut fra en bomstasjon på motorveien begynte det å ryke nå jævlig, spruta olje på eksosen ellerno men aner ikke hvor det kom fra varte bare ei lita stund.

lasse940
03/05/11, 06:37
merka nå etter olje skift og qmi behandlig at når jeg ga full hendel ut fra en bomstasjon på motorveien begynte det å ryke nå jævlig, spruta olje på eksosen ellerno men aner ikke hvor det kom fra varte bare ei lita stund.
Hørtes veldig ut som lekasje fra turboreturen din det der PVT.

henrik940
03/05/11, 19:21
Faen i helvete, skjønner bare ikke hvor det kan være fra!!

Sjekka masse i dag, men så ingenting. Bare at det drøpper no grønnjævlig :p

850freak
03/05/11, 19:25
har du lagt bakre simring på hylla ? :)

kermitt
03/05/11, 19:26
Prøvd vaske metoden? vask og gjør noe som framkaller lekasjen.

lasse940
03/05/11, 19:39
sikker på at du ikke har glemt eller satt simringene feil i forkant da siden det renner ut når du bremser eller rygger??
sett langs kanten på oljepanna om det ligger mye olje langs den, den bruker fungere som en renne oljen følger bakover til girkassa og oljedråpene legger seg da på det nederst festebolten.

henrik940
03/05/11, 19:42
Ser ikke ut som det kommer noe ut ved veiva i bakkant. Svinghjulet er tørt og vi så inn der i dag, ser ikke vått ut. Kjennes ikke vått ut :p

850freak
03/05/11, 19:58
Nei da har du nok en spøkelses lekasje :D

FordFoi
04/05/11, 16:34
sikker på at du ikke har glemt eller satt simringene feil i forkant da siden det renner ut når du bremser eller rygger??
sett langs kanten på oljepanna om det ligger mye olje langs den, den bruker fungere som en renne oljen følger bakover til girkassa og oljedråpene legger seg da på det nederst festebolten.

Det er mitt tilfellet, heldigvis svetter det bare litt, men er et lite drøpp under clutchuset hele tida. Trudde det var fra bakkant av veiva, men var framkant.

OlavS.
07/05/11, 16:58
hadde det samme jeg også, hos meg var det dekselet over hjelpeaksel og veiva som satt dålig. disse er litt kukne å få til, om man monterer dem i feil rekkefølge, soden de skal strammes til både blokk og bunnpanne. om du drar til på blokka først, så kan det bli ei lita glipe mellom bunpanne og dekselet.

R.G
07/05/11, 17:04
svinghjulet ditt kan være knusktørt sjøl om det kan renne som ett helvette av bakre simring. er ikke mye mere andre alternativer der. og vasker du bilen skikkelig under der så ser du hvor det kan komme i fra.

henrik940
07/05/11, 17:10
Får ta en kveld..

PVT
07/05/11, 18:37
Hørtes veldig ut som lekasje fra turboreturen din det der PVT.

nå er turbo returen fiksa og det ryker fortsatt som ett helvette når jeg gir på.
mistenker den oljesandwich'en fordi det dukka opp etter filter skifte noen som veit om det er mulig å få tak i den O ringen som skal vere mellom sandwich'en og blokka volvo hadde ikke. mulig det er det samme hos henrik er olje under hele bilen nå ser jeg.

R.G
07/05/11, 19:47
volvo skaffer den dem, bare å bruke fra andre bilmerker også.

lasse940
07/05/11, 20:12
nå er turbo returen fiksa og det ryker fortsatt som ett helvette når jeg gir på.
mistenker den oljesandwich'en fordi det dukka opp etter filter skifte noen som veit om det er mulig å få tak i den O ringen som skal vere mellom sandwich'en og blokka volvo hadde ikke. mulig det er det samme hos henrik er olje under hele bilen nå ser jeg.
Ok. Hos tess får du nok tak i den O-ringen...
Røyken varte en stund etter jeg hadde fiksa lekkasjen også, mye olje som lå oppunder bilen som drypper ned på den varme eksosen. Blir også Spess varmt ved skikkelig pådrag litt lenger bak på eksosen.

PVT
08/05/11, 01:29
ja men det ryker bare når jeg trør på gassen. du har sett flåklypa nå han tar dirty tricks. er identisk effekt

PVT
17/05/11, 15:14
har nå sjekka olje adapteret retur røret og røra som går til olje coolern. når jeg gir flat jern så står røykskyen virker nesten som om det spruter opp fra retur røret der det møter blokka er det mulig egentlig? har pressa neddi en gummiring som blir pressa neddi av turboen så jeg skjønner bare ikke hvor det spruter fra er helt umulig å se mens motor er i gang kommer bare under belastning og høyt turtall.
begynner å bli et irritasjonsmoment uten sidestykke
http://images.cheezburger.com/completestore/2009/7/30/128934757752114546.jpg

PVT
17/05/11, 20:07
trudde ikke det var mulig med tett veivhus ventilasjon på en nybygd motor men der tok jeg feil gitt. spruter olje opp av oljeretur fra turboen på høyt turtall og varm motor selv om det er en kraftig o-ring der. skulle tru det lakk ved tettering til veiva først.

PVT
18/05/11, 11:27
røska av veivhusboksen og den hadde ikke anntydning til å være tett ikke slangene som går til innsugs sia heller så hvorfor spruter det da olje opp av oljeretur hullet?

henrik940
18/05/11, 11:31
Merkelig det der PVT.

Tror jeg har funnet løsninga på min. Det kan ikke være noe annet enn simring rundt bakant på veiva.

Og når jeg bremser hardt/rygger, så kommer det masse olje på bakken, og da kan det virke som det er masse olje i bånn av clutchhuset, som blir kasta ut når jeg bremser..

PVT
18/05/11, 11:50
la meg under bilen i går mens en annen dro i gassen og da freste det ut av oljereturen og den tettninga jeg hadde stappa neddi der ble pressa utover og hvis veihusvent boksen ikke er tett hvordan er det da mulig at olja renner oppover?
sjekka bakkant av veiva nå er tørt der bortsett fra olja som har pipla litt etter all skruinga ved oljeadapteret skal prøve å tørke alt reint nå hvis det fortsatt spruter olje noen steder ja så får det heller bare være.

satta sammen motorn i vinter og etter et filter bytte var helvette løs.

PVT
18/05/11, 12:53
gummiring med profil pressa neddi
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1956.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1957.jpg
nesten ingen olje her
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1958.jpg
knusktørt ved veiva
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1959.jpg
nesten all tecktyl er borte fra vangen på turbo sia
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1960.jpg
veivhusboksen er 1 år gammal rensa den på nytt å satte den på
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1961.jpg


olje tur til turboen er også helt tørr

ArneR
18/05/11, 16:24
Gjennomslag eller? Siden veivhusventilasjonen er åpen, minner det om dårlige stempelringer da, når det pisser olje der under pådrag..

PVT
18/05/11, 18:00
virker jo jævlig rart i og med at motoren ble borra, hona, nye ringer og stempel.
kjørte inn motoren med mineral olje så hadde jeg 5w-40 fullsynt med ptfe tilsettning og nytt filter.

R.G
18/05/11, 18:44
olje returen din er ikke langt nok inn i blokk! ser på bilde att det skulle vært en 1-1,5cm lenger inn i blokk, den kanten(profilen på returrør mot pakningssaken din) skal lenger inn i blokk og presse på pakninga. hvis røret ikke er langt nok som ser ut til her så er det feil vinkling på midtdelen på turboen din.


det blir mye bedre med org pakning og røret lenger inn for å få det tett..
grunn til att det sprute er fordi da returrør ikke er langt nok inn så treffer olja fra turbo på den kanten inni hullet i blokk som returrør og pakning egentlig skal ligge i mot, og det gjør att olje får brå stopp og går andre veien. da att det presses ut. virker rart men er 98% sikker på att det er årsaken


skjedd meg før å... da jeg skjøtet returrør med slange.

henrik940
18/05/11, 18:47
Kan være greit å bruke 2 originale pakningene..

R.G
18/05/11, 18:49
Kan være greit å bruke 2 originale pakningene..

2? den oppe mot turbo og den orginale i blokk du tenker på ja?:)

henrik940
18/05/11, 18:50
Nei, ned i returhølet. Da blire tett :)

R.G
18/05/11, 18:51
jaja, men en er nok sånn det er orginalt, blir det ikke skikkelig tett og det brukes orginalt returrør da, så er vinklinga på turboen litt feil...

henrik940
18/05/11, 19:01
Lettere å få tett med 2. Har brukt det til vanlig.

850freak
19/05/11, 10:59
Du sier du rensa veivhus boksen, hva renset du den med ?
Min er dønn tett så jeg må bytte min, trodde nesten det var bare en ting å gjøre jeg når disse tettet seg.

PVT
19/05/11, 12:02
rensa den med noe som egentlig er ment for å rense fuger mellom fliser ADDA het det. heller oppi tetter toppen med en plugg. fyllern opp med skikkelig varmt vann og lar detta stå i 15min så rista jeg vannet ut igjen og da kom det store flak og brunt vann ut. lukta helt forjævlig.

turboen har forsåvidt aldri blitt endra vinkel på så virker bare rart at det pluttselig dukka opp men sammtidig har det vært brukt ET manifold før og nå bruker jeg FT/FK

henrik940
27/06/11, 23:32
Denna er løst. Var simringen bakant av veiva. Grunnen til at det kom så mye når jeg bråstoppa etter litt kjøring var vel at når jeg kjørte så lakk ikke olja ut. Så det fylte seg i clutch-huset :p