PDA

Vis full versjon : Topp-pakning, toppbytte...



PekaillVolvo
28/04/11, 21:54
Hva er indikasjonene på at toppakningen er gåen...?

Og på en normal B230FD - er det "bare å sette på en annen topp" som passer om man først er av med toppen for å skifte pakning osv...? Eller er det mye bedre å beholde den toppen som er der...?

Hva ville man anbefalt å bytte til, på en bil som brukes til arbeid og er avhengig av å ikke øke bensinforbruket? Iallfall ikke spesielt...

Vet ikke om dette er rette sted, men jeg spør iallfall... :)

gaupe
28/04/11, 22:18
531-topp om du finn det, får 20 hk ekstra med dei kammane som står i sugemotorvariantane.

Frigstad Racing
28/04/11, 22:23
Hvis topp pakningen er gåen kan du få olje i vannet eller vann i olja, kan få dårlig kompresjon, kan også gå vann i eksosen (hvit eksosrøyk). Kommer litt an på hvor i pakninga det lekker :)

PekaillVolvo
28/04/11, 23:14
Det virker som det er litt mer hvit røyk i eksosen, ja... Og litt vannmangel innimellom...

PekaillVolvo
28/04/11, 23:14
531-topp om du finn det, får 20 hk ekstra med dei kammane som står i sugemotorvariantane.

Trenger man gjøre noe med disse toppene, eller er de fleste greie nok til å sette på uten noe mer om og men...? Ser folk snakker om alskens "bearbeidelser" av dem før de settes på... så jeg spør... :)

Og bensinforbruket, sånn generelt... noenlunde likt og kanskje mindre på langkjøring?

Det er vel da slik å forstå at 531 går rett ned på det som står der fra før (530?), så man trenger ikke bytte ut alt mulig annet av rør og ledninger og slanger og reimer og annet slikt...? Og for folk som har en viss peiling på hva de bedriver - hvor lang jobb er dette?

vazborris
29/04/11, 00:08
531 topp kan du bare montere rett på alt uvendig er likt:) kan jo altid være greit og plane eller kontrolere at toppen er helt rett før den monteres:)

PekaillVolvo
29/04/11, 10:29
531 topp kan du bare montere rett på alt uvendig er likt:) kan jo altid være greit og plane eller kontrolere at toppen er helt rett før den monteres:)

Ja, det var det siste der jeg tenkte på... Hvem er det som kan gjøre slikt normalt? Og er det "eneste problem" som kan være der?

Andreas750
30/04/11, 17:19
Når toppakninga mi røyk, merket jeg først att jeg måtte fylle på vann ofte, og ettervært spøy den bare opp vannet igjen når jeg hadde helt det på..
Når den kveldet så og si helt tok jeg opp oljelokket og det så sånn ut:
http://img140.imageshack.us/img140/3102/img0033gz.jpg


Ja, det var det siste der jeg tenkte på... Hvem er det som kan gjøre slikt normalt? Og er det "eneste problem" som kan være der?

Vet ikke helt hvor du er ifra, men sylinderservice her i kristiansand vet jeg værtfall planer og kontrollerer toppen:)

Følg haynesboka når du skal bytte toppakning, den hjelper deg godt på veien!:)

PekaillVolvo
30/04/11, 17:34
Når toppakninga mi røyk, merket jeg først att jeg måtte fylle på vann ofte, og ettervært spøy den bare opp vannet igjen når jeg hadde helt det på..
Når den kveldet så og si helt tok jeg opp oljelokket og det så sånn ut:

Vet ikke helt hvor du er ifra, men sylinderservice her i kristiansand vet jeg værtfall planer og kontrollerer toppen:)

Følg haynesboka når du skal bytte toppakning, den hjelper deg godt på veien!:)

Ja, det så jo... oljete ut... :)

Bytt ut den siste a-en med en u, så har du omtrent stedet jeg er fra... :)

Jeg har kanskje en som kan dette og satser på at han kan bistå meg om og når det trengs... eller kanskje flere også, men vi får se... Skal sjekke litt nærmere på en del slike småtterier nå...

850freak
01/05/11, 21:26
En annen god indikasjon er også hvis det bobler opp av radiatoren eller ekspansjons tanken din. Ta av lokket of fyll opp, start bilen. bobler det etter en liten stund eller med en gang så har pakningen tatt kvelden. indikasjonen betyr at eksos slipper igjennom.