PDA

Vis full versjon : ABS-feil. Surrer og går ved veldig lav fart



850GLTsilver
28/04/11, 19:18
Hei folkens.
I dag fikk jeg problemer med ABSn på bilen min.
Den knatrer og går i vilden sky ved svært lav fart (Skal jo ikke fungere under 7Km/t) og stanser ikke med den knatringen før jeg lar foten touche bremsen litt.

Leste ut feilkoder, og fikk at den manglet signal ved oppstart på begge følerne bak. Resatte og kjørte videre, men knatringen fortsatte.
Selvtesten ved 30Km/t går heller ikke som den skal.
Ny avlesing av feilkoder: 1-1-1

Vel, diagnosen er vel klar; Defekt styreenhet.

Så går jeg inn på VPARTS for eksempel, og finner denne (http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/c70-97-05/reservdelar-12/bromssystem-12/abs-styrenhet-volvo-850-s70-v70-c70-utan-tracks.html)

Skulle jo gått fint det, MEN: Den ligner overhodet ikke på den ATE-kontrollboksen som sitter i min bil.
Den er merket:
10.0941-0402.4
3X4 402
6849538 VOLVO
Controlunit ABS
6840

Min kontrollboks har kontakten (Den store) på toppen, mens den hos Vparts ikke ser ut til å ha noe av den noe sted.
På min er det heller ikke noen av disse 6 pakningene(?) som er så tydelige på denne fra Vparts.

Noen som har byttet ABS-boks og kan gi meg noen hint om hvor jeg kan finne en slik som denne ATE-boksen?

850GLTsilver
28/04/11, 21:11
VEL.... får si med Øystein Sunde: Detta by'ner jaggumeg bli int'rressant.......

For med en stakkars donorbil på gården, så kunne jeg raskt eliminere enkelte ting.

1. Flytta over controlleren: Resultat akkurat likt.

2. Flytta over relepakka: Resultat akkurat likt.

Fortsatt ingen feilkoder men en ABS som rett og slett tror det er glatt og i alt for lav hastighet.

Tror jeg skal flytte over noen ABS-sensorer i morgen. Er jo ikke stort mere i dette systemet?

(Dønn kjedelig å kun svare seg selv i et slikt forum. Hvor er dere alle flinke gutter?)

F86
28/04/11, 22:24
Fint du startet denne tråden for jeg har nøyaktig samme feilen:)
Kan det vere noe møkk på en av abs ringene, ev mangle en tann?

850GLTsilver
29/04/11, 00:34
Vel, jeg oppdaget under inspeksjon at mansjetten på ytre drivledd på høyre side har sprukket. Gudene vet hvordan. Og ved inspeksjon av ABS-giveren på den siden så kunne det se ut som om noe har vært i enden på den. (Småstein eller noe slikt.)
Har liggende en bra drivaksel som jeg skal skifte nå til helgen, og så venter jeg inn ny føler fra FCP Groton. Irriterer meg at feilen er der og ikke legger igjen feilkode.
Og det er mye møkk på "kransen" der mansjetten har røket ja.

Ei tann borte skulle ikke ha noe å si, men jeg er litt usikker på hva som skjer når møkk, og muligens magnetisk påvirket sådan KANSKJE kan gi ustabile signaler.
For det ser ut til at alle giverne gir signaler ved oppstart og slikt.

Morsomt med slike utfordringer. Skal uansett teste ny "hjerne" da en med TRACS er på vei over dammen for små Kr.550,- inkl frakt.

SKAL løses.

mrstfu
29/04/11, 23:12
har akkurat samme feilen, har fått høre dette er ødelagt ABS ring, hos meg på venstre fremdekk. lyden blir borte hos meg ved at jeg toucher bremsepedalen og.

850GLTsilver
29/04/11, 23:44
Helt korrekt.
ABS-ring som kransen som føleren titter ned på?
Ja jeg kan i grunnen tro på det, men jeg ville hatt en litt annen indikasjon, gjerne en feilkode. Men i morgen skal bilen under "kniven". Bytter høyre drivaksel, samt stjele det jeg i grunnen tror er synderen fra min stakkars donorbil her i gården: ABS-føler på høyre forhjul.
Akselen skiftes fordi mansjetten har røket på den som står på GLTn nå, og det er i grunnen ikke særlig mere arbeide å skifte til en aksling som jeg likevel har liggende her....

Men jeg rapporterer i løpet av morgendagen.

mrstfu
29/04/11, 23:57
gjør det. om noen andre har håndfast info på hvordan man kan bytte kun ABS-ringen, mottas dette med takk.

F86
30/04/11, 08:06
Ja det hadde vert greit å få orden på dette. Kø kjøring er litt slitsomt med den stadige "knurringa":)

mrstfu
30/04/11, 12:44
min begynner knatringa med helt tilfeldige mellomrom, uavhengig av hastighet, selv om den oftere knatrer i 60 og under.

850freak
30/04/11, 12:57
For å bytte ringen så man splitte ringen med en meisel eller vinkel sliper. slå forsiktig ringen av etter splitt, gjør reint og puss bort evnt. smuss. legg den nye ringen forsiktig nedpå og bruk en gummihammer til å slå den forsiktig ned, veksl på områdene du slår på slik at den kommer rett ned.

850GLTsilver
30/04/11, 17:45
min begynner knatringa med helt tilfeldige mellomrom, uavhengig av hastighet, selv om den oftere knatrer i 60 og under.

100% som min ja.

Har ikke fått vært ute og fikset dette ennå, MEN jeg tenkte som så at siden jeg skulle bytte drivaksel samtidig, så kunne jeg i det minste gå over akslingen som jeg har så den så "ny" ut;)
Og hva skjer? Jo nettopp, den ringen fyker rett av. sprukket.
Så da blir det å bruke varmluftpistolen på en drivledd jeg byttet for et års tid siden, og som av en eller annen grunn er blitt liggende.:p

Transplantere ringen altså.

Men jo mere jeg oppdager rundt dette, jo sikrere blir jeg på at vi har funnet årsaken her. Er ringen sprukket/løs/ødelagt på bilen nå, så vil jo aldri den sensoren får riktig signaler. Og en god indikator er jo det faktum at tuppen på sensoren som står der i dag er skadet av et eller annet. Løs ring leder i antagelsesracet akkurat nå.

Suverent å ha såpass mange flinke folk å diskutere slikt med. Skal ta en runde og gi "thanks" til dere alle.

850freak
30/04/11, 19:40
det å få av en gammel ring uten å skade ringen eller selve akselen kan være en smule tricky. hvis det i det hele tatt går å bruke varmluftpistol så vil jeg kanskje foreslå å prøve å skru ringen av, ungå å slå den av ettersom kantene på tennene kan bli skadet og således aksel, varm den opp og bruk et eller annet i mellom ei røleger tang eller noe. på den måten så skader du ikke ringen. Skulle ringen være for trang å få på etterpå så sleng den i fryseren ei stund, press ringen på med fingrene og la hele dritten få temp. da sitter den. ikke sett på ringen mens den er varm.

ola normann
30/04/11, 20:43
Blir vel omvendt, akslingen i fryseren og ringen i steike ovnen.

850freak
30/04/11, 21:25
Ups! kan jeg huske feil ?? mener ringen utvider seg i kulde men, kan jo ta feil og.

The Sven
30/04/11, 23:09
Mulig du har funnet ut dette selv men reagerte på at du avfeide dette:



Ei tann borte skulle ikke ha noe å si,

Jo, dette har noe å si, og gir akkurat problemet du har.

mrstfu
30/04/11, 23:26
Som sven sier, en tann borte vil jo si at føleren føler hjulet går rundt litt saktere enn det faktisk gjør. en sånn feil kan vel kanskje kulminere i knatringa vi har opplevd, uten at jeg vet om noe vitenskap bak det.

ja, men da høres det ut som du har akkurat samme løsninga som jeg har vurdert, si fra hvordan det går. bilder er alltid gull:D