PDA

Vis full versjon : Hvilket sveiseapparat trenger jeg?



carl-k
28/04/11, 12:56
hei,

jeg har oppdaget rust i kanal på min gammle sliter.

jeg er lei av å mase på kolleger å venner til hjelp med sånt.
nå vil jeg lære å fixe sånt selv.

Har vært alt for passiv når jeg har fått hjelp til sånt, så har fått med meg for
lite :)

hva er det jeg trenger slags apparat (mig/tig) og hva trenger jeg ellers.
uten at det koster shorta!:)

takker for tips

850freak
01/05/11, 23:18
Alt kommer litt ann på om du har sveiset før eller ikke men en god "lær deg og sveise Mig" bok er ikke så dumt å ha, Det andre er å forhøre deg så godt du kan om det du skal sveise, å bytte en kanal kan være litt tricky og som ofte så bør man ha litt greie på dette, det er ikke gjort i en fei og mye kan gå galt hvis du ikke gjør det riktig. Jeg kunne sikkert ha forklart deg en hel del om dette men jeg tror du kommer lenger med å søke på goggle eller youtube, der finnes det også videoer om evne. Eller rett og slett få noen tips av et karosseri verksted.

Ang. Sveise apparat, her finnes det en hel del merker og typer man kan velge i. Snakker vi om karosseri så er Mig det mest brukte. De fleste Mig apparater kommer som kombi i dag og dvs. du kan velge om du vil bruke ekstern Argon/CO2 flaske eller flus tråd der du slipper den eksterne flasken. Biltema har jo noen av disse apparatene som er nogså gode. Det beste er å bruke flaske ettersom det vil sprute mindre og du får en reinere sveis, den slagger heller ikke så mye som flus tråd, men er dyrere. Begge deler går fint ann å sveise med. Det kommer litt ann på hva du vil legge i av kroner av dette pluss interessen for det. Skal du bare sveise en gang i mellom, kanskje ikke så ofte så hadde jeg gått for fluss tråd, da sparer du litt penger.

En liten liste av hva du trenger for å komme i gang.

1: en god bok eller internett om hvordan man sveiser og reparerer karroseri