PDA

Vis full versjon : Hvilket sveiseapparat trenger jeg?



carl-k
28/04/11, 12:56
hei,

jeg har oppdaget rust i kanal på min gammle sliter.

jeg er lei av å mase på kolleger å venner til hjelp med sånt.
nå vil jeg lære å fixe sånt selv.

Har vært alt for passiv når jeg har fått hjelp til sånt, så har fått med meg for
lite :)

hva er det jeg trenger slags apparat (mig/tig) og hva trenger jeg ellers.
uten at det koster shorta!:)

takker for tips

850freak
01/05/11, 23:18
Alt kommer litt ann på om du har sveiset før eller ikke men en god "lær deg og sveise Mig" bok er ikke så dumt å ha, Det andre er å forhøre deg så godt du kan om det du skal sveise, å bytte en kanal kan være litt tricky og som ofte så bør man ha litt greie på dette, det er ikke gjort i en fei og mye kan gå galt hvis du ikke gjør det riktig. Jeg kunne sikkert ha forklart deg en hel del om dette men jeg tror du kommer lenger med å søke på goggle eller youtube, der finnes det også videoer om evne. Eller rett og slett få noen tips av et karosseri verksted.

Ang. Sveise apparat, her finnes det en hel del merker og typer man kan velge i. Snakker vi om karosseri så er Mig det mest brukte. De fleste Mig apparater kommer som kombi i dag og dvs. du kan velge om du vil bruke ekstern Argon/CO2 flaske eller flus tråd der du slipper den eksterne flasken. Biltema har jo noen av disse apparatene som er nogså gode. Det beste er å bruke flaske ettersom det vil sprute mindre og du får en reinere sveis, den slagger heller ikke så mye som flus tråd, men er dyrere. Begge deler går fint ann å sveise med. Det kommer litt ann på hva du vil legge i av kroner av dette pluss interessen for det. Skal du bare sveise en gang i mellom, kanskje ikke så ofte så hadde jeg gått for fluss tråd, da sparer du litt penger.

En liten liste av hva du trenger for å komme i gang.

1: en god bok eller internett om hvordan man sveiser og reparerer karroseri
2: sveise apparat (Mig) Dette er er et bra apparat til en grei pris, det følger med flus tråd. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MIG-sveis/Sveis-Mig-160/

3: sveise maske
4:hansker
5:en slagg hammer
6:diverse sveise tenger
7:vinkelsliper m kappe/slipeskive
(8) en god plate saks, men er ikke en nødvendighet så lenge man har vinkelsliper.

Et godt tips er å øve seg litt før man begynner på bilen, det beste er å øve seg på plate biter av samme tykkelse som plåten på bilen som er på ca: 0.6 - 0.8 mm.

Håper dette hjalp litt :)

tennpluggen
09/05/11, 13:37
vil heller anbefale deg å dra på hjula å kjøpe deg ett esab biltema greine er ikke mye å samle på....

850freak
09/05/11, 19:06
Enig i at biltema sakene kan det være delte meninger om, Esab er sefølgelig bedre men er var det snakk om å spare inn noen kroner. Har kjørt på biltema aparater i x antall år med både gass og fluss, aldri hatt noe problemer med de jeg men. Biltema har kommet seg noe veldig de siste åra når det gjelder verktøy synest jeg men er delte meninger og det er jo lov hehe. Skal du satse skikkelig så kan jeg nevne flere som faktisk er bedre en esab og men da må du hoste opp noen gryn ja :) Men klart, kommer jo ann på hvordan du bruker det og hvordan du tar vare på det og da :)

tennpluggen
16/05/11, 20:08
syns biltema sine apparater har dårlig med justeringer så ikke mye tess til tynne plater

kermitt
16/05/11, 20:33
IKKE bruk noe biltema saker til sveising, og spesielt ikke fussfylt tråd på noe som helst av karroseri. Slagg hører IKKE hjemme på noen ting som skal bli pent og spesielt ikke karrosseri. Sånn tråd bruker knapt bønder når de skal lappe på slodden sin. Kjøp skikkelig tilsats for å få skikkelig resultat. Det er ikke noe du bare bruker en gang uansett så om du oppbevarer den skikkelig har du den lenge. Gass er heller ikke kostbart om du bare stiller det inn rett (ca 10-18 L/min)
Jeg anbefaler deg å få med deg noen som kan dette til å vise deg. Det finnes mange her inne som kan dette. Dette er trossalt ett helt eget fag. Sveisinga er jeg ikke urolig for, for det er faktisk enkelt. Men å kappe ut i bilen, tilpasse platene og behandle det før og etter er faktisk ikke barebare.

Og det du skal ha er ett MAG apparat, ikke noe MIG. Det brukes gass med CO2 til sveising på ferro materialer og da er gassen aktiv ikke innaktiv. Jeg anbefaler deg også å kjøpe Esab greiene fra Jula. faktisk helt kurrante apparater. Gass må du nesten regne deg fram til hva som lønner seg. Om du sveiser mye så er det kanskje like greit å leie og ikke kjøpe