PDA

Vis full versjon : Trykkluft i oljekanal - veivhusventilasjon



hammerpaal
27/04/11, 21:59
Hei!


Renset veivhusventilasjonen på min 850, samt flammefelle, for ca. 7000 km og ble kvitt trykket ut gjennom peilepinnerøret. Renset oljekanalene godt, så langt det lot seg gjøre, og skiftet alle delene ut med nye deler.
Likevel har jeg fått en liten lekkasje mellom motor- og girkasse i ettertid.

Har nå i det siste lagt merke til at det kommer små mengder hvit røyk ut gjennom røret. Har sjekket flammefelle for å se om det var tegn til blokkering der, (har den hvite saken montert), men alt jeg kunne finne der var rett og slett fuktighet i form av oljedamp, - ikke sludge.

Har hørt noe om at Volvo bruker trykkluft for å rense veivhusventilasjonen. Er dette noe som kan gjøres, eller er det skadelig for indre deler i motoren?

Tenker da på å bruke trykkluft i oljekanalen ned til bunnpanne hvis det er mulig.

850freak
28/04/11, 00:49
Det er fullt muligt det, men det beste hadde vært å kanskje ta av bunnpannen, vil nok tro at hvis det er møkk i kanalene så vil jo det blåses rett ned i bunnpannen og i værste fall bli sugd opp igjenn. og hvis du lar bunnpannen være på så la det ihvertfall være olje i den. skulle du blåse noe dritt ned i der så kan du være heldig ved at dritten blir med oljen ut når du bytter. men en sjanse å ta.

Velger du å ta av bunnpannen så vil jeg anbefale å gjøre rein sila med det samme. Jeg hadde ikke vært i tvil om hva jeg hadde gjort.

hammerpaal
28/04/11, 14:46
Planlegger å ta et oljeskift med motorflush med det samme. Gjorde ikke det sist da jeg hadde knapt med tid før skolestart.
Vet ikke helt om jeg tør å ta sjansen på å ta av bunnpannen, siden jeg verken har plass, utstyr eller verktøy til den jobben. :mad:
Kan eventuelt sette bort den jobben til et verksted.

Er det fare for at eventuell dritt som ligger i kanalen kan finne veien opp gjennom andre kanaler og gjøre det vondt verre?

Btw; er det noen som har en skisse over hvordan kanalen ser ut, på innsiden av motorblokken og ned i bunnpanne?

850freak
28/04/11, 19:53
Hvis du har planer om å ta motor flush på den så ville jeg ha gjort det etter at jeg blåste reint, da vil evnt. dritt som havner i bunn gå ut av hullet sammens med vesken, hva har du planer om å bruke av veske ?

Hvis du ikke har verken mulighet eller noen anledning til å gjøre det så ville jeg latt det vær, det er ikke vanskelig å ta den av men krever litt skyndighet og verktøy.

Veivhus ventilasjonen er puste kanalene til motoren, et godt eksempel på det er å blåse luft i ei plast flaske uten hull. den vil til slutt sprenge, men hvis du borer et hull i den så vil den holde seg hel. det samme gjelder motoren, hvis kanalen og boksen tetter seg igjenn så danner det seg et trykk i den nedre delen av blokken. dvs bunnpannen. og simringer og pakkninger går åt dundas. Et av tegnene er at det vil piple olje fra hullet i blokken til peilepinn røret ditt, det vil også være noe olje søl/damp i enden av røret der du stikker pinnen ned, noen ganger så kan det se ut som grått og vann aktigt.
Men nei, det går ikke olje i disse kanalene.

850GLTsilver
28/04/11, 20:18
Vil nevne at hos Volvo så kaster de denne flammefelleplata (Den hvite med mange huller i)

850freak
28/04/11, 20:37
ikke så rart når jeg tenker etter, den der tetter seg jo fortere svint.

hammerpaal
28/04/11, 20:38
Ser jeg ordla meg litt feil. Mente å flushe motoren og ta oljeskiftet etter at jeg hadde blåst rein kanalen. Er inneforstått med det at det ikke går olje gjennom disse kanalene, men at over tid vil det kunne hope seg opp med sludge som hindrer pusteegenskapene til veivhusventilasjonen.

Lest mye positivt om Omega-rensemiddel, men mulig det er mange andre bra merker.
Har du noe du kan anbefale som virker?

Erlend
28/04/11, 21:05
qmi motorbehandling. veldig mye brukt i amcar miljøene, kjempebra, den legger igjen ett PTFE(teflon) belegg i motoren etter behandling også :)

850freak
28/04/11, 22:14
Helt greie tips det :)

selv så har jeg brukt diesel til slike ting men går med jæskla my ny olje da :)

hammerpaal
30/04/11, 22:29
Sier tusen takk for tips!
Satser på at det blir et bra resultat ut av jobben. Har planer om å skifte clutch til høsten og tar da skift av simmering mellom motor og girkasse. Dette blir selvfølgelig på verksted.