PDA

Vis full versjon : Hard/hakkete servo, og kneler når jeg legger over. hjelp!



jacobsen
27/04/11, 15:03
Hei, jeg har tidligere skrevet om at bilen bli veldig ustabil og vinglete på rattet når jeg legger over i lav fart, men i dag kom det i tillegg noen nye problemer.

Når motoren er kald, er servoen hard og hakker når jeg svinger. Og hvis jeg legger over helt til høyre kneler bilen på venstre-siden når jeg står i ro :confused: altså den senker seg litt. (og piper litt, men dette er vel vanlig) Venstresiden senkes når jeg svinger helt til høyre, og omvendt. Hva i all verden skyldes dette? Bilen er eu ok for et par mnd siden :(

Forresten, ja jeg har skjekket servoolja. den har korrekt level :)
håper noen kan svare ;)

s4nd3r
27/04/11, 15:55
kan kansje være selve tann stanga som bjynder og bli sliten...

jacobsen
27/04/11, 16:23
Neei er jo den som er så dyr er det ikke? :(

Dan Bay-Johansen
27/04/11, 16:35
Setter en 5`er på at servopumpa di er dårlig...evt mye groms\vann\luft i olja.

jacobsen
27/04/11, 16:47
Kan jo prøve å bytte den olja da :) hvor mye er det i systemet? Skal jeg bare tappe ved oljereservaret?

s4nd3r
27/04/11, 16:47
finnes myye brukt ute på markede.. eg kasta ei nettop.. :P fra en 92mod..
ser eg ikkje las nøye nokk.. las bare hakkete servo.. er det kun når det er kalt den er sånn? men når varm heilt fin og framm...
og hvilken farge har olja? har du fylt etter atf olje? så den kan ha slukt litt luft? ei lita luft lomme kan lage problemer..

jacobsen
27/04/11, 16:50
finnes myye brukt ute på markede.. eg kasta ei nettop.. :P fra en 92mod..
ser eg ikkje las nøye nokk.. las bare hakkete servo.. er det kun når det er kalt den er sånn? men når varm heilt fin og framm...
og hvilken farge har olja? har du fylt etter atf olje? så den kan ha slukt litt luft? ei lita luft lomme kan lage problemer..

Så mørkt på tannstangbytte :p når bilen er varm er styringa helt fin! servoolja var vel mer mørkegrå enn direkte kølsvart ;) Har ikke fylt etter. Nivået ligger akkurat på max-streken. Men kan ei lita luftlomme skape problemet med at bilen kneler når jeg legger over? :p
Kan ta å filme det hvis det er av interesse

vollvo
27/04/11, 18:24
Så mørkt på tannstangbytte :p når bilen er varm er styringa helt fin! servoolja var vel mer mørkegrå enn direkte kølsvart ;) Har ikke fylt etter. Nivået ligger akkurat på max-streken. Men kan ei lita luftlomme skape problemet med at bilen kneler når jeg legger over? :p
Kan ta å filme det hvis det er av interesse

Olja bør vel være rød:D
Luft er normalt aldri noe problem på hydraulikk.

jacobsen
27/04/11, 21:14
Wups :P får vel bytte da. når jeg starta opp senere i dag var den fin, men da hadde den stått i sola en stund..

Solbekk
27/04/11, 22:17
Det høres ut som samme problem jeg har. Olja skiftet jeg og problemet ble litt bedre. Men jeg fikk et svar fra IPDusa når jeg spurte der hva som kunne være problemet.

Hey there. I'm just wondering if my issue can be resolved by changing out the Servo / Power steering pump, as when im turning on dry tarmac, my steeringwheel becomes shaky, and makes a horrible noise, like drrr drr drrr... If I crank up the RPMs the noice and feeling is reduced.


I believe that what you have is a case of belt slippage under load. These pumps mount poorly and are frequently "cocked" a little which makes them prone to slippage. Make sure that the pulleys align well and put a little more tension on. This may fix the issue without a new pump.