PDA

Vis full versjon : Bilen dauer når jeg tar av polene på batteriet.



Volvo Andreas
27/04/11, 10:05
Hei.

Vet ikke om dette er noe særlig stort problem egentlig, men er veldig nyskjerrig
på hva dette kan være... Det har seg sånn at nesten alle lampene lyste
inni dæsjhen en dag, så fant jeg ut at det var børstene. Bytta de og lampene slutta å lyse. Men så tok jeg da tilfeldigvis en sjekk på om motor sveiv visst
jeg fjerna batteriet/tok av polene. Det gjorde den ikke. Den dævva med en gang. Merker godt at bilen er helt avhengig av batteriet for å svive.

Jeg har et ganske heavy anlegg i bilen som krever mye strøm, å når jeg spiller
med ganske stor pågang på det, jager bilen helt jævlig mens jeg kjører.
Merker at jeg mister krefter liksom. Den dauer ikke av, men den tapper strøm
av batteriet, å det liker ikke motoren.

Hva kan være galt? Noe feil koblet opp? Vet at anlegget er riktig koblet opp.
Har hatt samme anlegget i en 245 87mod. Dette var ikke et problem da.
Dette er faktisk første bilen jeg har merka dette på. Har hatt flere biler, å aldri vært et problem før.

Veldig glad for svar!
Mvh.Andreas

Jan-Einar Jenssen
27/04/11, 10:09
leverer vel for lite strøm :p har du kondensator på anlegget?

Tore
27/04/11, 10:12
Trolig bare noe elektronikk som ikke liker å få spenningen rett fra generatoren?

Spenningen fra generatoren inneholder mye støy, som blir glattet gjennom å koble til ett batteri. Batteri har mye av samme effekten som en kondensator. Det er derfor slik at all elektronikk i bilen er laget med tanke på at man faktisk har ett batteri der, og inneholder derfor ingen filtering for å kunne drives rett fra generatoren uten batteri.

Ser det ikke som unormalt at dette da kan skje.

Edit: Svaret mitt går på hva topic sier vedrørende at motor dør når man kobler fra batteriet - ikke hva løsningen på at stereoanlegget trekker mye strøm.

Volvo Andreas
27/04/11, 10:14
Takk for svar!

Har kondensator på 12 Fahrad. Men bruker den ikke for øyeblikket.
prøvde både med og uten på 245-en som sagt. Men det ble aldri jaging mens jeg kjørte.
Virker helt rart synes jeg.

Jan-Einar Jenssen
27/04/11, 10:15
var plaget, på min bil at anlegget stakk av med en del strøm, koblet på kondenstoren og ting ble bedre :) trøkket fra anlegget også for den saks skyld :)

Volvo Andreas
27/04/11, 10:18
Får vel hive i kondensatoren igjen da.
Men synes fortsatt det er jævlig rart. Har ikke vært borti dette før. Har sett
at lysa dimmer i bilen og turteller går litt ned av og til. Men ellers, NEI! aldri...
Driver litt med anlegg på si, så vet en del om det. Har bare ikke vært borti en bil
som er så avhengig av batteriet før.. Har ett stort batteri også verdi 8000,-
Dette er anleggs batteri liksom. Derfor enda mer merkelig :S

Jan-Einar Jenssen
27/04/11, 10:19
hmm, ikke bare dårlig jord til bateri osv da? enkle kan ofte være det beste :p

Volvo Andreas
27/04/11, 10:21
Der sa du no... Skal sjekke. For når jeg bytta batteri, Måtte jeg flytte litt på
jordings ledningen fra motor. Flytta ingenting fra motoren, men flytta på ledningen så den ble liggendes i litt mer spenn pga. at - polen og + polen var på motsatt side av
det gamle batteriet....

Jan-Einar Jenssen
27/04/11, 10:23
kan og hjelpe og legge opp tjukkere +/- kabel til dynamoen :)

Volvo Andreas
27/04/11, 10:24
Det kan også gjøres ja. Har tenkt og vurdert det. Også å bytte dynamo til noe som er kraftigere og lager mer amp/t

Volvo Andreas
27/04/11, 10:27
Tusen takk for svar folkens!

Jan-Einar Jenssen
27/04/11, 10:31
Tusen takk for svar folkens!

bare hyggelig :) viss det var til hjelp da :p

Minge89
28/04/11, 01:08
Gjør som folka her sier, skjekk koblingspungtene dine, legg opp nye ledninger fra batteri til dynamo, legg om større jordings fra batteri til karoseri. Og hvis du har for lite strøm er det mye bedre å sette inn et bateri til en å slenge inn en kondensator. Det bare "sladder" strømproblemet ditt..

Volvo Andreas
02/05/11, 11:13
Takker=)

Daruu
02/05/11, 12:28
Kan også sjekke hvor stor dynamo du har da.
En 45a dynamo leverer ikke nok strøm til mye annlegg :p

940pearl
02/05/11, 14:21
er vel 100 amp dymamo på denne?

Volvo Andreas
02/05/11, 19:13
Er faktisk usikker.Har bare kokka på nye beregne for stort anlegg.

Finner du det ut helt nøyaktig,gjerne skriv i innlegget:)

Svirre
06/05/11, 09:29
Sett inn et ekstra batteri i bagasjen til anelgget, koblet sammen med batteriet foran og montert en 100-140A dynamo :) Om du har stort spenningsfall hele tiden i kurver så sliter det på ALT det elekstrike. Det som er viktig med montering av anlegg er å ha nok lading, og mulighet til å jevne ut de største strømsugene. Bare du bytter ut batteri med kondensator så skjønner du meg :) kondensator er bare tull...det gir en effekt der og da, men bruker den strømmen forsterkeren skulle hatt for neste oppladning. Et batteri gir og tar i mot samtidig.

Tore
06/05/11, 09:47
Jevnt over; så må all elektrisk energi før eller siden komme fra generatoren; om man henter resaerve-energi fra ett ekstra batteri eller en kondensator spiller ikke så stor rolle siden begge deler må lades akkurat like mye for å være tilbake til fulladet (gitt at man har hentet ut like mye energi). Ergo er ikke kondensator bare tull; den gjør akkurat samme jobben som ett ekstra batteri, bare at den holder langt mindre energi. Dersom anlegget trekker mer enn generatoren kan gi vil du uansett slite over tid siden du vil gå tom for strøm. Det viktigste er å ha lav motstand mellom energikilde og energiforbruker, og at man har nok energikilde til å mate forbruker. Klarer man dette er man i mål, enkelt og greit.

Svirre
06/05/11, 22:37
Jevnt over; så må all elektrisk energi før eller siden komme fra generatoren; om man henter resaerve-energi fra ett ekstra batteri eller en kondensator spiller ikke så stor rolle siden begge deler må lades akkurat like mye for å være tilbake til fulladet (gitt at man har hentet ut like mye energi). Ergo er ikke kondensator bare tull; den gjør akkurat samme jobben som ett ekstra batteri, bare at den holder langt mindre energi. Dersom anlegget trekker mer enn generatoren kan gi vil du uansett slite over tid siden du vil gå tom for strøm. Det viktigste er å ha lav motstand mellom energikilde og energiforbruker, og at man har nok energikilde til å mate forbruker. Klarer man dette er man i mål, enkelt og greit.

Poenget mitt er at en kondensator kun hjelper til på toppene, f.eks. ved basslag i en rockesang, og da duger kondensatoren kun til det ene slaget. Ja, batteri og kondensator har samme "oppbygning og virkemåte", men opererer på to vidt forskjellige måter.

Ang. det med bruk avkondensator så byr 1F kun på noen usle 40-50w. 12F er oppe i 6-700w, og dette gjelder kun i et øyeblikk. Kontra et batteri som kan gi 1500-2000w konstant i flere sekunder sammenhengende så gir det MYE bedre lyd når vi er inne på det med bilstereo. Men det skal også lades opp, selvfølgelig, men en kondensator får aldri erstattet et batteri. Skal jeg byggeseriøs stereo vil jeg ha supplert med et batteri VED SIDEN AV en kondensator + større dynamo. Da får du trøkket og de kjappe rytmene. Det holder sjeldent med bare kondensator...