PDA

Vis full versjon : (LØST)V70 mykere på ene siden framme?



Nilsebu
27/04/11, 02:21
Bilen min er en del lavere på venstre siden framme enn på høyresiden. Dette resulterer i at bilen subber på venstresiden ved aktiv kjøring i høyresvinger og ved litt ujevn vei. Det føles også som om at bilen er stivere på høyresiden. Noen som vet hva som kan være gale? Har tenkt på at kanskje kyllingbeinet er montert feil vei, men burde det ha noe å si på høyden? Takker for svar :)

850GLTsilver
27/04/11, 02:23
Kyllingbeinet?

Nåvel, uansett.
Tror nok at feilen din ligger i fjærbeinet. Byttet fjærer, eller har du coilovers?
Dersom du kjører på alminnelige fjærer der foran, og har byttet de for å senke fronten, så kan det fort tenkes at du slett ikke har fått to like fjærer (nesten utenkelig) Likeså skulle det være vanskelig å montere fjærene såpass feil at du fikk heng på den ene siden også. Ville heller vært noe slikt som at du fikk for høyt på en side da.

Dersom du med kyllingbeinet mener stabstaget, så spiller det ingen rolle hvilken vei det monteres.

MrX
27/04/11, 05:15
Ka også være ene fjøra som har knekt.

Tore
27/04/11, 07:51
Knekt fjær, defekt fjærsete, defekt fjerbein... Plukk av begge fjærbeinene med fjærer og sammenlign de; uansett ikke bra å kjøre med om det ikke er symetrisk der fremme...

Nilsebu
27/04/11, 11:20
Får sjekke litt. Kan vertfall ikke være feil fjær, ettersom BT har godkjent senkesettet.

Tore
27/04/11, 12:29
Får sjekke litt. Kan vertfall ikke være feil fjær, ettersom BT har godkjent senkesettet.

Så du mener BT alltid har rett og aldri gjør feil?

Tore
27/04/11, 12:31
Forresten: Hvilken veil kyllingbeinet står betyr ikkenoe siden det er like langt uansett hvilken vei det står. Men det kan tenkes det kan være noe med stabstaget ditt? Dersom det ikke er beint vil det for eksempel være med å presse ene siden ned og løfte den andre opp?

mrstfu
27/04/11, 14:02
Så du mener BT alltid har rett og aldri gjør feil?

oh snap:D

såvidt jeg har ftt med meg er fjæra fremme kon i begge ender, er konen lik i begge ender? den kan ikke ha vært montert feil vei da?

uansett minner jo dette om en defekt fjær, med tilsvarende slitasje på demperen som følge, så denne er delvis defekt og.

du har FKsettet du? dette burde vel gå på garanti, så lenge det er montert riktig. hele fjærbeinet kommer kanskje montert sammen fra fabrikk?`

Nilsebu
27/04/11, 19:50
sier ikke at BT aldri har feil, men hadde dere sett hvor pripne dem var når de sjekket hver nummer opp mot tuv papirene samt tok bilder av fjærene. Settet kom skilt fra hverandre, og hadde det samme problemet da, men hev piggdekk på så fort, og da var det ikke noe problem lengre.

Nilsebu
27/04/11, 22:45
ny info! Målte opp på begge sider når jeg kom hjem ikveld, og begge sider er like høge. Demperen som er defekt da?

mrstfu
27/04/11, 23:45
det kan virke sånn, men det sier jeg fordi jeg ikke har noe skikkelig erfaring på hva slitent stabstag, demperlager osv gjør med en bil, kontra klin nye.

Nilsebu
28/04/11, 00:20
La oss si at bilen krenger mer / er mykere, kan dette ha noe med kyllingbeinet å gjøre? Hører den typiske klikke lyden idet jeg rygger, men ikke noe i humper.

mrstfu
28/04/11, 00:25
da trur jeg ikke det er tilfelle, uten at jeg garanterer det. kyllingbeinet begynner jo å knirke og knake nåår det er slitt, dvs når leddene i endene er slitte. trur ikke det påvirker stabstaget så mye, annet enn at leddene beveger seg treigere/vanskeligere/med mer ulyd.

uten at jeg garanterer det, som sagt.

Nilsebu
28/04/11, 01:15
da trur jeg ikke det er tilfelle, uten at jeg garanterer det. kyllingbeinet begynner jo å knirke og knake nåår det er slitt, dvs når leddene i endene er slitte. trur ikke det påvirker stabstaget så mye, annet enn at leddene beveger seg treigere/vanskeligere/med mer ulyd.

uten at jeg garanterer det, som sagt.

Kan stemme det, og oppgaven til det er vel å presse ned feks høyre hjulet i en høyresving?

mrstfu
28/04/11, 01:19
mener det var det ja.

850GLTsilver
28/04/11, 04:44
Kan stemme det, og oppgaven til det er vel å presse ned feks høyre hjulet i en høyresving?

Motsatt i grunnen.
Når Venstre hjul blir trykket opp i høyresvinger, så skal stabstag dra opp høyre hjul slik at man krenger mindre.
Derfor det heter kregningshemmer den merkelige akslingen mellom "kyllingbeina".

Nilsebu
03/05/11, 00:47
Sendte mail te parts & retards å forklarte problemet.

Jeg skrev: Hei. Jeg kjøpte et FK auto senkesett (40/40) til min 1997 V70 av dere i
fjord høst / slutten av sommeren.
>
>Merket med en gang at bilen subbet på venstre siden i krappe høyresvinger o.l . Men
byttet fort til vinterdekk som er 15" kontra sommerdekk som er 18".
>
>Men nå som sommeren er tilbake, så merker jeg dette mer enn før. Bilen er ca 1 cm
lavere på venstre siden enn på høyre, og den subber ganske godt i svinger og ujevn
vei ved litt hastighet.
>
>Etter demperene ble montert så gikk Volvo forhandleren i Haugesund gjennom hele
forstillingen ved 4 hjulskontroll samt ingen anmerkninger hos Vegvesenet når jeg
godkjente senkesettet, og bilen gikk akkurat gjennom EU-kontrollen uten noen feil.
>
>Har selv i etterkant sjekket at fjærer og alt ser bra ut, og det gjør det. Så
regner med det er demperen det er noe gale med.
>
>Hvordan skal jeg forholde meg med tanke på reklamasjon?


Svaret jeg fikk: Hei

Reklamsjon pga at det subber?
Det er da ikke senkesettet sin feil at det subber, det er feil dekk/for store
dekke/feil inpress på felger som er grunnen til det.

At den subber i krappe høyresvinger kan jo ha noe å gjøre med at foringene dine er
slitt.

Om du ikke kan påvise lekkasje på demperne så er det ikke noe galt med dem.


Kan det virkelig ha noe med foringer å gjøre?

mrstfu
03/05/11, 01:09
Hvis bærebroforingene dine er dårlige, burde en EU-kontrollør finne ut det ganske kjapt. Og høydeforskjellen burde strengt tatt ikke komme fra foringer, uten at jeg skal banne på det. Høydeforskjellen på flat bakke kommer heller fra fjærene, kan være det er snakk om en sliten fjær, eller dårlig stål i produksjonsmaterialet, som gjør fjæra mykere, aner ikke hvor sannsynlig eller hvor lett det er å påvise, dog.

Såvidt jeg vet er det ikke noe som fører til plutselig høydeforskjell annet enn fjærene. Jeg har fått høre et inntrykk av at hvis navet står veldig mye vertikalt forskjøvet i forhold til demperskåla/toppen av fjærbenet, vil dårlige foringer føre til at bilen ikke holder helt riktig høyde vet at hele fjærbeinet vrir seg på fleksibiliteten i stålet rundt demperinnfestning. Kun spekulasjon selvfølgelig.

Du er bombesikker på at ingenting er montert feil?

Nilsebu
03/05/11, 01:16
Hvis bærebroforingene dine er dårlige, burde en EU-kontrollør finne ut det ganske kjapt. Og høydeforskjellen burde strengt tatt ikke komme fra foringer, uten at jeg skal banne på det. Høydeforskjellen på flat bakke kommer heller fra fjærene, kan være det er snakk om en sliten fjær, eller dårlig stål i produksjonsmaterialet, som gjør fjæra mykere, aner ikke hvor sannsynlig eller hvor lett det er å påvise, dog.

Såvidt jeg vet er det ikke noe som fører til plutselig høydeforskjell annet enn fjærene. Jeg har fått høre et inntrykk av at hvis navet står veldig mye vertikalt forskjøvet i forhold til demperskåla/toppen av fjærbenet, vil dårlige foringer føre til at bilen ikke holder helt riktig høyde vet at hele fjærbeinet vrir seg på fleksibiliteten i stålet rundt demperinnfestning. Kun spekulasjon selvfølgelig.

Du er bombesikker på at ingenting er montert feil?

Kan du fortelle meg hvordan du monterer feil? Demper, presser fjære nedpå, gummien på toppen (husker ikke navnet) går bare på en vei, noe fjærbeinslager oppå der igjen som holder hele shiten sammen, så er det opp til stabstaget via en ekstra foring som jeg ikke husker navnet på.

Å ha en bitte liten høydeforskjell kan jo tenkes at den er der pga vektforskjell på bilen. Girkassen sitter vel på venstre siden, og er jo ikke videre lett, sammen med batteri som fort er noen kilo, og en godt velfødd normann som kjører.

mrstfu
03/05/11, 01:21
Forsåvidt riktig det om vekta, men på 850, såvidt jeg vet, er det en liten høydeforskjell når jeg ikke sitter i bilen, altså høyere på venstre side. Kanskje det blir tatt hensyn til med tanke på demperstivhet originalt, men ikke ettermarkedsdrit, siden disse blir solgt like til land med og uten høyrestyring?

Uansett, siden fremfjæra på 850 er konet i begge ender, er det jo kanskje mulig å sette den på feil vei, om det har noe å si, er de likt konet i begge ender?

Nilsebu
03/05/11, 01:26
Forsåvidt riktig det om vekta, men på 850, såvidt jeg vet, er det en liten høydeforskjell når jeg ikke sitter i bilen, altså høyere på venstre side. Kanskje det blir tatt hensyn til med tanke på demperstivhet originalt, men ikke ettermarkedsdrit, siden disse blir solgt like til land med og uten høyrestyring?

Uansett, siden fremfjæra på 850 er konet i begge ender, er det jo kanskje mulig å sette den på feil vei, om det har noe å si, er de likt konet i begge ender?

Hvis jeg husker rett, så var det bare en måte å få alt til å sitte skikkelig på.

mrstfu
03/05/11, 01:30
Ja, jeg skal ikke si noe på det. Har ikke fått prøvd meg på å sette sammen fjærbein ennå, inntil videre hvertfall. Blir nok litt fikling snart, så lenge Parts&Retards holder hva de lover denne uken.

Kom fjærbeinet komplett og montert, eller kom demper og fjær hver for seg i pakka?

Nilsebu
03/05/11, 02:01
Ja, jeg skal ikke si noe på det. Har ikke fått prøvd meg på å sette sammen fjærbein ennå, inntil videre hvertfall. Blir nok litt fikling snart, så lenge Parts&Retards holder hva de lover denne uken.

Kom fjærbeinet komplett og montert, eller kom demper og fjær hver for seg i pakka?

De kommer hver for seg.

Nilsebu
03/05/11, 16:00
Problemet er kanskje løst. Skiftet bærebro på venstre side, og bilen føltes stivere, og skrapte ikke noe i de svingene jeg prøvde. Kanskje bare ønsketenkning, så skal få bilen på noen skikkelig svingete veier ikveld å teste skikkelig.

Nilsebu
03/05/11, 22:55
Kan konstantere at problemet er 90% løst. Etter å ha skiftet bærebro = nye foringer, så krenger bilen mye mindre, og subbingen er nesten helt vekke.

Erik 850
05/05/11, 16:41
Mitt FK-sett er også slik. Litt høyere på høyre enn venstre side når bilen står på plant underlag.
Kan dette da tyde på at min bærebro også er sleten?

Ang. montering av fjær, tror det ikke går å montere den feil vei, sporet i "bånnskåla" gjør at fjæra ligger feil hvis den gjør det. Hvertfall det jeg kom frem til ..

The Sven
05/05/11, 17:01
En defekt demper vil ikke ha noe å si for høyden, iallfall ikke en oljedemper. Er det ikke mulig å montere topplagring og fjørputer feil da?

Du sjekket selvsagt at du ikke har fått 2 forskjellige fjører foran, FK leverer jo både 40/40 og 60/40

Nilsebu
05/05/11, 20:27
bilen ble ikke høyere etter bærebroskifte. Fjærene stemmer overens med tuv papirene. Kan det være en demper som er ment for venstre siden og en for høyre pga vekt?

850GLTsilver
05/05/11, 20:59
Ingen forskjell på høyre og venstre demper nei.
Feil montering av bærebro kan derimot ha en del å si.
Man skal som kjent stramme boltene til de indre foringene med brua i posisjon som under vanlig last Er den ene brua ikke strammet tilstrekkelig til, eller strammet til i feil posisjon, så kan man oppleve at den ene siden er mykere, henger mere.

Nilsebu
05/05/11, 21:03
Jeg holdt ikke bærebroen sånn så den ville stått normalt. Skrudde alt fast, og satt på endeleddet... Bærebroen presser jo nedover, så burde ikke ha noe å si.

850GLTsilver
05/05/11, 21:08
ADVARSEL:
Joda det er vesentlig.
Bærebroa MÅ monteres i normalstilling, da foringene ellers vil slites i stykker.
Anbefaler deg å få bilen på bukk, (Der hjula står på bukken) Løsne boltene og stramme de igjen. Vil øke levetiden på foringene med hundretusener av kilometer.

Nilsebu
05/05/11, 21:19
Bare til å gjøre det da :)

Nilsebu
05/05/11, 21:31
Mitt FK-sett er også slik. Litt høyere på høyre enn venstre side når bilen står på plant underlag.
Kan dette da tyde på at min bærebro også er sleten?

Ang. montering av fjær, tror det ikke går å montere den feil vei, sporet i "bånnskåla" gjør at fjæra ligger feil hvis den gjør det. Hvertfall det jeg kom frem til ..

Er du plaget med at venstre siden subber i krappe høyresvinger? Hvor store dekk har du på ?

Nilsebu
05/05/11, 22:01
Rette på bærebroen + gå ned til 215/35 - 18 dekk framme burde vell fiske subbingen. Bilen er jo tross alt en del tyngre på venstre siden.

Krengingen ble MYE bedre etter at jeg skiftet bærebro.

Erik 850
05/05/11, 23:04
Er du plaget med at venstre siden subber i krappe høyresvinger? Hvor store dekk har du på ?

Merker ingen subbing, men har jo forsåvidt små dekk. 205/40-17
Merker heller ikke noen forskjell på stivhet i svinger ell.
Men når den stod på plant underlag på jobben i stad var den brått like høy på begge sider, så jeg er brått usikker på hva som skjer :p