PDA

Vis full versjon : treng hjelp til lakk av hjulbue.



hobbymekk
26/04/11, 22:17
har no tenkt å lakere noken rustflekkar som eg hadde på hjulbuen.
har tenkt å heil-lakere bilen eller berre hjulbua en gang i fremtida, men no skal eg lakke med sprayboks :)

sparkel, 130pussepapir, våtslipe, primer, 130pussepapir, våtslipe, 1. lag med lakk, pusse med 130 sandpapir, 2.lag med lakk, pusse med 130sandpapir, våtslipe, so siste lag med lakk
men.. ska eg bruke klarlakk sjølv om det ikkje er klarlakk på resten av bilen?

Øygard
28/04/11, 10:30
Eg har ikkje so mykje greie på det, men eg lakkerte litt på 242en min med sprayboks i vinter, og brukte ikkje klarlakk, Etter nokre dagar såg eg ikkje forskjel på den gamle og den nye lakken, so eg ser ingen grunn til å gjera det.
Men viss det ikkje ser so bra ut kan du jo ta litt for å sjå om det blir bere. Det er sikkert lettare å finna ut om du skal ha klarlakk eller ikkje etter at du har lakkert.

kermitt
28/04/11, 11:23
Lakker hele skjærmen så vises det minst mulig. Legg på klarlakk og poler den til den går sømløst over i original lakken.

hobbymekk
28/04/11, 11:52
skal lakkere heile skjermen(profflakker), men dette er kun midlertidig, men kan jo sjå fint ut fordiom :)

Erlend Dystland
29/04/11, 07:02
Kanskje du pusser med et litt grovt papir?
Jeg personlig bruker 400 i starten, 600 mellom og 800 til slutt.:)

hobbymekk
29/04/11, 08:18
ja, kanskje det ja :). men tenke slik at eg kan bruke 130 på primeren, slik at første laget fester seg skikkelig. så gå opp til 200, 400 og 600 og 800 på andre laget?

Erlend Dystland
29/04/11, 08:40
Det høres bra ut;)

hobbymekk
29/04/11, 10:25
ja, synst det hørtes litt logisk ut :)

D.D.Wernberg
30/05/11, 08:51
Nei, nei, nei!!!! :eek: Sparkel slipes med 120-180-240 før primer. Primer/ grunning slipes ikke! Legg en fyller om du vil få opp lakkoppbyggningen, denne slipes med p500-600 også to 2 strøk med lakk. Ingen vits med mellomsliping her nei;)

Olav'en
30/05/11, 15:19
Slip med p240 opp mot fyller og p500 opp mot lakk

hobbymekk
30/05/11, 18:29
er allerede gjort ;)

Olav'en
30/05/11, 20:41
Då er det berre å lakke, verste som skjer er att du må ta det oppigjen til du blir fornøygd... ;)

hobbymekk
30/05/11, 20:42
har lakka, vart engentlig fornøgd med tanke på at eg ikkje er erfaren innen lakk omåredet :)

buster83
01/06/11, 19:51
en grei regel ang slipepapir er at man ikke skal øke med mer enn 100 korninger om gangen.

f.eks:

Sparkel slipes med P120.
Deretter med P180
Deretter P240
Deretter P320

P320 er et brukbart grunnlag å legge fyller på.

Slip fylleren med P400 - P500 som er et greit grunnlag å legge lakken på.

Dette er da tørrsliping. (våtsliping krever finere korning) Men vil ikke anbefale å slipe sparkel med vann, da sparkel fungerer som en svamp og trekker fuktighet ned til plata.

kermitt
01/06/11, 20:10
vill helst bruke finere enn 500 å legge lakken på personlig. bruker å slipe med hvertfall 600 før lakk og det er på ting som det ikke er så nøye med.

D.D.Wernberg
02/06/11, 00:50
Ingen vits å gå på med for fint papir. Er faktisk de som ikke legger sparkel før de har dratt over med p320, mens tyskera sier p180 meen, en evig diskusjon. Slipe fyller med p400-500 med ma. 3 mm, eller p500-p600 med ma. 5mm. Eller p800 for hånd (tørt)

Ola Moen
02/06/11, 03:05
Ingen vits å gå på med for fint papir. Er faktisk de som ikke legger sparkel før de har dratt over med p320, mens tyskera sier p180 meen, en evig diskusjon. Slipe fyller med p400-500 med ma. 3 mm, eller p500-p600 med ma. 5mm. Eller p800 for hånd (tørt)


Lyst på lakkjobb på 242'n min du eller?:p

buster83
03/06/11, 08:54
vill helst bruke finere enn 500 å legge lakken på personlig. bruker å slipe med hvertfall 600 før lakk og det er på ting som det ikke er så nøye med.

spørs hva slags maskin du bruker..
Har alltid slipt med 500 på maskin med 3 mm utkast. Aldri kommet tilbake noen sliperiper av den grunn.

Er jo litt avhengig av hva slags lakk du bruker. Base krever et finere underlag om du skal legge lakken rett på uten nonsanding, mens acryl (lastebillakk) fyller mer og krever ikke riktig så fin finish.


D.D.Wernberg har rett i at du ikke bør sparkle på f.eks P120 riper. siden sparkelen synker over tid og du vil få tilbake sliperiper..

Og P500 på maskin er ikke det samme som P500 i hånda..

D.D.Wernberg
03/06/11, 13:27
spørs hva slags maskin du bruker..
Har alltid slipt med 500 på maskin med 3 mm utkast. Aldri kommet tilbake noen sliperiper av den grunn.

Er jo litt avhengig av hva slags lakk du bruker. Base krever et finere underlag om du skal legge lakken rett på uten nonsanding, mens acryl (lastebillakk) fyller mer og krever ikke riktig så fin finish.


D.D.Wernberg har rett i at du ikke bør sparkle på f.eks P120 riper. siden sparkelen synker over tid og du vil få tilbake sliperiper..

Og P500 på maskin er ikke det samme som P500 i hånda..

Nei det er ikke det.. :confused:

D.D.Wernberg
03/06/11, 13:31
Lyst på lakkjobb på 242'n min du eller?:p

Hehe, går på skole til 17 juni, så må ta det før skoleslutt, ellers har jeg ikke noe stelle å stå :rolleyes:

buster83
03/06/11, 13:39
D.D.Wernberg: Går du billakkererlinja? Virker som du veit hva du snakker om. :)

Ola Moen
03/06/11, 15:14
Hehe:) Jeg har det ikke så travelt med det. Jeg skal ordne det sjøl:)

142senja
03/06/11, 21:17
slik vi gjør det på jobb.. så sliper vi med p120 der det skal sparkles (få overgang).. pusser første runde med sparkel med p100.. andre runde med p120. vist dette ble bra (ingen stygge overganger) så går vi over med p240 der det skal grunnes.. sliper først grunninga (kun grunning) med p600 våt eller tørt alt etter hvor "grov" grunninga ble og får en fin overgang mellom grunning og lakk, så sliper vi med p1200 våt over hele område det skal lakkes/klarlakk. dette er en "oppskrift" som har blitt brukt i sikkert snart 20år. (eneste "nye" er at p80 papir er byttet med p100).. av en som er godt kjent her oppe for gode resultat. :)

D.D.Wernberg
04/06/11, 08:35
slik vi gjør det på jobb.. så sliper vi med p120 der det skal sparkles (få overgang).. pusser første runde med sparkel med p100.. andre runde med p120. vist dette ble bra (ingen stygge overganger) så går vi over med p240 der det skal grunnes.. sliper først grunninga (kun grunning) med p600 våt eller tørt alt etter hvor "grov" grunninga ble og får en fin overgang mellom grunning og lakk, så sliper vi med p1200 våt over hele område det skal lakkes/klarlakk. dette er en "oppskrift" som har blitt brukt i sikkert snart 20år. (eneste "nye" er at p80 papir er byttet med p100).. av en som er godt kjent her oppe for gode resultat. :)

Så ingen fyller?:eek:

D.D.Wernberg
04/06/11, 08:38
D.D.Wernberg: Går du billakkererlinja? Virker som du veit hva du snakker om. :)

Ja, stemmer det, i Elverum ;) Har da lært noe ihvertfall :D Kan lage en tråd med litt bilder fra div skolearbeid, om det er ønske for det ;)

buster83
04/06/11, 10:07
Ja, stemmer det, i Elverum ;) Har da lært noe ihvertfall :D Kan lage en tråd med litt bilder fra div skolearbeid, om det er ønske for det ;)

Hadde vært kult det. :) Kult å se hva dere driver med.

Kjenner en del som har gått der.. Selv så gikk jeg den lange veien med 5 år i bedrift før jeg fikk startet med fagbrevet. har drevet på i 8 år+ nå..
Driver med alt fra semi-trailere til småbiler.. :D
Vurderer å lage en tråd med de litt utenom det vanlige tingene vi driver med..

Høres ut som det er et bra opplegg på elverum med læringa på lakk. :)

142senja
04/06/11, 10:48
Så ingen fyller?:eek:

grunning du tenker på?

142senja
04/06/11, 10:56
men så er jo fyller så 90tals også da... siden du bruker det for å "gjemme" slipe ripene, blir nesten som sprøyte sparkel... da har du jo gjort dårlig arbeid med overganger og å bort slipe riper... klue er jo å få det så bra at slipe ripene ikke vises når du grunner. jeg og min far har gjort det på den måten siden vi begynte å han har gjort det i 20år, han sluttet me fyller for 15år siden, å har enda ikke fått en opplakkering grunnet dårlig grunn arbeid der disse ripene vises.. men finnes sikkert forsjellige måter å gjøre det på,

D.D.Wernberg
04/06/11, 17:18
men så er jo fyller så 90tals også da... siden du bruker det for å "gjemme" slipe ripene, blir nesten som sprøyte sparkel... da har du jo gjort dårlig arbeid med overganger og å bort slipe riper... klue er jo å få det så bra at slipe ripene ikke vises når du grunner. jeg og min far har gjort det på den måten siden vi begynte å han har gjort det i 20år, han sluttet me fyller for 15år siden, å har enda ikke fått en opplakkering grunnet dårlig grunn arbeid der disse ripene vises.. men finnes sikkert forsjellige måter å gjøre det på,

ja, men en fyller skal ikke bare dekke over dårlig grunnarbeid. Den har jo også i oppgave å gi basen riktig nyanse ved hjelp av gråtoneskalaen. Som ved flekking f.eks. Med mindre du kan tone en grunning da?:confused: Og på et stort verksted i dag har du vel egentlig ikke til tid til å slipe et skadested og få det 100% Så en gf er jo ikke fyfy..

D.D.Wernberg
04/06/11, 17:20
Hadde vært kult det. :) Kult å se hva dere driver med.

Kjenner en del som har gått der.. Selv så gikk jeg den lange veien med 5 år i bedrift før jeg fikk startet med fagbrevet. har drevet på i 8 år+ nå..
Driver med alt fra semi-trailere til småbiler.. :D
Vurderer å lage en tråd med de litt utenom det vanlige tingene vi driver med..

Høres ut som det er et bra opplegg på elverum med læringa på lakk. :)

Åjaa :) som hjelpearbeider? kanskje hørt litt om lærer'n å da? hehe:D artig med variert arbeid;)

prøve å få laga entråd når jeg får tid ;)

142senja
04/06/11, 18:37
ja, men en fyller skal ikke bare dekke over dårlig grunnarbeid. Den har jo også i oppgave å gi basen riktig nyanse ved hjelp av gråtoneskalaen. Som ved flekking f.eks. Med mindre du kan tone en grunning da?:confused: Og på et stort verksted i dag har du vel egentlig ikke til tid til å slipe et skadested og få det 100% Så en gf er jo ikke fyfy..

VIST det skal være toning så bruker jeg grunn farge, får opp på blande vekta vist det skal være underlags farge. må bare øve til man får det 100% på kort tid, men blir fort penger vist man må lakke på nytt flere ganger siden det ikke ble 100%...

men ser at jeg ikke gidder å diskutere dette siden det finnes garantert 200 forsjellige måter å gjøre dette på.. ser bare her hjemme, også i byen så er det helt forsjellige måter å gjøre ting på, da noe blir bra å noe vi aldri ville levert til kunde.

D.D.Wernberg
05/06/11, 10:26
Okei:D Nei, det er klart. Det finnes utallige måter, bare det holder så er det forskjovet godt nok ;)

buster83
06/06/11, 15:04
Åjaa :) som hjelpearbeider? kanskje hørt litt om lærer'n å da? hehe:D artig med variert arbeid;)

prøve å få laga entråd når jeg får tid ;)

Begynte som hjelpearbeider ja. Nå jobber jeg som billakkerer.

Hørt litt av hvert om lærer'n ja.. hehe..



Er mange måter å gjøre en jobb på, men om man skal gjøre det etter boka så bruker man en slipefyller over sparkel og utslipninger. Da helst med riktig gråtone så fargen dekker godt uten non-sanding (grunning).
Har du nye deler uten skader så legger du bare non-sanding og lakk.
Har du ei lakkert flate uten utslipninger eller sparkel så legger du bare lakken rett på.

Dessuten er fylleren med å lager en oppbygning så du imøtekommer bilprodusentens krav om materialtykkelse (my), da dette er for å forhindre rust..


Men nå har vi vel egt vandret ganske langt bort fra hva tråden egt dreide seg om... :p

D.D.Wernberg
06/06/11, 17:10
Begynte som hjelpearbeider ja. Nå jobber jeg som billakkerer.

Hørt litt av hvert om lærer'n ja.. hehe..



Er mange måter å gjøre en jobb på, men om man skal gjøre det etter boka så bruker man en slipefyller over sparkel og utslipninger. Da helst med riktig gråtone så fargen dekker godt uten non-sanding (grunning).
Har du nye deler uten skader så legger du bare non-sanding og lakk.
Har du ei lakkert flate uten utslipninger eller sparkel så legger du bare lakken rett på.

Dessuten er fylleren med å lager en oppbygning så du imøtekommer bilprodusentens krav om materialtykkelse (my), da dette er for å forhindre rust..


Men nå har vi vel egt vandret ganske langt bort fra hva tråden egt dreide seg om... :p

Hehe. Jaa, helt enig. Følg fabrikkantens anvisninger uten og "jukse" for mye ;)

jaa... beklager trådstarter:rolleyes: