PDA

Vis full versjon : Aircondition som ikke fungerer 1997 850



psyfoon
26/04/11, 19:40
Etter tips i en tidligere tråd angående fylling av gass på AC-anlegget, sjekket jeg trykket i fylleventilen på ac-anlegget. Det var skikkelig futt der, blåste godt ut av den. Men fortsatt ingen kjøling inne i bilen.

Nå er det 8 grader ute og jeg startet opp bilen og satte på maks kulde på begge sidene og vifta på maks. Fulgte med kompressoren i motorrommet og den starter og går ca.2sek, stopper i ca.15sek og slik går den i veldig korte intervall.

For ordens skyld så har bilen 2-sone aut.klimaanlegg. Ingen feilmeldinger på kontrollpanelet i form av blinkende lys.

Er det rett og slett for lite gass på slik at kompressoren kobler ut etter kort tid eller er det noe annet galt?



Takker for tips!

Slettmyr
26/04/11, 19:55
Ja kan rett og slett være lite gass på systemet, en liten service på anlegget skader som oftest ikke :)

Travellingman
11/06/11, 15:38
Nja, når utetemperaturen ute er bare 8 grader trenger jo ikke kompressoren slå inn særlig lenge for å oppretteholde innstilt temp.

Men hvordan gikk det her, fikk du sjekket opp hva som evt var galt?

Folkvord
11/06/11, 17:26
du må få lest ut feilkoder da, men visst det er litte gas så slår ikke kompresoren inn slik den skall, det kan hørest ut som det er nok trykk i systemmet, selv om det bare er 20gram og det skal vere 750gram visst eg ikke husker feil.
men vile fått tatt en service på det, er ikke feil med en service på det som slettmyr sier;-)

SnurrDass
12/06/11, 10:35
Hadde det samme problemet med min v70 for ca 2 år siden.
Vent til de er lit varmere og du er sikker på at den skal slå inn.
ta et en gjennstan å dytt på platen . Hvis den spretter inn så må du ta bort noen shims.

Ganske grei fix. Du kommer lettere til ved å ta av hjulet og innerskjerm. Tror det bare var en 10mm i der så var den av. Husker ikke avstanden som det skulle være der men det vet sikkert noen andre her.
Mål avstanden i cluchen først så du vet hvor mye du skal ta av. Så slipper du å settepå og ta det av 100 ganger.

Avstanden på min var tett opptil 1 cm. Da klarte ikke magneten å dra til seg motparten.

psyfoon
13/06/11, 20:13
Nja, når utetemperaturen ute er bare 8 grader trenger jo ikke kompressoren slå inn særlig lenge for å oppretteholde innstilt temp.

Men hvordan gikk det her, fikk du sjekket opp hva som evt var galt?

Jeg har ikke gjort noe med den enda, men skal ta en AC-service med påfylling av gass først og fremst. Hvis det ikke blir da, så kan det som det nevnes her være noe galt med clutchen på kompressoren. Men det enkleste og billigste først :-) Var iallefall litt trykk på anlegget så da tyder det kanskje ikke på lekkasje. Kommer tilbake med nytt innlegg når jeg har fått tatt servicen :-)