PDA

Vis full versjon : Strømtap pga alarm S60-01 [LØST]



GLTOslo
26/04/11, 18:11
Hei. Har en kollega som sliter med at bilen går tom for strøm. Lading, batteri og lign er i orden. AV og til gir bilen beskjed om at alarmen har vært utløst. Bilia leste ut feilkoder og mente det var strømtap på kursen til sikring nr 32, men fant foreløpig ikke ut hva årsaken er. Han fikk til råd å nappe ut sikring nr 32 når han parkerte, og da har den ikke gått tom. (men derimot fått en haug med feilkoder) Hittil har feilsøkingen hos Bilia kostet kr 3200 + mva

Aarnes fant ut at det lå blant annet inne feilkode på hornet til alarmen som ligger inne i forskjermen.

Noen her som har erfaring med lignende problemer? Tips?:confused:

cortinaterje
26/04/11, 18:24
Om jeg låser min V70 med nøkkelen så aktiveres ikke alarmen.

Han kan jo prøve om det er en løsning han kan leve med.

GLTOslo
26/04/11, 19:05
Om jeg låser min V70 med nøkkelen så aktiveres ikke alarmen.

Han kan jo prøve om det er en løsning han kan leve med.

Tror nok han vil ha det i orden. Det handler vel mer om tips om, eller erfaringer med lignende feil

gunnargt
26/04/11, 19:30
Er defekt batteri i hornet. Dette trekker da bilen tom for strøm. Må bytte hornet så tenker jeg feilen er borte :)

Har for øvrig er horn liggende ;)

GLTOslo
26/04/11, 19:35
Er defekt batteri i hornet. Dette trekker da bilen tom for strøm. Må bytte hornet så tenker jeg feilen er borte :)

Har for øvrig er horn liggende ;)

Aarnes snakket om det. Men er ikke det elementært for Bilia å sjekke? På den annen side hadde de bare brukt 1 1/2-2 timer på feilsøkning som nok ikke inkluderer annet enn sletting av feilkoder og surfing i VIDA.

Må man bytte hele hornet eller bare batteri?

gunnargt
26/04/11, 19:38
Jo de burde jo kjent til den feilen,er vanlig det når bilen blir noen år at hornet tar kvelden. Må bytte hele saken,får ikke batteri løst orginalt

HansM
26/04/11, 19:57
Hvor heldig er det å ta strømmen til CEM hele tiden mtp. feilkodene? Men er vel også naturlig at ting stopper opp når CEM mister strømmen? (kurs 32 - CEM + mer)

aarnes
26/04/11, 20:16
Korrekt HansM.
Det lå bøttevis med feilkoder der etter at sikring 32 var tatt ut, og hvis de anbefaller det på Bilia så skjønner jeg fort at de bruker to timer på ingen ting.

Uansett, gjorde litt feilsøking som VIDA foreslo, og alt fungerte som det skal.
Jeg mener også at det er batteriet som forårsaker problemene.
Vi fjernet alle feilkoder nå, og tok en tur med bilen, låste opp, låste igjen, utløste alarm etc , ingen feilkoder. så da får vi gi bilen litt tid ,så ser vi hva det koker ned i.

Hva skal du ha for hornet gunnar?

gunnargt
26/04/11, 20:30
Sendte melding til gltoslo om hornet. Eller skal du ha et selv også?

aarnes
26/04/11, 20:31
Ah okei. nei takk. tenkte bare han ikke hadde spurt deg om det :p han er ganske sløv til tider. men da er det greit :D

gunnargt
26/04/11, 20:32
Hehe,jada vi har kontroll så langt ;)

GLTOslo
02/05/11, 22:09
Her er en veldig bra worklog for bytte av sirene til alarm (defekt batteri eller modul)

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=11&t=17479

GLTOslo
09/05/11, 10:05
Tusen takk til GunnarGT. Ny sirene på plass, feilkoder borte og alarmen virker. Det ser ut som strømproblemene er borte.

Det var forøvrig en veldig rask og grei jobb - selv om Bilia mente det var "ganske mye jobb".