PDA

Vis full versjon : Automatvaxel oljetemp høg



locked
26/04/11, 00:25
Kor varm er egentlig oljen når det varselet dukkar opp i displayet?

aarnes
26/04/11, 07:53
VIDA sier dette:

Felkodsinformation

Villkor
Oljetemperaturgivaren ger styrenheten en signal som används bland annat till funktionerna temperaturstyrd lock-up, inkoppling av högtemperaturprogram m.m. Givaren har ett temperaturkänsligt motstånd med negativ temperaturkoefficient (NTC). Signalen (spänningen) minskar med ökande oljetemperatur. Om styrenheten får en signal från oljetemperaturgivaren som motsvarar en oljetemperatur högre än ca +150°C under ca 2 minuter, sätts felkod TCM-0042


Og for å utbedre :

För hög temperatur
Kontroll av ledningar och komponent
Felkoden har orsakats av att växellådan utsatts för mycket hård belastning och hög omgivningstemperatur. Det är därför viktigt att oljan byts ut och växellådans funktion provas.

Byt olja enligt Växellådsolja, byte .

locked
26/04/11, 10:14
Tusen takk :)

Har bestilt oljekjølar fra XC90, får ikkje til V70... Så får eg ta å få flusha kassen då. Køyrde berg og dalbane med biltralle i påska

locked
26/04/11, 22:24
Har du noken god ide på kor eg kan montere en giver for oljetemperaturen i automatkassen? Ideelt sett så skulle jo den stått i utløpet frå converteren men kor stor forskjell i temperaturen er det der kontra ex. i oljen som går ut til oljekjøleren?

aarnes
27/04/11, 11:15
Snakker du om en ekstra giver?
ser i monteringsanvisningen til XC90 at det ikke er noen ekstra giver som skal monteres...

locked
27/04/11, 14:01
eg snakka om en ettermarkedssak ja..