PDA

Vis full versjon : Risting i bil (tidligere drivaksel fra FCPGroton tråden)



aarnes
25/04/11, 19:29
Folkens,
ser at fcpgroton.com er godt omtalt - vurderer å bestille meg komplette drivakslinger derfra.

Det jeg lurer på :

Er dette komplett med alt jeg trenger for begge sider?

http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/16290/nm/Volvo_S60_Front_Left_Axle_Assembly_2001_2007_/category_id/103

http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/16291/nm/Volvo_S60_Front_Right_Axle_Assembly_2001_2007_FWD/category_id/103

Evt hva mer trenger jeg?
har ikke så ekstremt god peiling på det som skjer fra girkassa og ut til hjula..

Johannes
25/04/11, 20:36
Den linken med drivakslingen til venstre side er i allefall komplett slik du trenger å bytte den fra girboks og ut til hjul lager.
Var også denne jeg byttet på min V70.
Kjøpte min herfra jeg også.:)

Høyre side er sikkert også komplett slik du trenger den, men det skal jeg ikke påstå helt sikkert da jeg ikke trengte å bytte den siden..
Men ser vel ganske komplett ut den også.

aarnes
25/04/11, 20:39
Takk for raskt svar Johannes. Trenger vel mansjetter og.

gunnargt
25/04/11, 20:50
Er vel komplett aksel så du trenger vel ikke mansjetter,er vel bare å sette den nye på plass

Johannes
25/04/11, 20:51
Var med mansjetter på den komplette akslingen som jeg bestillte i allefall,så jeg trengte ikke noe annet enn det som var med i den pakken fra FCP.
Mansjetter og låse klammer til mansjettene var med.:):)

Edit: er som gunnargt skriver akslingen var komplett ,så det var bare å skru den dit som den lå i pakken.
trengte ikke å montere mansjetter selv, de sto på..

Mr. Crepsley
25/04/11, 20:55
Er greit å bytte tetteringer på girkassa samtidig som du bytter aksler. Er sikkert tett nå, men bruker å bli en lei tendens til å lekke etter du har hatt av og på.

Et par tetteringer koster ikke mange kronene og er enkle å bytte.

cortinaterje
25/04/11, 21:08
Er greit å bytte tetteringer på girkassa samtidig som du bytter aksler. Er sikkert tett nå, men bruker å bli en lei tendens til å lekke etter du har hatt av og på.

Et par tetteringer koster ikke mange kronene og er enkle å bytte.

Er det o-ringen på drivakselen du tenker på her?

Mr. Crepsley
25/04/11, 21:13
http://www.carparts.no/media/catalog/product/cache/1/small_image/160x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/6/4/646268_8.jpg

Slik kan de se ut(Merk: Illustrasjonsbilde), sitter i girkassen men er veldig enkel å bytte.

cortinaterje
25/04/11, 21:40
http://www.carparts.no/media/catalog/product/cache/1/small_image/160x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/6/4/646268_8.jpg

Slik kan de se ut(Merk: Illustrasjonsbilde), sitter i girkassen men er veldig enkel å bytte.

En simmer-ring som sitter i gearkassa altså. Du har nok rett i at det er tryggest å like godt bytte den når man først har dette fra hverandre.

aarnes
25/04/11, 21:50
Allright.
takk for alle svar.
skal ha en siste "konsultasjon" på bilen i morgen, blir å bestille fra de isåfall.

johannes: hvordan var det med toll og tull?

Johannes
26/04/11, 09:45
Hei!

Toll og tull var det ingen problemer med.
Allt var ordnet og greit da det kom med posten,delen ble til slutt kostende ca 1200 kr ferdig betalt og hentet på posten.

Sjakalen
26/04/11, 10:56
Spennende dette her og prisen er jo gull?

aarnes
26/04/11, 11:07
Jepp. prisen er helt gull. ser ut til at jeg må bestille meg etterpå

aarnes
27/04/11, 12:33
hm, siden dere anbefallerå bytte denne ringen også, kan noen fortelle meg hvilken av de som ligger på websiden her jeg skal bruke:

http://www.fcpgroton.com/category-exec/category_id/103/nm/Drivetrain_Parts/sub_top_menu_item/by_make-by_model-by_year/by_make/78/by_model/872/by_year/52

Bilen har manuellt gir...

Og et annet spørsmål:

Er denne drivakselen kun til automat? eller manuell og?
det er ganske relevant siden jeg nå har bestillt, og har manuell kasse...

aarnes
03/05/11, 11:26
OPP!
Noen som kan svare på siste spørsmålet mitt?

Ifg. FCPGroton var det samme på manuell og automat.

Edit:

Ifg VIDA er det forskjellige delenummer, men har forhørt meg med andre bilentusiaster og de skjønner ikke at det skal være forskjell på det.

cortinaterje
03/05/11, 13:19
Mener å ha lest en plass (tror det var Haynes samlede verker) at forskjellen er et balansehjul av gummi som er på V drivakselen til autgear.

Ser at akselen til fcp..... har dette hjulet mellom belgene. Regner med at det ikke gjør noe om også manuellgear kjører rundt med dette balansehjulet og at fcp..... derfor sier det er samme aksel.

tipper jeg.....

aarnes
03/05/11, 13:41
okai, takk for svar.
regner med at alt passer. og de sa jo at de solgte det til alle type biler, og ref websiden deres:

Fits:

ALL S60 01-07 FWD
ALL V70 01-07 FWD

Mr. Crepsley
03/05/11, 14:43
Kan jo også ta en telefon til Volvo, de kan nok svare deg rimelig fort. :)

aarnes
03/05/11, 14:44
Volvo sier bare "Kjøp originalt. alt annet er ræva/dårlig/passer ikke/ødelegger bil"

har som sagt sjekket i VIDA, men jeg prøver. regner med at det ikke kan ta noe skade. :p

Mr. Crepsley
03/05/11, 15:24
Hehe, regner med de fortsatt kan svare på om det er samme drivaksler på automat og manuell, men regner egentlig med det er det uansett.

aarnes
04/05/11, 20:54
Som jeg mistenkte.
Axelen passet IKKE, til tross for at FCPGroton bekreftet at den passet.

Forskjellen var på enden som skal inn i girkassa.
Selve akselen er for tykk . litt vanskelig å forklare, men se på bildene så forstår dere sikkert hva jeg mener.

Selve akselen på den nye var 7mm større i diameter helt ytterst, i tillegg til feil utforming iforhold til simring som sitter i girkassa.

Derfor:

1stk drivaksel for S60 og V70N MED automat og FWD selges billig!

http://raggaren.se/drivaksel/IMG_0523 (Medium).JPG

http://raggaren.se/drivaksel/IMG_0524 (Medium).JPG

http://raggaren.se/drivaksel/IMG_0525 (Medium).JPG

http://raggaren.se/drivaksel/IMG_0526 (Medium).JPG

http://raggaren.se/drivaksel/IMG_0527 (Medium).JPG

cortinaterje
04/05/11, 21:12
Innstikk i gearbox på den nye så ut til å ligne mer på det jeg nettopp tok ut på venstreside av V70'en min. D5 med turbo og automat.

aarnes
04/05/11, 21:32
Det er fordi du har automat. som den er lagd for. ikke manuell som jeg har.

cortinaterje
04/05/11, 21:43
Sikkert ikke vanskelig å bli kvitt til den prisen. Undersøkte pris på ny Venstre til min. kr.5350,-

Tør du å gamble videre er det en her:http://www.ipdusa.com/version.asp?strPageHistory=category&numSearchStartRecord=0&strParents=127,389&P_ID=3900&CAT_ID=389&V_ID=15908

Ser ut til å være lik din, odsen er bedre :)

aarnes
04/05/11, 21:51
Helt korrekt, men $129 (680kr) for akselen og $354 (1868kr) for frakt...

Mr. Crepsley
04/05/11, 23:42
Send en mail til IPD ang frakt, fraktkalkulatoren dems på siden har aldri vært kjent for å være snill.. de bruker å regne på nytt selv, å få frem et mye hyggeligere resultat..

Sjakalen
05/05/11, 05:42
Kjipt dette :( Da er min på vei som jeg nevnte pr. telefon. Synd jeg ikke ventet så jeg kunne tatt denne, men ble litt lei ristingen.

aarnes
05/05/11, 07:05
Send en mail til IPD ang frakt, fraktkalkulatoren dems på siden har aldri vært kjent for å være snill.. de bruker å regne på nytt selv, å få frem et mye hyggeligere resultat..

Takk for tipset.
Har sendt mail til de nå.
rart at FCP skal ha $125 og IPD $354 for eksakt samme del, vekt og sendingsmetode.


Kjipt dette :( Da er min på vei som jeg nevnte pr. telefon. Synd jeg ikke ventet så jeg kunne tatt denne, men ble litt lei ristingen.
Ja enig. men du fikk jo spørsmålet forrige uke om du skulle ha da ;)
Men regner med å få solgt denne ganske kjapt uansett.

Sjakalen
05/05/11, 11:19
Jau jau. Litt vanskelig å bestemme seg på sparket noen ganger :D

aarnes
09/05/11, 22:08
En liten oppdatering:

FCPGroton beklaget på det sterkeste at jeg hadde fått en del som ikke passet.
De kunne ikke skaffe korrekt del, men siden IPDUsa.com har, skulle de hente en fra de og sende til meg, selvfølgelig uten at jeg betaler noe ekstra. i tillegg beholder jeg den akselen jeg har nå. så da blir det win for min del.

godt at de er så serviceinnstillte!

Mr. Crepsley
09/05/11, 22:11
Det er jo fantastisk. Kudos!

aarnes
09/05/11, 22:11
kudos, stjerne, like, thanks, digg osv :p

Sjakalen
10/05/11, 11:06
Utrolig flott service :)

aarnes
10/05/11, 11:47
Venter i spenning nå, på at de skal komme seg på jobb i USA.

mister j
10/05/11, 22:22
Snart fredag den 13...
Har du planlagt noe som kan gå til H... da?

aarnes
11/05/11, 09:39
Girkassa feks. neida, nå er det nok snart...

aarnes
18/05/11, 07:47
Siste oppdatering:

Har nå fått refundert $177 fra FCPGroton.com
Noe som utgjorde prisen på selve drivakselen + halve frakten , siden jeg bestillte noe annet og.

Gikk forsåvidt smooth, men jeg måtte purre en del før det skjedde noe.

Har også fått bestillt ny korrekt aksel fra IPDusa, og der gikk det ganske greit hele veien.
Fikk mail igår om at han hadde sendt den for $130 som express, uten ekstra kostnad.
Det var jo greit nok. så da venter jeg i spenning på å få den nye hit.

mister j
18/05/11, 22:20
Men ikke kvitt den feile ennå?

aarnes
18/05/11, 22:29
Nei den ligger her ennå

aarnes
19/05/11, 09:02
Oppdatering;

Fikk akselen levert idag tidlig.

Imponerende må jeg si..

Sendt fra IPD USA 17 Mai kl 1922 Norsk tid
Ankommet Köln, Tyskland 18 Mai 2145
Fra Köln via Malmö med fly, og utlevert kl 0930 19Mai.

Steen
19/05/11, 10:10
Imponernede fraktid det ja! :)
Får bare håpe den passer :p

Sjakalen
19/05/11, 10:32
Da venter vi i spenning :)

aarnes
19/05/11, 14:31
Denne passer. gjør den ikke det så selger jeg bilen ;)
Blir bytta i ettermiddag, så da kommer det en oppdatering her ila kvelden.

Laupstad
23/05/11, 07:23
Forskjellen var på enden som skal inn i girkassa.
Selve akselen er for tykk . litt vanskelig å forklare, men se på bildene så forstår dere sikkert hva jeg mener.

Selve akselen på den nye var 7mm større i diameter helt ytterst, i tillegg til feil utforming iforhold til simring som sitter i girkassa.

Derfor:

1stk drivaksel for S60 og V70N MED automat og FWD selges billig!

Har du solgt denne?
Vet du om den vil den passe på V70 AWD Automat?

aarnes
23/05/11, 07:50
Hei
den passer til V70/S60 01-04 FWD med AUTOMAT.
vet ikke om den passer på AWD...
ikke solgt

Laupstad
23/05/11, 07:58
Hei
den passer til V70/S60 01-04 FWD med AUTOMAT.
vet ikke om den passer på AWD...
ikke solgt

Skal sjekke med Volvo, har en -00 AWD med automat.

Har en slik omtalt risting og en slags "klikkelyd", men kan ikke finne slakk i drivknute, men ser i forumet at det sansynligvis er det likevel..

andreas
23/05/11, 09:20
Skal sjekke med Volvo, har en -00 AWD med automat.

Har en slik omtalt risting og en slags "klikkelyd", men kan ikke finne slakk i drivknute, men ser i forumet at det sansynligvis er det likevel..

Kikk på denne evt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=21113

aarnes
06/06/11, 14:29
Forsetter denne tråden litt;
fikk tips igår om at det kan være hjullager BAK som forårsaker ristinga.
noen som har kjennskap til det?

YMK
05/10/11, 22:03
Vi hadde risting, og trodde at det kom fra foran, men hjulager bak var synderen.

aarnes
06/10/11, 06:56
mhm, det har jeg også hørt...

YMK
05/11/11, 11:12
Har bestilt og motatt fra FCP :)
Dette var for min del en trivelig handel.
Tok bare 8dager fra bestilling til levert Tromsø.
Og ifølge giroen fra UPS, så har de klart å spesifisere frakta riktig og :) Slik at mva ble riktig (kun for deler)
Men at de hadde en side for europeiske biler fikk man jo vite etter handel......

aarnes
05/11/11, 11:23
Godt å høre! Jeg hadde forsåvidt ikke problemer med selve forsendelsen, men retur var verre. mva ble riktig hos meg og.

den eurosiden er grei nok, men prisene er noe høyere der.

amcarduden
01/06/12, 13:32
Siste oppdatering:

Har nå fått refundert $177 fra FCPGroton.com
Noe som utgjorde prisen på selve drivakselen + halve frakten , siden jeg bestillte noe annet og.

Gikk forsåvidt smooth, men jeg måtte purre en del før det skjedde noe.

Har også fått bestillt ny korrekt aksel fra IPDusa, og der gikk det ganske greit hele veien.
Fikk mail igår om at han hadde sendt den for $130 som express, uten ekstra kostnad.
Det var jo greit nok. så da venter jeg i spenning på å få den nye hit.
Så det endte med at du måtte bestille selv ja.
Jeg har kikket på siden til ipd nå, og jeg finner ikke drivaksler til min som er en -01 V70 2,4T med manuelt gir. Finner drivaksler for manuell til vanlig 2,4 samt T5 som begge står listet med M56 kasse.Regner med at min også har M56...?

Ser at vparts har de ytre knutene, selv om jeg ikke finner ut helt hvilken av de som er riktig. Står at man må sjekke orig delenr, men det vet jo ikke jeg. http://www.vparts.se/v70/volvo-v70-2000-2007/reservdelar/drivlina.html

Gode erfaringer med EMPI drivaksler forresten, som jo både IPD og FCP forhandler? Er litt ymse å lese om de ser jeg......

aarnes
01/06/12, 13:36
Du skal ha den som er til T5, den er sterkere enn til 2.4 (uten turbo)
veldig viktig.

Uansett: nei er ikke fornøyd med EMPI. bestillte en til, direkte fra distributør i USA, og den var det produksjonsfeil på.
så EMPI er ikke det beste som er. er nok bedre å kjøpe en brukt, og overhale den, evt overhale din egen. ganske grei jobb sålenge kulene ikke er ødelagte.

64PV
01/06/12, 14:10
Uansett: nei er ikke fornøyd med EMPI. bestillte en til, direkte fra distributør i USA, og den var det produksjonsfeil på.
så EMPI er ikke det beste som er.

Den der kan jeg skrive under på. Kanskje litt off-topic, men her er min erfaring med EMPI:

Kjøpte to EMPI aksler til en Mitsubishi Pajero jeg har.
Handlet fra en delepusher i USA. De kostet ca det samme pr. stk. inkl frakt, som Mitsubishi skulle ha for EN mansjett her i landet....
Den på venstresiden av bilen fungerte fint.
Den på høyresiden hadde en indre drivknute som ikke flekset slik den skulle (produksjonsfeil), så den var ubrukelig.
Hjulet på bilen gikk ikke rundt, med mindre akslingen var HELT rett :eek:
Fikk ingen goodwill hos selger. Han kunne ta imot akslen og gi meg pengene tilbake, men jeg måtte dekke frakt selv.
Så det endte med at jeg tok sjangsen på å bestille en til... denne var enda værre enn den første.
Etter å ha sendt en sint mail til selger, demonterte jeg den ene akslingen og fant fort årsaken til at knutene ikke virket.
Kineserne hadde gjort en særdeles dårlig maskineringsjobb! Det var rett og slett for trangt innvendig til å få fullgod flexing.
Etter å ha brukt en halv dag med dremelen, og frest bort sveiser og maskineringskanter, fikk jeg akselen til å fungere skikkelig.

Orginal aksel øverst, EMPI nederst:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/88.jpg

Har hatt EMPI akslene på bilen nå i vinter. Bilen har stått mest i garasjen (kjørt kanskje 1000km på usaltet vei).
Akslene ser nå ut som en dunge rust... brune og fæle... og mansjettene er IKKE av samme kvalitet som de orginale. Spent på hvor lenge de holder.
Tror jeg går for orginalt hvis jeg skal bytte på Volvoen... :)

amcarduden
01/06/12, 14:26
Hmm ja, frister ikke akkurat å gå på EMPI nei. Problemet mitt er ikke at knutene er slitt, men på venstre siden er abs ringen røket. Lurer på om det kanskje kan gå an å få loddet eller sveiset den sammen på drivknuten igjen:cool:. Noen oppfinnsomme sjeler der ute som evnt har prøvd?

roarrr
07/06/12, 20:39
Var det venstre eller høyre du skulle selge ??