PDA

Vis full versjon : beste måten å vaske bilen i kulden?



SkjenneM
23/02/10, 00:04
kom med forslag om hvilke metoder som funker best når man skal vaske bil i kulden!

kermitt
23/02/10, 00:39
vask inne, tørk den inne og smør opp alle lister med silikon før man begynner på vasken.

ChrML
23/02/10, 06:41
Bare spyler av bilen uti kulda på nærmeste Selvvask jeg. Funker greit det, blir ren nok om vinteren. Gjør det så ofte som mulig pga salt.

henrik940
23/02/10, 06:43
Finn deg et oppvarma parkeringshus, også stikker du på nærmeste esso eller shell, tar maskinvask, og rett etter det. Kjør ned i parkhuset, og vær der til bilen er tørr :D

The Sven
23/02/10, 12:28
Er som regel alltid plussgrader i tunneller så kjører en litt fort i en tunnell er jo bilen tørr. Bakdelen er at det gjerne er mye støv der og hehe.

Har en muligheten til å vaske og tørke den inne så er det selvsagt det beste.

Bruker ofte å vaske bilen på innendørs selvvask og kjøre den inn på jobben til dagen etterpå.

Ola Hagen
23/02/10, 16:49
la bilen bli varm, kan stå på tomgang med fullt vifte med bare varme, det hjelper litt slik at karosseriet blir noe varm, slik at vannet ikke fryser med en gang, så du rekker å få kjørt litt eller så kan du skaffe deg en silikon skrape for å skrape bort overflødig vann :)

ChrML
23/02/10, 16:52
Er det skikkelig kaldt ute så har vannet på andre siden av bilen fryst innen du rekker å gå rundt bilen (20 blå osv..) :D. Lett å spyle av isen da, men fryser jo bare igjen :p.

Så driter igrunn i det om det er isbelagt rundt om på bilen om vinteren, vasker igrunn bare bilen for å få av saltet om vinteren, ikke for å stille den ut ;) :p. Isen er jo ekstra beskyttelse mot salt og steinsprut :D.

Ola Hagen
23/02/10, 17:04
Er det skikkelig kaldt ute så har vannet på andre siden av bilen fryst innen du rekker å gå rundt bilen (20 blå osv..) :D. Lett å spyle av isen da, men fryser jo bare igjen :p.

Så driter igrunn i det om det er isbelagt rundt om på bilen om vinteren, vasker igrunn bare bilen for å få av saltet om vinteren, ikke for å stille den ut ;) :p. Isen er jo ekstra beskyttelse mot salt og steinsprut :D.

joda, men fryser ikke sååå fort som en kaldt karosseri som en varm karosseri som har gått ei stund, bilen taper jo varme gjennom døråpninger, takluke, motorpanser, bakluke osv :)

henrik940
23/02/10, 17:25
Finnes ikke noe bedre enn maskinvask og underspyling på vintern :D

volvoRsport
23/02/10, 17:27
joda, men fryser ikke sååå fort som en kaldt karosseri som en varm karosseri som har gått ei stund

Skal litt til at karosseriet blir varmt selv om du har på varme inni bilen..

Volvo-Christian
23/02/10, 17:43
Finnes ikke noe bedre enn maskinvask og underspyling på vintern :D
Børstevask også for og være sikker eller? :P

Vasker bilen med svamp innendørs og lar den stå og tørke en liten stund, før jeg kjører en tur og får av noe vann, eventuelt setter den i et parkeringshus. Pleier som regel og la kupè varmeren stå på en stund for og få tørka ut av dørene litt. Smører silikon på alle lister før jeg begynner. Eneste jeg sliter med etter og ha vaska bilen er og få ned el rutene, så dem blir konsekvent ikke brukt om vinteren :)

ChrML
23/02/10, 17:53
Børstevask også for og være sikker eller? :P

Vasker bilen med svamp innendørs og lar den stå og tørke en liten stund, før jeg kjører en tur og får av noe vann, eventuelt setter den i et parkeringshus. Pleier som regel og la kupè varmeren stå på en stund for og få tørka ut av dørene litt. Smører silikon på alle lister før jeg begynner. Eneste jeg sliter med etter og ha vaska bilen er og få ned el rutene, så dem blir konsekvent ikke brukt om vinteren :)
El-vinduene går somregel fint sålenge skrapelista er i grei stand. Bare åpner og smeller igjen dørene jeg hvis elvinduene sitter fast, noe det hender de gjør ;).

Volvo-Christian
23/02/10, 18:00
El-vinduene går somregel fint sålenge skrapelista er i grei stand. Bare åpner og smeller igjen dørene jeg hvis elvinduene sitter fast, noe det hender de gjør ;).

Har soting og, så lurer på om det er den som gjør at dem henger igjen.

volvoRsport
23/02/10, 18:00
Børstevask også for og være sikker eller? :P


Vasker bilen med svamp

Svamp er ikke så veldig mye bedre det men :p

Volvo-Christian
23/02/10, 18:01
Svamp er ikke så veldig mye bedre det men :p

Bedre enn piasava :) bruker vått om sommern på volvoen..

henrik940
23/02/10, 18:52
Børstevask også for og være sikker eller? :P


Og problemet med det er? Har ikke sett noen skader ennå. Det er jo oppskrytt at de lager riper. bilen blir jo kraftig avspylt og skummet først.

ChrML
23/02/10, 18:59
Og problemet med det er? Har ikke sett noen skader ennå. Det er jo oppskrytt at de lager riper. bilen blir jo kraftig avspylt og skummet først.
Ikke så lett å se småriper i klarlakken på hvit bil. Værre med bilen min hvor alle små klarlakkriper synes og det blir klarlakkriper av børstevask. Over tid så blir lakken generellt sliten av det.

henrik940
23/02/10, 19:03
Jeg og Nico vaska klass ny XC60 i vaskehall, var ikke noe annet en fryd og gammen da. Var så flott atte.

Hvorfor er det så mye verre å ta børstevask istede for å veive rundt med svamp over lenger tid? Børstene er jo myke som babyrumper.

volvoRsport
23/02/10, 19:11
Hvorfor er det så mye verre å ta børstevask istede for å veive rundt med svamp over lenger tid? Børstene er jo myke som babyrumper.

Da har du ikke sett biler som jevnlig er vasket i børstevask (eller bare et par ganger for den del), ser ut som et helvete...Svampvask er ikke akkurat skånsomt det heller, blir mye fine swirls av det.

ChrML
23/02/10, 19:11
Jeg og Nico vaska klass ny XC60 i vaskehall, var ikke noe annet en fryd og gammen da. Var så flott atte.

Hvorfor er det så mye verre å ta børstevask istede for å veive rundt med svamp over lenger tid? Børstene er jo myke som babyrumper.
Svamp er også generellt fyfy, hvertfall de dårlige typene som Biltema.

I autohallene så er det ikke bare børstene, men også kjemikaliene de bruker som er rimelig sterke for lakk. Og all poleringsvoks lagt på for hånd før blir borte.

Selv om børstene er myke så ligger det alltid et tynt lag med drit og forurensinger igjen i lakken etter spyling og skumming som børstene trøkker inn i lakken og skreller av rimelig brutalt. Etter nok turer i vaskehallen og nok bittesmå riper så vil lakken bli generellt matt og "dårlig" og lett suge til seg drit.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=147409

Foretrekker å bare spyle av om vinteren jeg og heller ta noen håndvasker etter boka når sommeren kommer :).

TeamBørnOut
23/02/10, 19:37
spyle på med diesel og så en sterk steaming... event bruke en myk svamp full av diesel først :D mitt vintertips... går med en del diesel men blir rent å pent... om det er bra for lakken vet jeg ikke. men ser pent ut :D

jonass
23/02/10, 19:39
har også hørt at parafin skal funke bra, men har ikke testa

TeamBørnOut
23/02/10, 20:02
parafin er bedre en diesel igjen. men har kun diesel her på gården så går mest i det :P

Volvo-Christian
23/02/10, 21:47
Vaske med svamp er såklart ikke ideelt, men prøver og ta det før den blir så alt for møkkete. Børstevask skal aldri noen av bilene mine innom! Blir en del vaskeriper da ja, helt klart. Værste jeg ser er når oslo-pappan kjører inn i vaskeautomaten med bil til gjerne 1 mill, og ikke tar seg jobben med og vaske selv.. "Riste på hue"

Ola Hagen
23/02/10, 22:49
Er ikke den forvasken i selvvasken på statoil, blanding av diesel eller parafin kjemikalie egentlig? men må jo spyles av etterpå med vann så da kan jo kanskje fryse litt att..

jonass
23/02/10, 22:51
er det ikke noen form for avfetting da?

TeamBørnOut
23/02/10, 22:57
Vaske med svamp er såklart ikke ideelt, men prøver og ta det før den blir så alt for møkkete. Børstevask skal aldri noen av bilene mine innom! Blir en del vaskeriper da ja, helt klart. Værste jeg ser er når oslo-pappan kjører inn i vaskeautomaten med bil til gjerne 1 mill, og ikke tar seg jobben med og vaske selv.. "Riste på hue"
Kan vaske mange år i automat før man ser lakken er herpa.. og da kan man bare polere litt så blir den bedre en ny..
bedre å gjøre dette 2ganger i uka en å håndvaske en gang i uka. maskinvask med underspyling er jo fantastisk mot bilen. er deilig å skru på biler som dette har blitt gjort på ofte. billigere for eiern også :)

Volvo-Christian
23/02/10, 23:04
Kan vaske mange år i automat før man ser lakken er herpa.. og da kan man bare polere litt så blir den bedre en ny..
bedre å gjøre dette 2ganger i uka en å håndvaske en gang i uka. maskinvask med underspyling er jo fantastisk mot bilen. er deilig å skru på biler som dette har blitt gjort på ofte. billigere for eiern også :)

Trur nok du får resultater litt før det har gått 2 år gitt.. Såklart blir det mere møkk i børstene i en automat enn i en svamp som blir brukt 1 gang, på 1 bil. Tenk hvor mange biler som er innom automaten da, og hvor mange Møkkete biler som er innom der, gjørne, sand osv. Underspyler bilen på selvvaskannlegg jeg, så er ikke bare i automat det går ann.

TeamBørnOut
23/02/10, 23:06
ikke vært møkk i børstene på de automatene jeg har vært med å bytta ut. tilhører vell fortiden.. ofte børsteløse vasker nå også...

henrik940
23/02/10, 23:07
Trur nok du får resultater litt før det har gått 2 år gitt.. Såklart blir det mere møkk i børstene i en automat enn i en svamp som blir brukt 1 gang, på 1 bil. Tenk hvor mange biler som er innom automaten da, og hvor mange Møkkete biler som er innom der, gjørne, sand osv. Underspyler bilen på selvvaskannlegg jeg, så er ikke bare i automat det går ann.

Bilene blir jo kjempespyla, det samme med børstene etter bruk og.

TeamBørnOut
23/02/10, 23:10
yes.. Men det er sikkert forskjell på vaskeautomater på store steder og ikke små steder med 10år gammle automater :)

Volvo-Christian
23/02/10, 23:16
Er nok stor forskjell på automatene ja.. Og børsteløse er jo ålreite, men blir vel ikke like reint ofte.

Torra
24/02/10, 00:09
Var jo en tråd her av typen "før og etter lakkrens" av en taxi, og der kan man klart se hvor slitt lakken er. Selv etter få år, men nå vaskes vel taxier veldig ofte med børster også :p

Får gratis vask med underspyling på jobben, desverre har vi ikke børsteløs vask. Men driter egentlig i det, vasker den ofte! :)

volvoRsport
24/02/10, 14:28
Var jo en tråd her av typen "før og etter lakkrens" av en taxi, og der kan man klart se hvor slitt lakken er. Selv etter få år, men nå vaskes vel taxier veldig ofte med børster også :p

Man ser stor forskjell kun etter èn gang i børstevask, blir masse horisontale striper bortover siden.

Torra
24/02/10, 15:30
Kan godt hende, men nå er bilen min ikke noe klarlakkmonster heller da:p

common
24/02/10, 17:44
http://www.detailersclub.no/artikler/guide/46-guide-bilpleie-for-dummies-20

Les og bli frelst... Dette er den eneste riktige måten og vaske en bil på for og unngå skader i lakken......

End of story........:)

TeamBørnOut
24/02/10, 17:53
I denne kulden så ville den vannbøtta vært greit ubruklig etter en stund :P

Torra
24/02/10, 17:59
Nemlig :p

ChrML
24/02/10, 18:06
I denne kulden så ville den vannbøtta vært greit ubruklig etter en stund :P
Hvem detailer en bil ute i kulda nå anyways? :p Har man ikke noe sted å stå så spyler man bare av bilen på en selvvask et par ganger i uken pga salta veier og tar en skikkelig runde på det der til våren ;).

TeamBørnOut
24/02/10, 18:14
var det jeg mente :) eller maskin...
Om sommern så kan man jo seff gjøre det skikkelig :)

Ola Hagen
24/02/10, 18:44
jeg må vel tilstå at jeg brukte maskin vask to eller tre ganger da lappen kom i boks... :rolleyes:

Men det var en ting som maskin vasken var så dårlig på, som også foreldra har merka og det er at maskinvasken ikke rengjør skikkelig på sida under dørlista, pluss øverst på bakruta, hvis bilen har v70 look takvinge.. Men kan jo utviklinga har forbedret seg sia da :)

Bruker nå som oftest stange bilvask siden det er flere utenlandske som jobber med å vaske biler for hånd inni hallen der, er vel 170 eller 180 for inn- og utvendig vask hvis jeg husker rett..

iDuddits
25/02/10, 21:08
Hvis det ikke er alt for mange blå ute så pleier jeg å ta en skikkelig vask som om det skulle være sommer. Det innebærer 2x 18 liters bøtter med Ullmitt og kvalitetsåpe (beregnet til bil) og grundig avspyling med høytrykksspyler inkludert underspyling.
Om det er for mange blå så bruker jeg et vaskeanlegg med port der jeg tar med meg bøttene og vasker den skikkelig der, og tørker nøye med mikrofiberhåndkler, spesielt rundt lister og dører. Til slutt smører jeg opp med silikon.

The Sven
25/02/10, 21:35
Lett å gjøre seg populær på å håndvaske bilen i selvvaskeanlegg :) Jeg bruker gjerne å gjøre det selv, men sto og venta på en dust her om dagen med en tidlig Saab 9-3 eller noe. Han fylte luft i dekk og rydda bilen innvendig og alt mulig annet drit i selvvask-hallen. Så skulle han tørke hele bilen med en NAL etterpå. Da ble jeg forholdsvis irritert...

iDuddits
25/02/10, 21:41
Hehe, kjenner igjen den :)
Derfor jeg pleier å vaske bilen min såpass sent at de fleste enten har lagt seg eller iallefall tenker på å legge seg :)

Øyvind G
25/02/10, 21:55
jeg vasker også i innendørs selvvask og tørker med microfiberklut, men jeg har aldri trengt og bruke silicon på dørlister. triks og blåse litt med trykkluft i låssylinderen på døra da.

Kenneth D
25/02/10, 22:34
Må nok innrømme at jeg bruker å kjøre inn bilen i børsteløs vaskehall om vinteren ivertfall. Er ikke noe selvvask i nærheten og skal jeg kjøre ditt er jo bilen like møkkete etter på så da bruker jeg den vaskehallen nedi gata her så er den like ren når jeg parkeren den i garasjen etterpå. Men på sommerstid vaske jeg den for hånd.

iDuddits
26/02/10, 00:13
Merker iallefall at det kan bli litt trøbbel med min S40N hvis den ikke blir tørket skikkelig i dørene, men nå er ikke det noe problem da det inngår i vasken nå :)

todleif
26/02/10, 16:39
Her er fremgangsmåten eg bruker når bilen blir vaska på vinteren
http://www.detailersclub.no/forum/topic/4785-vintervask-ved-minusgrader/

SandemRacing
28/02/10, 01:35
gjør som taxi-sjåførene gjør..

de vasker bilen, åpner alle dørene så vannet fryser på listene, så slenger de igjen dørere så er vannet på listene fryst og detter av. også lønner det seg vel med låseolje i låsene:p

da slipper man hvertfall igjenfryste dører:p

rogern
28/02/10, 13:25
men hva er det ultimate vaskeprogrammet da? ikke børster, ikke svamper. hvordan får man av møkka da. man må vel somregel fysisk røre noe av møkka for og løsne den? er ikke altid den skal spyles elegant av.
silikon på listene hva er det for?

TeamBørnOut
28/02/10, 13:37
silikon er for å holde listene vedlike. da setter de seg ikke fast etc

henrik940
28/02/10, 13:57
men hva er det ultimate vaskeprogrammet da? ikke børster, ikke svamper. hvordan får man av møkka da. man må vel somregel fysisk røre noe av møkka for og løsne den? er ikke altid den skal spyles elegant av.
silikon på listene hva er det for?

Laser eller noe :p Haha

volvoRsport
28/02/10, 14:44
men hva er det ultimate vaskeprogrammet da? ikke børster, ikke svamper. hvordan får man av møkka da. man må vel somregel fysisk røre noe av møkka for og løsne den? er ikke altid den skal spyles elegant av.
silikon på listene hva er det for?

Vaskehanske/Wash Mitt eller Wash Pad i mikrofiber/chenille/ull etc.

ChrML
28/02/10, 21:10
Kommer litt an på åssen farge du har på lakken, men min ser ikke skitten ut hvis jeg bare spyler den av om vinteren uten å røre den. Så blir det heller en skikkelig vaske/polerings- runde på vårparten.

Dørene pleier faktisk ikke å fryse igjen så ille eller, hender man må dra litt ekstra om morgenen, men går fint opp. Ikke så ofte jeg har silikon på listene :p.

jonass
06/03/10, 17:25
Vaska bilen med parafin nå nettopp, og den ser jo strøken ut

boman
06/03/10, 20:41
Ved travbanen på åssiden/drammen er det en fin innendørs vaskehall med underspyling! vasker 1 gang i uka minst for å få vekk saltet! Deilig og varmt og vaske selvom det er 20 blå ute ;)