Vis full versjon : Bensinmålaren viser heilt feil, kva er gale?
Eg har eit problem med 242en min, og ville sett stor pris på nåken gode råd om korleis eg skal løysa det.
Det gjeld bensinmålaren, den viser altfor mykje. Når eg fyller full tank viser den litt meir enn fullt (77-modell med gamle typen dashbord), No på fredag, trur eg det var, var nåla komt ned til det raude feltet, eg tenkte at eg sikkert hadde nåken liter gjen, men plutseleg stoppa bilen, og var tom for bensin. Me fekk fylt på litt motorsagbensin og kom oss til bensinstasjonen, og fylte 15 liter, då viste målaren plutseleg halv tank. Viss det er nåken som har ein ide om kva feilen kan vera, og korleis eg kan ordna det, blir eg veldig glad.
Takk for alle svar!
Er det ingen som har vore borti liknande? Det hadde spart meg for mykje arbeid å fått eit råd om hen eg skal leita etter feilen, om det er mest sannsynleg at den ligg i dashbordet, bensintanken eller ein an plass.
på mine 240'er så viser den "altid feil"første halvdel kan jeg kansje kjøre 30mil og andre halvdel kan jeg kjøre 15 mil cirka tenker da på nåla
hørtes det kjent ut?
Dette er vel det som er normalt. Har vel enda tilgode og se en 240 der tankmåleren viser rett. Null ut trippteller når du fyller så har du en viss peiling hvor mye som er igjen:)
Dette er vel det som er normalt. Har vel enda tilgode og se en 240 der tankmåleren viser rett. Null ut trippteller når du fyller så har du en viss peiling hvor mye som er igjen:)
dette jeg gjør hver gang;)
dette har jeg også tilgode;)
So det er ikkje so uvanleg also? Problemet mitt då er vel at triptellaren ikkje er heilt påliteleg, av og til går den og av og til ikkje. Men det må eg prøva å få ordna før eg kjører alt for mykje.
Hadde samme problem på min 240. Det du må gjøre er å skifte spenningsstabilisatoren som sitter bak på instrumentpanelet bak bensin- og temperatur måleren. Er en liten dings med tre "føtter" som du bare napper ut og skifter. Koster vel ca 300,- på Volvo tror jeg ;)
Takk! dEt skal eg gjera! Er den lik på gamle og nye typen dashbord?
Takk! dEt skal eg gjera! Er den lik på gamle og nye typen dashbord?
Det vet jeg ikke, men høyst sannsynlig er det nok det ja. Min er jo tross alt en "82 modell. Denne stabilisatoren er laget for å gi nøyaktig 10V til disse to målerene, når den begynner å bli slitt og gammel er det lett for at den gir mer en dette.
Den må sikkert spesialbestilles fra Genuine Classic Parts i Sverige regner jeg med, men det ordner jo f.eks Bilia for deg. ;)
Eg får ta ein telefon til Volvoforhandlaren i byn ein dag og spøra dei om den passar so eg er sikker, men takk for veldig god hjelp!
Jeg har det inntrykk at de fleste målerne viser riktig fra full tank til halvtank, men under der er det veldig ymse.. Min og de fleste andres er i alle fall sånn at når jeg kommer litt under halv tank, og kjører på svingete vei viser måleren mye rart, ettersom bensinen "slenger rundt" i tanken. Bare kjør til du er litt under halv tank, og ta en lang brå høyresving, så vil du se at måleren plutselig viser mellom 3/4 og full tank :p
Målerene er veldig ustabile fra bil til bil! Har samma opplegget som Dagge91 selv.. Viser kan kjøre rundt en 30-40 mil på første halvdel av tanken, så ca 15 til så er den nede på rød. Eneste er at da har ejg ca 15 liter igjen, står i håndboka at det skal være 7 da! Aldri prøvd å se hvor langt ned den går, noe som du har da! Men etter mye kjøring lærer du deg sånn ca hvor mye du ahr igjen på tanken. Du glemmer aldri nå at du har lite igjen når den nærmere seg rødt ;)
Veldig kjekt å få høyralitt om andre sine erfaringar her. Takk skal dåke ha.
Bjørn Erik Hagen
08/05/11, 19:20
På min gamle 82 model så gikk ikke flotøren som sitter på tank armaturet riktig. Retta opp flotør armen så "målte" den litt nøyere hvertfall..
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.