Logg inn

Vis full versjon : Til dere som vasker bil i vaskemaskinen på bensinstasjonen!

Martin.S
24/04/11, 16:32
Kom over denne linken på dcn.no og tenkte jeg skulle dele den med dere som vasker bilen i vaskemaskin på bensinstasjonene. De skal ha det til at maskinene er blitt veldig skånsome og fine.
Selv vasker jeg kun for hånd, uten unntak. Alle, uansett interesse har sett disse runde vaskeripene på en bil. Det er resultatet av feil teknikk.

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=195721

Detter er ikke i norge, men det er ikke noe bedre her.

Tom K
24/04/11, 16:40
det finnes like mange meninger om bilvask som det finnes bileiere, alle vaskemetoder lager riper, det gjelder å polere og vaske skånsomt

Martin.S
24/04/11, 16:48
det finnes like mange meninger om bilvask som det finnes bileiere, alle vaskemetoder lager riper, det gjelder å polere og vaske skånsomt

Det gjelder å vedlikeholde og vokse lakken ofte og å bruke riktig vasketeknikk for å minske ripe mengden. Men ja alle metoder lager riper.

De fleste oppegående skjønner at dette er det verste.

Tom K
24/04/11, 19:38
Det verste er vel disse jallavaskehallene som bruker samme svampen på ørten biler og som ikke spyler bilen før de begynner med svampen

jacobsen
24/04/11, 21:21
"The Following 25 Users Say Thank You to Divine For This Useful Post"

25 thanks var noe annet enn det som er vanlig på vccn :p

Øygard
25/04/11, 18:59
Eg ser de skriv om "riktig vasketeknikk", kan nåken forklara kva som er "riktig vasketeknikk"?

Martin.S
25/04/11, 20:23
Eg ser de skriv om "riktig vasketeknikk", kan nåken forklara kva som er "riktig vasketeknikk"?

Ta en titt her:

http://www.detailersclub.no/index.html/_/guider/bilpleie-for-dummies-2-r14

Mr. Crepsley
25/04/11, 20:51
Er det sånn og forstå at lakkrens = rubbing?

Er rimelig dummie når det kommer til bilpleie.

Har nylakket bil nå, som jeg gjerne vil holde ved like.

Flott guide, men forsto ikke alt. :)

volvoRsport
25/04/11, 21:04
Er det sånn og forstå at lakkrens = rubbing?

Det er det samme ja.

Mr. Crepsley
25/04/11, 21:08
Så det er grundig vask, tørk, clay, rubbing, poler og voks i den rekkefølgen?

Du gjør vel dette rimelig ofte, har du ei liste til produkter man trenger, og i hvilket trinn?

Martin.S
25/04/11, 21:46

Du gjør vel dette rimelig ofte, har du ei liste til produkter man trenger, og i hvilket trinn?

Det stemmer. Hva du vil bruke av produkter kommer ann på hvor mye penger du vil bruke, hvor mye erfaring du har (forsto det som det var i start fasen) og hva slags resultat du kan slå deg til ro med. Som du sier så er bilen din nylakka. Og mest sannsynelig ganske bra i lakken ennå. Så da ville jeg gitt den et par lag sealer og en god voks.

Ved innkjøp av poleringsmidler kommer det ann på om du vil polere for hånd, med en DA-maskin eller en roterende type. Om du tar deg tid til å lese litt i nybegynner tråden på www.dcn.no så kommer du til å forstå dette mye bedre.

volvoRsport
25/04/11, 21:48

Det er riktig rekkefølge. Kommer ann på om det er for hånd eller maskin du skal gjøre det, jeg bruker utelukkende maskin.
Men sånn generellt:
Prewash - avfetting/felgrens og evnt. skum
Vask - bøtte med Grit Guard, gjerne en ekstra for skylling, vaskehanske/svamp/"grout sponge" etc., såpe.
Tørk - Tørkehåndkle i mikrofiber
Claying - Clay + claylube/quick detailer/utblandet såpe/rennende vann
Rubbing/lakkrens - compound (grov polish) og cutting pad (grov poleringspute, skum eller ull)
Polering - bruker en finishing/fin polish og en polishing/finishing pad for å fjerne evnt. hologrammer fra forrige steg og for å få opp glansen
LSP: Voks eller forsegling for beskyttelse

Dette er veldig grovt forklart, og det tilkommer også ting som mirkofiberkluter, maskeringstape, wipe down osv.

Mr. Crepsley
25/04/11, 21:48
Det skal jeg gjøre, tusen takk for god info :)

Den er nylakka ja, så rubbing etc er vel strengt talt ikke nødvendig, ser bare for meg voks er alt jeg trenger?

Martin.S
25/04/11, 21:53
Det skal jeg gjøre, tusen takk for god info :)

Den er nylakka ja, så rubbing etc er vel strengt talt ikke nødvendig, ser bare for meg voks er alt jeg trenger?

Om du ikke ser noe skavanker, kan du godt legge på voks. Det lønner seg uansett. For ennå mere beskyttelse er jeg tilhenger av å bruke sealer før voks. Som denne:
http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&products_id=60

Mr. Crepsley
25/04/11, 21:58
Har fått noen tynne riper i klarlakken på tanklokket, så tenkte å prøve å rubbe dette. Er det noe spesielt jeg bør tenke på?

Edit: Sealern kan vel ikke legges på for hånd? Ikke som jeg forsto vertfall..

volvoRsport
25/04/11, 22:00

Den kan legges for hånd, evnt. med eksentermaskin/DA.

Martin.S
25/04/11, 22:04
Har fått noen tynne riper i klarlakken på tanklokket, så tenkte å prøve å rubbe dette. Er det noe spesielt jeg bør tenke på?

Om du vil ha de helt vekk, må du gå på med roterende maskin. Det er første bud. Men det er viktig å trene litt med denne maskinen før du går i gang. Her er det muligheter til å svi lakken. Pass deg spesielt for lakkert plast.
Eller man kan bruke en DA-maskin og middel med grovt cut. Du vil nok klare deg med det også, om det ikke er for ille.

Så om du synes det virker avansert med roterende maskin. Kan du kjøpe deg en DA-maskin og foreksempel:

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=MEG-G220

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=MEG-M8301

Det er uansett som natt og dag i forhold til å polere for hånd!

Mr. Crepsley
25/04/11, 22:10
Har aldri polert en bil i hele mitt liv, så er ikke helt sikker på om det er så lurt å gå rett på DA?

Er ikke noe lakkert plast på bilen, så bør vel ikke bli noen problemer der.

For se an på økonomien fremover om man ikke for kjøpt seg noen vidundermidler til bilen. Det er meguiars som er the shit altså her?

jacobsen
25/04/11, 22:22
Har aldri polert en bil i hele mitt liv, så er ikke helt sikker på om det er så lurt å gå rett på DA?

Er ikke noe lakkert plast på bilen, så bør vel ikke bli noen problemer der.

For se an på økonomien fremover om man ikke for kjøpt seg noen vidundermidler til bilen. Det er meguiars som er the shit altså her?

Faren til en kompis som har jobba hos Maskinagentur i maaange år skryter godt av Meguiars hvertfall. noen som veit hvor dette selges?

Christian
25/04/11, 22:29
BilXtra fører Meguiars.

volvoRsport
26/04/11, 16:04

Det er meguiars som er the shit altså her?

Klarer ikke gjøre noe skade med en eksentermaskin/DA, så det er rimelig idiotsikkert. Meguiars er ok det, men det finnes også andre gode merker som 3M, Scholl, Menzerna etc., selv foretrekker jeg 3M.

Faren til en kompis som har jobba hos Maskinagentur i maaange år skryter godt av Meguiars hvertfall. noen som veit hvor dette selges?

Meguiars, spesiellt proff serien er drøyt priset i Norge forhold til andre land, så du sparer mye på å handle fra UK eller USA.

Øygard
26/04/11, 16:32
Ta en titt her:

http://www.detailersclub.no/index.html/_/guider/bilpleie-for-dummies-2-r14

Takk!