PDA

Vis full versjon : Mistet kjørelys



ToHoR
23/04/11, 13:34
Har mistet kjørelyset på min volvo 940

Har fortsatt tåkelys, parklys osv men ingen livstegn på kjørelysene

s4nd3r
23/04/11, 19:50
første eg ville skjekka, er sikkringer...
så villa eg skjekka joringa. den som er på karoseriet, bak venstre forrlykt på skjermen.

Svirre
23/04/11, 21:55
1. Sjekk sikringer
2. Mål spenning i kontakta MED pæra tilkoblet
3. Sjekk kontaktene bak på hovedlysbryteren (tror denne er synderen)
4. Mål deg fram på kontaktene for å se om det kan være et evt. brudd


Dette ville jeg ha prøvd. Kan godt sjekke kontakta bak på bryteren med en gang for jeg tror det er den som er gåen her :)

Alexk1
24/04/11, 03:29
hadde samme problem på gamle 745en min.. da var det rett og slett bare å rikke litt i relêet så kom det.. prøv det :)

Svirre
24/04/11, 09:44
hadde samme problem på gamle 745en min.. da var det rett og slett bare å rikke litt i relêet så kom det.. prøv det :)

Det kan det også være med nærmere ettertanke. Hadde helt glømt den :p

Alexk1
25/04/11, 01:16
er sånn typisk ting som enn ikke tenker på ! :P

HelgeS
25/04/11, 10:05
hadde samme problem på gamle 745en min.. da var det rett og slett bare å rikke litt i relêet så kom det.. prøv det :)

Stemmer! :) Er som regel relëe som er synderen i slike saker, men utroooli lett og glemme når du står der og feilsøker :P

ToHoR
25/04/11, 15:55
På hovedbryteren:
- Når bryteren sto på 0 så funka alt som det skulle
- Midten så fikk jeg park lys
- Det er når den står på fullt lys eller da når bryteren står på høyre det er ingenting som funker.


- Har sjekket sikringer, der så alt greit ut.

- Prøvde å rikke i releet litt men skjedde ikke så mye der heller

Målte på releet så vi får konstant størm med det virker som om vi ikke har noe styringstrøm

boman
25/04/11, 21:02
Da høres det ut som at bryteren din er ødelagt..
Men funker ikke lyshornet ditt når lysbryteren står til høyre?

Svirre
25/04/11, 22:23
Da høres det ut som at bryteren din er ødelagt..
Men funker ikke lyshornet ditt når lysbryteren står til høyre?

Om lyshornet fungerer så er det bryteren, og hvis det ikke fungerer så er det reléet? Tenker vi likt da?

kermitt
25/04/11, 23:01
var det ikke 900 at det var noe som ble brent sunt når brytern sto på 0 med tenninga på?

boman
26/04/11, 05:22
Om lyshornet fungerer så er det bryteren, og hvis det ikke fungerer så er det reléet? Tenker vi likt da?

Ja tror det. Tror ihvertfall lyshornet funker når lysbryteren også er kobla ifra, altså også om lysbryteren er ødelagt ;)


var det ikke 900 at det var noe som ble brent sunt når brytern sto på 0 med tenninga på?
Jo, på sikring 25 (tror det er 25), med det eneste som skjer da er at lyset ikke funker når bryteren står på null, ellers funker alt som det skal. ;)

ToHoR
21/05/11, 11:55
Lyshornet/fjernlys fungerer ikke, prøvde med en bryter som vi hadde liggende men hjalp ikke.

Er det da releet som må byttes?

boman
21/05/11, 12:01
Ja, det kan høres sånn ut. Klikker det i noe rele når du drar i fjernlys spaken (blinker med fjernlysa)?

ToHoR
21/05/11, 12:41
Ja, men Fjernlyset forsvinner i det jeg slipper spaken igjen

boman
21/05/11, 12:49
Lyshornet/fjernlys fungerer ikke, prøvde med en bryter som vi hadde liggende men hjalp ikke.

Er det da releet som må byttes?


Ja, men Fjernlyset forsvinner i det jeg slipper spaken igjen
Lyser fjernlyset når du holder spaken inne, eller ikke? Eller lyser det når du har lysbryteren på hakk tre (på) og bare dytter engang i spaken?

edit: jeg tenkte litt feil, jeg trodde det var fjernlyset ditt som du hadde mista, men fjernlyset ditt funker som det skal eller?

ToHoR
21/05/11, 13:12
Fjernlyset virker hvis jeg holder inne spaken, men i det jeg slipper den så forsvinner det.

Kan det bare være en jordingsfeil?

Når bryteren står på hakket til høyre nærmest rattet er det ikke lys

ToHoR
01/06/11, 17:39
På O funker alt som det skal også lyshorn

På park funker alt som det skal

På fulltlys så virket ingenting, bortsett fra lyshorn som virker

Beklager forrviringene, har ikke så mye peiling på dette.

Un4Given
01/06/11, 23:09
Prøv å åpne releet som styrer lysene, så ser du om noen av loddingene ser dårlige ut. Det ser du ved at det ser ut som om det er sprekk i loddingen.
Jeg hadde problemer med at fjernlysene ikke hang seg opp, og det viste seg å være noen dårlige loddinger på printkortet. Gikk over alle loddingene med loddebolt, og nå virker alt som bare rakker'n.

ToHoR
03/06/11, 18:07
Er det releet som er merket "K"(Headlight) som du tenker på?

Un4Given
04/06/11, 02:06
Er ikke sikker på om det er et eget rele til nærlysene på 940. På min bil (960) var det et dobbelrele merket A og E som var synderen. Men det var jo fjernlysene. Er ikke sikker på om det er like releer på 940 og 960 heller.
Men det er det sikkert noen andre som kan svare på.

R.G
04/06/11, 16:31
Er ikke sikker på om det er et eget rele til nærlysene på 940. På min bil (960) var det et dobbelrele merket A og E som var synderen. Men det var jo fjernlysene. Er ikke sikker på om det er like releer på 940 og 960 heller.
Men det er det sikkert noen andre som kan svare på.

ikke samme rele på 940 som på 760/960. 940 bruker normal lite rele. ikke dobbel sak

ToHoR
17/06/11, 11:32
Dette problemet begynner å irritere meg nå.....:mad:


Har sett i Haynes boka til 940 der hovedlysreleet er merket som 137 noen som vet hvor dette er?

I starten var det snakk om joringa er det en mulighet?


Takk for svar

Un4Given
17/06/11, 12:08
På 960 min står bla lysreleet på høyre side av midtkonsollen, bak askebegeret på en måte. Du må ned med sparkepanelet på passasjersida for å komme til der.

Svirre
17/06/11, 12:17
Skal sitte et relébrett bakafor sikringsboksen igjen.


På 960 min står bla lysreleet på høyre side av midtkonsollen, bak askebegeret på en måte. Du må ned med sparkepanelet på passasjersida for å komme til der.

Er ikke samme plassering i 960 som i 940 mener jeg å huske.

ToHoR
19/06/11, 14:01
Hvordan er rele og bryter iforhold til 740?

Hadde et lignede problem på en 740