PDA

Vis full versjon : V50 - spørsmål om dekkdimensjon og sporing



peder
23/04/11, 07:50
Hei, jeg er ny bruker av forumet og håper noen kan hjelpe meg med følgende spørsmål: Jeg kjøpte i høst en V50 04-modell 2.4 bensin. Med sommerdekkene (225/45-17) trakk bilen ubehagelig mye til begge sider. Med vinterdekkene (205/55-16) ble problemet borte, og bilen var en drøm å kjøre.

Sommerdekkene er veldig slitt og skal uansett byttes. Spørsmålet er om sporingen skyldes a) dekkdimensjonen/bredden, b) at dekkene er nesten utslitt eller c) en kombinasjon av a og b? Bør jeg kjøpe nye felger og gå ned på dekkdimensjon, eller vil et bytte til helt nye dekk på gammel sommerfelg eliminere sporingen?

Petter
23/04/11, 08:13
Problemet med sporing er en kombinasjon av for breie dekk, og noe slittasje.

Gå ned til 205/50 17 som er org dim på 17", og den vil bli nye bedre å kjøre.

peder
24/04/11, 08:01
Tusen takk for raskt svar!:)

Med fare for å avsløre min totale uvitenhet - ut fra ditt svar ble jeg usikker på en ting til: Vil dekk med dimensjon 205/50-17 passe på min gamle volvofelg, eller blir den gamle felgen bli for brei?

Mr-Piano
24/04/11, 18:24
Problemet med sporing er en kombinasjon av for breie dekk, og noe slittasje.

Gå ned til 205/50 17 som er org dim på 17", og den vil bli nye bedre å kjøre.

...glem for all del ikke at type dekk spiller MEGET stor rolle for nevnte problem. Jeg hadde samme dekk dim på min S60 2004 mod. Denne var ikke særlig å kjøre med Goodyear dekk (Eagle F1). Etter at jeg byttet til Nexen dekk, ble problemet mindre. Da jeg tilslutt byttet til Continental Contisport var problemet nesten løst (disse dekkene er "runde" på skuldrene, og sporer derfor mindre). Sammen med en justering av hjulstilling var bilen som ny.
Men klart, smalere dim er en quickfix, men samtidig en nedgradering av de mer sportslige egenskapene.
Er du ikke så opptatt av slikt, er det bare å justere ned dim.

Uansett, lykke til.