PDA

Vis full versjon : Bil subber ned i dekket.



Jan Olav
21/04/11, 09:16
Hei.

Volvo 855 2.0turbo 1996 mod.
Eg fikk noen 16" felger av en kamerat av meg som solgte bilen sin før han gikk i militæret. På dekkene som står på er 205,55,16.
Når eg svinger i litt skarpe svinger med litt fart så subber bilen i dekket på venstre siden fremme (har ikke fått testet ved høyre sving). Hadde 15" på før og da var dette ikke et problem. Hører den tydlige skrape lyden... Dekket er jevnt med hjulbuen omtrent, men eg trodde ikke det skulle være noe problem med 16" dekk på bilen?!

Noen som har en kur til meg?

de_icer
21/04/11, 09:23
Hvis det er originalfelger med ET43 burde de absolutt ikke subbe (det er standarddimensjon på feks 850 Turbo/T5), men disse bilene har vel ikke all verdens marginer på hjulene.

Sjekk hva ET på hjulene er, det bør være i nærheten av 43. Har du et høyere tall bygger de "for langt" inn, har du et lavere tall bygger de "for langt" ut. i hermetegn fordi du har litt margin innover og ofte en del margin utover. Men det finnes vel noe svingutslagsbegrensing du kan montere også, men det kan noen av forhjulstrekkfolkene her utrede..

SnurrDass
21/04/11, 15:47
Hadde det samme problemer på min.
Problemet var biltema broren forrang som ikke hadde riktig på den stoppe flaten som er på den.
Det resulterte i at man fikk lagt over litt lengre enn man skulle så dubba den i inneskjermen.

Jan Olav
22/09/12, 19:50
Men det finnes vel noe svingutslagsbegrensing du kan montere også, men det kan noen av forhjulstrekkfolkene her utrede..

Er en gammel tråd dette her, men eg tenkte på å få satt på den felgene igjen da bilen ser mye bedre ut. Finnes det noe svingutslagsbegrensing som går ann å montere??

Setter stor pris på alle svar :)

G.Jensen
22/09/12, 20:29
Kan bruke utslagsbegrensere fra Volvo C70 som har delenummer: 8614258.

Ser sånn ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/2866.jpg

Jan Olav
22/09/12, 21:19
Skal ta å undersøke det litt nærmere. Takker så mye for tipset :)

Bare fortsett med råd og tips visst dere skulle vite noe mere.

OlavS.
23/09/12, 10:04
om du bruker de styreutslagsbegrenserne bra c70, så kommer du til å angre fra dag en. makan til ræææva sving da gitt. har jo problemer med å takle litt trange kryss etter veien! MEN, det subber IKKE! så det funker jo, til sin mening.

Refinement!
23/09/12, 16:49
Sett heller på riktige dekk dim 205/50-16 som er originallevert på disse bilene. C70 utslagsbegrensere er som over her nevnt fullstendig ubrukelige å kjøre med.

OlavS.
23/09/12, 17:05
Sett heller på riktige dekk dim 205/50-16 som er originallevert på disse bilene. C70 utslagsbegrensere er som over her nevnt fullstendig ubrukelige å kjøre med.
jepp
jeg blir håna av kompiser til stadighet, over den rævva svingradiusen på T5'en. så har ikke annet valg enn å kjøre fra dem, for å hente inn noe av respekten igjen:P
MEN OT: kjøp deg riktige dekk du. det er alltid det beste!

Jan Olav
24/09/12, 13:58
Hmmm. Ser ut for at eg venter til våren med å handle inn nye dekk. Eg trenger den svingradiusen som er og visst det blir så gale som dere beskriver så er ikke det aktuelt. Takker for tipsene, setter virkelig pris på det :)

Edit: Eg ser forresten at det er noen som har brukt spacere for å løse problemet, kan det være en rimeligere løsning å gå?

850GLTsilver
25/09/12, 18:39
Hmmm. Ser ut for at eg venter til våren med å handle inn nye dekk. Eg trenger den svingradiusen som er og visst det blir så gale som dere beskriver så er ikke det aktuelt. Takker for tipsene, setter virkelig pris på det :)

Edit: Eg ser forresten at det er noen som har brukt spacere for å løse problemet, kan det være en rimeligere løsning å gå?

Igjen: Hva er ET på de felgene du har?
Er denne lavere enn 43, så vil spacere lage mere problemer.
Er den høyere enn 43, så vil spacer på det antall millimeter som differansen er på være en billig måte å fikse problemet på.
MEN husk dekkdimensjonen, disse bilene liker rett og slett ikke for breie dekk. (MAKS 215 i grunn, noe bredere på biler nyere enn 98)

mrstfu
25/09/12, 21:20
skulle tru at han har lavere ET, ettersom dekka etter sigende ligger jevnt med skjermen.

Sagen
03/10/12, 10:40
Testa styrebegrensere til C70 da jeg fikk subbing med 225/45/17. Som det sies, svingradiusen ble meget dårlig!! Målte meg frem, og lagde egne styrebegrensere av flattjern (som tilfeldig hadde den tykkelsen jeg var på jakt etter). Husker ikke eksakt innpress på Comet felgene..

mrstfu
03/10/12, 12:01
er Comet til 850/x70?

Isåfall er innpressen 43.

Sagen
05/10/12, 06:29
Innpress på 43 høres riktig ut.. Felgene satt origonalt på en C70 før jeg kjøpte de.

mrstfu
05/10/12, 07:50
om de satt ORIGINALT på en C70, altså fra fabrikk, er innpresset garantert 43, OM det er snakk om første generasjon C70, altså mellom 1997 - 2005. Etter det har vel C70 samme innpress som resten, altså 49.

Burde uansett stå stemplet på innsiden av en av eikene, eller lignende.

Espen Hveding Nordgård
06/10/12, 06:16
Jeg bruker C70 utslagsbegrenserne og synes ikke det er så ille som folk skal ha det til... merker det om jeg skal snu på trange plasser eller parkere litt kontete, gjerne med henger. ellers funker det supert!