PDA

Vis full versjon : Skraping borte. Har igjen risting i 1700 rpm [LØST]



Sjakalen
20/04/11, 19:36
Kommer og går dette. Blitt værre i sted før det ga seg litt igjen. Vibrasjoner er stort sett der hele tiden.

Symptomer:
Dyp during fra høyre hjul i venstre sving som forplanter seg i karrosseri
Risting i bilen og rattet. Særlig under aks.
Nytt i dag: Når dette stod på kom det også små knekk/knepp fra høyre hjul foran når jeg akset.
Bilen er litt "over hele veien".
Ved lett aks i 1500-1800 rpm så rister det mer og mer i rattet inntil jeg gir på eller slipper.

Jeg har nye hjullagre og relativt nye bærebruer og styreledd.

Kan dette være drivknute?

aarnes
20/04/11, 20:33
Kanskje du har samme problem som meg?
aner jeg hva det er ? NEI
men mistenker denne herlige ytre drivknuta

Sjakalen
20/04/11, 20:43
Kanskje du har samme problem som meg?
aner jeg hva det er ? NEI
men mistenker denne herlige ytre drivknuta

Lurer på den selv. Mekaniker mente han hørte noe fra drivknuten men avfeide dette med at jeg var pirkete. Problemet er at det ikke var der når han prøvekjørte men kommer og går. Ille i sted. :confused:

Noen måte å sjekke på uten å demontere alt eller kjøpe nytt da?

Tom K
21/04/11, 11:11
Kan også være hjullager hvis dette ikke er montert riktig

Sjakalen
21/04/11, 12:09
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=16305&sid=1a40ff273618369800bee783ddcf37e4

Interessant kanskje?

aarnes
22/04/11, 09:21
Trailerparts.no har både indre og ytre som løs del. Ca 900kr stk
Lurer på det samme, men burde være en mulighet for å sjekke om det er slitt før msn bytter de.

Sjakalen
22/04/11, 18:52
Trailerparts.no har både indre og ytre som løs del. Ca 900kr stk
Lurer på det samme, men burde være en mulighet for å sjekke om det er slitt før msn bytter de.

Takk takk. I dag har jeg ikke hatt noe som helst. Bedre å kjøre enn på lenge uten at jeg fikk kjørt noe motorvei. X-files hele greia. :eek:

aarnes
23/04/11, 10:06
vet åssen det er. akkurat samme på min. plutselig er det helt borte. rare greier...
Men det er nok som du skriver, at du ikke fikk kjørt på motorvei. er som regel da det kommer.

Sjakalen
25/05/11, 06:13
Og da kom det snikende igjen opp til i dag hvor det er ekstremt ille. Det romler og durer som pokker på høyre side ved gasspådrag og enda mer i venstresving. Gasspådrag i venstresving får det til å høres ut som jeg kjører på en forferdelig dårlig lagt brostein.

Nå har jeg jo byttet hele drivakselen.

Hva pokker skal jeg se etter nå?

GMV
25/05/11, 07:58
Jeg tipper på hjullager. Det er ikke alltid like lett å kjenne om disse er gårn på en FWD bil eller på aksler med trekk på. Dvs. du behøver ikke å kjenne slakke i det ved å bevege på hjulet.

Sjakalen
25/05/11, 08:28
Jeg tipper på hjullager. Det er ikke alltid like lett å kjenne om disse er gårn på en FWD bil eller på aksler med trekk på. Dvs. du behøver ikke å kjenne slakke i det ved å bevege på hjulet.

Takk for svar, men hvorfor har dette sammenheng med gasspådrag? Det synes jeg er rart. Og i tillegg så er det periodefeil. Det kan være bra i flere dager.

Sjakalen
25/05/11, 08:56
Henter to av de øverste i ettermiddag på Bilia. Per Turbo var ikke på jobb så da ble det Bilia Lier som hadde disse på lager. Merkelig at man har disse på lager. Må være et problem :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2772.jpg

Sjakalen
25/05/11, 10:32
Jeg hadde tenkt å få av de gamle i ettermiddag men har ikke momentnøkkel. Hvordan går det? Til helsike? Skal være 50nm + 120 grader eller.no?

aarnes
25/05/11, 11:17
Drit i moment.
bare skru til så det sitter. :)

Sjakalen
25/05/11, 11:40
Fattern hadde nøkkel så jeg må bare ha moment styrken. Ellers skrur jeg det til helvete fast ja :)

Her er bulletin'en:
TNN77-08-2004-03-25 Title: Front Axle Ping Noise
When performing garage shifts (Drive to Reverse / Reverse to Drive), the hub axle interface may make a ping type noise. This noise may also be heard while cruising and changing from acceleration to deceleration. Note: For those who have had no luck with the metal adhesive fix should request the axle bolt specified in the XC90�s TNN77- 09.

Sjakalen
25/05/11, 19:19
Da var boltene byttet. Axle Ping eller regelrett klakk var en saga blott. Det var i alle fall helt konge. :)

Fant ingen feil med noe som helst foran der på høyre side annet enn at hjulet er helt slitt flatt på ytterkant. Her er det feil hjulstilling igjen. Kan dette komme av kun hjullagerbytte? Ellers ingen ulyder etterpå, men kommer vel i morgen på motorvei :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2818.jpg

aarnes
26/05/11, 07:40
Hjullager lager sjelden slitasje.
Stort sett endeledd som gjør det, eller feil hjulstilling.
du BURDE ta en forstillingskontroll!

Sjakalen
26/05/11, 07:50
Hjullager lager sjelden slitasje.
Stort sett endeledd som gjør det, eller feil hjulstilling.
du BURDE ta en forstillingskontroll!

Ok. Mere utgifter :D

a|ex
27/05/11, 17:21
Hjullager lager sjelden slitasje.
Stort sett endeledd som gjør det, eller feil hjulstilling.
du BURDE ta en forstillingskontroll!

Hvordan kan endeleddende medføre feil dekkslitasje hvis hjulstillingen er riktig?

Sjakalen
27/05/11, 17:26
Forstillingskontroll bestilt og gjennomføres tirsdag.

aarnes
27/05/11, 17:44
Hvordan kan endeleddende medføre feil dekkslitasje hvis hjulstillingen er riktig?

Hvem har sagt at hjulstillingen er riktig?
Såklart - hvis det er 0 slitasje i endeledd og hjulene er på det grønne så vil jo såklart ikke endeledd slite dekk.

a|ex
27/05/11, 17:55
Hvem har sagt at hjulstillingen er riktig?
Såklart - hvis det er 0 slitasje i endeledd og hjulene er på det grønne så vil jo såklart ikke endeledd slite dekk.

Nei det var det jeg regnet med :)

Sjakalen
11/08/11, 08:26
Kan jo dra denne opp igjen. Har hatt hjulstillingskontroll og de mente da den gikk rett etter dette.

Rattet ble stående litt til venstre etter kontrollen og bilen drar fortsatt litt til høyre. Når man bremser prøver bilen først å dra litt til høyre for så å rette seg opp når man bremser litt mer. Rattet retter seg også da. Her er det noe rart. Kjøpte nye dekk og felger også.

Ser av kontrollen at de har brukt 2002 V70 AWD skjema. Dette må vel bli feil?

Skal inn igjen dit 19/8 for kontrollmåling.

During i sving er borte etter alt som er gjort. Fortsatt vibrasjon mellom 1500-1800 rpm. Her tror jeg at jeg skal begynne med motorfester snart.

aarnes
11/08/11, 13:25
Min erfaring er at motorfester IKKE lager vibrasjoner i rattet. (Etter å ha byttet de)
Flere som sier at disse bilene er svært følsomme for alt annet enn originale hjul...
du sa du hadde kjøpt nye dekk og felger;
datostempling på dekkene, og merke?

Sjakalen
11/08/11, 13:56
Min erfaring er at motorfester IKKE lager vibrasjoner i rattet. (Etter å ha byttet de)
Flere som sier at disse bilene er svært følsomme for alt annet enn originale hjul...
du sa du hadde kjøpt nye dekk og felger;
datostempling på dekkene, og merke?

Det er ingen endring etter å ha kjøpt nye dekk og felger. Fortsatt "opp og ned vibrasjoner", særlig på bestemte turtall 1500-2000. Du ser det på ratt og dash.

Men jeg skal for morros skyld sjekke datostempling. Merke: Nexen N3000.

aarnes
11/08/11, 13:59
merket på dekkene i seg selv sier vel sitt :p

Sjakalen
11/08/11, 20:20
merket på dekkene i seg selv sier vel sitt :p

Så du mener disse er totalt i ubalanse og gjør at bilen rister i kun 1700 RPM? Artigkaren. :cool:

Kan legge til at når gassen slippes kommer det en rumlelyd igjennom hele bilen på et bestemt turtallsområde på vei ned til tomgang.

OleIdole
11/08/11, 20:55
Koster deg snart mindre å kjøpe ny bil stakkars :) Håper du finner ut av det..

Sjakalen
12/08/11, 06:04
Koster deg snart mindre å kjøpe ny bil stakkars :) Håper du finner ut av det..

Ja det har blitt mer enn en hobby dette dessverre. :) Har nok måttet påkoste den en del, men det gjorde jaggu meg firmaet jeg kjøpte bilen av også. De håpet å slippe å se meg igjen før service etter siste garantitur. Heh

Kan ikke være så mye igjen nå? :D

Robert H.
12/08/11, 08:27
Så du mener disse er totalt i ubalanse og gjør at bilen rister i kun 1700 RPM? Artigkaren. :cool:

Kan legge til at når gassen slippes kommer det en rumlelyd igjennom hele bilen på et bestemt turtallsområde på vei ned til tomgang.

Det er ikke eksosanlegget som ligger borti en eller annen plass da?

Sjakalen
12/08/11, 08:30
Det er ikke eksosanlegget som ligger borti en eller annen plass da?

Takk for tips. Skal sjekke det etter hvert også. Akkurat nå bruker jeg ikke bilen noe særlig og orker ikke bruke tid på den. Første som skal gjøres er hjulstillingskontroll igjen neste fredag etter reklamasjonen på dette.

Sjakalen
26/08/11, 18:45
Tilsynelatende løst ved å bytte øvre motorfeste som var helt på tur. Byttet også servo olja, men regner med motorfestet gjorde susen i seg selv.