PDA

Vis full versjon : klima lever sitt eget liv....



SnurrDass
20/04/11, 16:53
hadde service på bilen forrige uke.

jeg måtte ut med luftmasse måleren for jwg bytta rotor og fordelerlokk kanler og plugger.

skulle teste om bilen gikk etter at jeg monterte det etter på men da fikk jeg motor feil for jeg glemte å sette på luftmassemåleren.
jeg re satt den ved å koble av batteri og leghe pluss og minus mot hverandre.
etter dette så har ikke viftemotoren gåt noe fort. ac slår ikke inn. lux måleren se ut til å fungere ea vifta går litt fortere nå sola står på den. setter vifta på max men ingenting skjer.
noe forslag?

Stig
20/04/11, 17:01
Pluss og minus mot hverandre???

SnurrDass
20/04/11, 17:38
Pluss og minus mot hverandre???

batteri klemmene.
lader ut evntuelle kondensatorer og gkennværende spenning.

850GLTsilver
20/04/11, 20:48
Ingen god ide å gjøre. Resetter intet.

ola normann
21/04/11, 12:11
Les av feilkoder først.

SnurrDass
21/04/11, 15:41
Motor lampa forsvant den og bilen gikk straks bedre...
Men lurer på hva som har skjedd med wc. Den skal vel ikke oppføre seg slik.
Noen som har en avleser rund østfold da?

SnurrDass
03/05/11, 17:34
ci-121
ci 221

hva er det for noe. feikoder jeg har lest ut.

850freak
03/05/11, 18:35
For det første, hva slags bil snakker vi om her ? type modell osv.

Det du prater om å tappe kondensatore osv. ved å ta pluss og minus intill hverandre kan skade mere enn det gjør nytte. det skal man aldri gjøre, Det er en del fin komponenter som ikke tåler slikt. og du skal heller ikke tappe noe som helst, det er ikke noe å tappe som kan gjøre ting bedre, har du en feil i systemet så har du en feil og den feilen må fikses på men ikke på den måten.

Etter hva du sier så kan det virke ut som du har brent ett eller annet.

her er svarene på feilkodene dine.

CI-121 .......................... ECT Signal/Signal Faulty(Signal Feil) en av årsakene til at den har sluttet å virke er kortsluttning.

CI-221 ........................ Speed Signal/Signal Absent (signal fraværende) en av årsakene til at den har sluttet å virke er kortsluttning.

og bruke metoden du brukte er nok til forårsake disse feilene.

legger også ved en pdf link som du kan ta en titt på http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/InstrumentPanel.pdf

SnurrDass
03/05/11, 20:34
v70 97 2.0t

beklager hvis det dukkermye skrive feil. sitter på tlf å taster

850freak
03/05/11, 20:56
v70 97 2.0t

beklager hvis det dukkermye skrive feil. sitter på tlf å taster

skrivefeil kan vi leve med så slapp av :)

SnurrDass
03/05/11, 21:38
Ci-121
sier at motor varme sensorene er deffekt.
at feimeldingen blir gennerert hvis temp er over 150 eller under -50
motor temp instrumentene viser normalt.
ETC sensor hvor sitter den?

ci-221
viser hastighet feil. da ville man dæ feil i kjørekomputeren ved gjennomsnitt fart og det der. men det har jeg ikke. speedo ville vist for lite fart eller ingen ting.
fungerer fint på min bil.

litt vanskelig å repparere.noe som er i orden.

noe forslag 850freak?

SnurrDass
03/05/11, 21:41
hvordan har Ci-121 og ci-221 innvirkning på klima'n?

ola normann
03/05/11, 22:10
ci-121 er da feilmelding på tempføleren på motoren (sitter under termostaten).
Det går analogt signal (variabel like spenning, utifra motstanden på tempføleren) fra den til motorens ecu. Fra motorens ecu går signalet (digitalt signal, pulser) til instrument og klima.

Og siden instrumentet funker så vil jeg virkelig tro at tempføleren er i orden, men signalet blir borte mellom forgreningen før instrument og klima kontrollen.

Klimakontrollen trenger motorens temperatur bla til viftehastighet ved oppvarming av kupe (står knotten til auto så går ikke viften fort før motoren begynner å ble varm)

850freak
04/05/11, 22:35
Jeg har tatt dette fra Vida:

38: CI-121 Engine coolant temperature (ECT) sensor signal
Print

Diagnostic trouble code (DTC) information

Condition
Diagnostic trouble code (DTC) CI-121 is stored if the combined instrument panel receives a signal from the engine control module (ECM) which corresponds to a temperature lower than -45 °C (low frequency) or higher than +150 °C (high frequency).
Possible source
Note! An accessory immobilizer with separate plastic key can cause diagnostic trouble code (DTC) CI-121 if the ignition is switched on before the immobilizer has been deactivated. This type of diagnostic trouble code (DTC) is not included in fault-tracing.
Short-circuit to battery voltage in signal cable
Short-circuit to ground in signal cable.
Open-circuit in signal cable
Fault in ignition/fuel injection system.
Large contact resistance.
loose connections

Fault symptom[s]
The engine coolant temperature (ECT) gauge constantly displays lowest temperature.
Start fault-tracing with Faulty signal.:Faulty signal. .


Tror nesten du må feilsøke skikkeligt for å finne den nøyaktige feilen, det er mye som spiller inn som du ser.


Dette er også tatt i fra Vida :


38: CI-221 Vehicle speed signal
Print

Diagnostic trouble code (DTC) information

Condition
The combined instrument panel registers no vehicle speed signal (input signal) when the engine speed (RPM) signal exceeds 1500 rpm for at least one minute at the same time as the engine coolant temperature (ECT) is over 50 °C.
Possible source
open-circuit in signal cable
Large contact resistance.
Fault in ABS system.
High idling speed, eg > 1500 rpm.
Short-circuit to ground in signal cable.
Short-circuit to supply voltage in the signal cable.

Fault symptom[s]
Speedometer reading too small or no reading.
Diagnostic trouble code (DTC) is stored in engine management system.
In cars with ECC, blower fan speed does not drop with increasing speed.
In cars equipped with a trip computer, incorrect values for average speed, average fuel consumption, actual fuel consumption and trip computer trip odometer are displayed.
Cruise control stops working and a diagnostic trouble code (DTC) is stored.
Start fault-tracing with Signal missing.:Signal missing. .

Og les igjennom Pdf filen jeg la til ovenfor ang. instrumentet osv.

Er nesten umuligt å finne den nøyaktige feilen uten å feilsøke på det eller resette systemet.

Aartun
05/05/11, 10:18
Om du skal lade ut kondensatorer så legg ei lyspære eller en liten motstand mellom polene for å lade kontrolert ut.
en kortslutning kan skape spenningepeaker som fint kan ta knekken på elektronikk, tips til neste gang :)

850freak
05/05/11, 18:00
Trenger ikke det heller, er aldri å anbefale, de kondensatorne lader seg selv ut ved å ta av polene og vente. invister i en scanner :)

SnurrDass
05/05/11, 23:01
Speedon viser riktig, temp på motor viser riktig.
klima går ikke.
Setter den i auto. Vifta starter ikke. Ah slår ikke inn. Verken liv i full varme eller på den kaldeste innstillingen. I manuell på full guffen skjer det heller ikke noe.

Det hender jeg hører noe i vifteguset når jeg kjører, og når sterk lys kommer på lux måleren. Men det er ikke mye fart i vifta vi snakker om her.

Så virker ut som om klima ikke vet at motoren går.

SnurrDass
05/05/11, 23:07
Sletta feilkodene når jeg var koblet til.
Og de kom ikke tilbake med en gang helle.

Leste igjennom pdf greia men symptomene stemmer ikke.
ci-121 sier at motoren skulle vist for lav tempi men dette er ikke tilfellet.

Ci-221 sier at kjøre koputeren og spedon skulle ikke fungere. Men det gjør det.

Kan værfar en feil som har ligget der en stund.
Lenge siden sist jeg har vert inne med en leser.

SnurrDass
11/05/11, 16:11
Fikk tak i en annen avleser.
den sa ecc135,ecc414 og ecc411

SnurrDass
12/05/11, 20:55
Noen som vet hva de kodene betyr?

SnurrDass
13/05/11, 21:19
ECC-135 Engine coolant temperature (ECT) signal missing - check cables, replace if needed
ECC-411 Blower fan motor power unit, faulty signal - check for obstructions?
ECC-414 Fan motor pass comp temp sensor, faulty signal

hvor sitter sensoren til ECC 135 og 414 beskriver?

SnurrDass
13/05/11, 21:36
http://translate.google.com/translate?hl=no&sl=pl&tl=no&u=http%3A%2F%2Fvolvoforum.pl%2Ftopics16%2Fs80-nie-dziala-panel-klimy-po-wymianie-akumulatora-vt4771%2C15.htm
han her fra polen hadde litt samme problem. men løste det ved å koble fra batt og på igjen.
har prøvd dette på min men fungerte ikke.

ola normann
13/05/11, 21:39
ecc-135 - er tempføleren til motoren (sitter under termostaten) som nevnt tidligere i tråden
ecc-414 - jeg har bare funnet 1 tempføler til kupeen i bilen min, den sitter bak det lille gitteret til høyere for knappen for varmetrådene (om det er flere tempfølere vet jeg ikke)

850GLTsilver
13/05/11, 22:10
Er litt typisk disse ECC-enhetene det.
Lager maerkelige feilkoder som høyst sannsynligvis slett ikke stemmer.

Ville åpnet enheten og fått en elektronikk-kyndig til å sjekke loddinger og slikt i den.
Var som nevnt snakk om at det er en motstand der inne som lager masse trøbbel.
Vet ikke hvilken det var snakk om, men dette fikk jeg altså vite fra Bilia på Skedsmo da jeg selv hadde trøbbel med min ECC. Jeg fikk forøvrig feilkoder på girkassa(!) noe som gjorde at de skiftet kasse tre ganger før de endelig hørte på meg og fikk skiftet den ECCn.

SnurrDass
13/05/11, 22:33
er det noenm temp føler på pass. siden? det må jo være det siden jeg har 2 sone ECC.
prøvde å få ut enhenten i dæsjbordet men vet ikke hvordan jeg får den ut.

Noen som har en tegning eller noe på demontering av dette?

ola normann
14/05/11, 18:47
I Haynes boka står det ingenting om noen andre tempfølere en den som sitter ved bryterne.

Demontering av denne: den skal tas ut fra baksiden, man skal klemme sammen to "ører" og vri templøeren da skal den løsne (sikker samme patent som pærer, bortsett fra "ørene").
man må sikker ta av/ut med brytere, ecc boks og/eller de øvre luftekanalene for å komme til.

vovlo
14/05/11, 21:08
Du har ikke sjekket om viftemotoren er defekt? Hadde noen lignende symptomer da min viftemotor fikk slitte lagre. Kan sjekkes iallefall. Er mulig jeg er helt på villspor, men jeg selv trodde det var noe seriøst galt med ECC'en da dette skjedde. Lykke til.

850GLTsilver
14/05/11, 22:52
er det noenm temp føler på pass. siden? det må jo være det siden jeg har 2 sone ECC.
prøvde å få ut enhenten i dæsjbordet men vet ikke hvordan jeg får den ut.

Noen som har en tegning eller noe på demontering av dette?

Sitter tempfølere bak håndtakene i taket både på fører og passasjerside.
Det er de to som kjenner på temperaturen i kupeen.
Er en liten enhet der som faktisk også inneholder ei lita vifte.
Støv har det med å blokkere disse viftene.
Skru av håndtakene så ser du disse rett bak der.
Blås forsiktig med trykkluft (Gjerne sånn spraybokstype) for å få fjernet støv som har satt seg der.

Ingen tempføler i dashbordet til denne funskjonen.

(Haynesboka er i bunn og grunn stort sett håpløs. Auto-Info er langt bedre)

ola normann
14/05/11, 23:49
De tempfølerne bak håndtaket i taket er kun på 850 ikke x70. Der er den (de?) plassert ved bryteren til varmetrådene, om de har gjemt noen flere er jeg ikke sikker på.

SnurrDass
15/05/11, 11:01
Takker folkens. Skal titte på det dere nevner her.

Gjøre ren temp følere, sjekke vifte motor, så så jeg at en på et polsk forum at har hadde tatt av batteriet en stund, skal teste det å.

SnurrDass
21/05/11, 07:24
Feil søkt litt.
Fant ut av ecc regulerer tempi. For når jeg kjører så trekker det litt igjennom luftehulla.
hvis jeg da endrer på temp så regulerer den varmen så tror jeg at cupeføler fungerer.

Hvilke ledninger er hva på hoved vifta. Noen som har noe skjema over det?

SnurrDass
23/05/11, 20:04
Bomp..

850GLTsilver
24/05/11, 04:58
På vifta er det to ledninger.
Rød som er + direkte fra sikringen
Blå som går inn til den elektroniske regulatoren (motstanden som er montert i kanalen litt til venstre for vifta)
Inn på denne regulatoren går følgende ledninger:
Rød, som er samme + som går til vifta
Blå, som kommer fra vifta.
Sort, som går til chassis
Gul-Brun, som er signal fra klimaanlegget
Violett-hvit, som gir melding tilbake til klimaanlegget (om viftas strømforbruk)
Grå-Rød, som gir en +-spenning inn til klima. Ikke sikker på hvilken funksjon egentlig.

Håper dette kan være til hjelp.

SnurrDass
28/05/11, 16:25
tanken var å teste viftemotoren med et batt for å sikkre seg ay det ikke er den som har blitt ødelagt.

sette en 12v batt på motoren for å se om den spinner..

SnurrDass
04/06/11, 16:59
ja da har jeg vært ute med multimeteret og sjekket litt.

det jeg fant var at på den kontaktern som har 2 ledinger i fronten på viftemotoren så regulerer jeg volten via sliden i ECC enheten.

er denne direkte på motoren? målte fra 0v og opp til 13,7 når jeg justerte den.

Er da motoren ødelagt eller er det noe mere mellom denne kontakten og motoren som kan værra deffekt?

850GLTsilver
04/06/11, 21:26
Står motoren og du har spenning som regulerer etter den "dingsen" som står i hullet for motstandene til vifta, så ser det ut til at viftemotoren din er defekt ja.
Forsøk å Ohme kontakten på vifta for å se om du får noe utslag der.
Skal være svært lavt antall ohm der.

SnurrDass
08/06/11, 18:50
Noen som vet delene til en slik viftenotor? Blir den levert til 850 også? Hørt på diverse huggeri men de hadde ikke noe til v70.

3500 på volvo sa de. Litt i dyreste laget for min lommebok.

Robert H.
08/06/11, 20:01
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28259923
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=16853157

850GLTsilver
08/06/11, 23:15
Anbefaler å kjøpe viftemotor med vifta ferdig montert og balansert.
Bråker så inni skauen om de ikke er balansert sammen nemlig.

SnurrDass
09/06/11, 21:56
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28259923
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=16853157

Takker. tenkte jeg ikke på en gang.

SnurrDass
09/06/11, 21:57
Anbefaler å kjøpe viftemotor med vifta ferdig montert og balansert.
Bråker så inni skauen om de ikke er balansert sammen nemlig.

takk for tipset..

SnurrDass
09/06/11, 22:02
er kupevifta den samme om man har ECC, AC eller uten moen av delene?

850GLTsilver
09/06/11, 23:07
Samme vifta. Hele 850-serien + X70

SnurrDass
11/06/11, 21:51
Delenummer: 6820812
er det riktig i forhold til min bil? V70 97 med klima?

SnurrDass
11/06/11, 22:17
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo-1993-1997-blower-Fan-part-6820812-/260767215565

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1998-2004-C70-S70-V70-Heater-Blower-MOTOR-AC-FAN-New-/350412267647?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo|Model%3AV70&hash=item519632e07f

da fant jeg bilde av begge
Delenr til 850 heter 6820812
Delenr til x70 heter 9171429-5

men de er nesten helt like å se på. men skal passe rett i hvis jeg kjøper en vifte som har 850 delenr 6820812?

SnurrDass
12/06/11, 23:46
bomp:?

850GLTsilver
13/06/11, 06:08
Hmm du har helt rett.
Du bør nok gå for den 6820812

Blir å måtte sjekke opp hva forskjellene egentlig er.
Skulle ikke undre meg om den siste erstatter den første uansett.... Men kjør på det sikre du.

9171429 er forøvrig kun motoren så langt jeg kan tyde vadis. har erstattet 9166020.
6820812 er benevnt "motor complete"

Noen andre som vet?

GMV
15/06/11, 19:04
Slenger meg på her jeg også siden det er snakk om ECC feil. Min kommer opp med feilkoden ECC-414 Fan motor pass comp temp sensor, faulty signal. Jeg har byttet den tempsensoren som sitter i luftkanalen bak hanskerommet, men det er kansje ikke riktig sensor? Har også noe dårlig effekt på kjølinga, det virker som den kutter ut hvis det er for varmt ute og/eller når jeg drar på litt. Kommer det av denne sensoren eller er det en kombinasjon av lite gass og andre problemer?

SnurrDass
21/06/11, 16:49
Slenger meg på her jeg også siden det er snakk om ECC feil. Min kommer opp med feilkoden ECC-414 Fan motor pass comp temp sensor, faulty signal. Jeg har byttet den tempsensoren som sitter i luftkanalen bak hanskerommet, men det er kansje ikke riktig sensor? Har også noe dårlig effekt på kjølinga, det virker som den kutter ut hvis det er for varmt ute og/eller når jeg drar på litt. Kommer det av denne sensoren eller er det en kombinasjon av lite gass og andre problemer?


jeg hadde dette problemet for 2 år siden. da var tørka helt opprusta og gassen hadde dårlig trykk. sjekk dette.
når det begynner å bli lite gass så komprimerer kompressoren det som er. nær det som kan koprimeres tar slutt har ikke det som gikk først inn i kompressoren kommet tilbake og blitt til gass enda så da får man opphold i ac'n som du har.
sjekk for lekasje og fyll pæeng gass. under vakumtest fant jeg ingen lekasjer men ved trykk kom det frem hvor det lakk.

SnurrDass
23/06/11, 22:40
da var viftemotoren byttet. alt virka fint helt til jeg satt på kjøling...
ACn ikke slo inn. bånn guffe og på max kaldt. ingenting skjedde med temp.

tatt av batt. å latt den stå av en stund. satt den på igjen men forsatt ikke noe liv i AC.
trykka inn ventilen. så det er gass på den.
Hva er kriteriene til ECC for at AC kompressoren skal slå inn?

ola normann
24/06/11, 08:49
Det er greit at det er gass der men er det nok??
Det sitter en trykkbryter rett ved torpedoveggen, ta av pluggen og mål om det er kortsluttning mellom kontaktene på røret.

Kortsluttnig = nok gass
Brudd = def trykkbryter eller for lite gass.

Hvis det er brudd så går det an å kortslutte over pluggen for å se om kompressoren starter. OBS!!!! ikke la kompressoren gå mer enn et par sekunder i tjuv-kobblet tilstand, husker ikke helt hvorfor men det var noe med at kompressoren sugde ut noe olje og komp. kunne bli ødelagt.

SnurrDass
25/06/11, 13:37
da fant jeg ut at det ikke var kortsluttning over den. da skal jeg tappe av gassen å se hvor mye det er på. og da vite om trykk bryteren er def.
Noen som vet hvor stort trykket disse trykkbryterene er kaliprert til? bar/kpsk/psi? et eller annet?
noen som vet hva de koster?
ryker disse ofte?