PDA

Vis full versjon : -07 S80 med girkassetrøbbel



jmosbakk
20/04/11, 08:20
Heisann!

Kjøpte en drosjekjørt S80 i høst. Denne har 297000km på telleren og virker å være tatt godt vare på.

Problemet er at når olja i girkassen blir varm så begynner den å gire ganske hardt. Samme når man veksler fra drive til revers. Det virker som den tar en tenkepause for så å smelle den i gir.
Lugginga under kjøring skjer stort sett mellom 2. og 3. gir samt 3. og 4. gir.

Har flusha og resatt kassen uten noe forandring.

Jeg var forøvrig ut å lufta en -11 V60 D3 automat her om dagen og den girkassen oppfører seg mye smartere enn min. Den har evnen til å bruke momentet i motoren fremfor turtall. Det som irriterer meg mest er at min girer seg ned for fort og gjerne ett eller to gir for mye etter min smak.
Ved kickdown så girer den ned slik at turtallet kommer opp på 3500-4000 og drar litt der før den, naturlig nok, må gire. Sinnsykt irriterende!
Nå vet jeg ikke om dette har noe sammenheng med øvrige problem eller om den rett og slett bare er dum?

Noen forslag til hva som kan gjøres her? Er det bare å bytte kassa eller finnes det tiltak som kan hjelpe?

aarnes
22/04/11, 09:26
Du skriver at du har flushet kassen. Ble dette gjort på et verksted ? Vet du hvor mange liter olje som ble brukt ? Har hørt om flere tilfeller hvor de bare har byttet olje og det hjelper ikke. Skal gå med ca 12l olje på en flush. Så skiver du at du har resatt kassa ; er adapsjonen resatt ? Isåfall kan det ta litt tid før den girer etter din kjøring. Altså at den må lære seg din kjørestil.

jmosbakk
25/04/11, 07:12
Flushet den selv etter merkeverksteds anvisninger. Gikk med ca 12l olje til sammen.
Adapsjon er resatt ja. Jobben ble gjort for 1 mnd siden og bilen er kjørt hver dag etter dette.
Erfarte senest i går at etter en times kjøring, når jeg skulle rygge inn i gårdsplassen så ventet girkassen 3sek før den sjaltet fra drive til revers og når den først sjaltet så smalt det noe helt forferdelig.
Har fått pris på ny kasse, men vi får se hva det blir til.

aarnes
25/04/11, 11:02
Høres ikke bra ut.
Uansett; ny kasse er dyrt.
Forsøkt http://www.rats.no/ eller sjekk ut litt i Sverige.
Kan hende du kommer langt billigere ut av det.

shellsas
25/04/11, 14:10
Jeg hadde samme problemet som deg.
Kassa ventet ca 3 sek fra den gikk i gear og da smalt den til.

Avtalte skifte av kasse med automatlådor ab i sødertelje Sveige.
Kan på det sterkeste anbafele disse.
Du ligger over på scandic hotel sødertelje som er ca 5 min gange fra verkstedet.
Jeg betalte ca 19000 Nok ferdig skiftet på min v70n 2,4t awd.

link til verksted er:

http://automatlador.se/

jmosbakk
29/04/11, 21:17
Takker for tips. Har sendt en henvendelse til de med prisforespørsel.

Svirre
30/04/11, 20:43
At kassa de bruker litt tid på giringa og er hard er pga flushinga ikke er godt nok utført. Men skal du sammenligne en V60 D3 mot bilen din så må en del byttes ut. V60 kassa har mye forbedringer i forhold til P2 bilene.

volvoRsport
30/04/11, 21:57
V60 kassa har mye forbedringer i forhold til P2 bilene.

En S80II er ingen P2 bil.

Svirre
30/04/11, 23:12
En S80II er ingen P2 bil.

Ahh. Ser det nå :)

uansett; når vi snakker om S80II kontra V60 så har det nok skjedd forbedringer girkasse messig. Prøvekjørte forøvrig en V60 D5 her om dagen. Unormal bra giring, selv under hard akselerasjon! :) Så jeg vil tru det at det har skjedd en forandring mellom P3 og P4 bilene.

volvoRsport
30/04/11, 23:32
Ahh. Ser det nå :)

uansett; når vi snakker om S80II kontra V60 så har det nok skjedd forbedringer girkasse messig. Prøvekjørte forøvrig en V60 D5 her om dagen. Unormal bra giring, selv under hard akselerasjon! :) Så jeg vil tru det at det har skjedd en forandring mellom P3 og P4 bilene.

Både S/V60 og S80II er P3/Y20, men er enig at de girer mye bedre ja.

jmosbakk
03/05/11, 14:42
At kassa de bruker litt tid på giringa og er hard er pga flushinga ikke er godt nok utført.

Tja, den var jo akkurat lik før flushing da.

jmosbakk
03/05/11, 15:05
Noen som vet om det er deler å oppdrive til denne kassa da? Evt hvor man får kjøpt slik?
Har googlet litt, men det ser ikke ut til at det florerer av alternativer.

Krysser fingrer for at noen her inne vet! :D

cortinaterje
03/05/11, 19:52
At kassa de bruker litt tid på giringa og er hard er pga flushinga ikke er godt nok utført.

Er det nullstillinga av adapsjonen du tenker på her?