PDA

Vis full versjon : Hvor mye varme tåler hvitblokkene før det går skeis?



Nilsebu
20/04/11, 00:49
Enkelt å greit, hvor mye tåler de?

Ser at termostaten går opp til 105 grader.

Når jeg kjører med feks campingvogn så går fort vannet opp i ca 104 grader til jeg kommer til bakketoppen. Uansett så står tempnålen bom fast vannrett.

Spør ettersom jeg lurer på om jeg kan bruke volvoen til å dra campingvogn over fjellovergangene i sommer, eller om jeg må ty til med mercen til mammå.

Takker for svar :)

cossykiller
20/04/11, 00:51
er jo ikke laga hengerfeste der for morro skyld :p vannet koker jo ikke før en 120 grader om det er tett og riktig mengde kjølevæske i det.. du kan jo evnt bytte termostat til ett som åpner tidligere..

Men mercedesen til mora di, hadde jeg valgt :P sluppet og slite ut sin egen kjerre

Nilsebu
20/04/11, 00:56
er jo ikke laga hengerfeste der for morro skyld :p vannet koker jo ikke før en 120 grader om det er tett og riktig mengde kjølevæske i det.. du kan jo evnt bytte termostat til ett som åpner tidligere..

120 grader?? Skal være rett mengde kjølevæske ja. Har hatt 116 grader på bilen, opp bømlafjord med 2,4 tonn på hekken. Da kuttet motoren.

Tenker å bytte vannpumpe + bytte ut kjølevæsken.

cossykiller
20/04/11, 01:01
mener det er noe slikt ja, da du har ett trykksatt system.. sikkert ikke dumt og slenge inn termostaten også bare for sikkerhets skyld..

Vet ikke helt hva kassa di sier til det da..

Nilsebu
20/04/11, 01:03
mener det er noe slikt ja, da du har ett trykksatt system.. sikkert ikke dumt og slenge inn termostaten også bare for sikkerhets skyld..

Vet ikke helt hva kassa di sier til det da..

Kassa har ekstra oljekjøler å flushes hver sommer, så den har ikke noe den skulle ha sagt :p

Folkvord
21/04/11, 17:16
disse motorene sviver over kokepunkt:P menner den skal lige mellom 106 til 116 grader om eg ikke husker feil;-)