PDA

Vis full versjon : Trenger hjelp til kobling av coil! LØST :D



Kim74OTic
20/04/11, 00:10
Jeg holder på med skifte av ledningsnett på en volvo 740 turbo. Fra LH 2.2 til LH 2.4. FT motor

men ingenting virker, så jeg prøver nå å finne ut hva som skal kobles hvor.
men hvordan kan jeg koble det, bare for å teste om det virker? Skal begge kontaktene på coilen ha strøm på 2 hakk på tenninga, eller er det en av de som skal ha konstantstrøm?
skal noen være koblet direkte fra tenningen, eller går det gjennom ett rele??

takker for svar, irriterer meg grønn over denne bilen nå:p

Kim74OTic
20/04/11, 17:00
noen som kan hjelpe meg? :)

Aron740Rally
22/04/11, 13:20
Noen må vell vite det her?

Kim74OTic
24/04/11, 20:55
noen som har peiling?

Christian
24/04/11, 21:28
Coilen skal egentlig bare ha pluss på 15, signal til turteller går på 1.

Kim74OTic
25/04/11, 02:45
så det går egentlig i teorien ann og legge en kabel med knapp rett fra + fra batteriet til 15+ på coilen? :) også den rød/hvite som er til turteller, skal på 1- på coilen? :)

Uberhenrik
27/04/11, 14:28
så det går egentlig i teorien ann og legge en kabel med knapp rett fra + fra batteriet til 15+ på coilen? :) også den rød/hvite som er til turteller, skal på 1- på coilen? :)

Hvis du vil tappe batteriet ditt heletiden så..

I lh 2.4 nettet skal det være utak til coil, finn denne og koble på:)
rød\hvit og en blå ledning.

Best å bruke det som fins i ledningsnettet.

Kim74OTic
27/04/11, 21:27
Hvis du vil tappe batteriet ditt heletiden så..

I lh 2.4 nettet skal det være utak til coil, finn denne og koble på:)
rød\hvit og en blå ledning.

Best å bruke det som fins i ledningsnettet.

er jo en rød/hvit og en blå ledning her.. men lurer på om noe mangler i andre enden? for er ikke strøm eller noen signaler på noen av dem :confused:

850GLTsilver
27/04/11, 22:48
Er vel en formotstand der som blir forbikoblet når du drar på starteren.
Disse motstandene har en tendens til å ryke i tide og utide.
Hvit sak som regel, i underkant av en centimeter i firkant og rundt 7-8 centimeter lang.
Sitter ofte på eller like ved coilen.

Kim74OTic
27/04/11, 23:51
har en liten dings "på" coilen, men vet ikke hva den er til,, lurer på om den har vært koblet til coilen tidligere, men er ikke det nå. men den er vel maks 5cm * 3cm ellerno. har ikke sett noe til en slik sak som du forteller :p

Wakdar
28/04/11, 16:18
har en liten dings "på" coilen, men vet ikke hva den er til,, lurer på om den har vært koblet til coilen tidligere, men er ikke det nå. men den er vel maks 5cm * 3cm ellerno. har ikke sett noe til en slik sak som du forteller :p

Se i den koblingen som sitter ved torpedo/fjærbein på førersiden på bilen din. Der skal det være en blå/gul ledning som har tenningsstrøm som skal gå til 15 på coil. For å være sikker så kan du måle på kontakta der i hakk 2 og 3 på tenninga. :)

Kim74OTic
28/04/11, 23:01
Se i den koblingen som sitter ved torpedo/fjærbein på førersiden på bilen din. Der skal det være en blå/gul ledning som har tenningsstrøm som skal gå til 15 på coil. For å være sikker så kan du måle på kontakta der i hakk 2 og 3 på tenninga. :)

for greia er a jeg har "bygd om" fra LH 2.2 til LH 2.4 ledningsnett, så den blå og rød/hvit til coilen er på det 240 motorledningsnettet.. hadde halvgiver i fordeleren på det gamle, men har svinghjulssensor nå. så nå må jeg vel koble meg på en ny plass for å få signaler fra den? eller bruker det samme? for kontakten på førersiden er klippet vekk, men ledningene ligger der fortsatt, foreløpig. men er jo ingen hjerner tilkoblet det gamle ledningsnetter lengre. så kan vel ikke få noe signal fra noe som ikke er koblet sammen? eller? :p
håper på svar :)

Øyvind G
28/04/11, 23:06
så det går egentlig i teorien ann og legge en kabel med knapp rett fra + fra batteriet til 15+ på coilen? :) også den rød/hvite som er til turteller, skal på 1- på coilen? :)

nå har ikke jeg lest alt her, men hvis du kobler den rett på bateriet som du forklarer her, så vil ikke motoren stoppe før du kobler av denne ledningen igjen.

det du kan gjøre er å koble 15 på coilen til et sted som det er strøm med tenninga på. bare vær obs på at det også må være strøm på hakk 3 på nøkkelen (når du drar på starteren)

Kim74OTic
28/04/11, 23:16
nå har ikke jeg lest alt her, men hvis du kobler den rett på bateriet som du forklarer her, så vil ikke motoren stoppe før du kobler av denne ledningen igjen.

det du kan gjøre er å koble 15 på coilen til et sted som det er strøm med tenninga på. bare vær obs på at det også må være strøm på hakk 3 på nøkkelen (når du drar på starteren)

ja, når jeg prøvde det så hadde jeg selvfølgelig knapp på:D men problemet er ikke den på med kun strøm, men det er den rød/hvite tror jeg.. en plass må jo signalene fra svinhjulsføleren være i kontakt med coilen? er vel den som gir beskjed når coilen skal gi gnist, er det ikke det? samme prinstippet som halvgiveren? :confused:

850GLTsilver
29/04/11, 23:51
har en liten dings "på" coilen, men vet ikke hva den er til,, lurer på om den har vært koblet til coilen tidligere, men er ikke det nå. men den er vel maks 5cm * 3cm ellerno. har ikke sett noe til en slik sak som du forteller :p

ER nært nok den der.
Ja har du koblet den bort så er den neppe en del av problemet.
MEN, dersom du da har hentet kun den direkte ledningen og koblet til coilen, så er svaret krystallklart. Den andre enden på den lille saken satt det en ledning.
Denne må kobles til coilen der du nå har den som satt rett på den gamle coilen.

Men VIKTIG: Den du da har koblet på coilen nå må da kobles fra og isoleres.
For ellers vil startmotoren din være innkoblet hele tiden.

Kim74OTic
30/04/11, 00:31
ER nært nok den der.
Ja har du koblet den bort så er den neppe en del av problemet.
MEN, dersom du da har hentet kun den direkte ledningen og koblet til coilen, så er svaret krystallklart. Den andre enden på den lille saken satt det en ledning.
Denne må kobles til coilen der du nå har den som satt rett på den gamle coilen.

Men VIKTIG: Den du da har koblet på coilen nå må da kobles fra og isoleres.
For ellers vil startmotoren din være innkoblet hele tiden.

skjønte ikke helt forklaringen her :p men skal jo rive ut de direkte ledningene som jeg har lagt ekstra, for så å koble det sånn som det skal igjen. har noen peiling på hva den lille dingsen er til? er en liten grå dings som er skrud fast på festet til coilen, og har en liten kort ledning som kommer ut av den.. den var koblet på coilen før jeg koblet vekk det gamle ledningnettet tror jeg, men husker ikke hvilken side den var på. den får ikke ledning fra noen annen plass, kun skrudd fast (kan se ut som den kun er jordet) og en liten 10cm ledning :confused:

Kim74OTic
30/04/11, 00:39
Fant et bilde av en motor på nett med denne greia på.. skal prøve å finne et bedre ett

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/3028.jpg

850GLTsilver
30/04/11, 19:20
Faktisk vanskelig må se ut fra det der bildet. Blir litt dårlig oppløsning når jeg zoomer inn på den.
Vile vært fint om du tok et nærbilde av coilen og "dingsen"

For å si noe om hva den faktisk ser ut til å være, så ville jeg tippet et eller annet relè.
Men det KAN også være denne "formotstanden" som jeg nevner.

Kan du huske om noen ledninger var koblet på denne dingsen og på coilen?

Blir ellers å famle i blinde her.

+15 skal normalt via en slik motstand og inn på + på coilen.
50 er en ledning som ofte da kobles slik at den både går til startmotorens innslagsrelè OG til + siden på coilen. (Gir høyere effekt på coilen under start)

Skal se om jeg kan laste ned et skjema på 740 og hjelpe deg ut fra det.
-88 nmodell? Mye som er modifisert etter hva du vet?

Kim74OTic
01/05/11, 17:22
ingen ting som er modifisert tror jeg.. uten om dette nye ledningsnettet. har kikket på mange skjemaer. men A. Finstad på forumet her har nettopp koblet det samme som medg og han har nettopp fått start på bilen sin, men her er det ingen liv i de ledningene som orginalt går til coil:confused:

tempo_panter
03/05/11, 19:47
Prøvd å se på et elskjema og sett hvor den rød/hvite og blå ledningen kommer ifra og ohme om ledningene er hele? :)

Kim74OTic
03/05/11, 21:49
kikket litt i haynes boka, men har jo 740 boka, så vet ikke hvor i 240 motornettet den blå og rød/hvite kommer ut.

850GLTsilver
04/05/11, 16:07
Prøvd å se på et elskjema og sett hvor den rød/hvite og blå ledningen kommer ifra og ohme om ledningene er hele? :)

For å ta litt om kodingen på volvoledningene.

Den blå skal ha direkte strøm via tenningen. (Muligens konstant 12V+ ogsp)
Den rød/hvite går sannsynligvis via en bryter, eller skal til tenningsmodulens "stifter-utgang". (Dere vet, der stiftene en gang var innkoblet.

Mangler du spenning på den blå med tenningen påslått, så må du sjekke sikringene. Ett er sært med disse keramikksikringene som har kontakene i enden, er at de ofte har svært dårlig kontakt. spray med WD40 eller lignende og snurr litt på sikringen uten å ta den ut av holderen.

Har du den der lille 7-pins tenningsmodulen i bilen din, så finner du fort ut om den rød/hvite går dit.

EDIT: Nei se der du, den rød/hvite går nok til innsprøytingsmodulen om du IKKE har den 7-pins tenningsmodulen

850GLTsilver
05/05/11, 22:38
Se der du. Fant skjema på bilen din jeg.
Da skal vi se: Se nøye på coilen, der skal den blå ledningen kobles på terminalen merket +
Den rød/hvite ledningen skal på minus.
Den blå ledningen kommer fra klemme 18 på innsprøytingskontrolleren din. Tilførselen kommer ENTEN fra tenningsbryteren klemme 15r (Opprinnelig ikke-turbo) Mens den på turbomodeller kommer direkte fra sikring 13.
Den rød/hvite kommer fra klemme 1 (Samme som den til turtelleren) på en liten sak med 6 ledninger på. (Powerstage)

Sjekk sikring 13 om den er hel.

Du får ellers sjekke at du får koble inn den blå ledningen ved sikring 13, istedet for at den skal gå til tenningslåsen (skjønner egentlig ikke helt hvorfor de har gjort forskjell på dette.)


Du har også en Rød/sort ledning som i går inn på tenningeenheten klemme 16 ved turbomotor, mens den skal inn på throttle switch på ikke-turbo, hvor den kobles til klemme 20
Ser at det er forskjellig farge på denne ledningen Rød/sort på turbo, Rød /hvit på ikketurbo.

Blir litt å leite på dette, men du får nå se...

Sikring 13 ser ut til å være sentral.

Kim74OTic
06/05/11, 08:13
insprøytningskontrolleren og tenningsenheten, mener du hjernene da? og hva mener du med f.eks "klemme 16"? resten høres bra ut :) takk for hjelpen så skal jeg få prøvd dette :)

Edit: og hvor ligger denne "powerstage" ? :)

locked
06/05/11, 08:59
Hei!

I 240'ens ledningsnett til LH 2.4 så er det IKKJE strømforsyning til coilen, der er en plugg på ledningsopplegget, en grå plugg med en rød/kvit og en blå ledning som skal koblast sammen med en plugg som er i opplegget i bilen. I 240'en kjem denne kabelen med strøm til coilen ut ved batteriet på førersida.

Kim74OTic
06/05/11, 10:28
Hei!

I 240'ens ledningsnett til LH 2.4 så er det IKKJE strømforsyning til coilen, der er en plugg på ledningsopplegget, en grå plugg med en rød/kvit og en blå ledning som skal koblast sammen med en plugg som er i opplegget i bilen. I 240'en kjem denne kabelen med strøm til coilen ut ved batteriet på førersida.

ja, den rød/hvite og den blå kommer ut ved batteriet på førersiden, har forlenget den til passasjersiden :) kan du forklare en gang til hvis det øverste ikke gjelder dette? :)

vassengen
06/05/11, 14:48
Skal prøve å forklare dette etter husken. Du skal bruke den blå og den rød/hvite fra org ledningsnett som kommer gjennom torpedoveggen på venstre side. Den blå skal ha strøm ved tenning på hakk 2 og 3. (15)b hvis ikke ligger feilen inni bilen eller sikring etc.. den rød/hvite fra inni bilen går til turteller.. I tillegg til dette skal du ha en ledning som går fra tenningsmodulen til - på coil som jorder coil etter signal fra svinghjulsføler/hallgiver.. tror denne også er rød/hvit...

Tenningsmodulen er den lille kladdenb skrudd i innerskjerm like ved batteri med 7 pola kontakt på..

er du med nå?

EDIT: ledningen til turteller skal også på - på coil...

Kim74OTic
06/05/11, 16:27
men da prøver jeg og finne den rød/hvite fra tenningsmodulen :)

vassengen
06/05/11, 17:49
Mener å huske at den ledningen kommer fra pin 1 på modulen..

850GLTsilver
06/05/11, 18:54
Hei!

I 240'ens ledningsnett til LH 2.4 så er det IKKJE strømforsyning til coilen, .


Vi er vel på en 740 her?
Ikke så veldig forskjellig, men jeg støtter meg 100% til Volvos skjemaer når jeg anviser hvilke ledninger og hvor.

850GLTsilver
06/05/11, 19:00
Sørg bare for å få koblet den blå slik at den får spenning når nøkkelen er i stilling 2 og 3 (+15)
Dette skal gå greit dersom du får fulgt den frem til sikringene og får den koblet inn på sikring 13 der. Alternativt så dukker den opp ved tenningslåsen, og skal da på +15 der.

Rød/hvit til den lille flate sorte saken ved batteriet, klemme 1 ja.

Jeg snakker om "hjernene" ja, og på de så er det noen kontakter hvor de klammenummerne jeg refererer til er den aktuelle kontakten på hjernen. (Du vil finne nummerne både i sokkelen og på modulen. Lettere å måle seg frme med hjernene tatt ut.)

locked
06/05/11, 20:43
Vi er vel på en 740 her?
Ikke så veldig forskjellig, men jeg støtter meg 100% til Volvos skjemaer når jeg anviser hvilke ledninger og hvor.

han skrive jo at han har brukt ledningsnett fra 240...

Kim74OTic
06/05/11, 20:51
nå har jeg prøvd og koblet litt.

- koblet en ledning fra -1 på coilen, til den rød/hvite som kommer ut av tenningsmodulen
- koblet en ledning fra 15+ på coilen, til 15 på tenningslåsen, altså blå/rød som gir strøm på hakk 2 og 3
- koblet tynn blå og tynn gul/rød på 15+ på coilen


så nå ser det ut som det ligner på det vi målte på en kompis sin bil. altså at 1- på coilen er jordet når tendingen er av, og når man skrur på hakk 2 blir den pluss. målte spenningen ut av coilen og den var kun det samme som på batteriet på hakk to på tendingen, men skjedde ingen forskjell på hakk 3:confused:
prøvde å ohme ledningene på svinghjulssensoren fra ene enden av ledningen og i andre siden i stikket. alle var hele, men kan vel fortsatt være at svinghjulsgiver er ødelagt? takker for alle svar :)

vassengen
06/05/11, 20:58
Jævla dumt spørsmål sikkert, men du har dratt den hvit/røde ledningen fra tenningsmodulen i 240 nettet sant?

Kim74OTic
06/05/11, 21:25
Jævla dumt spørsmål sikkert, men du har dratt den hvit/røde ledningen fra tenningsmodulen i 240 nettet sant?

jepp :) er jo bare èn tenningsmodul og den er koblet til et stikk på 240 nettet som ikke er fiklet med ! :)

vassengen
06/05/11, 23:18
Trur du skal ha ca 2-300 ohm over svinghjulsføler for å utelukke den... den kan også sjekkes med å måle vekselspenning mens du kjinner. du får bare 1v ellerno, men ingen spenning = død føler....

850GLTsilver
07/05/11, 11:55
han skrive jo at han har brukt ledningsnett fra 240...

My bad. Sorry, så det rett og slett ikke.

DA skal vi lete videre.

850GLTsilver
07/05/11, 12:06
Det skal ingen tynn blå på coilen! Heller ingen gul/rød!

På coilens +15 skal det kun en ledning fra tenningslåsens +15, samt en blå som skal til Effekttrinnets klemme 4

Rød hvit fra effekttrinnets pinne 1 og rød/hvit fra turteller skal på den andre siden.
Effekttrinnet. strømforsynes på pinne 6 fra EZK-hjernen..


nå har jeg prøvd og koblet litt.

- koblet en ledning fra -1 på coilen, til den rød/hvite som kommer ut av tenningsmodulen
- koblet en ledning fra 15+ på coilen, til 15 på tenningslåsen, altså blå/rød som gir strøm på hakk 2 og 3
- koblet tynn blå og tynn gul/rød på 15+ på coilen

Hakk 2 og 3 blir likt på coilen, dvs, når akt er OK ja.
+ 15 skal være tilstede på begge posisjonene.
Svinghjulssensorene på disse skal som det blir nevnt måle Ca 300Ohm.


så nå ser det ut som det ligner på det vi målte på en kompis sin bil. altså at 1- på coilen er jordet når tendingen er av, og når man skrur på hakk 2 blir den pluss. målte spenningen ut av coilen og den var kun det samme som på batteriet på hakk to på tendingen, men skjedde ingen forskjell på hakk 3:confused:
prøvde å ohme ledningene på svinghjulssensoren fra ene enden av ledningen og i andre siden i stikket. alle var hele, men kan vel fortsatt være at svinghjulsgiver er ødelagt? takker for alle svar :)

Kim74OTic
07/05/11, 12:11
Det skal ingen tynn blå på coilen! Heller ingen gul/rød!

På coilens +15 skal det kun en ledning fra tenningslåsens +15, samt en blå som skal til Effekttrinnets klemme 4

Rød hvit fra effekttrinnets pinne 1 og rød/hvit fra turteller skal på den andre siden.
Effekttrinnet. strømforsynes på pinne 6 fra EZK-hjernen..

Men den tynne blå og den tynne rød/gule er kun 2 andre ledningen som skal ha strøm på hakk 2 og 3 og sånn det er på A-F guiden, så kunne den kobles til coil (for å få strøm på hakk 2 og 3)

vassengen
07/05/11, 12:18
Men du er sikker på du har strøm til coil både på hakk 2 og 3? Og du har ikke jorda coilen på minus sida ellerno?

Kim74OTic
07/05/11, 12:48
Men du er sikker på du har strøm til coil både på hakk 2 og 3? Og du har ikke jorda coilen på minus sida ellerno?

1- på coilen er koblet til den rød/hvite som kommer fra tenningsmodulen. og den er jordet når tenningen er av og har strøm på hakk 2 og 3. det samme som vi målte på en kompis sin bil, selv om han har hallgiver. skal vel være det samme der.

vassengen
07/05/11, 12:59
Ok, du skal egentlig ikke ha jord når tenninga er på men, det er nå så..
Har du en tenningsmodul til overs du kunne prøvd ell?

Kim74OTic
07/05/11, 13:01
Ok, du skal egentlig ikke ha jord når tenninga er på men, det er nå så..
Har du en tenningsmodul til overs du kunne prøvd ell?

den har ikke jord når tenningen er på, da har den samme strøm som på 15+
og tenningsmodulen er testet på annen bil og fungerer :)

vassengen
07/05/11, 13:31
hmm, fått målt svingjulsføler ell?

850GLTsilver
07/05/11, 15:49
den har ikke jord når tenningen er på, da har den samme strøm som på 15+
og tenningsmodulen er testet på annen bil og fungerer :)

Stemmer godt at du måler samme spenning der ja.
Og ingen pulser på den siden kan bety at svinghjulsføleren ikke fungerer ja.
Har du ohm-et den?

Kim74OTic
07/05/11, 17:03
Stemmer godt at du måler samme spenning der ja.
Og ingen pulser på den siden kan bety at svinghjulsføleren ikke fungerer ja.
Har du ohm-et den?

har ohmet fra der ledningene begynner ved selve "sensoren" og ut i stikkene på kontakten, alle ok. men kan vel være føler er død?

vassengen
07/05/11, 17:38
Mål svinghjulføler, evt sett voltmeteret på likestrøm på + og - på coilen og kjinn, varierer spenninga da, hadde jeg prøvd å bytte coil... men begynn med svinghjulsføler...

Kim74OTic
07/05/11, 17:46
coilen er testet på annen bil og fungerer også :)
de fleste her har desverre halvgiver så får ikke prøvd der, men har en kamerat med 940 med FK maskin, så kan vel få prøvd den på hans ;)

850GLTsilver
07/05/11, 19:54
Ikke for å pirke, men de giverne heter HALL-givere. ;)


Dersom du måler Ca 300 Ohm, så er sannsynligheten STOR for at den er i orden.
Du få kanskje låne svinghjulsgiver av kompisen din da?

Kim74OTic
08/05/11, 00:49
Ikke for å pirke, men de giverne heter HALL-givere. ;)


Dersom du måler Ca 300 Ohm, så er sannsynligheten STOR for at den er i orden.
Du få kanskje låne svinghjulsgiver av kompisen din da?

har ikke målt noe ohm enda, men tenkte bare å prøve min på hans bil i morgen også får jeg heller låne hvis den ikke er i orden ;) bare for å prøve til jeg får kjøpt ny ;)

R.G
08/05/11, 01:11
nå vet ikke jeg hva du har gjort tidligere, åssen svinghjul bruker du? svinghjul for lh2,4? for fikk med meg ett sted her att var ledningsnett du byttet bare.. og er kun en type svinghjul som går for lh 2,4..


hvis du bruke svinghjul for lh 2,2 så er det ikke rart det er dødt...


du har koblet bort gammelt tenningsanlegg ja? det med halvgiver i fordeler


startsperre i hjerne?? den gjør det dødt ang bensin/tenning
EDIT: så var 984 bensinhjerne du hadde fått tak i, denne er med startsperre orginalt, så da må det anskaffes en chip hvis den ikke er chippet for att sperra skal bli borte.



anna ting: åssen dyser bruker du? koblet opp formotstander til dyser hvis er orginale ft/fk dyser du bruker?

locked
08/05/11, 09:55
nå vet ikke jeg hva du har gjort tidligere, åssen svinghjul bruker du? svinghjul for lh2,4? for fikk med meg ett sted her att var ledningsnett du byttet bare.. og er kun en type svinghjul som går for lh 2,4..


hvis du bruke svinghjul for lh 2,2 så er det ikke rart det er dødt...


du har koblet bort gammelt tenningsanlegg ja? det med halvgiver i fordeler


startsperre i hjerne?? den gjør det dødt ang bensin/tenning
EDIT: så var 984 bensinhjerne du hadde fått tak i, denne er med startsperre orginalt, så da må det anskaffes en chip hvis den ikke er chippet for att sperra skal bli borte.



anna ting: åssen dyser bruker du? koblet opp formotstander til dyser hvis er orginale ft/fk dyser du bruker?

wow! mangen gode poeng!

ikkje rart bilen ikkje går

Kim74OTic
08/05/11, 11:41
hehe :p har byttet til 240 LH 2.4 ledningsnett i motorrom, 60-2 svinghjul fra f motor (LH 2.4) og har 937 og 219 hjerner uten startsperre. har org. FT dyser der formotstander er satt inn. halvgiver er fotsatt i fordeler men er ikke koblet til, har hørt det ikke skal ha noe å si:D

R.G
08/05/11, 12:36
hehe :p har byttet til 240 LH 2.4 ledningsnett i motorrom, 60-2 svinghjul fra f motor (LH 2.4) og har 937 og 219 hjerner uten startsperre. har org. FT dyser der formotstander er satt inn. halvgiver er fotsatt i fordeler men er ikke koblet til, har hørt det ikke skal ha noe å si:D

hmm hall givern har ingen funksjon da nei, og fordeler virker forde da.

men må være en bagatell ett sted da. pga 240 nettet er helt komplett å er bare å koble strøm osv til det. bensinpumpe rele, hjerner og alt henger jo på det nettet.

Kim74OTic
08/05/11, 15:24
ja må være en bagatell, men finner den faen ikke!!! nå har jeg testet svinghjulssenor på en annen bil, og den fungerte! faen altså:p skjønner ikke hva som kan være problemet..:confused:

R.G
08/05/11, 16:03
du har fått på strøm? på noen lh nett fra 240 så sitter det en rød kabel med siikring ved batteri. fått på denne?

Kim74OTic
08/05/11, 16:05
jepp, den er koblet til batteriet og sikring er ok :)

Kim74OTic
08/05/11, 16:06
bare å spør å grave om hva som er gjort sånn at jeg kan hjelpe du/dere med å hjelpe meg :D

vassengen
08/05/11, 16:27
Har du målt over coil som jeg sa ell? Måler volt over + og - og da skal den pulse...

Kim74OTic
08/05/11, 16:30
Har du målt over coil som jeg sa ell? Måler volt over + og - og da skal den pulse...

har målt fra der coilledningen kommer ut og på jord, da pulser den litt, men er nok bare fordi starteren bruker strømmen. (synker et par volt)

Kim74OTic
08/05/11, 16:45
Det skal ingen tynn blå på coilen! Heller ingen gul/rød!

På coilens +15 skal det kun en ledning fra tenningslåsens +15, samt en blå som skal til Effekttrinnets klemme 4

Rød hvit fra effekttrinnets pinne 1 og rød/hvit fra turteller skal på den andre siden.
Effekttrinnet. strømforsynes på pinne 6 fra EZK-hjernen..

de "orginale" ledningene som er til coil her er doble (2 blå sammen og 2 rød/hvit sammen)

mener du her at +15 på coilen skal ha støm fra 15 på tenningslåsen og gi strøm videre til pinne 4 på effekttrinnet?

vassengen
08/05/11, 16:57
Nei du måler over +15 og - på coil, der skal det pulse fra 0 til 12v når du kjinner, men det krever et brukbart multimeter som er litt kjapt..
Ut på coilledningen får du ikke målt, da vi snakker titusener av volt...

Kim74OTic
08/05/11, 17:45
DA VAR DET START! :D sviver som ei sjekte da :p men har 007 lmm og skal ha 016, + at jeg ikke har helt tett slange på sugesiden der dumpventilen har blitt flyttet over

Takker for all hjelp her :) feilen var at effekttrinnet/tenningsmodulen ikke fikk strøm på ledning nummer 4 (blå ledning) :p

Kim74OTic
08/05/11, 19:56
her er et lite klipp :p sviver vel på 2 cyl. eller no:D

http://s1125.photobucket.com/albums/l586/bolten91/?action=view&current=cdc7c2ff.mp4

Edit: skal på bilextra i morgen og handle fordelerlokk, rotor og pluggledninger, ny plugger har jeg :) håper det hjelper, men for alt jeg vett kan motoren være gåen :p

vassengen
08/05/11, 21:00
Ordner seg som regel til slutt vett;)