PDA

Vis full versjon : Gjøre 850 mer "stødig" og solid i styringen som en 940/960



Ola Hagen
19/04/11, 23:51
Jeg har eid en noen 760/940/960 og de bila er som gull med tanke på styring eller min mening :p

men så har jeg 850 med 18" r felger med dekk 215/35. men jeg syns bilen generelt er så følsom for underlag og vind og lignende. Men har også følt det samme på org stålfelger med org dimensjon på vinterhjul..

liksom er bilen styrer svært lett etter kuler div små humper inn i forstillingen som gjør at bilen svinger en del. rattet følger lett med hvis jeg kjører i en liten hump uten at bilen holder igjen seg sjøl på en måte..

Også når det blåser moderat og jeg holder ca 100 og noe og det blåser så beveger vinden bilen ganske mye uavhengig av hvilken vei det blåser.

Er det mulig å gjøre denne bilen stivere slik at den blir mest mulig lik "panser"vogna til volvos gamle rwd bila?

og helst enkel og org løsninger, uten å måtte fylle opp alle foringer med polyforinger og veltebur og coilovers osv ;)

syns egentlig styringen skulle vært mindre mottakelig for ytre påvirkninger.

mrstfu
20/04/11, 21:30
har tenkt en del på dette selv, men jeg har litt inntrykket av at 850 er mer utsatt for "selvstyring" nettop fordi den har drift på forhjula. sporing under akselerasjon er jo en ting, men tror kanskje det at 940 osv DYTTER bilen heller enn å dra den har noe å si på styring.

850GLTsilver
20/04/11, 21:46
Stam opp understellet generelt.
Bytt til reale dempere baug rundt, og glem ikke fjærene bak.
Disse blir relativt lett "signe" og bør byttes, gjerne til forsterkede typer.

Og fjern for all del ALT som ligner 80-profildekk.

mrstfu
20/04/11, 21:50
jeg må si jeg opplever bilen som MER sporingsvennlig og retningsustabil med lavprofil og breie dekk, enn med 65profil på vinterdekk.

850GLTsilver
20/04/11, 21:54
Enig.
225-45-16 er i grunnen ganske deilig på den :D

mrstfu
20/04/11, 22:11
215/45-17 på mine, kunne tenkt meg 18tom, men med 35profil, for å holde deg så nær original rulleomkrets som mulig, er LITE gummi.

så man kan vel konkludere med at den beste måten å retningsstabilisere en 850 på, er å sveise tannstaget.

turboleif
20/04/11, 22:46
940 har vel ikke akkurat presis styring??

Ola Hagen
22/04/11, 18:10
215/45-17 på mine, kunne tenkt meg 18tom, men med 35profil, for å holde deg så nær original rulleomkrets som mulig, er LITE gummi.

så man kan vel konkludere med at den beste måten å retningsstabilisere en 850 på, er å sveise tannstaget.


jeg har 18" R felger med 215/35 dekk strukket over felgen. syns den forsatt er mottakelig for ytre påvirkning på de hjula som på vinterhjula med org dimensjon..

Ola Hagen
22/04/11, 18:15
940 har vel ikke akkurat presis styring??

Kanskje ikke veldig presis, men etter mine erfaringer så er 940'n, 960'n og 760'n mindre mottakelig for ytre påvirkning fra veibanen og vind og lignende. så min favorittbil å kjøre med kjøremessig er nok 965'n jeg hadde før. Flere sier at den er som en murstein å kjøre med, den krenga jo ganske mye ja, men styringen var alltid presis mot veibanen og tullet ikke unna mens den kom i humper eller lignende på veibanen. Noe som 850'n gjør

Mora mi har en 2001 eller 2003modell xc70 og den er egentlig ganske følsom den også men ikke så mye som min 850 og en kamerat sin 850

850GLTsilver
22/04/11, 18:20
Opplever virkelig ikke styringen på mine 850 slik som du beskriver det her.

Nero
22/04/11, 18:30
Opplever virkelig ikke styringen på mine 850 slik som du beskriver det her.

Enig med deg, synes derimot at V70N som far min har er mer påvirklig av underlag og er etter min smak for følsom på rattet.

edit* Men kommer nok til å oppgradere understellet ganske snart på min med IPD krengstag, dempertårnstag, IPD lenke.stag foran og
senkesett med nye dempere fra en eller annen produsent. Samt større felger og mindre dekkprofil. Litt for myk og krengete nå
synes jeg, men styringen vil jeg si er presis og god. Skal nevnes at jeg har stramma igjen de plastdekslene bak rattet for hardt og inntill baksiden
av rattet, noe som gjør at styringa er litt tung for øyeblikket :P

edit** Sporer gjør den jo på dårlig vei, men føler ikke at det er noe annet den lar seg påvirke av sånn rent styremessig...

olavxxx
22/04/11, 18:50
Kanskje ikke veldig presis, men etter mine erfaringer så er 940'n, 960'n og 760'n mindre mottakelig for ytre påvirkning fra veibanen og vind og lignende. så min favorittbil å kjøre med kjøremessig er nok 965'n jeg hadde før. Flere sier at den er som en murstein å kjøre med, den krenga jo ganske mye ja, men styringen var alltid presis mot veibanen og tullet ikke unna mens den kom i humper eller lignende på veibanen. Noe som 850'n gjør

Mora mi har en 2001 eller 2003modell xc70 og den er egentlig ganske følsom den også men ikke så mye som min 850 og en kamerat sin 850

Hei,
Jeg har kjørt litt rundt i en 1995' 850 GLT stv, samt jeg eier selv en 1995' 960 sedan.
960en er senket, men ellers org.. (volvo org senkesats).
850en er helt org, jeg vet ikke om GLT er noe fabrikksenket kanskje(?).

Jeg sitter med samme inntrykk som deg egentlig, når man går fra 960 til 850..
850en føles vinglete ut, den sporer, den understyrer og overstyrer..
Jeg føler meg rett å slett litt utrygg i 850en når det er vått føre ute og jeg kjører på vinterhjul (piggfrie vinterdekk av god kvalitet).

Der 960en kan kjøre fint og henger bra, så under/overstyrer 850en.
Nå er understellet på 850 95+ og 960 95+ ganske likt, med unntaket av at 850 FWD har jo ikke uavhengig fjæring bak, samt 850en har jo FWD.

Jeg lurer på om 850en har mindre sporvidde også, som nok har mye å si for stabiliteten.. Det kan tenkes en AWD 850 eller V70 awd er bedre enn FWD (pga uavhengig fjæring). Jeg tror du uansett aldri vil komme deg unna at det ikke er uavhengig fjæring bak (som kan føre til en noe mer brå sladd), samt FWD har understyringen.. Jeg føler 850 FWD har svakhet i begge ender.

PS. jeg kjørte samme felger/dekk på begge bilene. (850en er faren min sin)

850GLTsilver
22/04/11, 18:59
GLTn er ikke originalsenket nei.
Sporer den så er det nok heller feil dekk rett og slett.
Understyrer OG overstyrer? Nådda. Understyrer gjør den nok med originaldekk, men så snart man senker profilen litt, så ordner det meste seg der og.

Har ikke 850 uavhengig fjæring der bak? Nytt for meg. Men du kan sikkert forklare nærmere.

Stabilitetsproblemer får 850 så det holder om man tror at fjæringen for alltid er statisk.
Selv har jeg kun gjort noen småting med den, litt forsterkede fjærer bak, gassdempere baug rundt, Bilstein forsterkede fjærben foran, opp på felgstørrelse og ned i profil.
Alt i alt så gjorde dette at jeg fikk en bil som nesten ble kvitt all understyring ved lett aktiv kjøring, samt at jeg aldri har opplevd den som særlig sporingsfølsom noengang.

Neida, jeg har IKKE fallt for fristelsen til å kjøre på 235+++ bredde nei.

Nero
22/04/11, 19:02
850 har som det så fint heter på engelsk
Delta-link semi-independent rear suspension :)
http://www.fcpgroton.com/images/products/large/850rearsuspension1.jpg

850GLTsilver
22/04/11, 19:08
Slett ikke ulikt de fleste former for "uavhengig" bakhjulsoppheng ja.

Og fordelene langt flere enn ulempene. :D

olavxxx
22/04/11, 19:16
Slett ikke ulikt de fleste former for "uavhengig" bakhjulsoppheng ja.

Og fordelene langt flere enn ulempene. :D
Jo, det er svært ulikt uavhengig fjæring.
Formålet er å få torsjon i noen foringer bak, slik at hjulene skal svinge litt og motvirke understyring.

850GLTsilver
22/04/11, 19:31
Da blir vel dette med du nevner om at den overstyrer enda mere uforståelig da eller?

Ta nå for all del med at 100% uavhengig bakstilling på en forhjulsdrevet bil er noe som i grunnen bare lager ekstra vansker. Derfor min påstand om at fordelene er langt flere enn ulempene med at 850 har semiuavhengig oppheng der bak.

Og dette helt uten at jeg mener at 850 er verdensmester på suverene kjøreegenskaper.
Noe måtte vel uansett være bra med den siden disse vognene hevdet seg såpass bra i BTCC?

olavxxx
22/04/11, 19:49
Da blir vel dette med du nevner om at den overstyrer enda mere uforståelig da eller?

Ta nå for all del med at 100% uavhengig bakstilling på en forhjulsdrevet bil er noe som i grunnen bare lager ekstra vansker. Derfor min påstand om at fordelene er langt flere enn ulempene med at 850 har semiuavhengig oppheng der bak.

Og dette helt uten at jeg mener at 850 er verdensmester på suverene kjøreegenskaper.
Noe måtte vel uansett være bra med den siden disse vognene hevdet seg såpass bra i BTCC?
Nei, det er ikke uforståelig.. Faktisk kan det være noe av årsakssammenhengen.
Å snakke om BTCC er også helt uvesentlig.. Selv om BTCC-bilene er homogenisert, er det ikke identisk understell.

Men jeg kom ikke inn i tråden for å starte krangel om understellet til 850, det jeg skulle, var å si til trådstarter at jeg har samme inntrykk/erfaringer selv. Ergo., er det vel bare sånn det er på FWD volvoene ( i alle fall 850 ).

Jeg har kjørt primært FWD volvoer, som 240, 740, 780, 940, 960, m.m., men har også brukt 850en til faren min en del.

Det er også mange erfaringer på nett som underbygger samme inntrykk, bla.a.:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/90747-850-rear-suspension/page__st__20

Dvs. at man har understyring, men plutselig er det overstyring. Det har muligens noe med de foringene å gjøre, at den plutselig har lyst å svinge motsatt vei, når hjulet har en viss vinkel. (er det i alle fall spekulasjoner i, på nett).

850GLTsilver
22/04/11, 19:59
Eneste gangene man skulle kunne oppleve at en positivt understyrt bil endrer karakter og blir overstyrt er vel ved direkte feil på opphenget. Som du i grunnen peker på at foringer har noe å gjøre med det. Dette ville jeg uansett ikke regnet inn som en del av karaktertrekkene til en bilmodell. Man må nesten kunne forutsette at man kjører med en bil som er i orden før man vurderer egenskapene til den.

Du må nesten endre litt på den lista over FWD volvoer.... Ville nesten kalt de RWD alle de første 5 der :D

Jeg opplever intet av dette som krangel, og har selv ikke til hensikt å lage en slik. Alt jeg legger til grunn er drøyt 400.000 Km bak rattet på min GLT hvor jeg ikke helt kjenner igjen enkelte påstander om hvordan en 850 oppfører seg. Hadde jeg kun hatt sporadiske kjøreturer hadde jeg neppe uttalt meg såpass klart som jeg gjør her, men som sagt: Er ikke særlig mye av det jeg kjenner igjen på min GLT i alle fall. Ikke så lenge vi snakker om er velfungerende bil med foringer og deler i understellet som er i orden, og ikke minst med dekk som egner seg til kjøring på våre biljardbordflate veier som vi har så mye av i dette landet ;)

Ola Hagen
22/04/11, 21:38
Dette har vel kanskje noe med hva man er vant til å kjøre med muligens?
Jeg har sammenlignet en ford focus 2002 modell med org hjuldimensjon, en caravelle med breie hjul og en transporter med org hjuldimensjon som var 1995modell og en toyota corolla med org dimensjon og en toyota avensis med litt breie hjul 2005modell. og mine tidligere 945 0g 965 og 760, alle volvoene med både vinterhjul på org dim og sommerhjul med breie dim.

Testen ble utført på sommerføre på en asfaltvei med grove sporer og tørt vær.

Med alle de bilene så kjørte jeg i samme fart på den samme sporete veien og slapp opp rattet for å se hvordan bilen oppfører seg uten at jeg gjorde noe for å hindre den.

Focusen reagerte med å svinge noenlunde, men ikke så mye.
caravellen reagerte ingenting tegn med å svinge på rattet.
Transporteren reagerte heller ikke.
Toyota corollaen reagerte ganske mye, men ikke så mye som 850'n.
avensis reagerte så vidt ikke noenting på det.
og de rwd volvoa reagerte ikke på hverken vinter eller sommerhjula, sommerhjula var super dtm i 18x8,5".
Og 850'n ble prøvd først med piggfri vinterhjul i org dimensjon, også etterpå R felger med dekk i 215/35-18.

og 850'n var verst å kjøre med her, prøvde også med en 2001 v70 og den reagerte noe, men noe bedre enn 850'n.

Så sammenlignet jeg og en kompis bilene våres og de oppførte seg likedan sjøl om han er org høyde og alt, prøvde til og med å flytte over r felga på hans bil siden han sjøl hadde org dimensjon.

Ola Hagen
22/04/11, 21:46
Hei,
Jeg har kjørt litt rundt i en 1995' 850 GLT stv, samt jeg eier selv en 1995' 960 sedan.
960en er senket, men ellers org.. (volvo org senkesats).
850en er helt org, jeg vet ikke om GLT er noe fabrikksenket kanskje(?).

Jeg sitter med samme inntrykk som deg egentlig, når man går fra 960 til 850..
850en føles vinglete ut, den sporer, den understyrer og overstyrer..
Jeg føler meg rett å slett litt utrygg i 850en når det er vått føre ute og jeg kjører på vinterhjul (piggfrie vinterdekk av god kvalitet).

Der 960en kan kjøre fint og henger bra, så under/overstyrer 850en.
Nå er understellet på 850 95+ og 960 95+ ganske likt, med unntaket av at 850 FWD har jo ikke uavhengig fjæring bak, samt 850en har jo FWD.

Jeg lurer på om 850en har mindre sporvidde også, som nok har mye å si for stabiliteten.. Det kan tenkes en AWD 850 eller V70 awd er bedre enn FWD (pga uavhengig fjæring). Jeg tror du uansett aldri vil komme deg unna at det ikke er uavhengig fjæring bak (som kan føre til en noe mer brå sladd), samt FWD har understyringen.. Jeg føler 850 FWD har svakhet i begge ender.

PS. jeg kjørte samme felger/dekk på begge bilene. (850en er faren min sin)

Ok, da er det ikke bare jeg som opplever det slikt nei :)

merker også hvordan bilen oppfører seg når den kjører i hump på ene siden av bilen sammenlignet med en vanlig 960.

Savner rett og slett 960'n, men 850'n ble kjøpt fordi jeg trengte bil fort ettersom merca jeg hadde sviktet..

Men ble helt forbauset over 850 fwd bilene at de føles så ustabile i forhold til 960 på ujevn underlag og lignende.

Har dame i toten og der er det nå for tiden mange telehiv'er hver femte meter oppover mot kolbu så da har jeg tenkt mye på dette, så tråden ble laget her.

Jeg er ikke født med fwd nøkla i lomma som sagt, så da vet dere på forhånd. er egentlig rwd frelst...

Men vil vite mer om dette så det er bare fint å komme med deres synspunkter angående dette.

850GLTsilver
23/04/11, 08:44
Neida Greenshadow. Lite å gjøre med hva jeg er vant til å kjøre med i allefall.
Og relativt stor forskjell etter at jeg gikk ned på profil på dekkene.
Før de 400.000Km med 850 så har jeg vel gjort unna rundt 6-700.000 Km ii diverse 740, 940, 240, 360, 144, 122, og dylike tenker jeg.

olavxxx
23/04/11, 10:50
Neida Greenshadow. Lite å gjøre med hva jeg er vant til å kjøre med i allefall.
Og relativt stor forskjell etter at jeg gikk ned på profil på dekkene.
Før de 400.000Km med 850 så har jeg vel gjort unna rundt 6-700.000 Km ii diverse 740, 940, 240, 360, 144, 122, og dylike tenker jeg.

Ja, men de rwd bilene der er helt anderledes enn multilink-bilene.
Ps. 850en jeg kjørte hadde ikke defekte foringer, jeg mistenker at volvo sin "passive styring" på 850 FWD (torsjonsforingene) ikke fungerer alltid som tiltenkt.

Det er greit nok å ha en bil som er overstyrt eller understyrt, men når bilen er begge deler, så er det litt spooky. (spesielt på vinterdekk).

Ola Hagen
23/04/11, 12:39
En ting er helt sikkert og det er at 850 sammenlignet med Rwd eldre volvo er annerledes oppbygd.

Sjøl om du (850GLTsilver ) opplever at 850 er bedre så betyr det ikke at alle andre skal være enige. Jeg og i hvertfall fire til som jeg har fått kontakt med som opplever likedan på 850'n sine synes dette ikke er så særlig behagelig på 850'n, eller i hvertfall uvant.

Er ikke ute etter hvem som har hatt lengst fartstid på hver modell som volvo har produsert.

Men om det er mulig å montere noe eller gjøre om noe på forstillingen eller bakstilling som kan gjøre noe med dette som gjør at bilen reagerer mindre inn i styringen og fjæringen på bilen når jeg kjører på ujevnheter.

Men så lurer jeg på en ting, er det mulig å justere castervinkelen på 850?

Jeg jobber som mekanikker på lastebil i forsvaret og der har vi mellomlegg som vi legger mellom bladfjærene og forakselhylsa for å justere castervinkelen. dette styrer mye inn på hvordan bilen reagerere når man kjører på ujevnheter på lastebil i allefall, nervøs styring, slag oppover i forstillingen osv.

Hva er caster vinkelen på 850 vs andre generasjen v70? er det noen som vet?

Hvis noen vet alle vinklene i forstillingen mellom de to modellene, så skriv gjerne inn hit.

850GLTsilver
23/04/11, 19:05
Hallooo Greenshadow.

La meg gjerne presisere: Jeg har da ikke noe sted sagt at styringen på 850 er bedre enn på RWD-bilene til Volvo?
Jeg forteller kun om erfaringene mine med styringen på 850 som slett ikke innbefatter overstyring så lenge forstillingen som sådan er i orden.
At jeg nevner fartstid var ikke for annet enn at jeg slett ikke baserer mine uttalelser på tilfeldige møter med bilmodellene.

Caster er som regel ikke justerbar på 850. Er litt usikker på om det var slik at det kun var enkelte modeller som hadde slik justering, eller om det kom generelt etter -96.
Der er det de to festeboltene på fjærbenet som er gjort eksentriske for å få til denne justeringen. Et elendig patent etter min mening. Husker ikke hva vinkelen skulle være men det svirrer to grader et sted i hodet mitt. Får sjekke om det ikke var slik.
Kan lete opp vinkler og formidle her. Tror jeg skal kunne finne de fleste.

850GLTsilver
23/04/11, 19:30
Camber +1 (Tilsvarer 1 grad inn i toppen av hjulet)
Caster +1 (Tilsvarer en grad helling bakover i toppen av fjærben.)
Toe in 20' +/- 6'
-dett var alle vinklene.

Blander man camber/Caster i forrige innlegg? Javisst.
Det er selvfølgelig Cambervinkelen som på visse modeller justeres ved hjelp av disse eksenterboltene. På andre modeller så er det ved å skifte hylsesett på fjærbenets innfesting til hjulnavbrakett (Hjulspindelen).

Ola Hagen
25/04/11, 12:29
Camber +1 (Tilsvarer 1 grad inn i toppen av hjulet)
Caster +1 (Tilsvarer en grad helling bakover i toppen av fjærben.)
Toe in 20' +/- 6'
-dett var alle vinklene.

Blander man camber/Caster i forrige innlegg? Javisst.
Det er selvfølgelig Cambervinkelen som på visse modeller justeres ved hjelp av disse eksenterboltene. På andre modeller så er det ved å skifte hylsesett på fjærbenets innfesting til hjulnavbrakett (Hjulspindelen).

takk for forstilling vinkel infoen.

men hva mener du med at camber og caster i forrige innlegg blandes? tenkte du på din forrige innlegg? ja, veit om den hylsa i fjærbeinet, men denne er vel kun til camberjust vel?

husker ikke alt akk nå, må på jobben og sjekke. men er det kun spissing og camber (bytte av hylse) som er justerbart på 850?

850GLTsilver
25/04/11, 12:35
Korrekt det Greenshadow.
Det var jeg som forvekslet camber og caster.

Og det er kun spissing og camber som er justerbare på 850 ja.
Mente det var et skille et sted på disse som hadde justering av camber ved hjelp av eksentriske bolter, og disse som hadde utskiftbare hylser. Mener det var TIL utskiftbare hylser de gikk et eller annet sted ute i 1993-modellene.