PDA

Vis full versjon : Stølen: '99 V70



Stølen
19/04/11, 23:25
Jajasan...

Da har man etter diverse flytting og mye satsing på musikk og dårlig økonomi, holdt seg unna Volvoene for en stund! Har smårenovert og godkjent en Mitsubishi Pajero for å ha vinterbil, men nok om det..

Etter diverse unnasalg og bedre stabilitet i økonomien, samt savnet etter kjørekomfort, har jeg tatt steget og kjøpt meg en 1999 mod, Volvo V70 2.5 sugis..

Var på utkikk etter turbo, men siden denne var til salgs til en grei pris, og i umiddelbar nærhet, falt valget på denne etter en givende kjøretur.

Kjøpet ble foretatt Tirsdag 12 April, og siden dengang har vi allerede vært gjennom punkteringer, lekasjer, og andre motbakker, men mer om det senere.

Nuvel, la oss se litt på herligheten.


Fortsatt vintersko på
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1924.jpg


Fantastisk ekle baklys egentlig
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1925.jpg


Sjefen sjøl kvalitetskontrollerer vogna
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1926.jpg



Nåiallefall.

Planene videre er vel igrunn ikke så store, men;

[x] Varmeregister skal byttes
[ ] Diverse lyspærer skal byttes <-- Er ikke det spennende vet ikke jeg! Blir et meterlangt innlegg bare om det, så gled dere!
[x] En mindre service må gjennomføres, Olje og filter.
[x] Bytte Pollenfilter
[ ] En grundig vask både innvendig og utvendig, står vel for tur
[ ] Fjerne noe smårust
[x] Få på sommerdekk - Skal ha større felger med nye dekk, kommer snart
[ ] På sikt, bytte bakrutevisker

Har også lyst på klarglasslykter, men har til gode å vinne i lotto enn så lenge, så vi får se.

Sikkert mer etterhvert.

Stølen
19/04/11, 23:41
Etter litt kjøring rundtomkring fant Stølen ut at han ville ha sommersko på, og i ekte SS-Volvo* stil, ble det rotet litt rundt i delelageret og funnet noen 18" med dekk på, knapt, men noe svart gummikonsistensaktig var det i allefall på. Disse ble montert, mest fordi forrige eier hadde klint på sine sommerdekk over settskruen til bremseskivene, og ødelagt disse til noen grad.. Må slipes litt før de passer igjen.

Etter å ha kjørt ca 35 mil på disse "nye" dekkene, smalt det høyre bakdekket i en symfoni av haglende gummi og pneumatisk overtrykk. "Nåja" tenkte Stølen som har byttet nokså mange dekk langs veg i sin tid, så bagasjen ble lempet på gresset ved siden av veien, og resevedekket funnet frem, men døm min bitre utagering, når jeg fant ut at jekken manglet.
Jaja, fatter's fikk vel bare kjøre etter med jekk da. Heldig egentlig siden han vanligvis er i Brazil :o

Jaja, det var vel den vanlige uflaksen med ny bil tenkte jeg, men neida. Etter denne hendelsen, skulle det vise seg at listen under bakruta var rustet istykker, varmeregisteret kaputt, og motoren nesten oljetom.

Hurra! :rolleyes:

Lekasje fra varmeveksler
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1927.jpg

Renninger
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1928.jpg


Etter å ha konstatert at dette var problemet som førte til at ruten dugget nokså ofte, fikk jeg en lys idé: Plukke av listen under bakruten så jeg slipper rustproblemer der bak. Men tror dere fanken ikke at lista allerede var istykkerrustet?!? :mad:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1929.jpg

Så jeg dannet allianse med Leatherman og WD40, og satte med friskt mot igang med oppgaven av å fjerne dritet.. Først gikk det greit, men så viste det seg at metalldelen av listen har rustet istykker akkurat i bøyen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1930.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1931.jpg

Til slutt ble det seende slik ut, og jeg tok kveld...
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1932.jpg

Blir vel en service i morgen tenker jeg.

Stølen
21/04/11, 00:54
Da har hjertet i vogna fått blodtransplantasjon og en ny lever, elleeeer ny olje og filter :o

Sjekket også pollenfilteret, men som jeg sa allerede når jeg kom på at jeg skulle gjøre det: Enten er det ikke noe filter der, slik at jeg må gå å irritere meg om det, eller så er det filteret som er der så bøtte tett at jeg må ha et nytt et nuh!

Mycket riktigt, var det et filter der, og det var like svart som bilen. Tok ikke bilde av det, siden synet i første omgang fikk meg til å revurdere min nåværende livssituasjon.

Sjekket at filteret var av rett type før jeg begynte, men kom på akkurat når jeg hadde løsnet bunnpluggen at jeg manglet ny skive.. "Jaja, stramme som fa*n og håpe på det beste da sikkert."

Dette gikk glatt, og foreløpig holder motoren på all oljen.

Eneste sølet som var :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2088.jpg


Etter dette kom det en bedre venn innom for å hente noe, og den obligatoriske garasjelygingen selvfølgelig. Så etter en liten time skulle han dra med sin kjære Volvo 240, som var tom for luft i venstre bakhjul. Det han ikke visste var at jeg hadde brukt kompressoren nede ved huset, fordi spikerpistol er über awesome i forbindelse med påbyggs-snekkring

Da måtte vi finne på noe lurt, og etter litt delesanking rundt i verkstedet, og tjuvkobling med en gammel startbooster som kjernen i mekanismen, ble dette resultatet :cool:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2089.jpg

Sindre, som er navnet til den bedre vennen, ville få fortgang i saken samt avlaste den sørgelige lille kompressoren litt, ved å jekke opp bilen.

Dette skulle av diverse grunner gjennomføres med hjelp av orginaljekken.

Det endte med at jekken ble warpet i minst tre dimensjoner, og undertegnede lo seg skakk :D

Og siden 240'n dro, måtte vi ha en erstatter :cool:

Her holder Sindre på med noe, antakelig vis, lurt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2090.jpg


Må snart vaske bilen. Men er det noen som har en kanon bilshampo, som selges i større enheter, og som vasker bra osv, til en overkommelig pris å anbefalle? Lurer litt på Meguiars NXT Generation Car Wash.

Jan-Einar Jenssen
21/04/11, 01:02
flott bil du har der :) kjipt med rust på luka bak, og lekasje fra varmapparatet. :/ likte ikke di baklyktene dine, men det er nå min smak :)

Stølen
21/04/11, 01:09
flott bil du har der :) kjipt med rust på luka bak, og lekasje fra varmapparatet. :/ likte ikke di baklyktene dine, men det er nå min smak :)

Takker!
Vet ennå ikke hva jeg skal gjøre med restene fra den lista, men det får grubles litt over. Varmeregisteret skal byttes i neste uke, og jeg håper at jeg slipper noe mer tull med dugg på ruta etter det :rolleyes:

Di baklyktene der er noe av det styggeste jeg har vært borti i nyere tid selv, så vi er egentlig enige om det du :p

Var forrige eier som hadde de på før EU-godkj. siden de orginale var knust. Regner med at valget falt på disse siden de var billigere enn Volvo Orginal :rolleyes:

Kommer ikke til å bytte de med det første, siden jeg i allefall slipper å sitte å se på de samtidig som jeg kjører.. Kan heller være til irritasjonsmoment for mine medtrafikanter :D

Jan-Einar Jenssen
21/04/11, 01:22
Takker!
Vet ennå ikke hva jeg skal gjøre med restene fra den lista, men det får grubles litt over. Varmeregisteret skal byttes i neste uke, og jeg håper at jeg slipper noe mer tull med dugg på ruta etter det :rolleyes:

Di baklyktene der er noe av det styggeste jeg har vært borti i nyere tid selv, så vi er egentlig enige om det du :p

Var forrige eier som hadde de på før EU-godkj. siden de orginale var knust. Regner med at valget falt på disse siden de var billigere enn Volvo Orginal :rolleyes:

Kommer ikke til å bytte de med det første, siden jeg i allefall slipper å sitte å se på de samtidig som jeg kjører.. Kan heller være til irritasjonsmoment for mine medtrafikanter :D

den lista, er det noe som er festa under vinduet ellernoe? syns det så ut på bildet, at det var noe som var trødd mellom vindu og selve luka.

Stølen
21/04/11, 10:02
Stemmer.. Lista har en langsgående utstikker, i L form, som går inn og oppover på baksiden av ruten. Er klemt godt fast for å si det slik :p

Listens teoretiske formål, er vel å skjule mellomrommet mellom glasset og stålet. Men i praksis ligger den der og samler vann, salt, støv og skitt :rolleyes:

Dette fører på sikt til rustangrep, og det er vel våre kjære Volvoer nok utsatt for etter min mening

Sjakalen
21/04/11, 10:38
Dette er ei flott kjerre.

Standard med de listene der ja? Var såvidt begynt på min forrige. Fikk rengjort og byttet lista. Etter denne modellen ble det vel endelig glassfiber i bakluka.

Jan-Einar Jenssen
21/04/11, 14:11
Stemmer.. Lista har en langsgående utstikker, i L form, som går inn og oppover på baksiden av ruten. Er klemt godt fast for å si det slik :p

Listens teoretiske formål, er vel å skjule mellomrommet mellom glasset og stålet. Men i praksis ligger den der og samler vann, salt, støv og skitt :rolleyes:

Dette fører på sikt til rustangrep, og det er vel våre kjære Volvoer nok utsatt for etter min mening

en dårlig patent med andre ord :rolleyes: så da må ruten ut for å få ut den lista?

Stølen
21/04/11, 14:23
Dette er ei flott kjerre.

Standard med de listene der ja? Var såvidt begynt på min forrige. Fikk rengjort og byttet lista. Etter denne modellen ble det vel endelig glassfiber i bakluka.

Takker for det! Tenkte jeg skulle være rask og bli kvitt problemet, men neida. Murphy var allerede kommet meg i forkjøpet :rolleyes:

Bare jeg får ut driten skal det ikke noen ny list inn der i allefall. Synes de er like pene, eller kanskje til og med penere uten :D


en dårlig patent med andre ord :rolleyes: så da må ruten ut for å få ut den lista?

Det er vel igrunnen en drittpatent. Hadde listen vært laget i aluminium, hadde i allefall ikke selve listen rustet i stykker. Men får trøste meg med at bakluka i seg selv ikke har rustet da.

Kan se ut som om ruta må ut for å fjerne listen helt ja :mad:

Jan-Einar Jenssen
21/04/11, 14:27
Det er vel igrunnen en drittpatent. Hadde listen vært laget i aluminium, hadde i allefall ikke selve listen rustet i stykker. Men får trøste meg med at bakluka i seg selv ikke har rustet da.

Kan se ut som om ruta må ut for å fjerne listen helt ja :mad:

bra ikke luken har rustet da :)

hmm, da skal bare en kompis av pappa få bytte den lista selv mens jeg holder meg langt uanna :D

Stølen
21/04/11, 14:54
bra ikke luken har rustet da :)

hmm, da skal bare en kompis av pappa få bytte den lista selv mens jeg holder meg langt uanna :D

Hahaha, ja det er vel noen som kan snike seg unna også :D

Stølen
02/05/11, 15:25
Vel vel..

Har nå kommet "hjem" igjen til Møre. Men fikk byttet varmeregisteret og pollenfilteret mens jeg var sørom..

Ble overrasket over hvor lett det faktisk var å bytte varmeregisteret selv om jeg har hørt det skal være enkelt :)
Byttet kjølevæske også, med "sommerblanding" mellom 50/50 og 70/30 en eller annen plass. Liker å bytte kjølevæske, men er vel nesten alene om det :rolleyes:

Men selv om jeg vasket hele ruta med isopropanol, og det som verre var, er det fortsatt flekker som synes greit i solen. Glykol er noe dritt å få på ruta..



Ble dessuten et siste dødsrykk på fanatikersiden før jeg dro nordover, så et par dager før dro jeg og fatters til Hardanger og hentet en 1967 mod Volvo 144
Med AUTOMAT :D
Så kanskje det blir veterantur i sommer?


Så var det disse nedturene da. Kjører en del med henger, og sjekket kontakt og tilhengerfestet i seg selv. Det jeg så var at det var rustet ut av helvete! Kontakten var også oksydert vekk omtrentlig, så det har vært noen helt ville galvaniske spenninger på kryss og tvers der bak i allefall.
Det positive er jo at hengerfestet fungerer som offeranode, slik at ingenting annet ruster, men alvorlig betalt. Det var det værste jeg har sett!

Lånte vekk kameraet til min Far, så derfor ble det ikke tatt noen bilder av dette mystiske fenomen, men har noen annen vært borti noe slikt?

Legger forresten til at hengerkontakten ble byttet, så nå virker i allefall alt!

Per Turbo
02/05/11, 16:51
Grattis med gladvogn :)

Om ikke det er den mest innsatsvillige motorutgaven så fungerer den faktisk ganske bra på disse bilene tross alt, har hatt ett par varianter selv så.
Bilen ser jo ellers hel og fin ut da..

Kjør på med Meguiar's NXT, har ett par kanner av den og de funker veldig bra.
Du kan bestille rett fra www.meguiars.no ellers har de også mye snadder hos www.scandicshine.no som holder til utenfor Tr.heim :)

Stølen
02/05/11, 21:03
Grattis med gladvogn :)

Om ikke det er den mest innsatsvillige motorutgaven så fungerer den faktisk ganske bra på disse bilene tross alt, har hatt ett par varianter selv så.
Bilen ser jo ellers hel og fin ut da..

Kjør på med Meguiar's NXT, har ett par kanner av den og de funker veldig bra.
Du kan bestille rett fra www.meguiars.no ellers har de også mye snadder hos www.scandicshine.no som holder til utenfor Tr.heim :)

Takker for det ;)

Selv må jeg si at til å være sugis er det bra med innsatsvilje :p
Men det er klart at opp fjellheimene på vestlandet med stor henger kunne det ha vært greit med litt mer futt.

Satser på NXT når det kommer litt penger på bok. Var en helt sinnsyk forsikringspremie som datt ned i postkassa her om dagen :eek:
Så der får bli etter den er betalt.

Kjenner dessuten et par detailere, så kanskje det vanker rabatt? :D