PDA

Vis full versjon : Justere trykk på servopumpa



Svirre
19/04/11, 19:55
Jeg vurderer å justere litt på trykket servopumpa har. Har sett en lignende tråd før der hvor det blei snakk om at man skulle shimse inn en fjør som holder igjen trykket. Noen som veit om eller har gjort noe lignende? :)

VolvoR-Sport
19/04/11, 20:41
har ikke sjekka, men kan det være samme patent som til oljepumpe? overtrykks ventil.
shimser du den må jo pumpa produsere høyere trykk for at ventilen åpner :)
lettere servo som resultat?? :)

Svirre
19/04/11, 20:54
har ikke sjekka, men kan det være samme patent som til oljepumpe? overtrykks ventil.
shimser du den må jo pumpa produsere høyere trykk for at ventilen åpner :)
lettere servo som resultat?? :)

Riktig det. Med nærmere tanke så var det antagligvis snakk om på en patrol eller noe lignende.

R.G
19/04/11, 21:00
bli jo helt jævlig på kjøring i hatigheter mot 100 da

Svirre
19/04/11, 21:01
bli jo helt jævlig på kjøring i hatigheter mot 100 da

Åssen da? At hjulene styrer mer?

R.G
19/04/11, 21:07
ja, bli som å kjøre en diger van i 120, må sitte å ratte å ratte for å kjøre rett fram pga hjula tar etter veien mye mere.


merket detta på dieseln min når servopumpe gikk til helvete. satte jeg på servo pumpe fra en gammel 240 som reimhjulet var mye mindre på (da vil pumpa pumpe fortere mere) og endte med bare vingling oppover i hastigheter. så jeg beholdt den 240 pumpa men flytta over reimdrevet fra den havarerte så det ble riktig rulleomkrets- trykk og da ble det knall.

kermitt
19/04/11, 21:09
Er denne metoden med shimsing noe for ei pumpe som fusker? den lugger og gir seg helt så fort den får turtall eller jeg vrir rattet mer enn 100 grader fra "0" begge veier.

Svirre
19/04/11, 21:24
ja, bli som å kjøre en diger van i 120, må sitte å ratte å ratte for å kjøre rett fram pga hjula tar etter veien mye mere.


merket detta på dieseln min når servopumpe gikk til helvete. satte jeg på servo pumpe fra en gammel 240 som reimhjulet var mye mindre på (da vil pumpa pumpe fortere mere) og endte med bare vingling oppover i hastigheter. så jeg beholdt den 240 pumpa men flytta over reimdrevet fra den havarerte så det ble riktig rulleomkrets- trykk og da ble det knall.

Hmm. Er det ikke slik at hvis man har mer kontroll på rattet med mer trykk? Eldre amerikanere har stort sett slakk i tannstaget hvis jeg ikke tar feil.


Er denne metoden med shimsing noe for ei pumpe som fusker? den lugger og gir seg helt så fort den får turtall eller jeg vrir rattet mer enn 100 grader fra "0" begge veier.

Ikke noe av et slikt problem. Ønske er bare lettere ratt hvis det lar seg gjøre :)

R.G
19/04/11, 21:26
er sånn om man har ny tannstang/snekke på amcar som er tight å, når di har så lett servo att det svinger når man blåser på rattet, og da gjør å det att hjula lettere drar i veien

R.G
19/04/11, 21:29
er din veldig tung a? 760n og 740n jeg har kan man jo styre med en finger

Svirre
19/04/11, 21:34
er sånn om man har ny tannstang/snekke på amcar som er tight å, når di har så lett servo att det svinger når man blåser på rattet, og da gjør å det att hjula lettere drar i veien

Hmm. Så du anbefaler å ha det slik det er? :) Har sommerhjula på nå og det styrer en del. Du må bruke litt kraft på rattet for at bilen skal kunne holde seg rett på veiene her i Norge :P

Svirre
19/04/11, 21:35
er din veldig tung a? 760n og 740n jeg har kan man jo styre med en finger

Tung og tung. Jeg kan ikke styre med lillefinger'n i hvertfall.

R.G
19/04/11, 21:36
jeg synes det er helt perfekt sånn det er.

men vet att med 17" o.l og brede dekk så blir det en del styring her i norge, ikke rart det når veien er så sporet så det er som om man har vært hjul nedi ei smal grøft hvor hjul prøver å dra seg opp og ned og ikke vet hvor di skal ligge hen:p

R.G
19/04/11, 21:38
Tung og tung. Jeg kan ikke styre med lillefinger'n i hvertfall.

bruke ikke lillefinger jeg, peke finger inni kringla så er det ikke noe problem å snurre rundt:) ihvertfall ikke i 760n. den er lett å fin på lave turtall og små kjøring. høyere fart og turtall så er den litt tyngre. men er nyere styring der. pumpe,tannstang 960 95.

Svirre
19/04/11, 21:39
jeg synes det er helt perfekt sånn det er.

men vet att med 17" o.l og brede dekk så blir det en del styring her i norge, ikke rart det når veien er så sporet så det er som om man har vært hjul nedi ei smal grøft hvor hjul prøver å dra seg opp og ned og ikke vet hvor di skal ligge hen:p

Det er sant. Men den er noe tung på flatmark og på vei uten sporete kanaler. Hyundai'n jeg hadde var enkel å manuvere i tillegg til at den hadde like mye utslag på bare 1,5 runde på rattet.